REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT leasingu samochodowego w okresie przejściowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Umowa leasingowa zawarta w okresie przejściowym między wejściem w życie nowelizacji ustawy o VAT w zakresie odliczania podatku naliczonego od leasingu samochodów, czyli w okresie od 1 czerwca do 22 sierpnia br., nie daje prawa do rozliczania podatku na starych zasadach w trakcie całego okresu trwania tej umowy.

1 czerwca 2005 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT. Jednakże przepisy dotyczące zasad i warunków odliczeń VAT naliczonego przy nabyciu samochodów dla celów działalności gospodarczej, a także od płatności wynikających z umów leasingu (i innych umów o podobnym charakterze) wejdą w życie dopiero 22 sierpnia 2005 r., czyli 90 dni od daty ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.

REKLAMA

Zgodnie z intencją ustawodawcy, wprowadzenie przepisów przejściowych miało na celu ochronę podatników, którzy wzięli w użytkowanie samochody przed nagłą zmianą sposobu rozliczania VAT naliczonego na ratach leasingowych.

W art. 7 noweli określono, że podatnicy, którzy zawrą umowy leasingu przed 1 czerwca 2005 r., będą mieli prawo do rozliczania VAT od rat leasingowych według starych zasad przez cały okres trwania umowy leasingowej (bez uwzględnienia zmian wprowadzonych później do tych umów). Oznacza to, że warunkiem decydującym o możliwości odliczenia całej wartości VAT naliczonego na ratach leasingowych będzie w dalszym ciągu spełnienie warunku ładowności określonego w tzw. wzorze Lisaka. Jednocześnie podatnik, chcąc zachować prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego na ratach leasingowych od takich umów, powinien zarejestrować umowę w odpowiednim urzędzie skarbowym przed 15 czerwca 2005 r.

Okres przejściowy

Użyta w przepisach przejściowych konstrukcja prawna nie chroni jednak przed nagłą zmianą traktowania w zakresie VAT umów leasingu tych podatników, którzy zawrą umowy leasingowe w okresie przejściowym, czyli w okresie od 1 czerwca do 22 sierpnia 2005 r. Konstruując przepisy przejściowe ustawodawca zapomniał bowiem, że przepisy zmieniające zakres odliczenia w przypadku samochodów nie wejdą w życie 1 czerwca, ale znacznie później.

Należy sądzić, że intencją ustawodawcy było zapewnienie odpowiednio długiej vacatio legis dla tych przepisów tak, aby podatnicy nie czuli się zaskoczeni i mogli odpowiednio zaplanować wydatki w tym zakresie. Tymczasem osiągnięty efekt w bardzo niewielkim stopniu odpowiada intencjom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy, którzy zawrą umowy leasingowe po 1 czerwca 2005 r., nie będą już w stanie zagwarantować sobie prawa do rozliczania VAT w trakcie całego okresu trwania umowy leasingowej na starych zasadach. Jednocześnie nie będą mogli od samego początku stosować nowych przepisów, ponieważ nie będą one jeszcze wówczas obowiązywać. W efekcie, po wejściu w życie nowych zasad, podatnicy ci będą zmuszeni zmienić sposób rozliczania VAT z tytułu umów leasingu.

Nierozwiązane wątpliwości

W ten sposób dochodzi do sytuacji, w której umowy leasingowe dotyczące samochodów spełniających wzór Lisaka, ale niebędących samochodami dostawczymi według nowych przepisów, które zostaną zawarte w okresie od 1 czerwca do 22 sierpnia, będą dawały prawo do odliczenia całości VAT naliczonego na racie leasingowej, podczas gdy od 22 sierpnia podatnik będzie miał prawo do odliczenia VAT w wysokości określonej limitem: 60 proc. podatku wykazanego na fakturze i nie więcej niż 6000 zł w odniesieniu do jednego samochodu w całym okresie użytkowania.

Co więcej, opodatkowanie umów zawartych w tym okresie nagle ulegnie zmianie 22 sierpnia 2005 r.

W związku z taką datą wejścia w życie przepisów dotyczących samochodów, powstają także wątpliwości co do sposobu rozliczania podatku naliczonego od faktur z tytułu takich umów leasingu wystawionych za sierpień 2005 r. W jakiej wysokości przysługiwać będzie podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego? Czy w 100 proc., czy też tylko w 60 proc. (przypomnijmy, przepisy wchodzą w życie 22 sierpnia, a więc w trakcie trwania okresu rozliczeniowego)? Czy decydująca dla zakresu odliczenia podatku naliczonego będzie data wystawienia faktury przez leasingodawcę, czy może data otrzymania takiej faktury przez korzystającego? Czy może istotna będzie data zakończenia okresu rozliczeniowego wskazanego w umowie?

Powyższe wątpliwości wynikają z faktu, iż rozliczenie VAT dokonywane jest za cały miesiąc kalendarzowy, tymczasem w trakcie trwania miesiąca (sierpień 2005) nagle zmianie ulegną przepisy, które określają zakres odliczenia podatku naliczonego.

Logiczne wydaje się, żeby fakturę taką podzielić wartościowo i od wartości odpowiadającej 21/31 odliczyć całość VAT, a od pozostałej części jedynie 60 proc. Niestety, wskutek niedoskonałości przepisów zaproponowanych przez ustawodawcę, podatnicy muszą uciekać się do podobnych sztuczek.

Rada na przyszłość

W związku z powyższym, podatnicy zamierzający wziąć w najbliższym czasie w użytkowanie samochód, aby uniknąć przykrych niespodzianek, powinni zwrócić szczególną uwagę na to, jak będzie on zaklasyfikowany na podstawie obecnych i nowych przepisów.

Biorąc pod uwagę wskazane nieścisłości, należy się spodziewać, że w okresie przejściowym zostanie zawarta znacznie mniejsza niż zwykle liczba umów leasingu samochodów. Podatnicy będą prawdopodobnie woleli poczekać do 22 sierpnia niż narażać się na problemy interpretacyjne związane z rozliczeniem VAT z tytułu rat leasingowych.

 Anna Kuczyńska, Paweł Kowalczyk
Autorka jest konsultantem w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Autor jest starszym konsultantem w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA