REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy skarbowe dla dużych podatników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sądy administracyjne zaczynają obecnie wydawać wyroki stwierdzające nieważność decyzji urzędów skarbowych dla tzw. dużych podatników, wydanych w 2004 r., ze względu na brak ich właściwości. Całe zamieszanie wynika z nieprecyzyjnych przepisów

REKLAMA

Problem dotyczy przepisów zawartych w ustawie o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych, która weszła w życie we wrześniu 2003 r. – poinformowali „GP” eksperci z Międzynarodowej Kancelarii Lovells. Ustawa ta zmieniła przepisy regulujące właściwość naczelników urzędów skarbowych, zawarte w ustawie o urzędach i izbach skarbowych. Na mocy jej artykułu 15 pkt 1 lit. j) do ustawy o urzędach i izbach skarbowych dodany został art. 5 ust. 9b, który określał grupę podatników zobowiązanych do przerejestrowania się do tzw. dużych urzędów skarbowych. Do podatników tych miały należeć:

REKLAMA

• podatkowe grupy kapitałowe, banki, zakłady ubezpieczeń, jednostki działające na podstawie przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi, przepisów o funduszach inwestycyjnych oraz przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstw zagranicznych,
• osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które spełniały którykolwiek z następujących warunków: w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości o równowartości co najmniej 5 mln euro, brały udział w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli albo posiadały udział w kapitale takich przedsiębiorstw, zarządzane były przez podmiot zagraniczny lub podmiot ten dysponował co najmniej 5 proc. głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, jednocześnie brały udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w jego kontroli albo posiadały jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.

REKLAMA

Równocześnie zmieniony został art. 5a ustawy o urzędach i izbach skarbowych, zgodnie z którym zmiana właściwości urzędu skarbowego dla wymienionych podatników następowała odpowiednio – w zależności od spełnienia przez nich określonych warunków – albo z dniem 1 stycznia drugiego roku następującego po tym, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 5 mln euro, albo z dniem 1 stycznia roku następującego po tym, w którym nastąpiło ich włączenie do danej kategorii podatników.

Na podatników spełniających kryteria nałożony został ponadto obowiązek zawiadomienia o zmianie właściwości dotychczas właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 października roku poprzedzającego ten, od którego nastąpi ta zmiana. Wobec tego minister finansów wydał rozporządzenie w sprawie wzoru zawiadomienia o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego.

WARTO WIEDZIEĆ

Ponieważ specjalne urzędy skarbowe stały się właściwe dla tzw. dużych podatników dopiero od 1 stycznia 2005 r., to wydane przez nie decyzje w 2004 r. mogą zostać zaskarżone na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej dotyczących nieważności decyzji. Można zatem spodziewać się w najbliższym czasie kolejnych wniosków podatników w tym zakresie – uważają eksperci.

Uprzejme zaproszenie

Ministerstwo Finansów ogłosiło również komunikat, w którym „uprzejmie zapraszało podatników spełniających cechy określone w ustawie” do złożenia w terminie do 15 października 2003 r. zawiadomienia. Już sama forma tego dokumentu, czyli „uprzejmego zaproszenia” wskazywała, iż ministerstwo nie ma podstaw prawnych, aby wymagać od podatników składania takich zawiadomień.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błąd legislacyjny wynikał z faktu, iż zgodnie z art. 40 pkt 2 ustawy wprowadzającej analizowane zmiany, przepis określający kategorie podatników zobowiązanych do przerejestrowania się (art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych) miał wejść w życie dopiero 1 stycznia 2004 r. Tym samym przepis ten w 2003 r. nie istniał, a zatem nie można było określić kategorii podatników, którzy podlegać mieli właściwości „dużych” urzędów skarbowych – podkreślają specjaliści z Międzynarodowej Kancelarii Lovells.

Późniejsze przerejestrowanie

Zgodnie z art. 5a ustawy o izbach i urzędach skarbowych, właściwość urzędu skarbowego miała zmienić się dopiero w roku następującym po roku, w którym podatnicy zostali zakwalifikowani do tych, którzy podlegają właściwości dużych urzędów skarbowych. Skoro przepis określający tych podatników wszedł w życie 1 stycznia 2004 r., to przerejestrowanie powinno nastąpić 1 stycznia 2005 r., wtedy bowiem upływał rok od momentu określenia adresatów analizowanego obowiązku.

Jak podkreślają eksperci z Międzynarodowej Kancelarii Lovells, w 2003 r. adresatów tych nie określały żadne przepisy, dlatego też nie wiadomo właściwie do kogo skierowany był sam komunikat i jakich podatników miało na myśli Ministerstwo Finansów, mówiąc o podatnikach „spełniających cechy określone w ustawie”, skoro podatnicy ci określeni byli w przepisie jeszcze nieobowiązującym.

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA