REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie warunki należy spełnić w celu skorzystania z ulgi technologicznej

Patrycja Mikuła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inwestycje poczynione w nowe technologie stwarzają możliwość skorzystania z ulgi technologicznej. Mogą z nich korzystać jednak tylko podmioty spełniające ściśle określone warunki.

Zasady korzystania z ulgi na nowe technologie uregulowane są w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (odpowiednio w art. 26c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W rozumieniu tego przepisu za nowe technologie uważa się wiedzę technologiczną, która stanowi wartość niematerialną i prawną oraz umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług. Bardzo ważnym warunkiem uznania za nową technologię jest jednak to, że wiedza technologiczna nie może być stosowana na świecie przez okres dłuższy niż pięć ostatnich lat. Musi to być potwierdzone w formie niezależnej opinii jednostki naukowej.

REKLAMA

Autopromocja


Które jednostki mogą wydać niezależną opinię?


Jednostkami naukowymi, zgodnie z definicją ustawy o zasadach finansowania nauki, są podmioty prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe. Są to:

a) podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,

b) jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk,

c) instytuty badawcze,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

d) międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

e) Polska Akademia Umiejętności,

f) inne jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorcy posiadający status centrum badawczo-rozwojowego nadawany na podstawie ustawy z 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.

1 proc. CIT zamiast do fiskusa trafi do naukowców

Ubezpieczenie OC członków zarządu spółek kapitałowych

Konieczność posiadania niezależnej opinii jednostki naukowej potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 kwietnia 2012 r., nr IBPBI/2/423-1530/11/MS, w której czytamy:

IS

(...) uzyskanie opinii od niezależnej od Spółki jednostki naukowej potwierdzającej status nowej technologii dla danej wartości niematerialnej i prawnej po okresie złożenia zeznania CIT-8 będzie uprawniało Spółkę do złożenia stosownych korekt zeznania i skorzystania z prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania poniesionych w poprzednich latach podatkowych wydatków na nabycie nowych technologii.

Przez nabycie nowych technologii rozumie się nabycie praw do danej technologii, a także praw do korzystania z wiedzy technologicznej (licencja). Chodzi więc tylko o składniki niematerialne i prawne w rozumieniu art. 16b updop, czyli:

• spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,

• spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

• prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

• autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

• licencje,

• prawa określone w ustawie z 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej,

• wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how).

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 6 października 2010 r. (sygn. akt I SA/Wr 763/10):

WSA

Treść przepisu art. 18b u.p.d.o.p. wskazuje wyraźnie, że intencją ustawodawcy było przyznanie ulgi w odniesieniu do wydatków dotyczących nabycia wyłącznie takich praw majątkowych, które mają charakter efektu prac naukowych i rozwojowych, zasadniczo niematerialnego. Potwierdza to wyraźne zaznaczenie w przepisie, że chodzi o te postacie wiedzy technologicznej czy wyniki prac badawczych, które są uznawane za wartości niematerialne i prawne. Samo pojęcie wartości niematerialnych i prawnych, jest zaś pojęciem, którym posługuje się ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, odnosząc je do konkretnych rodzajów składników majątkowych.

Uwaga

Ulgi nie można stosować do technologii wytworzonych we własnym zakresie. Niezbędne jest ich nabycie od podmiotu zewnętrznego.

REKLAMA

Zakup innowacyjnego środka trwałego nie daje podstaw do skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii. Potwierdza to interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 kwietnia 2011 r. (nr ILPB1/415-55/11-2/IM), zgodnie z którą nabycie środka trwałego, przy którego budowie zastosowano innowacyjne technologie, nie uprawnia do odliczenia poniesionych wydatków w ramach ulgi na nabycie nowych technologii (patrz też interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 kwietnia 2010 r., nr ILPB3/423-128/10-2/AO).

Ulga na nabycie nowych technologii ma ograniczone zastosowanie. Nie mają prawa do skorzystania z niej podmioty prowadzące działalność w Specjalnych Strefach Ekonomicznych. Jak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 23 września 2009 r. (nr IPPB5/423-348/09-5/IŚ):

IS

(...) w świetle literalnego brzmienia art. 18b ust. 3 updop - skoro Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia uzyskanego w dniu 8.07.2008 r., to tym samym niezależnie od faktu, że w latach 2009-2013 nie przysługują jej preferencje podatkowe z tytułu działalności w tej Strefie, nie ma prawnej możliwości skorzystania w tym okresie z odliczeń od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.

Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Z prawa do skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii wykluczeni zostali również podatnicy podatku liniowego. Ponadto podatnik traci prawo do odliczeń, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadzono nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nastąpi jedno z poniższych zdarzeń:

podatnik udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii,

• zostanie ogłoszona upadłość podatnika obejmująca likwidację majątku lub podatnik zostanie postawiony w stan likwidacji,

• podatnik, w jakiejkolwiek formie, otrzyma zwrot wydatków na tę technologię.


Kiedy można dokonać odliczeń?


Odliczenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki związane z nabyciem i wdrożeniem nowej technologii. Limit odliczenia wynosi 50% wydatków, które zostały zapłacone podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz które nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Do wydatków objętych ulgą można zaliczyć nie tylko nakłady poczynione na zakup samej technologii, ale również wszystkie inne wydatki, które wiążą się z tym zakupem i wpływają na wartość początkową technologii (tak Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 15 maja 2008 r., nr IBPB3/423-131/08/CzP). W przypadku dokonania przez podatnika przedpłat (zadatków) na poczet nabycia nowych technologii, w roku poprzedzającym rok wprowadzenia nowej technologii do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie można tych przedpłat odliczyć od dochodu. Staje się to możliwe dopiero w roku wprowadzenia tej technologii do ewidencji.

W przypadku gdy w roku poniesienia wydatków na nabycie nowych technologii prowadzona przez podatników działalność przyniesie stratę lub osiągnięty z tego źródła dochód będzie niższy niż możliwa kwota odliczeń, ustawodawca dopuścił możliwość rozłożenia korzystania z ulgi na kolejne trzy lata. W razie utraty prawa do ulgi podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym to prawo utracił, do zwiększenia podstawy obliczenia podatku (opodatkowania) o kwotę dokonanych odliczeń, do których utracił prawo, a w razie poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę.

Patrycja Mikuła

konsultant

• art. 18b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 312

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA