REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT od paliwa dla komunikacji publicznej?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

PSL zachęca do przesiadania się z samochodów do środków komunikacji zbiorowej. Ludowcy postulują, by rozważyć zwrot podatku VAT od paliwa kupowanego przez przewoźników publicznych.

Politycy PSL zorganizowali konferencję prasową w związku z przypadającym w 22 września Światowym Dniem bez Samochodu. - Warto promować alternatywne środki komunikacji, warto promować komunikację miejską - przekonywał w Warszawie rzecznik sztabu wyborczego ludowców Krzysztof Kosiński.

REKLAMA

Wiceszef sejmowej komisji infrastruktury Janusz Piechciński (PSL) zwracał uwagę, że to, co nie służy transportowi publicznemu w ostatnich latach, to przywiązanie Polaków do motoryzacji. Podkreślił, że w ciągu 20 lat liczba samochodów w naszym kraju podwoiła się.

Jak zaznaczył, nie tylko w obrębie aglomeracji warszawskiej, ale też innych miastach, około 2/3 osób porusza się nie komunikacją zbiorową, tylko własnym środkiem transportu. - Wszystkie drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne w obszarach aglomeracyjnych duszą się po prostu od nadmiaru samochodów - zauważył.

Polityk mówił, że w związku z taką sytuacją ważna jest zmiana systemu transportowego państwa.

REKLAMA

- Stąd postulat PSL, aby rozważyć zwrot VAT z paliwa dla transportu publicznego. Na początek na to nas musi być stać, właśnie dla transportu publicznego - zaznaczył poseł. Według jego wyliczeń początkowo kosztowałoby to budżet państwa około 250 mln zł rocznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Piechociński przypomniał, że w ciągu ostatnich lat znacznie poprawiono tabor komunikacyjny w wielu miastach, a także wprowadzono ułatwienia dla pasażerów, jak np. bilet aglomeracyjny, czy system "Parkuj i jedź".

Zapewnił, że sam bardzo często korzysta ze środków komunikacji publicznej. Przyznał, że słabością transportu publicznego jest tempo poruszania się nim.

Innym wyzwaniem infrastrukturalnym wymienionym przez Piechocińskiego jest konieczność szybkiego uporządkowania spraw przewozów regionalnych w kolejach, a także uruchomienie procesu modernizacji taboru. - Nie da się w oparciu o 30-kilkuletnie wagony, lokomotywy i elektryczne zespoły trakcyjne dać nowej i nowoczesnej oferty - mówił.

REKLAMA

Polityk ocenił, że w kończącej się perspektywie budżetowej UE 2007-2013 ze środków przeznaczonych na transport czy na infrastrukturę nie może przepaść ani jedno euro. Przekonywał, że rządzący muszą znaleźć na te cele środki we współdziałaniu z samorządami, a także podmiotami prywatnymi.

Jak dodał w nowej perspektywie unijnej bez względu na kwotę globalną transport publiczny i infrastruktura muszą być znaczącym priorytetem nie tylko dla polskiego parlamentu, rządu, ale też obywateli.

PSL mówi: mniej kłótni, waśni, a więcej codziennego starannego odrabiania lekcji i więcej współdziałania pomiędzy władzą publiczną państwową i samorządową - apelował.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA

Leasing samochodów - niekorzystne zmiany w rozliczeniach podatkowych od 2026 roku. Kup auto w 2025 r. i wprowadź do ewidencji środków trwałych a zostaniesz przy obecnych zasadach

Wchodzące w styczniu 2026 roku zmiany w zasadach odliczeń podatkowych za leasing samochodów mogą zwiększyć zainteresowanie przedsiębiorców autami o napędzie elektrycznym - przewidują autorzy raportu Superauto. pl. Na początku 2026 r. zmieni się m.in. limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne odliczenie wydatków na zakup, leasing lub wynajem aut spalinowych. Wysokość odliczeń uzależniona będzie od ilości emitowanego przez samochód dwutlenku węgla.

Idą zmiany w fundacjach rodzinnych. Rząd przeciw agresywnym praktykom podatkowym

Fundacje rodzinne w Polsce cieszą się rosnącą popularnością, jednak Ministerstwo Finansów zapowiada zmiany legislacyjne, które mają uszczelnić system podatkowy i zabezpieczyć to narzędzie przed nadużyciami. Chodzi o ochronę uczciwych firm rodzinnych i eliminację prób agresywnej optymalizacji podatkowej.

REKLAMA