REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy działalność "na próbę" rozwiąże problemy nowych przedsiębiorców

REKLAMA

Posłowie Ruchu Palikota chcą wprowadzić możliwość prowadzenia działalności gospodarczej „na próbę”. Projekt przewidujący m.in. zwolnienie nowych przedsiębiorców ze wszystkich składek przez 90 dni jest już w Sejmie. Zdaniem Witolda Michałka, eksperta Business Centre Club, takie ułatwienie nie rozwiąże problemów, z którymi borykają się nowo powstające firmy.

Celem złożonego w Sejmie poselskiego projektu zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej jest wprowadzenie możliwości próbnego podjęcia działalności gospodarczej. Chodzi o to, aby każdy, kto ma jakiś pomysł na uruchomienie własnego biznesu, mógł go przetestować w praktyce przez 90 dni, bez zobowiązań wobec państwa. W tym czasie nie płaciłby podatku dochodowego ani składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe. Musiałyby jednak zapłacić VAT. Procedury biurokratyczne umożliwiające rozpoczęcie działalności „na próbę” miałyby być maksymalnie uproszczone.

REKLAMA

REKLAMA

 - Należy rozważyć nie tyle rozpoczynanie działalności „na próbę”, dlatego że tak naprawdę każdy przedsiębiorca na próbę rozpoczyna swoją działalność. Chodziłoby o względnie trwałe ułatwienia dla tych przedsiębiorców w pierwszym roku czy w dwóch pierwszych latach działalności - podkreśla Witold Michałek oceniając proponowane zmiany.

Dodaje też, że wprawdzie przedsiębiorcy pozytywnie przyjmują każdą zmianę, która może ułatwić im rozpoczęcie nowego biznesu, ale nowelizacja ma pewne niedoskonałości.

 - Zwolnienie z pewnych obowiązków, ulżenie, zmniejszenie tych obowiązków byłoby bardzo wskazane - mówi Agencji Informacyjnej Newseria. - Problemem jest to, skąd będzie finansowanie tego typu działalności. Takie ułatwienia stwarzają ubytek dla budżetu państwa. Nie wiemy, czy będzie to w dużej skali, czy w małej i czy Ministerstwo Finansów zgodzi się na wprowadzenie takich propozycji.

REKLAMA

Tym bardziej, że projekt zakłada, iż przedsiębiorca prowadzący działalność „na próbę” ma podlegać ochronie zdrowotnej, takiej samej jak ci, którzy prowadzą firmy na „zwykłych” zasadach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Witold Michałek zgadza się z tym, że każdy, kto obecnie zakłada działalność gospodarczą musi pokonać wiele przeszkód.

 - Są to przede wszystkim przeszkody formalne, związane z zakładaniem firmy, a przede wszystkim z uzyskaniem wszelkiego rodzaju zezwoleń, w zależności od branży, w której ci przedsiębiorcy chcą działać. Chodzi także o problemy z finansowaniem rozpoczynania działalności, w tym o dostępność do kredytów na uruchomienie firmy - wylicza.

Ekspert BCC przypomina, że ułatwienia w rozpoczynaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej zawierają dotychczas przyjęte ustawy deregulacyjne. Wiele z nich można uznać za wystarczające. Problem jednak zaczyna się wtedy, gdy urzędy zaczynają te przepisy stosować według własnego uznania.

 - Implementacja tego prawa przez urzędników pozostawia bardzo wiele do życzenia. Najczęściej skargi przedsiębiorców są na to, że mają cały czas kłopoty z tym, jak to prawo jest wykonywane w poszczególnych urzędach. Jeżeli tutaj nie będzie postępu, to poprawienie samego prawa niewiele może dać - twierdzi Michałek.

Kolejne ułatwienia wprowadzi trzeci już pakiet deregulacyjny, nad którym pracuje Sejm. Dotyczy on np. korzystnych dla przedsiębiorców zmian w prawie podatkowym oraz w prawie pracy. Propozycji zmian ze strony przedsiębiorców jest jednak więcej.

 - Zwłaszcza w okresie kryzysu trzeba wprowadzić rozwiązania umożliwiające łatwiejsze niż obecne rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami i, co się z tym wiąże, zmianę przepisów dotyczących kosztownych odpraw, bo pracodawców często nie stać na ich płacenie - uważa ekspert BCC.

Projekt nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, złożony przez Ruch Palikota, przewiduje, że w ciągu 90 dni prowadzenia działalności gospodarczej „na próbę” przedsiębiorca będzie musiał zdecydować, czy chce prowadzić tę działalność w dalszym ciągu, już na zasadach ogólnych. W przypadku decyzji pozytywnej oświadczenie przedsiębiorcy zastępowałoby wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W praktyce oznaczałoby to, że przedsiębiorca nie musiałby ponownie kompletować i wypełniać stosownej dokumentacji. Zakończenie działalności gospodarczej prowadzonej na okres próbny, niezależnie od tego, czy przedsiębiorca będzie ją nadal prowadził, czy też nie, nie będzie wiązało się z koniecznością uiszczenia zaległych podatków i składek na ubezpieczenie społeczne.

 

 

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

REKLAMA

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA