REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy działalność "na próbę" rozwiąże problemy nowych przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Posłowie Ruchu Palikota chcą wprowadzić możliwość prowadzenia działalności gospodarczej „na próbę”. Projekt przewidujący m.in. zwolnienie nowych przedsiębiorców ze wszystkich składek przez 90 dni jest już w Sejmie. Zdaniem Witolda Michałka, eksperta Business Centre Club, takie ułatwienie nie rozwiąże problemów, z którymi borykają się nowo powstające firmy.

Celem złożonego w Sejmie poselskiego projektu zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej jest wprowadzenie możliwości próbnego podjęcia działalności gospodarczej. Chodzi o to, aby każdy, kto ma jakiś pomysł na uruchomienie własnego biznesu, mógł go przetestować w praktyce przez 90 dni, bez zobowiązań wobec państwa. W tym czasie nie płaciłby podatku dochodowego ani składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe. Musiałyby jednak zapłacić VAT. Procedury biurokratyczne umożliwiające rozpoczęcie działalności „na próbę” miałyby być maksymalnie uproszczone.

REKLAMA

REKLAMA

 - Należy rozważyć nie tyle rozpoczynanie działalności „na próbę”, dlatego że tak naprawdę każdy przedsiębiorca na próbę rozpoczyna swoją działalność. Chodziłoby o względnie trwałe ułatwienia dla tych przedsiębiorców w pierwszym roku czy w dwóch pierwszych latach działalności - podkreśla Witold Michałek oceniając proponowane zmiany.

Dodaje też, że wprawdzie przedsiębiorcy pozytywnie przyjmują każdą zmianę, która może ułatwić im rozpoczęcie nowego biznesu, ale nowelizacja ma pewne niedoskonałości.

 - Zwolnienie z pewnych obowiązków, ulżenie, zmniejszenie tych obowiązków byłoby bardzo wskazane - mówi Agencji Informacyjnej Newseria. - Problemem jest to, skąd będzie finansowanie tego typu działalności. Takie ułatwienia stwarzają ubytek dla budżetu państwa. Nie wiemy, czy będzie to w dużej skali, czy w małej i czy Ministerstwo Finansów zgodzi się na wprowadzenie takich propozycji.

REKLAMA

Tym bardziej, że projekt zakłada, iż przedsiębiorca prowadzący działalność „na próbę” ma podlegać ochronie zdrowotnej, takiej samej jak ci, którzy prowadzą firmy na „zwykłych” zasadach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Witold Michałek zgadza się z tym, że każdy, kto obecnie zakłada działalność gospodarczą musi pokonać wiele przeszkód.

 - Są to przede wszystkim przeszkody formalne, związane z zakładaniem firmy, a przede wszystkim z uzyskaniem wszelkiego rodzaju zezwoleń, w zależności od branży, w której ci przedsiębiorcy chcą działać. Chodzi także o problemy z finansowaniem rozpoczynania działalności, w tym o dostępność do kredytów na uruchomienie firmy - wylicza.

Ekspert BCC przypomina, że ułatwienia w rozpoczynaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej zawierają dotychczas przyjęte ustawy deregulacyjne. Wiele z nich można uznać za wystarczające. Problem jednak zaczyna się wtedy, gdy urzędy zaczynają te przepisy stosować według własnego uznania.

 - Implementacja tego prawa przez urzędników pozostawia bardzo wiele do życzenia. Najczęściej skargi przedsiębiorców są na to, że mają cały czas kłopoty z tym, jak to prawo jest wykonywane w poszczególnych urzędach. Jeżeli tutaj nie będzie postępu, to poprawienie samego prawa niewiele może dać - twierdzi Michałek.

Kolejne ułatwienia wprowadzi trzeci już pakiet deregulacyjny, nad którym pracuje Sejm. Dotyczy on np. korzystnych dla przedsiębiorców zmian w prawie podatkowym oraz w prawie pracy. Propozycji zmian ze strony przedsiębiorców jest jednak więcej.

 - Zwłaszcza w okresie kryzysu trzeba wprowadzić rozwiązania umożliwiające łatwiejsze niż obecne rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami i, co się z tym wiąże, zmianę przepisów dotyczących kosztownych odpraw, bo pracodawców często nie stać na ich płacenie - uważa ekspert BCC.

Projekt nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, złożony przez Ruch Palikota, przewiduje, że w ciągu 90 dni prowadzenia działalności gospodarczej „na próbę” przedsiębiorca będzie musiał zdecydować, czy chce prowadzić tę działalność w dalszym ciągu, już na zasadach ogólnych. W przypadku decyzji pozytywnej oświadczenie przedsiębiorcy zastępowałoby wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W praktyce oznaczałoby to, że przedsiębiorca nie musiałby ponownie kompletować i wypełniać stosownej dokumentacji. Zakończenie działalności gospodarczej prowadzonej na okres próbny, niezależnie od tego, czy przedsiębiorca będzie ją nadal prowadził, czy też nie, nie będzie wiązało się z koniecznością uiszczenia zaległych podatków i składek na ubezpieczenie społeczne.

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA