REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT leasingu samochodowego w okresie przejściowym

REKLAMA

Umowa leasingowa zawarta w okresie przejściowym między wejściem w życie nowelizacji ustawy o VAT w zakresie odliczania podatku naliczonego od leasingu samochodów, czyli w okresie od 1 czerwca do 22 sierpnia br., nie daje prawa do rozliczania podatku na starych zasadach w trakcie całego okresu trwania tej umowy.

1 czerwca 2005 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT. Jednakże przepisy dotyczące zasad i warunków odliczeń VAT naliczonego przy nabyciu samochodów dla celów działalności gospodarczej, a także od płatności wynikających z umów leasingu (i innych umów o podobnym charakterze) wejdą w życie dopiero 22 sierpnia 2005 r., czyli 90 dni od daty ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z intencją ustawodawcy, wprowadzenie przepisów przejściowych miało na celu ochronę podatników, którzy wzięli w użytkowanie samochody przed nagłą zmianą sposobu rozliczania VAT naliczonego na ratach leasingowych.

W art. 7 noweli określono, że podatnicy, którzy zawrą umowy leasingu przed 1 czerwca 2005 r., będą mieli prawo do rozliczania VAT od rat leasingowych według starych zasad przez cały okres trwania umowy leasingowej (bez uwzględnienia zmian wprowadzonych później do tych umów). Oznacza to, że warunkiem decydującym o możliwości odliczenia całej wartości VAT naliczonego na ratach leasingowych będzie w dalszym ciągu spełnienie warunku ładowności określonego w tzw. wzorze Lisaka. Jednocześnie podatnik, chcąc zachować prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego na ratach leasingowych od takich umów, powinien zarejestrować umowę w odpowiednim urzędzie skarbowym przed 15 czerwca 2005 r.

Okres przejściowy

Użyta w przepisach przejściowych konstrukcja prawna nie chroni jednak przed nagłą zmianą traktowania w zakresie VAT umów leasingu tych podatników, którzy zawrą umowy leasingowe w okresie przejściowym, czyli w okresie od 1 czerwca do 22 sierpnia 2005 r. Konstruując przepisy przejściowe ustawodawca zapomniał bowiem, że przepisy zmieniające zakres odliczenia w przypadku samochodów nie wejdą w życie 1 czerwca, ale znacznie później.

Należy sądzić, że intencją ustawodawcy było zapewnienie odpowiednio długiej vacatio legis dla tych przepisów tak, aby podatnicy nie czuli się zaskoczeni i mogli odpowiednio zaplanować wydatki w tym zakresie. Tymczasem osiągnięty efekt w bardzo niewielkim stopniu odpowiada intencjom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy, którzy zawrą umowy leasingowe po 1 czerwca 2005 r., nie będą już w stanie zagwarantować sobie prawa do rozliczania VAT w trakcie całego okresu trwania umowy leasingowej na starych zasadach. Jednocześnie nie będą mogli od samego początku stosować nowych przepisów, ponieważ nie będą one jeszcze wówczas obowiązywać. W efekcie, po wejściu w życie nowych zasad, podatnicy ci będą zmuszeni zmienić sposób rozliczania VAT z tytułu umów leasingu.

Nierozwiązane wątpliwości

W ten sposób dochodzi do sytuacji, w której umowy leasingowe dotyczące samochodów spełniających wzór Lisaka, ale niebędących samochodami dostawczymi według nowych przepisów, które zostaną zawarte w okresie od 1 czerwca do 22 sierpnia, będą dawały prawo do odliczenia całości VAT naliczonego na racie leasingowej, podczas gdy od 22 sierpnia podatnik będzie miał prawo do odliczenia VAT w wysokości określonej limitem: 60 proc. podatku wykazanego na fakturze i nie więcej niż 6000 zł w odniesieniu do jednego samochodu w całym okresie użytkowania.

Co więcej, opodatkowanie umów zawartych w tym okresie nagle ulegnie zmianie 22 sierpnia 2005 r.

W związku z taką datą wejścia w życie przepisów dotyczących samochodów, powstają także wątpliwości co do sposobu rozliczania podatku naliczonego od faktur z tytułu takich umów leasingu wystawionych za sierpień 2005 r. W jakiej wysokości przysługiwać będzie podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego? Czy w 100 proc., czy też tylko w 60 proc. (przypomnijmy, przepisy wchodzą w życie 22 sierpnia, a więc w trakcie trwania okresu rozliczeniowego)? Czy decydująca dla zakresu odliczenia podatku naliczonego będzie data wystawienia faktury przez leasingodawcę, czy może data otrzymania takiej faktury przez korzystającego? Czy może istotna będzie data zakończenia okresu rozliczeniowego wskazanego w umowie?

REKLAMA

Powyższe wątpliwości wynikają z faktu, iż rozliczenie VAT dokonywane jest za cały miesiąc kalendarzowy, tymczasem w trakcie trwania miesiąca (sierpień 2005) nagle zmianie ulegną przepisy, które określają zakres odliczenia podatku naliczonego.

Logiczne wydaje się, żeby fakturę taką podzielić wartościowo i od wartości odpowiadającej 21/31 odliczyć całość VAT, a od pozostałej części jedynie 60 proc. Niestety, wskutek niedoskonałości przepisów zaproponowanych przez ustawodawcę, podatnicy muszą uciekać się do podobnych sztuczek.

Rada na przyszłość

W związku z powyższym, podatnicy zamierzający wziąć w najbliższym czasie w użytkowanie samochód, aby uniknąć przykrych niespodzianek, powinni zwrócić szczególną uwagę na to, jak będzie on zaklasyfikowany na podstawie obecnych i nowych przepisów.

Biorąc pod uwagę wskazane nieścisłości, należy się spodziewać, że w okresie przejściowym zostanie zawarta znacznie mniejsza niż zwykle liczba umów leasingu samochodów. Podatnicy będą prawdopodobnie woleli poczekać do 22 sierpnia niż narażać się na problemy interpretacyjne związane z rozliczeniem VAT z tytułu rat leasingowych.

 Anna Kuczyńska, Paweł Kowalczyk
Autorka jest konsultantem w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Autor jest starszym konsultantem w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA