REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienią się zasady odliczania VAT od aut osobowych

REKLAMA

Resort finansów przesłał do Brukseli wniosek o zgodę na stosowanie przez Polskę ograniczeń w odliczeniu VAT przy np. zakupie auta i paliwa do niego - poinformował wiceminister finansów Maciej Grabowski. Ograniczenia miałyby obowiązywać w latach 2014-2018.

Chodzi o tzw. derogację ws. VAT, czyli wyłączenie z obowiązku stosowania unijnych reguł dot. podatku od towarów i usług.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z przyjętym przez rząd projektem w latach 2014-2018 firmy mogłyby odliczyć 50 proc. VAT naliczonego w cenie kupowanego samochodu osobowego, ale nie więcej niż 8 tys. zł. Ponadto można by odliczyć połowę VAT zawartego w cenie paliwa kupowanego do takiego auta.

Grabowski powiedział, że zwykle procedura udzielania zgody na tzw. derogację trwa około ośmiu miesięcy, ale były przypadki, że Rada Europejska podejmowała decyzję po 15 miesiącach. - Trudno sobie wyobrazić, że zgody nie uzyskamy. Z podobnych derogacji korzystają inne kraje np. Włochy. Dla nas najważniejsza będzie opinia Komisji Europejskiej. Jeżeli będzie pozytywna, podejmiemy prace legislacyjne nad zmianą ustawy o VAT nie czekając na ostateczną decyzję Rady - powiedział wiceminister.


Więcej na temat zmian w VAT przeczytacie Państwo w Biuletynie VAT

Zamów prenumeratę Biuletynu VAT >>

REKLAMA


Wiceminister spodziewa się, że KE wyda opinie w ciągu kilku miesięcy, a wtedy wiosną przyszłego roku resort zacznie pracować nad projektem zmian w VAT. Dzięki temu podatnicy nie zostaną zaskoczeni zmianami, które miałyby zacząć obowiązywać od 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powiedział też, że gdyby Polska nie uzyskała zgody, to w 2014 r. nastąpiłby powrót do regulacji, które obowiązywały w 2009 r. Oznaczałoby to, że można by odliczać VAT związany z zakupem tzw. samochodu z kratką i paliwa do niego, a od pozostałych aut osobowych już nie. - My natomiast proponujemy odliczenie 50 proc. VAT w przypadku wszystkich samochodów osobowych - zaznaczył Grabowski.

 

Agata Rutkowska ze spółki doradczej Accreo Taxand uważa, że przedsiębiorcy nie będą zadowoleni z proponowanych przez resort zmian. - Choć zwiększenie kwoty podlegającej odliczeniu przy nabyciu samochodów z 6 tys. zł do 8 tys. zł, jak również umożliwienie odliczania połowy VAT zapłaconego przy nabyciu paliwa należy ocenić pozytywnie, to jednak tak istotne ograniczenie "odliczalności" VAT od innych wydatków eksploatacyjnych nie spotka się z zadowoleniem podatników - oceniła.

- I nawet uproszczenie mechanizmu odliczania VAT poprzez jego ujednolicenie (takie same zasady obowiązywałyby w przypadku wykorzystywania aut zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych - PAP) nie będzie tutaj wystarczającym pocieszeniem, a raczej sposobem na ułatwienie pracy organom podatkowym - dodała.

Rutkowska wyjaśniła, że zgodnie z obowiązującymi przepisami kupujący auto osobowe lub niektóre pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 ton, może odliczyć maksymalnie 60 proc. VAT określonego na fakturze, jednak nie więcej niż 6 tys. zł. Nie można jednak odliczać VAT przy nabyciu paliwa do takich aut.

Zwróciła uwagę, że obecne przepisy nie przewidują żadnych restrykcji dot. odliczania VAT od wydatków wynikających z użytkowania pojazdu, jeżeli mają one związek z działalnością opodatkowaną. Chodzi np. o wydatki na naprawy czy konserwacje.

Rutkowska zaznaczyła, że MF proponuje we wniosku do Brukseli zmianę katalogu wydatków podlegających odliczeniu VAT, ograniczona ma być możliwość odliczania podatku od innych, poza paliwem, wydatków eksploatacyjnych, również do 50 proc.

Według MF zaproponowane zmiany będą korzystne dla podatników, zwłaszcza małych firm, jak i dla urzędów podatkowych. Zdaniem resortu w rodzinnych firmach trudno rozgraniczyć stopień wykorzystania samochodów do celów prywatnych i służbowych. Urzędy podatkowe mają problemy z weryfikacją tego podziału.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA