REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT. Sprzedaż rzeczy ruchomych

REKLAMA

Czasami zbyt wczesna sprzedaż rzeczy ruchomych, np. samochodu czy komputera na aukcji internetowej, naraża nas na dodatkowy wydatek w postaci podatku płaconego fiskusowi. Dlatego lepiej odczekać pół roku od nabycia i dopiero po tym czasie sprzedać rzecz wcześniej kupioną.

Kupując rzeczy ruchome, nie zawsze mamy świadomość, że zbyt wczesna sprzedaż naraża nas na dodatkowy koszt. Musimy bowiem zapłacić z tego tytułu podatek dochodowy od osób fizycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Źródło przychodu

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) do źródeł przychodów zalicza się odpłatne zbycie:

• nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
• spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
• prawa wieczystego użytkowania gruntów,
• innych rzeczy.

Warunkiem jest, aby odpłatne zbycie nie następowało w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. W odniesieniu do innych rzeczy (np. sprzedaży wcześniej kupionego samochodu) opodatkowaniu podlega odpłatne zbycie, jeśli nastąpi przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

PRZYKŁAD


Kowalski kupił w komisie samochód osobowy marki Ford Focus 14 stycznia 2005 r. za 23 000 zł, płacąc jednocześnie komisantowi prowizję w wysokości 690 zł. Następnie samochód ten sprzedał 27 maja 2005 r. za 26 000 zł. Ponieważ sprzedaż nastąpiła przed upływem pół roku od zakupu, powstał obowiązek zapłaty podatku od uzyskanego dochodu z tego tytułu. Po odliczeniu kosztu zakupu oraz kosztu prowizji komisanta dochód podlegający opodatkowaniu wyniesie 2310 zł.

REKLAMA

Podatek od zbycia

Przy odpłatnym zbyciu rzeczy ruchomych przychodem jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak podatek dochodowy od osób fizycznych będzie należny nie od przychodu, ale od dochodu z tytułu zbycia rzeczy ruchomej przed upływem pół roku. Trzeba pamiętać, że dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych (jeżeli przychód ze sprzedaży nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej) jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Należy zauważyć, że zbycie powstaje w momencie ostatecznego przeniesienia własności rzeczy. W myśl art. 155 par. 1 kodeksu cywilnego umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły. Tak więc o momencie zbycia decyduje umowa stron.

W związku z powyższym, dochód ze sprzedaży takich rzeczy ruchomych powinien być wykazany w zeznaniu podatkowym w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym i opodatkowany według obowiązującej w danym roku skali podatkowej.

Koszty nabycia i zbycia

W momencie zbycia rzeczy ruchomej w celu ustalenia dochodu do opodatkowania można uzyskany przychód pomniejszyć o koszty uzyskania związane z wcześniejszym zakupem. Będzie to przede wszystkim cena zakupu, ale nie tylko. Warto tu odnieść się do nabycia samochodu osobowego w innym kraju unijnym, których to transakcji od momentu wejścia Polski do UE znacznie przybywa. Niejednokrotnie osoby nabywają takie samochody, by później je sprzedać z zyskiem. Jeśli zrobią to przed upływem pół roku, muszą się liczyć z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego.

Zwykle osoba, sprowadzając do kraju używany samochód, ponosi dodatkowe koszty, takie jak: podatek akcyzowy, przegląd techniczny samochodu, zaświadczenie dotyczące zwolnienia z VAT, tłumaczenie dokumentów, opłata za tablice rejestracyjne. Są to koszty nabycia, które określają koszty związane z zakupem poniesione do dnia rozpoczęcia używania rzeczy. Natomiast do kosztów zbycia zalicza się np. udokumentowane wydatki poniesione na samochód, w czasie jego posiadania jak zakup części zamiennych, remonty. Wszystkie te koszty będę wpływały na powstanie dochodu do opodatkowania. Jeśli będą większe od uzyskanego przychodu, to podatek nie wystąpi.

Sprzedaż na aukcji

Odpłatne zbycie rzeczy ruchomej przed upływem pół roku i obowiązek zapłaty z tego tytułu podatku dochodowego odnosi się również do rzeczy sprzedawanych na różnego rodzaju giełdach (aukcjach) internetowych, z czego – niestety – nie każdy zdaje sobie sprawę. Sprzedając komputer, który kupiliśmy wcześniej niż przed upływem pół roku od momentu nabycia, i uzyskując z tego tytułu dochód, niestety, powinniśmy go wykazać w zeznaniu rocznym. Oczywiście przychód ze sprzedaży możemy pomniejszyć o prowizję, którą zwyczajowo płaci się za możliwość wystawienia rzeczy na aukcji internetowej.

Bogdan Świąder
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA