REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksperci: rozszerzenie uprawnień kontroli skarbowej niedobre dla firm

REKLAMA

Rozszerzenie uprawnień kontroli skarbowej, czyli jedna z propozycji, jaką przedstawił w Sejmie minister finansów Jacek Rostowski w związku ze sprawą Amber Gold, jest - zdaniem ekspertów - niepotrzebne i może utrudnić działalność przedsiębiorstw.


Powołanie zespołu koordynującego ds. przestępstw finansowych, rozszerzenie uprawnień kontroli skarbowej, zaostrzenie kar za prowadzenie bezprawnej działalności bankowej - takie m.in. propozycje zmian w związku ze sprawą Amber Gold, przedstawił w czwartek w Sejmie minister finansów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem dyrektora Centrum Monitoringu Legislacji Pracodawców RP Piotra Rogowieckiego, propozycje te zmierzają w kierunku zaostrzenia restrykcyjności, a to - jego zdaniem - nie jest dobra droga. "Nie widzę uzasadnienia dla sytuacji, w której wskutek jednej sprawy ucierpią wszyscy przedsiębiorcy, bo taki skutek będzie miało rozszerzenie uprawnień kontroli skarbowej" - powiedział Rogowiecki.

Uważa, że już teraz państwo dysponuje wystarczającymi instrumentami potrzebnymi do weryfikacji tego, czy dany podmiot działa zgodnie z prawem. "To typowo polski model działania - jak coś się stało, od razu reagujemy, nie do końca zważając na konsekwencje" - powiedział Rogowiecki. Jego zdaniem może dzięki rozszerzeniu uprawnień kontroli skarbowej uda się złapać dwóch oszustów więcej, ale utrudni to działalność wielu uczciwych podatników.

Także według analityka rynku kapitałowego Business Centre Club Jana Mazurka, wprowadzenie dodatkowych obostrzeń w zakresie kontroli skarbowej nie ma sensu, gdyż utrudni to działalność przedsiębiorstw.

REKLAMA

"Nie mogą one ponosić konsekwencji indolencji w wymiarze sprawiedliwości. Zresztą nie widzę tu bezpośredniego wpływu zaniechań w sprawie egzekwowania obowiązków podatkowych spółki Amber Gold na rozwój jej oszukańczego biznesu. W tym obszarze winien działać wymiar sprawiedliwości, a ten zawiódł na całej linii, nie reagując na doniesienia Komisji Nadzoru Finansowego" - powiedział Mazurek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jego zdaniem sprawa Amber Gold obnaża bezlitośnie słabość struktur państwa, co zostało wcześniej udowodnione podczas afery solnej. "Tam również w sprawę wciągano urzędy skarbowe, a tak właściwie zawinił nadzór sanitarny i nikt z nadzorujących nie został zwolniony z pracy ani społeczeństwo nie poznało listy przestępczych firm" - podkreślił.

 

Dyrektor Departamentu Ekonomicznego PKPP Lewiatan Jacek Adamski przyznaje, że obowiązujące prawo jest wystarczające, a zawiodło jego stosowanie m.in. przez prokuraturę, sądy i urzędy skarbowe. "Jeśli coś trzeba zaostrzyć, to kontrolę wewnętrzną w tych instytucjach" - powiedział w rozmowie z PAP.

Uważa, że w tej sprawie publiczne ostrzeżenia KNF spełniły swoją rolę, jednakże w ustawie o nadzorze nad rynkami finansowymi powinna się znaleźć szczegółowa definicja ostrzeżenie publicznego, a jej w tej chwili nie ma.

"Pieniądze obywateli w sprawie Amber Gold to zaledwie ułamek promila oszczędności, jakie Polacy w ogóle zgromadzili w bankach. Na podstawie sprawy o tak niewielkiej skali nie można wnioskować o ograniczanie swobód gospodarczych przez zwiększenie uprawnień kontrolnych instytucji państwowych nad podmiotami gospodarczymi" - powiedział Adamski.

Premier Donald Tusk i prokurator generalny Andrzej Seremet przedstawili w czwartek informację w Sejmie w sprawie Amber Gold. Głos zabrali także minister sprawiedliwości Jarosław Gowin, minister finansów Jacek Rostowski oraz wiceprezes NBP Witold Koziński.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA