REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy skarbowe dla dużych podatników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sądy administracyjne zaczynają obecnie wydawać wyroki stwierdzające nieważność decyzji urzędów skarbowych dla tzw. dużych podatników, wydanych w 2004 r., ze względu na brak ich właściwości. Całe zamieszanie wynika z nieprecyzyjnych przepisów

Problem dotyczy przepisów zawartych w ustawie o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych, która weszła w życie we wrześniu 2003 r. – poinformowali „GP” eksperci z Międzynarodowej Kancelarii Lovells. Ustawa ta zmieniła przepisy regulujące właściwość naczelników urzędów skarbowych, zawarte w ustawie o urzędach i izbach skarbowych. Na mocy jej artykułu 15 pkt 1 lit. j) do ustawy o urzędach i izbach skarbowych dodany został art. 5 ust. 9b, który określał grupę podatników zobowiązanych do przerejestrowania się do tzw. dużych urzędów skarbowych. Do podatników tych miały należeć:

REKLAMA

REKLAMA

• podatkowe grupy kapitałowe, banki, zakłady ubezpieczeń, jednostki działające na podstawie przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi, przepisów o funduszach inwestycyjnych oraz przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstw zagranicznych,
• osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które spełniały którykolwiek z następujących warunków: w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości o równowartości co najmniej 5 mln euro, brały udział w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli albo posiadały udział w kapitale takich przedsiębiorstw, zarządzane były przez podmiot zagraniczny lub podmiot ten dysponował co najmniej 5 proc. głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, jednocześnie brały udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w jego kontroli albo posiadały jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.

Równocześnie zmieniony został art. 5a ustawy o urzędach i izbach skarbowych, zgodnie z którym zmiana właściwości urzędu skarbowego dla wymienionych podatników następowała odpowiednio – w zależności od spełnienia przez nich określonych warunków – albo z dniem 1 stycznia drugiego roku następującego po tym, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 5 mln euro, albo z dniem 1 stycznia roku następującego po tym, w którym nastąpiło ich włączenie do danej kategorii podatników.

Na podatników spełniających kryteria nałożony został ponadto obowiązek zawiadomienia o zmianie właściwości dotychczas właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 października roku poprzedzającego ten, od którego nastąpi ta zmiana. Wobec tego minister finansów wydał rozporządzenie w sprawie wzoru zawiadomienia o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego.

WARTO WIEDZIEĆ

Ponieważ specjalne urzędy skarbowe stały się właściwe dla tzw. dużych podatników dopiero od 1 stycznia 2005 r., to wydane przez nie decyzje w 2004 r. mogą zostać zaskarżone na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej dotyczących nieważności decyzji. Można zatem spodziewać się w najbliższym czasie kolejnych wniosków podatników w tym zakresie – uważają eksperci.

REKLAMA

Uprzejme zaproszenie

Ministerstwo Finansów ogłosiło również komunikat, w którym „uprzejmie zapraszało podatników spełniających cechy określone w ustawie” do złożenia w terminie do 15 października 2003 r. zawiadomienia. Już sama forma tego dokumentu, czyli „uprzejmego zaproszenia” wskazywała, iż ministerstwo nie ma podstaw prawnych, aby wymagać od podatników składania takich zawiadomień.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błąd legislacyjny wynikał z faktu, iż zgodnie z art. 40 pkt 2 ustawy wprowadzającej analizowane zmiany, przepis określający kategorie podatników zobowiązanych do przerejestrowania się (art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych) miał wejść w życie dopiero 1 stycznia 2004 r. Tym samym przepis ten w 2003 r. nie istniał, a zatem nie można było określić kategorii podatników, którzy podlegać mieli właściwości „dużych” urzędów skarbowych – podkreślają specjaliści z Międzynarodowej Kancelarii Lovells.

Późniejsze przerejestrowanie

Zgodnie z art. 5a ustawy o izbach i urzędach skarbowych, właściwość urzędu skarbowego miała zmienić się dopiero w roku następującym po roku, w którym podatnicy zostali zakwalifikowani do tych, którzy podlegają właściwości dużych urzędów skarbowych. Skoro przepis określający tych podatników wszedł w życie 1 stycznia 2004 r., to przerejestrowanie powinno nastąpić 1 stycznia 2005 r., wtedy bowiem upływał rok od momentu określenia adresatów analizowanego obowiązku.

Jak podkreślają eksperci z Międzynarodowej Kancelarii Lovells, w 2003 r. adresatów tych nie określały żadne przepisy, dlatego też nie wiadomo właściwie do kogo skierowany był sam komunikat i jakich podatników miało na myśli Ministerstwo Finansów, mówiąc o podatnikach „spełniających cechy określone w ustawie”, skoro podatnicy ci określeni byli w przepisie jeszcze nieobowiązującym.

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA