REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa na innowacje zastąpi ulgę na nabycie nowych technologii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AK

REKLAMA

Ministerstwo Gospodarki szykuje rewolucję. Od 2014 r. ma pojawić się nowa ulga podatkowa - na innowacje, która zastąpi obecą ulgę na nabycie nowych technologii.

Dziś firmy nie inwestują w badania i rozwój, bo to się nie opłaca. Zmiany w prawie im to umożliwią - czytamy w "Dzienniku Gazecie Prawnej".

REKLAMA

REKLAMA

Gazeta wyjaśnia, że Ministerstwo Gospodarki proponuje, aby 26%  wydatków poniesionych przez przedsiębiorców na badania i rozwój można było odliczyć od podatku.

Nowa ulga, która ma zwiększyć innowacyjność polskich firm, zastąpi mało efektywną i niedopasowaną do obecnych potrzeb rynkowych ulgę na nabycie nowych technologii. Ministerstwo Gospodarki proponuje, aby wprowadzić ją już od 2014 roku.

Jakie warunki należy spełnić w celu skorzystania z ulgi technologicznej

REKLAMA

W założeniach dotyczących wprowadzenia nowej ulgi podatkowej, które zostały zawarte w opublikowanym przez resort gospodarki "Programie Rozwoju Przedsiębiorstw do 2020 r.", czytamy, że ulga ta miałaby polegać na odliczaniu od podatku należnego 126% kosztów kwalifikowanych (100% kosztów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów + 26% tych kosztów odliczanych od podatku należnego). Ulga byłaby zachętę opartą na wyliczeniu korzyści w odniesieniu do nominalnej wartości wydatków ponoszonych na badania i rozwój, co stanowi o jego prostocie kalkulacyjnej oraz przewidywalności szacowania korzyści fiskalnych w kolejnych latach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem MG niewykorzystana w danym roku podatkowym korzyść fiskalna, powinna móc być wykorzystana w kolejnych latach podatkowych. Jest to istotne ze względu na dużą niepewność finansową związaną z prowadzeniem prac badawczo-rozwojowych. Koszty przedsięwzięć badawczo-rozwojowych są zazwyczaj wysokie, a szanse ich powodzenia trudne do przewidzenia. W przypadku niewystarczających zysków w danym roku, przedsiębiorca musi mieć możliwość wykorzystania zachęty fiskalnej w późniejszym okresie. Taka możliwość zwiększa przewidywalność korzyści fiskalnych i pozwala na efektywną alokację wydatków na badania i rozwój.

Korekta kosztów podatkowych - nowe zasady w 2013 r.

W przypadku przedsiębiorców nie prowadzących lecz zlecających prowadzenie badań innemu przedsiębiorcy (niepowiązanemu kapitałowo), przedsiębiorstwa muszą uzgodnić pomiędzy sobą, które z nich będzie mogło dokonać odliczenia kosztów projektu badawczo-rozwojowego od podatku.

 

Przedsiębiorcy zlecający badania i korzystający z ulgi będą zobowiązani do wskazania w sprawozdaniu podatkowym przedsiębiorcy wykonującego zlecenie, co uniemożliwi korzystanie z ulgi przez dwóch przedsiębiorców. Przedsiębiorcy prowadzący badania będą zobowiązani do odrębnej ewidencji wydatków na badania i rozwój oraz do przechowywania dokumentacji (kalkulacja kosztów badawczo-rozwojowych zweryfikowana przez jednostkę certyfikującą oraz faktury dokumentujące ich poniesienie; opis projektu) na wypadek kontroli organów podatkowych.

Ministerstwo Gospodarki uważa, z ulgi w większym stopniu skorzystają duże przedsiębiorstwa. Nowopowstające przedsiębiorstwa oraz większość małych przedsiębiorstw nie generuje bowiem wystarczającego dochodu, aby odliczać znaczące dla ich działalności kwoty wydatków na działalność badawczo-rozwojową.

W przypadku nowopowstających i małych przedsiębiorstw proponowana ulga nie będzie zatem stanowić zachęty do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej. Przepisy ustanawiające ulgę będą jednak umożliwiać wszystkim przedsiębiorstwom wykorzystywanie ulgi podatkowej, ponieważ uprzywilejowanie dużych przedsiębiorstw będzie wiązać się z wprowadzeniem przepisów o pomocy publicznej, które znacznie skomplikują sposób korzystania z proponowanej ulgi podatkowej. Przepisy o pomocy publicznej wymagają bowiem obliczania odsetka kosztów kwalifikowanych do pomocy publicznej i ograniczają możliwość finansowania projektów badawczych ze środków uzyskanych z ulgi podatkowej do 60% kosztów projektu badawczego w przypadku badań przemysłowych i 40% w przypadku badań przedkonkurencyjnych (prace rozwojowe i budowa prototypu).

Spółki komandytowe zapłacą CIT

Zapraszamy na forum o podatku CIT

Które wydatki na edukację można zaliczyć do kosztów

Resort gospodarki zakłada również powołanie instytucji certyfikującej, która zweryfikuje możliwość skorzystania z ulg fiskalnych na badania i rozwój, jeszcze przed rozpoczęciem realizacji projektu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA