REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT od paliwa dla komunikacji publicznej?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

PSL zachęca do przesiadania się z samochodów do środków komunikacji zbiorowej. Ludowcy postulują, by rozważyć zwrot podatku VAT od paliwa kupowanego przez przewoźników publicznych.

Politycy PSL zorganizowali konferencję prasową w związku z przypadającym w 22 września Światowym Dniem bez Samochodu. - Warto promować alternatywne środki komunikacji, warto promować komunikację miejską - przekonywał w Warszawie rzecznik sztabu wyborczego ludowców Krzysztof Kosiński.

REKLAMA

Autopromocja

Wiceszef sejmowej komisji infrastruktury Janusz Piechciński (PSL) zwracał uwagę, że to, co nie służy transportowi publicznemu w ostatnich latach, to przywiązanie Polaków do motoryzacji. Podkreślił, że w ciągu 20 lat liczba samochodów w naszym kraju podwoiła się.

Jak zaznaczył, nie tylko w obrębie aglomeracji warszawskiej, ale też innych miastach, około 2/3 osób porusza się nie komunikacją zbiorową, tylko własnym środkiem transportu. - Wszystkie drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne w obszarach aglomeracyjnych duszą się po prostu od nadmiaru samochodów - zauważył.

Polityk mówił, że w związku z taką sytuacją ważna jest zmiana systemu transportowego państwa.

- Stąd postulat PSL, aby rozważyć zwrot VAT z paliwa dla transportu publicznego. Na początek na to nas musi być stać, właśnie dla transportu publicznego - zaznaczył poseł. Według jego wyliczeń początkowo kosztowałoby to budżet państwa około 250 mln zł rocznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Piechociński przypomniał, że w ciągu ostatnich lat znacznie poprawiono tabor komunikacyjny w wielu miastach, a także wprowadzono ułatwienia dla pasażerów, jak np. bilet aglomeracyjny, czy system "Parkuj i jedź".

Zapewnił, że sam bardzo często korzysta ze środków komunikacji publicznej. Przyznał, że słabością transportu publicznego jest tempo poruszania się nim.

Innym wyzwaniem infrastrukturalnym wymienionym przez Piechocińskiego jest konieczność szybkiego uporządkowania spraw przewozów regionalnych w kolejach, a także uruchomienie procesu modernizacji taboru. - Nie da się w oparciu o 30-kilkuletnie wagony, lokomotywy i elektryczne zespoły trakcyjne dać nowej i nowoczesnej oferty - mówił.

Polityk ocenił, że w kończącej się perspektywie budżetowej UE 2007-2013 ze środków przeznaczonych na transport czy na infrastrukturę nie może przepaść ani jedno euro. Przekonywał, że rządzący muszą znaleźć na te cele środki we współdziałaniu z samorządami, a także podmiotami prywatnymi.

Jak dodał w nowej perspektywie unijnej bez względu na kwotę globalną transport publiczny i infrastruktura muszą być znaczącym priorytetem nie tylko dla polskiego parlamentu, rządu, ale też obywateli.

PSL mówi: mniej kłótni, waśni, a więcej codziennego starannego odrabiania lekcji i więcej współdziałania pomiędzy władzą publiczną państwową i samorządową - apelował.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA