REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obecny Sejm był hojniejszy dla bogatszych rodzin niż poprzedni

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Korzyści dla rodzin wprowadzone przez Sejm V-tej kadencji w małym stopniu zależały od ich zamożności, z kolei zmiany wprowadzone przez Sejm VI-tej kadencji były korzystniejsze dla rodzin bogatszych - wynika z raportu Fundacji Centrum Analiz Ekonomicznych CenEA.

Raport przedwyborczy "2006-2011: kto zyskał, a kto stracił?" przedstawia skutki reform prowadzonych w dwóch ostatnich kadencjach Parlamentu.

REKLAMA

REKLAMA

W komunikacie fundacji na temat raportu napisano, że chodzi między innymi o: zmiany w obciążeniu podatkowo-świadczeniowym pracy (składki ZUS i NFZ oraz PIT); zmiany w hojności systemu świadczeń, w szczególności świadczeń rodzinnych; rozkład kosztów reformy VAT, spójność obietnic wyborczych z lat 2005 i 2007 z ich realizacją.

Według CenEA wprowadzone w tym czasie regulacje znacząco obniżyły obciążenia ubezpieczeniowe i podatkowe gospodarstw domowych w latach 2007-2011.

"Skala korzyści ze zmian regulacyjnych w V-ej kadencji Sejmu (lata 2005-2007) w niewielkim stopniu zależała od zamożności gospodarstw, a na zmianach wprowadzonych w VI-ej kadencji (lata 2007-2011) skorzystali głównie najbogatsi" - napisano w komunikacie.

REKLAMA

Autorzy raportu wyjaśniają, że zamrożenie nominalnej wartości kwoty wolnej od podatku zniwelowało korzyści z reformy PIT z 2009 r. dla mniej zamożnych gospodarstw. Zastrzegli, że wyższe wartości świadczeń rodzinnych dla najuboższych wprowadzone w 2009 r. zapewniły przeciętnie nieznaczny wzrost dochodu gospodarstwom o najniższych dochodach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Zmiany w V-ej kadencji Sejmu sprzyjały najbardziej rodzinom z dziećmi, a korzyści ze zmian w VI-ej kadencji były bardziej powiązane z dochodem z pracy niż strukturą demograficzną rodzin, co spowodowało, że najbardziej skorzystały na nich małżeństwa" - informuje Fundacja.

Zdaniem ekonomistów z CenEA wprowadzenie podatkowej ulgi na dzieci w 2007 r. zasadniczo zmieniło model finansowego wspierania rodzin z dziećmi. "Do tego momentu dominującym elementem wsparcia był system świadczeń, a od 2007 roku znacząco wzrosła rola systemu podatkowego" - napisano w komunikacie.

Według Fundacji system z 2005 r. przeznaczał znacząco wyższe kwoty na dzieci 30 proc. najuboższych gospodarstw domowych. Gospodarstwa takie mogły liczyć na pomoc w przeciętnej wysokości około 100 zł miesięcznie na dziecko. Z kolei 30 proc. najbogatszych gospodarstw otrzymywało przeciętnie wsparcie w wysokości od 30 zł do 50 zł. Istotnie zmieniło się to w 2007 r.

Z raportu wynika, że na wprowadzeniu ulgi podatkowej najsilniej skorzystały gospodarstwa najbardziej zamożne. Podatkowe wsparcie dla takich rodzin wzrosło z 34,8 zł do 137,8 zł (przeciętnie na dziecko w miesiącu). Wśród najuboższych 10 proc. gospodarstw, wsparcie systemu podatkowego wzrosło w tym czasie z 8,3 zł do 13 zł na dziecko.

Także podniesienie w 2009 r. wartości wypłacanych świadczeń rodzinnych, przy utrzymaniu stałych wartości kryteriów dochodowych kwalifikujących do pomocy, skutkowało przeciętnie tylko nieznacznie wyższym wsparciem dzieci z rodzin o najuboższych.

"Z kolei obniżenie podatków w systemie PIT w 2009 r. (zamiast 19 proc., 30 proc. i 40 proc. wprowadzono skalę w wysokości 18 proc. i 32 proc.) roku oraz zamrożenie kwoty wolnej od podatku przyczyniły się do wyraźnego obniżenia wartości wsparcia rodzin z dziećmi w ramach systemu podatkowego wśród zamożniejszych gospodarstw po 2007 r." - napisano.

Zdaniem dyrektora Fundacji CenEA dr Michała Mycka poziom wiedzy na temat tego, jaki wpływ na nasze życie mają konkretne reformy - bez względu na to, przez jaką partię są proponowane - jest w Polsce bardzo niski.

"To, jaki wpływ realizowane reformy miały na poszczególne grupy gospodarstw domowych, oraz jak istotny był efekt zmian na wartość dochodów i wydatków budżetowych, wydaje się mieć szczególne znaczenie z perspektywy zbliżających się wyborów parlamentarnych. Dotyczy to zarówno skali podejmowanych rozwiązań, jak i ich spójności z obietnicami deklarowanymi w programach wyborczych i w kolejnych expos," - powiedział cytowany w komunikacie Myck.

Fundacja zapowiada, że pełny raport "2006-2011: kto zyskał, a kto stracił?" zostanie opublikowany w połowie września. Pod koniec września Fundacja ma opublikować raport analizujący deklaracje wyborcze najważniejszych ugrupowań politycznych w czasie trwającej właśnie kampanii wyborczej.

Fundacja Centrum Analiz Ekonomicznych CenEA jest niezależną, apolityczną fundacją naukowo-badawczą skupiającą się na analizie konsekwencji polityki społeczno-gospodarczej, ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Została założona przez Stockholm Institute of Transition Economics (SITE) i jest polskim partnerem SITE Network. Podstawowymi dziedzinami badań prowadzonymi w Fundacji są analizy na poziomie mikro, ze szczególnym uwzględnieniem analiz rynku pracy, sytuacji materialnej gospodarstw domowych oraz procesu starzenia się populacji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA