REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla pracowników i firm po powodzi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Powodzianie dostaną w ciągu 2 dni od decyzji o wypłacie zasiłki celowe do 2 tys. zł, a przedsiębiorcy specjalne pożyczki (w 2010 r. było to średnio 40 tys. zł). Rząd przyjął przygotowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, który zawiera szereg ułatwień, w tym m.in. dla pracowników i firm po powodzi.

MSWiA przygotowało projekt ustawy, który wprowadza szczegółowe rozwiązania dla osób poszkodowanych przez powodzie. Projekt ustawy będzie określał rozwiązania jakie będą obowiązywać na wypadek powodzi, aby szybko zapobiec jej skutkom i usunąć szkody. Pomoc uruchamiana będzie na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów, co pozwoli w praktyce na szybkie udzielenie pomocy poszkodowanym.

REKLAMA

Autopromocja

Rozporządzenie Rady Ministrów będzie określało z jakich ułatwień będą mogli skorzystać poszkodowani. Czas obowiązywania ułatwień będzie ściśle określony i nie dłuższy niż 12 miesięcy. W tym czasie poszkodowani będą mogli korzystać z ułatwień administracyjnych np. w odbudowie bądź remontach domu lub mieszkania. Ze środków budżetowych państwa będą mogli skorzystać (jak dotychczas) wszyscy poszkodowani: osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej (np. spółki akcyjne, wspólnoty mieszkaniowe), które w wyniku powodzi poniosły szkody majątkowe lub utraciły, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu.

W projekcie ustawy uregulowano kwestię udzielania szybkich zasiłków celowych dla rodzin poszkodowanych przez powódź. Projekt przewiduje, że decyzja o udzieleniu pomocy finansowej powinna być podjęta w terminie 2 dni od złożenia wniosku o jej przyznanie, a sam zasiłek powinien być wypłacony w ciągu kolejnych 2 dni. Projekt ustawy zakłada wypłatę rodzinom lub osobom samotnie prowadzącym gospodarstwo domowe bezzwrotnego zasiłku powodziowego w wysokości do 2 tys. zł. Zasiłek przyznawany będzie niezależnie od dochodu rodziny lub osoby samotnie gospodarującej oraz - co do zasady - nie będzie podlegał zwrotowi. Decyzję w sprawie przyznania zasiłku będzie wydawał wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Zaproponowano również szczególne rozwiązania dla pracowników, którzy nie mogą pojawić się w pracy z przyczyn związanych z powodzią. Ich nieobecność w pracy będzie w takiej sytuacji przez pracodawcę usprawiedliwiona. W tym czasie będzie im przysługiwała wypłata minimalnego wynagrodzenia wypłacanego przez pracodawcę przez okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych. Ponadto pracodawcy zakładów pracy będą mogli powierzyć pracownikowi podczas powodzi wykonywanie innych zadań niż wynikających z umowy o pracę. Pracownik otrzyma za taką pracę dotychczasową wysokość wynagrodzenia.

Osoby, które utraciły warsztat pracy, a nie mogą ubiegać się o status osoby bezrobotnej (rolnicy prowadzący gospodarstwa o powierzchni rolnej powyżej 2 ha oraz ich współmałżonkowie lub domownicy) będą mogły zatrudnić się do robót publicznych (np. prac porządkowych związanych z usuwaniem skutków powodzi).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa przewiduje także umorzenie przedsiębiorcom pożyczki wraz z odsetkami, jeżeli ich dotychczasowe miejsce pracy zostało zniszczone na skutek powodzi. Decyzję o umorzeniu pożyczki będzie podejmował starosta, na wniosek przedsiębiorcy lub z urzędu w wypadku jego śmierci.

Ponadto przedsiębiorcy, którzy ponieśli szkodę w wyniku powodzi (także ci, którzy zawiesili działalność przed lub po wystąpieniu powodzi), będą mogli starać się o udzielenie pożyczki. Pieniądze uzyskane w ramach pożyczki będą mogły być przeznaczone na usuwanie skutków powodzi, na remonty i odbudowę budynków bądź zakup sprzętu. Przedsiębiorca będzie mógł otrzymać pożyczkę jednorazowo, w wysokości 50 tys. zł.

 

W projekcie przyznano dodatkowe ułatwienia dla pracodawców prowadzących działalność gospodarczą, którzy na skutek powodzi ograniczyli lub zaprzestali przejściowo jej prowadzenia i nie posiadają środków na wypłatę wynagrodzeń dla pracowników. Będą oni mogli uzyskać nieoprocentowaną pożyczkę z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na wypłaty dla pracowników. Pracownicy otrzymają wynagrodzenie za okres, w którym wystąpiła powódź.

Proponuje się także wprowadzenie regulacji umożliwiającej udzielanie przedsiębiorcom ulg w spłacie zobowiązań podatkowych. Regulacja ta umożliwi udzielanie ulg przedsiębiorcom, bez wymogu zgłaszania do Komisji Europejskiej przez organy podatkowe każdorazowego zamiaru przyznania takiej ulgi indywidualnemu przedsiębiorcy. Przyspieszy to procedurę rozpatrywania wniosków przez organy podatkowe. Warunkiem skorzystania z ulgi w ramach programu pomocowego jest złożenie wniosku przez przedsiębiorców, w terminie do 31 grudnia roku następującego po roku, w którym wystąpiła powódź. Przyjęte regulacje pozwolą na szybsze uruchomienie pomocy poszkodowanym przedsiębiorcom.

Projekt ustawy przyznaje staroście prawo do dokonywania zwrotu, ze środków Funduszu Pracy kosztów prac interwencyjnych, poniesionych przez pracodawcę w związku z wypłatą m.in. wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia społeczne dla bezrobotnych skierowanych do prac lub dla pracowników na etacie. Pracodawcy będą mogli liczyć na zwrot kosztów przez okres do 12 miesięcy, nie później niż do 31 grudnia roku następnego, po którym wystąpiła powódź.

W projekcie ustawy zadbano o potrzeby osób niepełnosprawnych, poszkodowanych przez powódź. Doprecyzowano, na jakie cele będą mogły być przeznaczane środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Szczegółowe warunki i tryb przyznawania tych środków określi, w drodze rozporządzenia, minister pracy i polityki społecznej. Środki zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych będą mogły być przeznaczane na odtworzenie infrastruktury i wyposażenia utraconych lub zniszczonych na skutek powodzi miejsc pracy oraz rehabilitację pracowników niepełnosprawnych. Projekt przewiduje możliwość umorzenia pożyczek przyznanych przed powodzią ze środków z PFRON: osobom niepełnosprawnym na działalność gospodarczą lub rolniczą i zakładom pracy chronionej, pod warunkiem, że w związku z powodzią nastąpiła utrata możliwości spłaty pożyczki.

Projekt przewiduje także maksymalne uproszczenie i przyspieszenie procedury związanej z udzielaniem pomocy poszkodowanym, w szczególności m.in.:

- możliwość spłacania kredytów i pożyczek komercyjnych, zaciągniętych przed powodzią na remont lub budowę budynku mieszkalnego - ze środków udzielonych na usuwanie skutków powodzi;

- uproszczenia zasad odtwarzania dokumentów, które uległy zniszczeniu w wyniku powodzi;

- zwolnienia z opłaty skarbowej niektórych czynności podejmowanych w sprawach związanych z powodzią (np. zaświadczenia, zezwolenia, koncesje) oraz zwolnienia z opłaty za wydanie paszportu;

- zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych niektórych świadczeń otrzymanych na usuwanie skutków powodzi;

- zwolnienia od podatku od spadków i darowizn, dotacji związanych z usuwaniem skutków powodzi;

- złagodzenia wymogów ustawowych związanych z odbudową budynków mieszkalnych.

Nadzór nad realizacją zadań związanych z pomocą poszkodowanym będzie należeć do wojewody. Wojewoda zapewnia także współdziałanie i kieruje pracą wszystkich jednostek organizacyjnych oraz służb działających na obszarze województwa.

Projekt ustawy zakłada także m.in. likwidację Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej oraz zniesienie stanowiska prezesa. Dotychczasowe zadania i kompetencje KZGW ma przejąć Główny Koordynator Gospodarki Wodnej. Proponuje się także likwidację 7 regionalnych zarządów gospodarki wodnej i powołanie w ich miejsce 16 wojewódzkich zarządów gospodarki wodnej.

W projekcie przewidziano zmianę organów właściwych w sprawach gospodarowania wodami. Według nowych przepisów będą to: minister właściwy do spraw gospodarki wodnej (minister środowiska), Główny Koordynator Gospodarki Wodnej (sekretarz lub podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska), wojewoda, dyrektor wojewódzkiego zarządu gospodarki wodnej i organy jednostek samorządu terytorialnego. Aktualnie tymi sprawami zajmują się wymienione powyżej podmioty, z tym że w miejsce Głównego Koordynatora Gospodarki Wodnej funkcje te sprawuje prezes KZGW, a miejsce dyrektora wojewódzkiego zarządu gospodarki wodnej - dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej. Zmiany mają iść w kierunku poprawy aktualnie obowiązującego systemu i przyspieszenia procedury podejmowania decyzji w sytuacjach zagrożenia powodzią.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA