REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa na innowacje zastąpi ulgę na nabycie nowych technologii

AK

REKLAMA

Ministerstwo Gospodarki szykuje rewolucję. Od 2014 r. ma pojawić się nowa ulga podatkowa - na innowacje, która zastąpi obecą ulgę na nabycie nowych technologii.

Dziś firmy nie inwestują w badania i rozwój, bo to się nie opłaca. Zmiany w prawie im to umożliwią - czytamy w "Dzienniku Gazecie Prawnej".

REKLAMA

REKLAMA

Gazeta wyjaśnia, że Ministerstwo Gospodarki proponuje, aby 26%  wydatków poniesionych przez przedsiębiorców na badania i rozwój można było odliczyć od podatku.

Nowa ulga, która ma zwiększyć innowacyjność polskich firm, zastąpi mało efektywną i niedopasowaną do obecnych potrzeb rynkowych ulgę na nabycie nowych technologii. Ministerstwo Gospodarki proponuje, aby wprowadzić ją już od 2014 roku.

Jakie warunki należy spełnić w celu skorzystania z ulgi technologicznej

REKLAMA

W założeniach dotyczących wprowadzenia nowej ulgi podatkowej, które zostały zawarte w opublikowanym przez resort gospodarki "Programie Rozwoju Przedsiębiorstw do 2020 r.", czytamy, że ulga ta miałaby polegać na odliczaniu od podatku należnego 126% kosztów kwalifikowanych (100% kosztów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów + 26% tych kosztów odliczanych od podatku należnego). Ulga byłaby zachętę opartą na wyliczeniu korzyści w odniesieniu do nominalnej wartości wydatków ponoszonych na badania i rozwój, co stanowi o jego prostocie kalkulacyjnej oraz przewidywalności szacowania korzyści fiskalnych w kolejnych latach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem MG niewykorzystana w danym roku podatkowym korzyść fiskalna, powinna móc być wykorzystana w kolejnych latach podatkowych. Jest to istotne ze względu na dużą niepewność finansową związaną z prowadzeniem prac badawczo-rozwojowych. Koszty przedsięwzięć badawczo-rozwojowych są zazwyczaj wysokie, a szanse ich powodzenia trudne do przewidzenia. W przypadku niewystarczających zysków w danym roku, przedsiębiorca musi mieć możliwość wykorzystania zachęty fiskalnej w późniejszym okresie. Taka możliwość zwiększa przewidywalność korzyści fiskalnych i pozwala na efektywną alokację wydatków na badania i rozwój.

Korekta kosztów podatkowych - nowe zasady w 2013 r.

W przypadku przedsiębiorców nie prowadzących lecz zlecających prowadzenie badań innemu przedsiębiorcy (niepowiązanemu kapitałowo), przedsiębiorstwa muszą uzgodnić pomiędzy sobą, które z nich będzie mogło dokonać odliczenia kosztów projektu badawczo-rozwojowego od podatku.

 

Przedsiębiorcy zlecający badania i korzystający z ulgi będą zobowiązani do wskazania w sprawozdaniu podatkowym przedsiębiorcy wykonującego zlecenie, co uniemożliwi korzystanie z ulgi przez dwóch przedsiębiorców. Przedsiębiorcy prowadzący badania będą zobowiązani do odrębnej ewidencji wydatków na badania i rozwój oraz do przechowywania dokumentacji (kalkulacja kosztów badawczo-rozwojowych zweryfikowana przez jednostkę certyfikującą oraz faktury dokumentujące ich poniesienie; opis projektu) na wypadek kontroli organów podatkowych.

Ministerstwo Gospodarki uważa, z ulgi w większym stopniu skorzystają duże przedsiębiorstwa. Nowopowstające przedsiębiorstwa oraz większość małych przedsiębiorstw nie generuje bowiem wystarczającego dochodu, aby odliczać znaczące dla ich działalności kwoty wydatków na działalność badawczo-rozwojową.

W przypadku nowopowstających i małych przedsiębiorstw proponowana ulga nie będzie zatem stanowić zachęty do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej. Przepisy ustanawiające ulgę będą jednak umożliwiać wszystkim przedsiębiorstwom wykorzystywanie ulgi podatkowej, ponieważ uprzywilejowanie dużych przedsiębiorstw będzie wiązać się z wprowadzeniem przepisów o pomocy publicznej, które znacznie skomplikują sposób korzystania z proponowanej ulgi podatkowej. Przepisy o pomocy publicznej wymagają bowiem obliczania odsetka kosztów kwalifikowanych do pomocy publicznej i ograniczają możliwość finansowania projektów badawczych ze środków uzyskanych z ulgi podatkowej do 60% kosztów projektu badawczego w przypadku badań przemysłowych i 40% w przypadku badań przedkonkurencyjnych (prace rozwojowe i budowa prototypu).

Spółki komandytowe zapłacą CIT

Zapraszamy na forum o podatku CIT

Które wydatki na edukację można zaliczyć do kosztów

Resort gospodarki zakłada również powołanie instytucji certyfikującej, która zweryfikuje możliwość skorzystania z ulg fiskalnych na badania i rozwój, jeszcze przed rozpoczęciem realizacji projektu.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA