REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Załatw sprawę w urzędzie przez internet

REKLAMA

Od 9 czerwca 2011 r. będzie można załatwić wiele spraw administracyjnych za pośrednictwem Internetu, w tym przesłać elektronicznie do urzędu wnioski m.in. o "becikowe", o stypendium szkolne, uzyskać odpis z ksiąg stanu cywilnego czy dokonać wpisu do ewidencji działalności gospodarczej - poinformował Jerzy Miller minister spraw wewnętrznych i administracji. Będzie to możliwe dzięki usłudze bezpłatnego podpisu elektronicznego, czyli Profilu Zaufanego na ePUAP. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opracowało bezpłatną metodę potwierdzania tożsamości w systemach elektronicznej administracji. Wystarczy założyć konto użytkownika na platformie ePUAP.

Minister Jerzy Miller podkreślił podczas, że Profil Zaufany ePUAP ma ułatwić obywatelom kontakt z instytucjami administracji publicznej w załatwianiu spraw urzędowych elektronicznie, bez konieczności wychodzenia z domu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Profil Zaufany ePUAP to bezpłatny podpis elektroniczny, dzięki któremu obywatel może załatwić sprawy administracyjne drogą elektroniczną. System zidentyfikuje osobę, która ten podpis wykorzystuje. Cały proces zastosowania profilu będzie odbywać się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Szef MSWiA poinformował podczas konferencji, że podpis będzie ważny przez okres 3 lat. Przed upływem terminu system sam powiadomi o tym, że podpis wygasa. Użytkownik może go elektronicznie uaktualnić, bez konieczności stawiania się w urzędzie, by potwierdzić swoją tożsamość - podkreślił w trakcie konferencji minister Jerzy Miller.

Posługiwanie się Profilem Zaufanym ePUAP jest korzystne z wielu względów. Przede wszystkim jest to metoda bezpłatna i alternatywna dla odpłatnego kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Ponadto nie wymaga korzystania z urządzeń i dodatkowych kart - wystarczy tylko zwykła przeglądarka internetowa. Profil Zaufany ePUAP będzie dostępny dla wszystkich osób, które założą konto na portalu ePUAP.

REKLAMA

Aby skorzystać z Profilu Zaufanego należy najpierw założyć konto użytkownika na portalu ePUAP (www.epuap.gov.pl), z którego wysyłamy wniosek o potwierdzenie Profilu Zaufanego. Przy wysyłaniu wniosku o potwierdzenie profilu należy także podać adres poczty email. Na wskazany adres będą dostarczane kody autoryzacyjne, takie z jakich korzysta się w bankowości elektronicznej. Następnym krokiem jest uwierzytelnienie profilu w jednym z urzędów. Minister Jerzy Miller zaznaczył, że wystarczy tylko raz udać się do odpowiedniego punktu. Wizyta w urzędzie jest konieczna ze względu na bezpieczeństwo. Chodzi o osobiste potwierdzenie, że nikt nie podszył się pod naszą tożsamość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wybranym urzędzie przedstawiamy urzędnikowi dokumenty potwierdzające nasze dane osobowe, a ten porównuje je z tymi, które wprowadziliśmy do systemu. Po pozytywnej weryfikacji danych, na podstawie przedłożonego np. dowodu osobistego, konto założone na portalu ePUAP zyskuje status Profilu Zaufanego. Obywatel jest informowany o założeniu Profilu Zaufanego także drogą elektroniczną, na podany wcześniej adres poczty email. Na wskazany email będą przychodziły również potwierdzenia złożenia pism w urzędzie i wiadomość o uzyskanej odpowiedzi.

Po wybraniu interesującej nas usługi dostępnej na ePUAP należy złożyć podpis za pomocą Profilu Zaufanego. Następnie system poprosi o podanie kodu weryfikacyjnego. Kod ten jest wysyłany na adres poczty email, który podajemy przy składaniu wniosku o założenie Profilu Zaufanego. Kod ten należy skopiować i wkleić do pola z kodem weryfikacyjnym. Po wykonaniu tej czynności system poinformuje, że podpis jest już poprawny i można wysłać gotowy wniosek do urzędu.

Dane osobowe można potwierdzić w punktach zlokalizowanych w urzędach wojewódzkich, oddziałach ZUS, urzędach skarbowych, konsulatach, a także w tych urzędach gmin, które zdecydują się na ich prowadzenie. Obecnie takich punktów jest 564, w tym m.in.: 399 urzędów skarbowych, 16 urzędów wojewódzkich i 18 ich delegatur oraz 4 oddziały ZUS i 127 konsulatów. Szef MSWiA zaznaczył, że usługi oferowane przez elektroniczną administrację będą odmiejscowione. Oznacza to, że obywatel będzie mógł udać się do dowolnej ze wskazanych placówek, niezależnie od miejsca swojego zamieszkania.

Urzędy same zdecydują, które usługi będą świadczone z wykorzystaniem Profilu Zaufanego ePUAP. Minister Jerzy Miller podkreślił jednak, że zakres spraw urzędowych, które będzie można załatwić elektronicznie - będzie systematycznie poszerzany. Aktualnie najpopularniejsze sprawy dostępne na platformie ePUAP to m.in.: jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka (tzw. becikowe), dopisanie do spisu wyborców, odpisy z ksiąg stanu cywilnego, wpis do ewidencji działalności gospodarczej, przyznanie dodatku mieszkaniowego, przyznanie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego, nadanie numeru porządkowego nieruchomości, wniosek o stypendium szkolne, dofinansowanie zakupu podręczników, rejestracja na uczelnię wyższą (w tym momencie na Uniwersytet Jagielloński w Krakowie), deklaracja DR-1 na podatek rolny, wydanie wtórnika tablic rejestracyjnych, wydanie wtórnika prawa jazdy, czy weryfikacja on-line danych prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego z rejestrem Centralnej Ewidencji Kierowców i Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Minister Jerzy Miller przypomniał w trakcie konferencji w MSWiA, że obywatele mogą kontaktować się z urzędem elektronicznie od maja 2008 r. Jednak dotychczas można było korzystać z odpłatnego kwalifikowanego podpisu elektronicznego. W związku z powyższym z usług elektronicznej administracji korzystało do tej pory niewiele osób. Profil Zaufany ePUAP ma to zmienić.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA