REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie warunki należy spełnić w celu skorzystania z ulgi technologicznej

Patrycja Mikuła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inwestycje poczynione w nowe technologie stwarzają możliwość skorzystania z ulgi technologicznej. Mogą z nich korzystać jednak tylko podmioty spełniające ściśle określone warunki.

Zasady korzystania z ulgi na nowe technologie uregulowane są w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (odpowiednio w art. 26c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W rozumieniu tego przepisu za nowe technologie uważa się wiedzę technologiczną, która stanowi wartość niematerialną i prawną oraz umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług. Bardzo ważnym warunkiem uznania za nową technologię jest jednak to, że wiedza technologiczna nie może być stosowana na świecie przez okres dłuższy niż pięć ostatnich lat. Musi to być potwierdzone w formie niezależnej opinii jednostki naukowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Które jednostki mogą wydać niezależną opinię?


Jednostkami naukowymi, zgodnie z definicją ustawy o zasadach finansowania nauki, są podmioty prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe. Są to:

a) podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,

b) jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk,

REKLAMA

c) instytuty badawcze,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

d) międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

e) Polska Akademia Umiejętności,

f) inne jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorcy posiadający status centrum badawczo-rozwojowego nadawany na podstawie ustawy z 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.

1 proc. CIT zamiast do fiskusa trafi do naukowców

Ubezpieczenie OC członków zarządu spółek kapitałowych

Konieczność posiadania niezależnej opinii jednostki naukowej potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 kwietnia 2012 r., nr IBPBI/2/423-1530/11/MS, w której czytamy:

IS

(...) uzyskanie opinii od niezależnej od Spółki jednostki naukowej potwierdzającej status nowej technologii dla danej wartości niematerialnej i prawnej po okresie złożenia zeznania CIT-8 będzie uprawniało Spółkę do złożenia stosownych korekt zeznania i skorzystania z prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania poniesionych w poprzednich latach podatkowych wydatków na nabycie nowych technologii.

Przez nabycie nowych technologii rozumie się nabycie praw do danej technologii, a także praw do korzystania z wiedzy technologicznej (licencja). Chodzi więc tylko o składniki niematerialne i prawne w rozumieniu art. 16b updop, czyli:

• spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,

• spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

• prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

• autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

• licencje,

• prawa określone w ustawie z 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej,

• wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how).

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 6 października 2010 r. (sygn. akt I SA/Wr 763/10):

WSA

Treść przepisu art. 18b u.p.d.o.p. wskazuje wyraźnie, że intencją ustawodawcy było przyznanie ulgi w odniesieniu do wydatków dotyczących nabycia wyłącznie takich praw majątkowych, które mają charakter efektu prac naukowych i rozwojowych, zasadniczo niematerialnego. Potwierdza to wyraźne zaznaczenie w przepisie, że chodzi o te postacie wiedzy technologicznej czy wyniki prac badawczych, które są uznawane za wartości niematerialne i prawne. Samo pojęcie wartości niematerialnych i prawnych, jest zaś pojęciem, którym posługuje się ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, odnosząc je do konkretnych rodzajów składników majątkowych.

Uwaga

Ulgi nie można stosować do technologii wytworzonych we własnym zakresie. Niezbędne jest ich nabycie od podmiotu zewnętrznego.

Zakup innowacyjnego środka trwałego nie daje podstaw do skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii. Potwierdza to interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 kwietnia 2011 r. (nr ILPB1/415-55/11-2/IM), zgodnie z którą nabycie środka trwałego, przy którego budowie zastosowano innowacyjne technologie, nie uprawnia do odliczenia poniesionych wydatków w ramach ulgi na nabycie nowych technologii (patrz też interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 kwietnia 2010 r., nr ILPB3/423-128/10-2/AO).

Ulga na nabycie nowych technologii ma ograniczone zastosowanie. Nie mają prawa do skorzystania z niej podmioty prowadzące działalność w Specjalnych Strefach Ekonomicznych. Jak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 23 września 2009 r. (nr IPPB5/423-348/09-5/IŚ):

IS

(...) w świetle literalnego brzmienia art. 18b ust. 3 updop - skoro Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia uzyskanego w dniu 8.07.2008 r., to tym samym niezależnie od faktu, że w latach 2009-2013 nie przysługują jej preferencje podatkowe z tytułu działalności w tej Strefie, nie ma prawnej możliwości skorzystania w tym okresie z odliczeń od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.

Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Z prawa do skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii wykluczeni zostali również podatnicy podatku liniowego. Ponadto podatnik traci prawo do odliczeń, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadzono nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nastąpi jedno z poniższych zdarzeń:

podatnik udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii,

• zostanie ogłoszona upadłość podatnika obejmująca likwidację majątku lub podatnik zostanie postawiony w stan likwidacji,

• podatnik, w jakiejkolwiek formie, otrzyma zwrot wydatków na tę technologię.


Kiedy można dokonać odliczeń?


Odliczenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki związane z nabyciem i wdrożeniem nowej technologii. Limit odliczenia wynosi 50% wydatków, które zostały zapłacone podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz które nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Do wydatków objętych ulgą można zaliczyć nie tylko nakłady poczynione na zakup samej technologii, ale również wszystkie inne wydatki, które wiążą się z tym zakupem i wpływają na wartość początkową technologii (tak Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 15 maja 2008 r., nr IBPB3/423-131/08/CzP). W przypadku dokonania przez podatnika przedpłat (zadatków) na poczet nabycia nowych technologii, w roku poprzedzającym rok wprowadzenia nowej technologii do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie można tych przedpłat odliczyć od dochodu. Staje się to możliwe dopiero w roku wprowadzenia tej technologii do ewidencji.

W przypadku gdy w roku poniesienia wydatków na nabycie nowych technologii prowadzona przez podatników działalność przyniesie stratę lub osiągnięty z tego źródła dochód będzie niższy niż możliwa kwota odliczeń, ustawodawca dopuścił możliwość rozłożenia korzystania z ulgi na kolejne trzy lata. W razie utraty prawa do ulgi podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym to prawo utracił, do zwiększenia podstawy obliczenia podatku (opodatkowania) o kwotę dokonanych odliczeń, do których utracił prawo, a w razie poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę.

Patrycja Mikuła

konsultant

• art. 18b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 312

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA