REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warszawa walczy o pieniądze z PIT-ów

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Warszawa walczy o pieniądze podatników. Ruszyła właśnie akcja zachęcająca mieszkańców miasta do rozliczania swojego rocznego PIT w stolicy.

W internecie pojawiły się spoty z udziałem między innymi Macieja Dowbora, Michała Piróga i Marzeny Sienkiewicz.

REKLAMA

REKLAMA

Agnieszka Kłąb ze stołecznego ratusza przypomina, że pieniądze z rozliczeń podatkowych wracają do samorządów. Jedna trzecia budżetu miasta pochodzi z PIT-u, czyli podatku dochodowego od osób fizycznych. Ci, którzy przyznają się w rozliczeniu, że mieszkają w miejscu, gdzie płacą podatki, finansują komunikację miejską, żłobki, przedszkola i placówki kulturalne.

PIT 2012 - Pobierz Program PIT

Samorządowcy argumentują, że osoby, które mieszkają i pracują w danym mieście, a płacą podatki w innych miejscowościach, oszukują samych siebie. Nie mają więc prawa narzekać na zbyt rzadko kursujące autobusy, czy brak nowego taboru Szybkiej Kolei Miejskiej - przekonują urzędnicy ratusza.

REKLAMA

Agnieszka Kłąb zaznacza, że w tej chwili rozliczenie w miejscu zamieszkania jest bardzo proste. Teraz, kiedy wypełniamy zeznanie podatkowe za 2012 rok, na pierwszej stronie, w części B, wystarczy wpisać aktualne miejsce zamieszkania. I nie chodzi tu o miejsce zameldowania, które mamy wpisane w dowodzie osobistym, ale o miejsce, w którym faktycznie mieszkamy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A jeśli rozliczenie PIT za ten rok zostało już wysłane, wówczas można wypełnić dodatkowy, jednostronicowy dokument ZAP-3 i przesłać go do urzędu skarbowego.

Akcja zachęcająca do płacenia podatku w Warszawie trwa od trzech lat. W zeszłym roku udało się pozyskać prawie 20 tysięcy nowych podatników. Podobne akcje prowadzą też inne miasta w Polsce.

Jakie wydatki można odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej?

Jak rozliczyć ulgę na dziecko?

Jak rozliczyć ulgę na Internet?


Coraz mniej czasu na rozliczenie z fiskusem


Na rozliczenie się z fiskusem zostały już niewiele czasu. Każda osoba, która pracowała w ubiegłym roku, musi do końca kwietnia złożyć w urzędzie skarbowym rozliczenie PIT. Lepiej nie czekać z tym do ostatniej chwili, żeby uniknąć zbędnych nerwów i stania w kolejce.

 

Rzeczniczka ministerstwa finansów Wiesława Dróżdż zachęca do rozliczenia się przez internet. Na ten, coraz bardziej popularny sposób wypełniania obowiązku wobec fiskusa, od początku roku zdecydowały się ponad dwa miliony osób - to więcej niż podczas całego okresu rozliczeniowego w roku 2012.

Z wypełnieniem formularza PIT lepiej nie czekać na ostatnią chwilę, bo mogą się pojawić problemy, których rozwiązanie zajmie nam trochę czasu. Doradca podatkowy z firmy Accreo, Kamil Jastrzębski uważa, że polski podatnik nie ma łatwego zadania, bo wiele przepisów jest niejasnych. Raporty Krajowej Informacji Podatkowej wskazują, że co roku w marcu i kwietniu podatnicy zgłaszają się do ekspertów z wieloma pytaniami i wątpliwościami.

Im wcześniej wyślemy rozliczenie PIT, tym wcześniej dostaniemy zwrot nadpłaconego podatku. Z drugiej strony, wcześniejsze rozliczenie nie oznacza, że zaległy podatek trzeba płacić od razu. Ważne, żeby należności trafiły na konto fiskusa do końca kwietnia.

Jak skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej?

Jak rozliczyć się wspólnie z małżonkiem?

Jak odliczyć darowiznę na cele krwiodawstwa?

Jak przekazać 1% podatku na OPP?

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA