REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy skarbowe dla dużych podatników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sądy administracyjne zaczynają obecnie wydawać wyroki stwierdzające nieważność decyzji urzędów skarbowych dla tzw. dużych podatników, wydanych w 2004 r., ze względu na brak ich właściwości. Całe zamieszanie wynika z nieprecyzyjnych przepisów

Problem dotyczy przepisów zawartych w ustawie o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych, która weszła w życie we wrześniu 2003 r. – poinformowali „GP” eksperci z Międzynarodowej Kancelarii Lovells. Ustawa ta zmieniła przepisy regulujące właściwość naczelników urzędów skarbowych, zawarte w ustawie o urzędach i izbach skarbowych. Na mocy jej artykułu 15 pkt 1 lit. j) do ustawy o urzędach i izbach skarbowych dodany został art. 5 ust. 9b, który określał grupę podatników zobowiązanych do przerejestrowania się do tzw. dużych urzędów skarbowych. Do podatników tych miały należeć:

REKLAMA

Autopromocja

• podatkowe grupy kapitałowe, banki, zakłady ubezpieczeń, jednostki działające na podstawie przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi, przepisów o funduszach inwestycyjnych oraz przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstw zagranicznych,
• osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które spełniały którykolwiek z następujących warunków: w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości o równowartości co najmniej 5 mln euro, brały udział w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli albo posiadały udział w kapitale takich przedsiębiorstw, zarządzane były przez podmiot zagraniczny lub podmiot ten dysponował co najmniej 5 proc. głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, jednocześnie brały udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w jego kontroli albo posiadały jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.

Równocześnie zmieniony został art. 5a ustawy o urzędach i izbach skarbowych, zgodnie z którym zmiana właściwości urzędu skarbowego dla wymienionych podatników następowała odpowiednio – w zależności od spełnienia przez nich określonych warunków – albo z dniem 1 stycznia drugiego roku następującego po tym, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 5 mln euro, albo z dniem 1 stycznia roku następującego po tym, w którym nastąpiło ich włączenie do danej kategorii podatników.

Na podatników spełniających kryteria nałożony został ponadto obowiązek zawiadomienia o zmianie właściwości dotychczas właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 października roku poprzedzającego ten, od którego nastąpi ta zmiana. Wobec tego minister finansów wydał rozporządzenie w sprawie wzoru zawiadomienia o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego.

WARTO WIEDZIEĆ

Ponieważ specjalne urzędy skarbowe stały się właściwe dla tzw. dużych podatników dopiero od 1 stycznia 2005 r., to wydane przez nie decyzje w 2004 r. mogą zostać zaskarżone na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej dotyczących nieważności decyzji. Można zatem spodziewać się w najbliższym czasie kolejnych wniosków podatników w tym zakresie – uważają eksperci.

Uprzejme zaproszenie

Ministerstwo Finansów ogłosiło również komunikat, w którym „uprzejmie zapraszało podatników spełniających cechy określone w ustawie” do złożenia w terminie do 15 października 2003 r. zawiadomienia. Już sama forma tego dokumentu, czyli „uprzejmego zaproszenia” wskazywała, iż ministerstwo nie ma podstaw prawnych, aby wymagać od podatników składania takich zawiadomień.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błąd legislacyjny wynikał z faktu, iż zgodnie z art. 40 pkt 2 ustawy wprowadzającej analizowane zmiany, przepis określający kategorie podatników zobowiązanych do przerejestrowania się (art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych) miał wejść w życie dopiero 1 stycznia 2004 r. Tym samym przepis ten w 2003 r. nie istniał, a zatem nie można było określić kategorii podatników, którzy podlegać mieli właściwości „dużych” urzędów skarbowych – podkreślają specjaliści z Międzynarodowej Kancelarii Lovells.

Późniejsze przerejestrowanie

Zgodnie z art. 5a ustawy o izbach i urzędach skarbowych, właściwość urzędu skarbowego miała zmienić się dopiero w roku następującym po roku, w którym podatnicy zostali zakwalifikowani do tych, którzy podlegają właściwości dużych urzędów skarbowych. Skoro przepis określający tych podatników wszedł w życie 1 stycznia 2004 r., to przerejestrowanie powinno nastąpić 1 stycznia 2005 r., wtedy bowiem upływał rok od momentu określenia adresatów analizowanego obowiązku.

Jak podkreślają eksperci z Międzynarodowej Kancelarii Lovells, w 2003 r. adresatów tych nie określały żadne przepisy, dlatego też nie wiadomo właściwie do kogo skierowany był sam komunikat i jakich podatników miało na myśli Ministerstwo Finansów, mówiąc o podatnikach „spełniających cechy określone w ustawie”, skoro podatnicy ci określeni byli w przepisie jeszcze nieobowiązującym.

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA