REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksperci: projekt zmian w ustawie o VAT ma liczne niedociągnięcia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Projekt nowelizacji ustawy o VAT zawiera liczne błędy legislacyjne; ponadto części przedsiębiorców może poważnie utrudnić funkcjonowanie - ocenili eksperci PKPP Lewiatan.


Resort finansów w przygotowanej nowelizacji ustawy o VAT przewiduje m.in. zmianę momentu powstania obowiązku podatkowego, modyfikację przepisów dotyczących ustalania podstawy opodatkowania, brak możliwości wystawiania faktury przed wykonaniem usługi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Projekt jest na etapie konsultacji międzyresortowych. Zmiany w przepisach miałyby wejść w życie od 1 stycznia 2013 r.

"To bardzo duża nowelizacja, ma bardzo wiele korzystnych rozwiązań, ale powstaje pytanie, czy te wszystkie potencjalnie korzystne zmiany nie spowodują wywrócenie systemu podatku VAT i więcej na tym stracimy, niż skorzystamy" - powiedział przewodniczący Komitetu Prawniczego Rady Podatkowej PKPP Lewiatan Rafał Iniewski.

Wiceprzewodniczący Grupy VAT Rady Podatkowej PKPP Lewiatan Marcin Chomiuk mówił, że długoterminowo ta nowelizacja będzie upraszczała system, ale krótkoterminowo "niekoniecznie wszystkie te zmiany, które są proponowane będą dla przedsiębiorców korzystne".

REKLAMA

Eksperci Lewiatana za przykład podali dostawców energii oraz usług telekomunikacyjnych, na których zmiana regulacji może wpłynąć negatywie. Eksperci wskazali, że w ich przypadku zastosowanie będzie miała zasada, iż obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, a więc z upływem miesiąca, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Tymczasem faktury wystawiane przez takich dostawców obejmują też tzw. prognozy, abonament, czyli opłaty naliczane "z góry".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

"Możliwość wystawienia takiej faktury jest praktycznie zablokowana, bo obowiązek podatkowy powstaje z upływem miesiąca, w którym dostarczyliśmy towar, albo wyświadczyliśmy usługę. W efekcie w takich przypadkach faktury trzeba będzie podzielić na pół i wystawić jedną fakturę za już dostarczoną usługę, a drugą dotyczącą prognoz. Tu pojawia się jednak kolejny problem, bo z punktu widzenia literalnego brzmienia tych przepisów w zasadzie nie da się wystawić faktury zaliczkowej" - podkreślił Chomiuk.

Apelował o "odpowiednio długie vacatio legis, aby podatnicy, przedsiębiorcy byli w stanie przygotować się do zmian przepisów".

Eksperci wskazali też, że zmiany będą mieć wpływ też na otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze związane bezpośrednio z ceną towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika. W myśl projektu przy dotacjach unijnych do podstawy opodatkowania będzie wliczany podatek VAT.

"Jeśli jestem przedsiębiorcą, który prowadzi bar mleczny i dostaje dotacje z miasta do cen posiłków, to ta dotacja wchodziłaby do podstawy opodatkowania i byłaby "owatowana"" - tłumaczył Iniewski.

Eksperci ocenili, że w projekcie źle określono również definicję podstawy opodatkowania. "Podstawa opodatkowania w tym nowym projekcie jest bardzo wdzięcznym tematem dla krytyków tej nowelizacji. Tam pojawiają się ewidentne niedociągnięcia natury legislacyjne i nieprecyzyjności przepisów" - podkreślał Chomiuk.

Eksperci wskazali, że jeśli nowe przepisy mają wejść w życie od stycznia 2013 r., to muszą być bardzo precyzyjne, aby ich interpretacja nie budziła wątpliwości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA