REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT. Sprzedaż rzeczy ruchomych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czasami zbyt wczesna sprzedaż rzeczy ruchomych, np. samochodu czy komputera na aukcji internetowej, naraża nas na dodatkowy wydatek w postaci podatku płaconego fiskusowi. Dlatego lepiej odczekać pół roku od nabycia i dopiero po tym czasie sprzedać rzecz wcześniej kupioną.

Kupując rzeczy ruchome, nie zawsze mamy świadomość, że zbyt wczesna sprzedaż naraża nas na dodatkowy koszt. Musimy bowiem zapłacić z tego tytułu podatek dochodowy od osób fizycznych.

REKLAMA

Źródło przychodu

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) do źródeł przychodów zalicza się odpłatne zbycie:

• nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
• spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
• prawa wieczystego użytkowania gruntów,
• innych rzeczy.

Warunkiem jest, aby odpłatne zbycie nie następowało w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. W odniesieniu do innych rzeczy (np. sprzedaży wcześniej kupionego samochodu) opodatkowaniu podlega odpłatne zbycie, jeśli nastąpi przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

PRZYKŁAD


Kowalski kupił w komisie samochód osobowy marki Ford Focus 14 stycznia 2005 r. za 23 000 zł, płacąc jednocześnie komisantowi prowizję w wysokości 690 zł. Następnie samochód ten sprzedał 27 maja 2005 r. za 26 000 zł. Ponieważ sprzedaż nastąpiła przed upływem pół roku od zakupu, powstał obowiązek zapłaty podatku od uzyskanego dochodu z tego tytułu. Po odliczeniu kosztu zakupu oraz kosztu prowizji komisanta dochód podlegający opodatkowaniu wyniesie 2310 zł.

Podatek od zbycia

Przy odpłatnym zbyciu rzeczy ruchomych przychodem jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak podatek dochodowy od osób fizycznych będzie należny nie od przychodu, ale od dochodu z tytułu zbycia rzeczy ruchomej przed upływem pół roku. Trzeba pamiętać, że dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych (jeżeli przychód ze sprzedaży nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej) jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Należy zauważyć, że zbycie powstaje w momencie ostatecznego przeniesienia własności rzeczy. W myśl art. 155 par. 1 kodeksu cywilnego umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły. Tak więc o momencie zbycia decyduje umowa stron.

W związku z powyższym, dochód ze sprzedaży takich rzeczy ruchomych powinien być wykazany w zeznaniu podatkowym w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym i opodatkowany według obowiązującej w danym roku skali podatkowej.

Koszty nabycia i zbycia

W momencie zbycia rzeczy ruchomej w celu ustalenia dochodu do opodatkowania można uzyskany przychód pomniejszyć o koszty uzyskania związane z wcześniejszym zakupem. Będzie to przede wszystkim cena zakupu, ale nie tylko. Warto tu odnieść się do nabycia samochodu osobowego w innym kraju unijnym, których to transakcji od momentu wejścia Polski do UE znacznie przybywa. Niejednokrotnie osoby nabywają takie samochody, by później je sprzedać z zyskiem. Jeśli zrobią to przed upływem pół roku, muszą się liczyć z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego.

Zwykle osoba, sprowadzając do kraju używany samochód, ponosi dodatkowe koszty, takie jak: podatek akcyzowy, przegląd techniczny samochodu, zaświadczenie dotyczące zwolnienia z VAT, tłumaczenie dokumentów, opłata za tablice rejestracyjne. Są to koszty nabycia, które określają koszty związane z zakupem poniesione do dnia rozpoczęcia używania rzeczy. Natomiast do kosztów zbycia zalicza się np. udokumentowane wydatki poniesione na samochód, w czasie jego posiadania jak zakup części zamiennych, remonty. Wszystkie te koszty będę wpływały na powstanie dochodu do opodatkowania. Jeśli będą większe od uzyskanego przychodu, to podatek nie wystąpi.

Sprzedaż na aukcji

Odpłatne zbycie rzeczy ruchomej przed upływem pół roku i obowiązek zapłaty z tego tytułu podatku dochodowego odnosi się również do rzeczy sprzedawanych na różnego rodzaju giełdach (aukcjach) internetowych, z czego – niestety – nie każdy zdaje sobie sprawę. Sprzedając komputer, który kupiliśmy wcześniej niż przed upływem pół roku od momentu nabycia, i uzyskując z tego tytułu dochód, niestety, powinniśmy go wykazać w zeznaniu rocznym. Oczywiście przychód ze sprzedaży możemy pomniejszyć o prowizję, którą zwyczajowo płaci się za możliwość wystawienia rzeczy na aukcji internetowej.

Bogdan Świąder
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA