REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Załatw sprawę w urzędzie przez internet

REKLAMA

Od 9 czerwca 2011 r. będzie można załatwić wiele spraw administracyjnych za pośrednictwem Internetu, w tym przesłać elektronicznie do urzędu wnioski m.in. o "becikowe", o stypendium szkolne, uzyskać odpis z ksiąg stanu cywilnego czy dokonać wpisu do ewidencji działalności gospodarczej - poinformował Jerzy Miller minister spraw wewnętrznych i administracji. Będzie to możliwe dzięki usłudze bezpłatnego podpisu elektronicznego, czyli Profilu Zaufanego na ePUAP. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opracowało bezpłatną metodę potwierdzania tożsamości w systemach elektronicznej administracji. Wystarczy założyć konto użytkownika na platformie ePUAP.

Minister Jerzy Miller podkreślił podczas, że Profil Zaufany ePUAP ma ułatwić obywatelom kontakt z instytucjami administracji publicznej w załatwianiu spraw urzędowych elektronicznie, bez konieczności wychodzenia z domu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Profil Zaufany ePUAP to bezpłatny podpis elektroniczny, dzięki któremu obywatel może załatwić sprawy administracyjne drogą elektroniczną. System zidentyfikuje osobę, która ten podpis wykorzystuje. Cały proces zastosowania profilu będzie odbywać się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Szef MSWiA poinformował podczas konferencji, że podpis będzie ważny przez okres 3 lat. Przed upływem terminu system sam powiadomi o tym, że podpis wygasa. Użytkownik może go elektronicznie uaktualnić, bez konieczności stawiania się w urzędzie, by potwierdzić swoją tożsamość - podkreślił w trakcie konferencji minister Jerzy Miller.

Posługiwanie się Profilem Zaufanym ePUAP jest korzystne z wielu względów. Przede wszystkim jest to metoda bezpłatna i alternatywna dla odpłatnego kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Ponadto nie wymaga korzystania z urządzeń i dodatkowych kart - wystarczy tylko zwykła przeglądarka internetowa. Profil Zaufany ePUAP będzie dostępny dla wszystkich osób, które założą konto na portalu ePUAP.

REKLAMA

Aby skorzystać z Profilu Zaufanego należy najpierw założyć konto użytkownika na portalu ePUAP (www.epuap.gov.pl), z którego wysyłamy wniosek o potwierdzenie Profilu Zaufanego. Przy wysyłaniu wniosku o potwierdzenie profilu należy także podać adres poczty email. Na wskazany adres będą dostarczane kody autoryzacyjne, takie z jakich korzysta się w bankowości elektronicznej. Następnym krokiem jest uwierzytelnienie profilu w jednym z urzędów. Minister Jerzy Miller zaznaczył, że wystarczy tylko raz udać się do odpowiedniego punktu. Wizyta w urzędzie jest konieczna ze względu na bezpieczeństwo. Chodzi o osobiste potwierdzenie, że nikt nie podszył się pod naszą tożsamość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wybranym urzędzie przedstawiamy urzędnikowi dokumenty potwierdzające nasze dane osobowe, a ten porównuje je z tymi, które wprowadziliśmy do systemu. Po pozytywnej weryfikacji danych, na podstawie przedłożonego np. dowodu osobistego, konto założone na portalu ePUAP zyskuje status Profilu Zaufanego. Obywatel jest informowany o założeniu Profilu Zaufanego także drogą elektroniczną, na podany wcześniej adres poczty email. Na wskazany email będą przychodziły również potwierdzenia złożenia pism w urzędzie i wiadomość o uzyskanej odpowiedzi.

Po wybraniu interesującej nas usługi dostępnej na ePUAP należy złożyć podpis za pomocą Profilu Zaufanego. Następnie system poprosi o podanie kodu weryfikacyjnego. Kod ten jest wysyłany na adres poczty email, który podajemy przy składaniu wniosku o założenie Profilu Zaufanego. Kod ten należy skopiować i wkleić do pola z kodem weryfikacyjnym. Po wykonaniu tej czynności system poinformuje, że podpis jest już poprawny i można wysłać gotowy wniosek do urzędu.

Dane osobowe można potwierdzić w punktach zlokalizowanych w urzędach wojewódzkich, oddziałach ZUS, urzędach skarbowych, konsulatach, a także w tych urzędach gmin, które zdecydują się na ich prowadzenie. Obecnie takich punktów jest 564, w tym m.in.: 399 urzędów skarbowych, 16 urzędów wojewódzkich i 18 ich delegatur oraz 4 oddziały ZUS i 127 konsulatów. Szef MSWiA zaznaczył, że usługi oferowane przez elektroniczną administrację będą odmiejscowione. Oznacza to, że obywatel będzie mógł udać się do dowolnej ze wskazanych placówek, niezależnie od miejsca swojego zamieszkania.

Urzędy same zdecydują, które usługi będą świadczone z wykorzystaniem Profilu Zaufanego ePUAP. Minister Jerzy Miller podkreślił jednak, że zakres spraw urzędowych, które będzie można załatwić elektronicznie - będzie systematycznie poszerzany. Aktualnie najpopularniejsze sprawy dostępne na platformie ePUAP to m.in.: jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka (tzw. becikowe), dopisanie do spisu wyborców, odpisy z ksiąg stanu cywilnego, wpis do ewidencji działalności gospodarczej, przyznanie dodatku mieszkaniowego, przyznanie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego, nadanie numeru porządkowego nieruchomości, wniosek o stypendium szkolne, dofinansowanie zakupu podręczników, rejestracja na uczelnię wyższą (w tym momencie na Uniwersytet Jagielloński w Krakowie), deklaracja DR-1 na podatek rolny, wydanie wtórnika tablic rejestracyjnych, wydanie wtórnika prawa jazdy, czy weryfikacja on-line danych prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego z rejestrem Centralnej Ewidencji Kierowców i Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Minister Jerzy Miller przypomniał w trakcie konferencji w MSWiA, że obywatele mogą kontaktować się z urzędem elektronicznie od maja 2008 r. Jednak dotychczas można było korzystać z odpłatnego kwalifikowanego podpisu elektronicznego. W związku z powyższym z usług elektronicznej administracji korzystało do tej pory niewiele osób. Profil Zaufany ePUAP ma to zmienić.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA