REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawcy popierają powołanie Rzecznika Praw Podatnika

REKLAMA

Na najbliższym posiedzeniu Sejmu odbędzie się głosowanie nad poselskim projektem powołującym Rzecznika Praw Podatnika. W opinii pracodawców ta inicjatywa legislacyjna zasługuje na poparcie.


Zdaniem pracodawców zrzeszonych w Business Centre Club, nowa instytucja przyczyni się do uporządkowania polskiego prawa podatkowego, ujednolicenia jego stosowania, zmiany praktyki urzędniczej na bardziej przyjazną w stosunku do podatników.

REKLAMA

Autopromocja

Pracodawcy wymieniają poniższe argumenty, które według nich przemawiają za powołaniem Rzecznika Praw Podatnika (RPP):

- Słaba znajomość prawa podatkowego wśród podatników (nie tylko zresztą przedsiębiorców). Sytuacji tej nie można poprawić z dnia na dzień prowadząc działania edukacyjne, gdyż polski system podatkowy jest niezwykle skomplikowany (dużo ustaw, rozporządzeń i umów międzynarodowych, procedura podatkowa różniąca się od administracyjnej, olbrzymia rola precedensowych orzeczeń sądowych i urzędniczych interpretacji, dużo zwolnień podmiotowych i przedmiotowych itp.). Możliwość występowania RPP o interpretacje ogólne do Ministra Finansów mogłaby pomóc ujednolicić wykładnię i stosowanie prawa podatkowego. Pomocna w tej mierze byłaby też kompetencja informacyjna i edukacyjna rzecznika.

- Częste zmiany przepisów (podstawowe ustawy w działalności MSP, jak ustawa o PIT, ustawa o VAT, Ordynacja podatkowa są nowelizowane nawet kilkanaście razy w roku, corocznie kilka przepisów podatkowych jest kwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny). Pomocna w tej mierze byłaby kompetencja informacyjna i edukacyjna rzecznika, jak również prawo inicjatywy legislacyjnej.

- Wysokie koszty niezawinionych pomyłek w obliczaniu i uiszczaniu zobowiązań podatkowych (terminy przedawnienia zobowiązań znacznie dłuższe niż w obrocie gospodarczym, odsetki od zobowiązań podatkowych wyższe niż ustawowe, wynoszą obecnie 14,5% w stosunku rocznym) i trudności z dochodzeniem odszkodowań od Państwa za niezgodne z prawem działanie. Problemy z tym związane mogłyby ograniczyć kontrolne kompetencje rzecznika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Rozbudowana odpowiedzialność osób trzecich za zobowiązania podatkowe przedsiębiorców i zwykłych podatników (katalog tych osób określono rozdziale 15 Ordynacji podatkowej). Pomocna w tej mierze byłaby kompetencja kontrolna, informacyjna i edukacyjna rzecznika.

- Olbrzymia biurokracja (rozbudowana sprawozdawczość, ograniczona możliwość składania dokumentów w systemie e-deklaracji, słaby rozwój e-administracji, skomplikowany i płatny dostęp do bezpiecznego kwalifikowanego podpisu elektronicznego umożliwiającego załatwianie spraw drogą elektroniczną, słaby rozwój platformy ePUAP).

 

- Rozbudowany system świadczeń parapodatkowych (różnego rodzaju opłat administracyjnych, kar administracyjnych itp.) oraz procedury ich ustalania i dochodzenia często różne od tych przewidzianych w Ordynacji podatkowej.

- Duże koszty obsługi prawnej (doradcy podatkowi, radcowie prawni, adwokaci) wynikające m.in. ze skomplikowania systemu podatkowego i konieczności wąskiej specjalizacji w poszczególnych dziedzinach prawa podatkowego. Utrudnia to dostęp do pomocy prawnej większości podatników, zwłaszcza takim jak osoby fizyczne oraz MSP.

Projekt ustawy nie przewiduje, aby Rzecznik Praw Podatnika mógł uczestniczyć w indywidualnych postępowaniach podatkowych. Należy podkreślić, że udział podmiotów trzecich (chodzi głównie o sektor NGO, ang. non-government organisations) w postępowaniach indywidualnych jest w polskim systemie prawa regułą, a nie wyjątkiem. Ordynacja podatkowa przewiduje udział w postępowaniach podatkowych podmiotów niebędących podatnikami albo płatnikami. Jednym z takich podmiotów jest organizacja społeczna (art. 133a Ordynacji podatkowej), o ile jest to zgodne z jej celami statutowymi, a ponadto przemawia za tym interes publiczny. Organizacja społeczna musi też być dopuszczona do postępowania przez organ podatkowy, a odmowę dopuszczenia można kwestionować. Niestety, z powodu niskiej świadomości prawnej oraz niskiego poziomu aktywności obywatelskiej udział organizacji społecznych w postępowaniach (nie tylko podatkowych) jest w Polsce znikomy, może z wyjątkiem spraw związanych z ekologią i ochroną środowiska.

W opinii BCC podobne regulacje prawne (ze zmianami utrudniającymi dopuszczenie przez organ podatkowy do postępowania) można przewidzieć dla Rzecznika Praw Podatnika, jeśli ma on mieć kompetencje do działania w indywidualnych sprawach. Można też skorzystać z doświadczeń związanych z działaniem w różnych postępowaniach innych rzeczników, w tym zwłaszcza Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Pacjenta, Rzecznik Praw Dziecka, Rzecznicy Konsumentów itp.

Rzecznik Praw Podatnika nie ma być bowiem kolejnym urzędnikiem-biurokratą, ale realnym wsparciem dla podatników stanowiącym przeciwwagę dla słabszej strony w postępowaniu, jaką - z założenia - jest podatnik. Rzecznik miałby też przeciwdziałać nadużyciom i patologiom, zmieniać praktykę administracji podatkowej, nagłaśniać przypadki łamania lub instrumentalizacji prawa. Przyczyni się to również do uproszczenia prawa podatkowego. Dopuszczenie rzecznika na prawach strony do postępowania byłoby dobrym uzupełnieniem jego kontrolnej funkcji przewidzianej w projekcie ustawy.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA