REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa na innowacje zastąpi ulgę na nabycie nowych technologii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AK

REKLAMA

Ministerstwo Gospodarki szykuje rewolucję. Od 2014 r. ma pojawić się nowa ulga podatkowa - na innowacje, która zastąpi obecą ulgę na nabycie nowych technologii.

Dziś firmy nie inwestują w badania i rozwój, bo to się nie opłaca. Zmiany w prawie im to umożliwią - czytamy w "Dzienniku Gazecie Prawnej".

REKLAMA

Autopromocja

Gazeta wyjaśnia, że Ministerstwo Gospodarki proponuje, aby 26%  wydatków poniesionych przez przedsiębiorców na badania i rozwój można było odliczyć od podatku.

Nowa ulga, która ma zwiększyć innowacyjność polskich firm, zastąpi mało efektywną i niedopasowaną do obecnych potrzeb rynkowych ulgę na nabycie nowych technologii. Ministerstwo Gospodarki proponuje, aby wprowadzić ją już od 2014 roku.

Jakie warunki należy spełnić w celu skorzystania z ulgi technologicznej

REKLAMA

W założeniach dotyczących wprowadzenia nowej ulgi podatkowej, które zostały zawarte w opublikowanym przez resort gospodarki "Programie Rozwoju Przedsiębiorstw do 2020 r.", czytamy, że ulga ta miałaby polegać na odliczaniu od podatku należnego 126% kosztów kwalifikowanych (100% kosztów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów + 26% tych kosztów odliczanych od podatku należnego). Ulga byłaby zachętę opartą na wyliczeniu korzyści w odniesieniu do nominalnej wartości wydatków ponoszonych na badania i rozwój, co stanowi o jego prostocie kalkulacyjnej oraz przewidywalności szacowania korzyści fiskalnych w kolejnych latach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem MG niewykorzystana w danym roku podatkowym korzyść fiskalna, powinna móc być wykorzystana w kolejnych latach podatkowych. Jest to istotne ze względu na dużą niepewność finansową związaną z prowadzeniem prac badawczo-rozwojowych. Koszty przedsięwzięć badawczo-rozwojowych są zazwyczaj wysokie, a szanse ich powodzenia trudne do przewidzenia. W przypadku niewystarczających zysków w danym roku, przedsiębiorca musi mieć możliwość wykorzystania zachęty fiskalnej w późniejszym okresie. Taka możliwość zwiększa przewidywalność korzyści fiskalnych i pozwala na efektywną alokację wydatków na badania i rozwój.

Korekta kosztów podatkowych - nowe zasady w 2013 r.

W przypadku przedsiębiorców nie prowadzących lecz zlecających prowadzenie badań innemu przedsiębiorcy (niepowiązanemu kapitałowo), przedsiębiorstwa muszą uzgodnić pomiędzy sobą, które z nich będzie mogło dokonać odliczenia kosztów projektu badawczo-rozwojowego od podatku.

 

REKLAMA

Przedsiębiorcy zlecający badania i korzystający z ulgi będą zobowiązani do wskazania w sprawozdaniu podatkowym przedsiębiorcy wykonującego zlecenie, co uniemożliwi korzystanie z ulgi przez dwóch przedsiębiorców. Przedsiębiorcy prowadzący badania będą zobowiązani do odrębnej ewidencji wydatków na badania i rozwój oraz do przechowywania dokumentacji (kalkulacja kosztów badawczo-rozwojowych zweryfikowana przez jednostkę certyfikującą oraz faktury dokumentujące ich poniesienie; opis projektu) na wypadek kontroli organów podatkowych.

Ministerstwo Gospodarki uważa, z ulgi w większym stopniu skorzystają duże przedsiębiorstwa. Nowopowstające przedsiębiorstwa oraz większość małych przedsiębiorstw nie generuje bowiem wystarczającego dochodu, aby odliczać znaczące dla ich działalności kwoty wydatków na działalność badawczo-rozwojową.

W przypadku nowopowstających i małych przedsiębiorstw proponowana ulga nie będzie zatem stanowić zachęty do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej. Przepisy ustanawiające ulgę będą jednak umożliwiać wszystkim przedsiębiorstwom wykorzystywanie ulgi podatkowej, ponieważ uprzywilejowanie dużych przedsiębiorstw będzie wiązać się z wprowadzeniem przepisów o pomocy publicznej, które znacznie skomplikują sposób korzystania z proponowanej ulgi podatkowej. Przepisy o pomocy publicznej wymagają bowiem obliczania odsetka kosztów kwalifikowanych do pomocy publicznej i ograniczają możliwość finansowania projektów badawczych ze środków uzyskanych z ulgi podatkowej do 60% kosztów projektu badawczego w przypadku badań przemysłowych i 40% w przypadku badań przedkonkurencyjnych (prace rozwojowe i budowa prototypu).

Spółki komandytowe zapłacą CIT

Zapraszamy na forum o podatku CIT

Które wydatki na edukację można zaliczyć do kosztów

Resort gospodarki zakłada również powołanie instytucji certyfikującej, która zweryfikuje możliwość skorzystania z ulg fiskalnych na badania i rozwój, jeszcze przed rozpoczęciem realizacji projektu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

Wdrażamy KSeF, czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

REKLAMA