Kategorie

Konferencja: Podatki VAT i CIT - nowelizacja ustaw podatkowych w 2014 roku

inforCMS
W dniach 10 – 12 czerwca 2014 r. w Warszawie odbędzie się Konferencja poświęcona zmianom w ustawie o VAT i ustawie o CIT, jakie weszły w życie w 2014 roku. Organizatorem Konferencji jest MDDP Akademia Biznesu.

 

PROWADZĄCY KONFERENCJE:

Sędzia Naczelnego Sądu Administracyjnego - doświadczony wykładowca, praktyk, autor wielu publikacji i artykułów z zakresu podatku od towarów i usług w świetle dyrektyw unijnych i orzecznictwa NSA i ETS.

Reklama

Dawid Milczarek - prawnik, ekspert podatkowy, manager w spółce doradztwa podatkowego Martini i Wspólnicy. Specjalizuje się w problematyce podatku VAT oraz postępowań sądowo-administracyjnych. W latach 2004-2007 pracował w Izbie Skarbowej, gdzie odpowiadał za kontrolę instancyjną indywidualnych interpretacji podatkowych. W latach 2007-2010 był asystentem sędziego w Izbie Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego, gdzie zajmował się przygotowywaniem projektów orzeczeń kasacyjnych, uchwał oraz pytań prejudycjalnych do ETS w zakresie VAT

Marta Szafarowska - doradca podatkowy, partner w MDDP. Od 1998 roku pracuje jako specjalista w zakresie podatku VAT i akcyzy. W latach 2002-2004 roku pracowała w zespole VAT, ceł i akcyzy w Ernst & Young, a poprzednio od 1998 roku w zespole VAT PricewaterhouseCoopers. W trakcie wieloletniej praktyki zdobyła szeroką wiedzę i doświadczenie w zakresie problemów podatkowych typowych dla firm z branży leasingowej oraz świadczących usługi finansowe, a także producentów wyrobów akcyzowych, jak również branży dystrybucyjnej. Była zaangażowana w szereg projektów dotyczących optymalizacji podatku VAT i akcyzy, które zostały efektywnie wdrożone w kilku wiodących polskich spółkach. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej.

Reklama

Piotr Liss - doradca podatkowy, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Pracuje w Dziale Doradztwa Podatkowego w RSM Poland KZWS od 2003 roku. Od 2007 roku na stanowisku Tax Partnera. Posiada bogate doświadczenie w doradztwie przy optymalizacjach podatkowych oraz podatkowym strukturyzowaniu transakcji. Jego działalność doradcza koncentruje się na problemach z zakresu opodatkowania międzynarodowego i podatku dochodowym od osób prawnych. Autor licznych publikacji książkowych oraz prasowych o tematyce podatkowej.

Marcin Zarzycki - doradca podatkowy, prawnik. Właściciel Kancelarii Doradztwa Podatkowego Zarzycki&Wspólnicy. W latach 2009 - 2013 Dyrektor Departamentu Podatkowego w Kancelarii Mec. Marcina Górskiego w Warszawie. Ukończył WPiA na Uniwersytecie Marii Curie - Skłodowskiej w Lublinie oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywał doradzając przy licznych transakcjach gospodarczych takich jak łączenie oraz podział spółek kapitałowych, jak również dokonywał analizy transakcji gospodarczych pod kątem ich konsekwencji prawnych oraz opodatkowania podatkami dochodowymi oraz podatkiem VAT. Uczestniczył w przeglądach prawnych i podatkowych przeprowadzanych pod kątem identyfikacji ryzyka i możliwości optymalizacji. Dodatkowo sporządzał dokumentacje cen transferowych dla klientów z branży stalowej, paliwowej, budowlanej i nieruchomości oraz uczestniczył w projektach z zakresu optymalizacji rozliczeń pracowników w ramach podróży służbowych oraz używania samochodów służbowych. Posiada bogate doświadczenie doradcze oraz szkoleniowe z zakresu prawa handlowego oraz prawa podatkowego. Specjalizuje się w prawie spółek, łączeniu oraz podziale jednostek gospodarczych, prawie obrotu instrumentami finansowymi, cenach transferowych, sponsoringu, reprezentacji i reklamie,  podróżach służbowych oraz VAT/CIT/PIT.

Program konferencji:

Dzień I - 10 czerwca 2014 r.:  Nowelizacja ustawy o VAT w 2014 roku

9:30 - 10:00 - przerwa powitalna

10:00 - 11:15 - Sędzia NSA

 Najnowsze orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

11:15 - 11:30 - przerwa kawowa

11:30 - 12:45 - Dawid Milczarek

Obowiązek podatkowy po nowelizacji przepisów:

a) przepisy przejściowe dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego,
b) określenie momentu dostawy towarów oraz wykonania usługi kluczem do prawidłowego rozpoznania obowiązku podatkowego,
c) obowiązek podatkowy powstający z chwilą otrzymania zapłaty,
d) powstawanie obowiązku podatkowego w przypadku zaliczek - definicja zaliczki oraz zaliczki niepowodujące powstania obowiązku podatkowego,
e) definicja usług oraz dostaw ciągłych a moment ich opodatkowania VAT,
f) obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych,
g) szczególne reguły opodatkowania dostawy książek, gazet oraz czasopism drukowanych,
h) rozliczenie VAT w przypadku dostawy tzw. mediów,
i) opodatkowanie najmu, dzierżawy oraz leasingu,
j) rozliczenie usług transportowych oraz spedycyjnych po nowelizacji,
k) opodatkowanie dostaw oraz nabyć wewnątrzwspólnotowych,
l) obowiązek podatkowy z tytułu eksportu towarów,
m) opodatkowanie importu usług.

 

12:45 - 13:30 przerwa lunchowa

 

13:30 - 15:30 - Dawid Milczarek

Nowe zasady wystawiania faktur VAT:

a) pojęcie faktury VAT,
b) zakres przypadków, w których konieczne jest wystawienie faktury,
c) brak obowiązku wystawiania faktur VAT z tytułu usług ubezpieczeniowych oraz finansowych,
d) dokumenty uznawane za faktury,
e) rola faktury proforma.
f) refakturowanie po nowelizacji przepisów,
g) zmiana podstawowego terminu wystawiania faktur,
h) termin wystawienia faktury w przypadku usług budowlanych,
i) termin wystawienia faktury z tytułu dostawy gazet, książek oraz czasopism,
j) fakturowanie tzw. mediów,
k) termin wystawienia faktury w przypadku najmu, dzierżawy oraz leasingu,
l) wystawianie faktur z tytułu rozliczenia opakowań zwrotnych,
m) możliwość wystawienia faktury przed dokonaniem transakcji,
n) określenie momentu sprzedaży w przypadku faktur wystawianych przed dokonaniem sprzedaży,
o) konsekwencje wystawienia faktury przed sprzedażą,
p) wystawienia faktury przed sprzedażą a powstanie obowiązku podatkowego,
q) wystawianie i rozliczanie faktur korygujących po nowelizacji.

Znowelizowane zasady odliczania podatku naliczonego:

a) transakcje na przełomie 2013/2014 r. a stosowanie odpowiednich reguł odliczania VAT,
b) odliczenie VAT w okresie, w którym u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy,
c) odliczenie VAT w przypadku faktur otrzymanych po dokonaniu transakcji opodatkowanej VAT,
d) możliwość przesunięcia prawa do odliczenia VAT do jednego z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych,
e) odliczenie VAT poprzez korektę deklaracji VAT,
f) prawo do odliczenia VAT w przypadku niektórych czynności zafakturowanych przed ich dokonaniem,
g) odliczanie VAT w przypadku mediów,
h) termin odliczenia VAT w przypadku usług najmu, dzierżawy oraz leasingu,
i) odliczenie VAT z tytułu nabycia praw oraz licencji,
j) uregulowanie zaliczki a możliwość odliczenia VAT,
k) zasady odliczania VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów,
l) odliczanie VAT w przypadku importu usług,
m) odliczanie VAT z tytułu czynności objętych tzw. samonaliczeniem,
n) otrzymanie duplikatu faktury a prawo do odliczenia VAT,
o) zmiana przepisów w zakresie ustalania proporcji sprzedaży.

15:30 - 15:45 - przerwa kawowa

 

15:45 - 17:00 - Marta Szafarowska

Odliczanie VAT od samochodów, paliwa oraz kosztów eksploatacji środków transportu:

a) odliczanie VAT do 1 stycznia 2014 r. ,
b) odliczanie VAT od 1 stycznia 2014 r. do 1 marca 2014 r.,
c) możliwość odliczenia VAT w przypadku samochodów z tzw. kratką,
d) nowelizacja reguł odliczania VAT z tytułu nabycia oraz eksploatacji pojazdów samochodowych od 1 marca 2014 r.,
e) odliczenie VAT od samochodów specjalnych,
f) odliczenie VAT w wysokości 50% w przypadku pojazdów samochodowych,
g) przeznaczenie samochodu na cele działalności gospodarczej a możliwość odliczenia VAT w 100%,
h) ewidencja przebiegu pojazdu jako warunek konieczny odliczenia VAT,
i) pojazdy samochodowe, które ze względu na swoją konstrukcję umożliwiają odliczenie VAT w pełnym zakresie,
j) przepisy przejściowe dotyczące odliczenia VAT od paliwa,
k) przepisy przejściowe w przedmiocie leasingu, najmu oraz dzierżawy.

Dzień II - 11 czerwca 2014 r.: Podatek dochodowy od osób prawnych

9:30 - 10:00 - przerwa powitalna

 

10:00 - 11:45 - Piotr Liss

1. Korekta kosztów uzyskania przychodów - zmiana od 1 stycznia 2013 r., skutki w trakcie i na koniec roku podatkowego, najnowsze interpretacje oraz podejście organów podatkowych.
2. Amortyzacja środków trwałych według nowych zasad - zapłata jako element konieczny uznania odpisu za koszt uzyskania przychodów (w tym leasing finansowy).
3. Omówienie praktycznych przypadków związanych z korektą kosztów.
4. Zmiany w zakresie leasingu operacyjnego i finansowego od 2013 r.

11:45 - 12:00 - przerwa kawowa

 

12:00 - 13:30 - Piotr Liss

Omówienie aktualnych kontrowersji w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w świetle najnowszego orzecznictwa sądowego oraz praktyki organów podatkowych:

a) przychody z nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych przez  podatników a także wydawanych pracownikom,

b) koszty reprezentacji i reklamy:
- upominki dla kontrahentów,
- wyżywienie w trakcie konferencji i szkoleń,
- poczęstunki dla kontrahentów,
- organizowanie imprez artystycznych i sportowo rekreacyjnych,
- kartki świąteczne,
- organizacja konferencji i szkoleń o charakterze reklamowym i instruktażowym,
- reklama a marketing - skutki podatkowe,
- wydatki na spotkania z kontrahentami a koszty uzyskania przychodów,
- inne działania marketingowe a koszty uzyskania przychodów.

c) koszty związane z finansowaniem osób prawnych:
- niedostateczna (cienka) kapitalizacja,
- koszty związane z podwyższeniem kapitału spółek.

13:30 - 14:15 lunch

 

14:15 - 16:00 - Marcin Zarzycki

Omówienie aktualnych kontrowersji w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w świetle najnowszego orzecznictwa sądowego oraz praktyki organów podatkowych cd:

a) wydatki związane z używaniem samochodów osobowych wobec zmiany definicji w trakcie 2014 r. - zasady kwalifikowania pojazdów i rozliczania kosztów uzyskania;
b) samochody pracowników wykorzystywane na potrzeby pracodawcy a koszty podatkowe;
c) samochody służbowe wykorzystywane na potrzeby pracowników - skutki podatkowe  w kosztach pracodawcy;
d) rabaty, zwroty towarów itp. w podatku dochodowym od osób prawnych: skutki po stronie otrzymującego i przyznającego najnowsza NIEBEZPIECZNA wykładnia i jej wpływ na bieżące rozliczania oraz minione lata podatkowe.   

Dzień III SPECJALNY - 12 czerwca 2014 r.

Samochód w działalności firmy w ujęciu podatkowym z uwzględnieniem zmian obowiązujących od 1 kwietnia 2014 roku

 

10:00 - 15:45 - Marcin Zarzycki

9:30 - 10:00 - przerwa powitalna

11:15 - 11:30 - przerwa kawowa

13:00 - 13:45 lunch

 1. Definicja samochodu w przepisach podatkowych i prawie o ruchu drogowym - problem z jednoznaczną definicją samochodu dla celów podatkowych:
a) samochód osobowy,
b) samochód ciężarowy,
c) pojazd specjalny,
d) nowa definicja „pojazdu samochodowego” na gruncie ustawy VAT.

2. Formy oraz zasady nabywania i użytkowania samochodów w firmie (zakup, leasing, dzierżawa, najem) oraz ich konsekwencje podatkowe. 

3. Obowiązki dokumentacyjne związane z samochodem w działalności firmy - aspekty praktyczne:
a) homologacja,
b) zgłoszenie do Urzędu Skarbowego,
c) ujęcie w ewidencji środków trwałych,
d) dokumentowanie wydatków,
e) inne.

4. Samochód w firmie - aspekty podatkowe - VAT:
a) zmiany w zakresie odliczania podatku VAT z tytułu nabycia pojazdów samochodowych oraz wydatków związanych z ich eksploatacją,
b) stan prawny od 1 stycznia 2014 r. oraz od 1 marca 2014 r.,
c) ustawa nowelizująca UoVAT z dnia 7 lutego 2014 r., 
d) odliczenie VAT przy zakupie - kiedy 100 % a kiedy 60 %?
e) okres przejściowy - dla kogo 100 % a dla kogo 50 % odliczenia VAT od wydatków związanych z eksploatacją samochodów,
f) odliczanie VAT od paliwa, naprawy, zakupu części zamiennych,
g) korekta VAT w przypadku zmiany przeznaczenia pojazdu,
h) inne zmiany w rozliczeniu VAT od 1 stycznia 2014 r., dotyczące samochodów:
 - samochody jako „towary używane”,
 - nowa definicja pojęcia ,,towar używany”,
 - nowe zasady zastosowania zwolnień dla dostawy towarów używanych.
i) zakwestionowanie przez organy skarbowe prawa do odliczenia VAT w 100 % w świetle znowelizowanego Kodeksu Karno Skarbowego,
j) planowane zmiany od 1 stycznia 2015 r.

5. Samochód w firmie - aspekty podatkowe - CIT:
a) koszty eksploatacji samochodów:
 - amortyzacja
 - ubezpieczenie,
 - starty i  koszty remontów.
b) leasing samochodów osobowych:
 - leasing operacyjny,
 - leasing finansowy,
 - samochody poleasingowe.
c) najem/dzierżawa samochodu osobowego:
 - wydatki na najem / dzierżawę  samochodów,
 - prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu („kilometrówki”) - kiedy obowiązek?
 - czynsz najmu / dzierżawy a zakres tzw. „kilometrówki”,
 - przedterminowe zakończenie umowy najmu - aspekty podatkowe.

6. Prywatne samochody pracowników i współpracowników używane na cele służbowe:
a) samochody prywatne wykorzystywane w jazdach lokalnych,
b) samochody prywatne wykorzystywane podczas podróży służbowych,
c) wydatki na parking i autostrady w świetle zmian przepisów o podróżach służbowych z dnia 1 marca 2013 r.,
d) ewidencja przebiegu pojazdu - aspekty praktyczny.

7. Samochody służbowe wykorzystywane w celach prywatnych:
a) zasady rozliczeń na gruncie PIT - problemy praktyczne,
b) nieodpłatne świadczenie na rzecz pracownika - jak ustalić wartość pieniężną / przychód?
c) koszty eksploatacji samochodu służbowego wykorzystywanego na cele prywatne a koszty uzyskania przychodów,
d) naliczenie VAT-u należnego?
e) zasady obciążania pracowników wydatkami na paliwo, ubezpieczenie, mandaty itd.

8. Samochód w firmie - inne wybrane zagadnienia:
a) samochód w jednoosobowej działalności gospodarczej,
b) kradzież samochodu własnego lub leasingowanego - likwidacja szkody,
c) wypadek z udziałem samochodu własnego lub leasingowanego - odmowa wypłaty odszkodowania, szkoda całkowita, niespłacone raty leasingowe,
d) mandaty karne - ujęcie podatkowe,
e) sprzedaż samochodu po zakończeniu działalności lub po przekazaniu na cele prywatne.

9. Najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych oraz interpretacje organów podatkowych w zakresie samochodu w działalności firmy. 

10. Pytania i odpowiedzi.



INFORMACJE ORGANIZACYJNE:

Koszt uczestnictwa w konferencji i dniu specjalnym (3 dni) wynosi:

- jednej osoby 2190 zł + 23% VAT

- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 1990 zł/os. + 23% VAT

Koszt uczestnictwa w konferencji - dzień I i II:

- jednej osoby 1690 zł + 23% VAT

- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 1590 zł/os. + 23% VAT

Koszt uczestnictwa w dniu specjalnym - dzień III:

- jednej osoby 540 zł + 23% VAT

- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 490 zł/os. + 23% VAT

Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia podając w tytule przelewu kod konferencji (SOP 14208).

Cena obejmuje: uczestnictwo w konferencji, materiały, przerwy kawowe, lunch, certyfikat.

Godziny zajęć:

Dzień I: 10:00-17:00

Dzień II: 10:00-16:00

Dzień III: 10:00-15:45

Miejsce zajęć:

budynek Atrium Tower, Al. Jana Pawła II 25

Informacje:      

Norbert Saks, Joanna Domaszewska

tel. (022) 208 28 28/26, fax (022) 211 20 90

norbert.saks@akademiamddp.pl;                 

joanna.domaszewska@akademiamddp.pl.

Dowiedz się więcej z naszej publikacji
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Tylko teraz
89,00 zł
99,00
Przejdź do sklepu
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    26 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach. Przygotowany projekt ustawy podatkowej, będącej elementem Polskiego Ładu, został skierowany do konsultacji publicznych - poinformował 26 lipca 2021 r. minister finansów Tadeusz Kościński. Projekt zawiera m.in. kwotę wolną od podatku PIT w wysokości 30 tys. zł. Pierwsze czytanie tego projektu w Sejmie jest planowane za kilka tygodni, tak by proces legislacyjny zakończył się przed 30 listopada - poinformował premier Mateusz Morawiecki.

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"?

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"? Naczelny Sąd Administracyjny opublikował już uzasadnienie uchwały z 24 maja 2021 r. sygn. akt I FPS 1/21, zgodnie z którą sądy administracyjne są uprawnione do dokonywania oceny, czy wszczęcie postępowania karnego skarbowego miało charakter instrumentalny i czy mogło skutecznie wywołać efekt w postaci zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Uzasadnienie dostarcza cennych wskazówek, jak należy dokonywać oceny kryterium “instrumentalności”.

    Czy od 1 lipca 2021 r. złożenie JPK_VAT z oznaczeniami MPP jest błędem?

    JPK_VAT z oznaczeniami MPP. Od 1 lipca 2021 r. zmianie uległo rozporządzenie z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (ostatnia zmiana - w par. 11 uchylono pkt 2 ustępu 2, co oznacza, że ewidencja nie musi zawierać oznaczenia "MPP"). Jednocześnie ministerstwo nie zmieniło schemy JPK (zmiana będzie wprowadzona w nowym roku), zatem istnieje nadal możliwość wypełniania pola "MPP" w ewidencji. Czy obecnie - po wejściu w życie zmian w powyższym rozporządzeniu - złożenie w urzędzie JPK_VAT z oznaczeniami MPP będzie traktowane jako błąd?

    Jaka stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej?

    Stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej. Firma jest podwykonawcą. Wykonuje usługę montażu instalacji fotowoltaicznej na rzecz innego przedsiębiorcy na domu jednorodzinnym o powierzchni do 300 m2. Czy w takim przypadku można zastosować stawkę VAT 8%? Czy należy zastosować stawkę 23%?

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT. Podatnicy VAT, którzy otrzymali subwencje z Tarczy Finansowej PFR mają wątpliwości, czy rachunek do spłaty subwencji otrzymanej z PFR ma być zgłoszony na białą listę?

    Amortyzacja podatkowa i rozliczenie leasingu - będą zmiany

    Amortyzacja podatkowa i leasing. W ramach pakietu uszczelniającego podatki Ministerstwo Finansów planuje zmianę w przepisach o amortyzacji składników majątku prywatnego wprowadzanego do majątku firmy. Zmienią się także zasady rozliczenia podatkowego sprzedaży majątku firmowego (np. przedmiotów wykupionych z leasingu) przez właścicieli firm – dowiedziała się PAP.

    Pracodawca zapłaci zaległe podatki. Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT

    Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT. Ministerstwo finansów chce rozbić solidarność pracodawców i pracowników, która ma miejsce w związku w wypłatą wynagrodzeń "pod stołem". W pakiecie uszczelniającym proponuje m.in., by po ujawnieniu takiej wypłaty to pracodawca, a nie pracownik musiał zapłacić zaległe podatki - dowiedziała się PAP.

    Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego - procedura wydania decyzji

    Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego to specjalna instytucja, umożliwiająca odciążenie majątku podatnika (a w określonych przypadkach również jego małżonka). Co kluczowe dla podatnika, może ona mieć miejsce nie tylko w toku egzekucji, ale również jeszcze przed wydaniem decyzji o wysokości zobowiązania i przed terminem wymagalności takiego. To narzędzie, w sposób zdecydowany, chroni interesy wierzyciela podatkowego, zwiększając jego możliwości uzyskania zobowiązania podatkowego. Można jednak zrozumieć obawy podatników przy funkcjonowaniu takiego odformalizowanego narzędzia - takie zabezpieczenie (nazywane „przedwymiarowym”) może być przecież ograniczeniem praw podatnika.

    Beneficjenci Tarczy Finansowej PFR 1.0 zaczynają spłatę subwencji

    W poniedziałek 26 lipca 2021 r. beneficjenci Tarczy Finansowej PFR 1.0 zaczynają spłatę części subwencji, które pozostała im po umorzeniu pozostałej kwoty wsparcia z PFR - powiedział PAP wiceprezes PFR Bartosz Marczuk.

    Rejestracja w punkcie kompleksowej obsługi (OSS)

    Rejestracja w punkcie kompleksowej obsługi (OSS). Ministerstwo Finansów przypomina o możliwości rejestracji w punkcie kompleksowej obsługi (OSS). Jak to zrobić?

    Umorzenie subwencji PFR - ujęcie w księgach rachunkowych

    Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że umorzenie subwencji finansowej (z Tarczy Finansowej PFR), które nastąpiło w 2021 roku powinno zostać ujęte w księgach rachunkowych roku, w którym nastąpiło to umorzenie. Zaniechanie poboru podatku ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych przez beneficjentów wsparcia począwszy od 1 czerwca 2021 r. do 31 grudnia 2022 r.

    Ceny benzyny w 2021 roku będą nadal rosły. Kiedy 6 zł za litr?

    Ceny benzyny. Zdaniem analityków e-petrol, sytuacja cenowa na rynku paliw w Polsce cały czas nie daje kierowcom podstaw do optymizmu. Według nich, spadek cen paliw w rafineriach w tym tygodniu nie zwiastuje dalszych obniżek i jednocześnie jest zbyt mały, by pokazał się w cenach paliw na stacjach.

    Nadgodziny kierowców - jak obliczyć prawidłowo?

    Nadgodziny kierowców - jak obliczyć? Państwowa Inspekcja Pracy wyjątkowo polubiła się z branżą transportową i tematem nadgodzin. Dlaczego? Dlatego, że praca „za kółkiem” i nadgodziny są tak samo nierozłączne jak bajkowy Bolek i Lolek czy też filmowy Flip i Flap. Dlatego nie ma się co dziwić inspektorom, którzy pierwsze co biorą pod lupę, w przypadku firmy transportowej, to rozliczenia godzinowe.

    Dochody z pracy za granicą – gdzie trzeba płacić podatek dochodowy (PIT)?

    Dochody z pracy za granicą a podatek. Miejsce zamieszkania osoby fizycznej wpływa na ustalenie czy podlega ona nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Trzeba podkreślić, że jeśli podatnik będzie miał stałe miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce.

    Płaca minimalna w 2022 roku wyniesie 3 tys. zł

    Płaca minimalna w 2022 roku. Od 1 stycznia 2022 r. minimalne wynagrodzenie za pracę (tzw. najniższa krajowa) ma wynosić 3 tys. zł, a minimalna stawka godzinowa ma być na poziomie 19,60 zł - zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów.

    VAT e-commerce - rewolucja w handlu elektronicznym

    VAT e-commerce. Na pewno każdemu z nas zdarza się zamówić coś przez Internet. Z punktu widzenia konsumenta nie jest to nic trudnego – dodajemy produkt do koszyka, płacimy za niego i po jakimś czasie zamówienie dostarcza kurier we wskazane miejsce. Sprawa wygląda jednak zgoła inaczej z punktu widzenia przedsiębiorcy zajmującego się e-handlem. Zwłaszcza z podatkowego punktu widzenia rozliczenie tego rodzaju sprzedaży może być dość problematyczne. Dodatkowo do końca czerwca unijni sprzedawcy internetowi mogli być w nieco gorszej sytuacji niż ich konkurencja z USA czy Chin, która nie zawsze dbała o odprowadzenie podatku VAT. Między innymi z tych powodów 1 lipca 2021 r. w całej Unii Europejskiej weszły w życie przepisy podatkowe wprowadzające szereg zmian dotyczących handlu elektronicznego i importu tzw. małych przesyłek do Unii Europejskiej.

    Paczki spoza UE - zasady i koszty obsługi zgłoszeń celno-podatkowych od 1 lipca 2021 r.

    Paczki spoza UE - cło i podatki. Od 1 lipca 2021 r. na terenie całej Unii Europejskiej (także w Polsce) weszły w życie nowe przepisy (tzw. pakiet VAT e-commerce) dotyczące składania zgłoszeń celnych oraz poboru podatku VAT przez operatorów pocztowych. Od tego dnia każdy odbiorca towarów pochodzących spoza Unii Europejskiej (np. z Chin) jest zobowiązany do zapłaty należności celno-podatkowych. Obsługą tego procesu, z pewnymi wyjątkami, zajmuje się Poczta Polska, która przejęła obsługę celną przesyłek spoza UE, stając się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych działającym na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli tzw. przedstawicielem pośrednim. Oznacza to, że pocztowcy mogą dokonać zgłoszenia celnego za klienta sprowadzającego towary ze sklepów internetowych np. w Azji.

    Rejestracja w e-TOLL - konieczna przed 30 września

    Rejestracja w e-TOLL. Do 30 września 2021 r. obowiązuje okres przejściowy, w którym funkcjonują dwa systemy – e-TOLL i viaTOLL. Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zachęcają przewoźników do szybkiej zmiany viaTOLL na e-TOLL i nie zostawiania tego na ostatni moment. Oprócz ulgi na zakup urządzeń OBU/ZSL, MF i KAS przygotowały pakiet kolejnych ułatwień dla przewoźników.

    Telewizor w kosztach podatkowych firmy

    Telewizor w kosztach firmy. Wydatek na zakup telewizora (używanego jako duży ekran komputerowy do wideokonferencji i sądowych rozpraw on-line) może zaliczyć do kosztów podatkowych przedsiębiorca (prawnik), który częściowo świadczy swoje usługi zdalnie ze swojego mieszkania. Jeżeli cena zakupu nie przekracza 10 tys. zł, to wydatek ten jest kosztem uzyskania przychodów w miesiącu oddania telewizora do używania. Natomiast nie może być kosztem telewizor, jeżeli nie będzie wykorzystywany dla celów prowadzonej działalności gospodarczej i służyć będzie celom osobistym podatnika.

    Kiedy przedsiębiorca nie musi tworzyć PPK?

    Kiedy przedsiębiorca nie musi tworzyć PPK? Z dniem 1 stycznia 2021 r. przepisy Ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych – dalej ustawa o PPK, objęły ostatnią grupę pracodawców. Tym samym wszystkie podmioty, które zatrudniają choćby jedną osobę są zobowiązane wdrożyć PPK w swoim zakładzie pracy. Warto przy tym pamiętać, że definicja osoby zatrudnionej na gruncie wspomnianej ustawy obejmuje nie tylko pracowników (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę), ale m.in. także osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia (lub innej o świadczenie usług), jeżeli z tego tytułu podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym. Niski próg ilościowy – wystarczy zatrudnianie jednej osoby – w połączeniu z szeroką definicją osoby zatrudnionej, ma urzeczywistniać jedną z nadrzędnych cech programu, tj. powszechność PPK. Powstaje pytanie, czy nie ma wyjątków od tak ustanowionej zasady?

    System podatkowy w Wielkiej Brytanii - rodzaje podatków, stawki, główne zasady

    System podatkowy w Wielkiej Brytanii. Wielka Brytania znana jest w świecie jako jurysdykcja przyjazna dla biznesu. Czy na ten wizerunek wpływa tamtejszy system podatkowy? Poniżej prezentujemy najważniejsze informacje dotyczące podatków w Zjednoczonym Królestwie, które pozwolą rozstrzygnąć, czy to właśnie one są najważniejszym czynnikiem przyciągającym tam przedsiębiorców z wielu krajów, w tym z Polski.

    Czy odprawy z tytułu zwolnień grupowych są opodatkowane PIT?

    Odprawy z tytułu zwolnień grupowych a PIT. Zwolnienie z pracy jest trudnym momentem dla pracownika. Emocjonalnie może nie mieć tutaj znaczenia, czy następuje ono z przyczyn prawa pracy, cywilnych, czy innych. W zakresie konsekwencji podatkowych, może to mieć jednak znaczenie zasadnicze. Podstawa wypłaty odprawy oraz jej ocena i charakter odszkodowawczy lub zadośćuczynienia, mogą bowiem wpływać wprost na obowiązki podatkowe, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

    Rezygnacja ze zwolnienia z VAT przy sprzedaży nieruchomości w akcie notarialnym

    Podatnik korzystający ze zwolnienia z VAT przy dostawie nieruchomości, która jest sprzedawana 2 lata po pierwszym zasiedleniu, może zastosować zwolnienie lub z niego zrezygnować. Obecnie zawiadomienie o rezygnacji ze zwolnienia należy złożyć do urzędu przed dokonaniem dostawy. Od 1 października 2021 r. w ramach pakietu SLIM VAT 2 zostanie wprowadzona zmiana, która umożliwi rezygnację ze zwolnienia poprzez oświadczenie w akcie notarialnym. Jest to reakcja na dość wyraźny sygnał płynący z orzecznictwa sądów administracyjnych, które już obecnie uznają takie oświadczenia za skuteczne.

    Faktura korygująca "in minus" dokumentująca zwrot towarów - rozliczenie VAT kupującego

    Jak rozliczyć fakturę korygującą "in minus", jeśli uzgodnienia i zwrot towaru nastąpiły w maju 2021 r. (reklamacja), natomiast w czerwcu 2021 r. podatnik otrzymał fakturę korygującą (faktura wystawiona 2 czerwca 2021 r.)? Kontrahent wyjaśnił, iż nie ma możliwości poprawienia tego błędu. Czy fakturę korygującą należy ująć w rozliczeniu VAT za czerwiec 2021 r.?

    Nowe, kwartalne deklaracje akcyzowe - kto będzie je składał za III kwartał 2021 roku?

    Kwartalne deklaracje akcyzowe. Od rozliczenia za III kwartał 2021 r. podatnicy dokonujący obrotu niektórymi wyrobami zwolnionymi z akcyzy lub opodatkowanymi stawką zerową albo zużywający te wyroby będą składać w formie elektronicznej nowe deklaracje kwartalne AKC-KZ. Natomiast wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów opodatkowanych stawką zerową trzeba wykazać w deklaracji AKC-UAKZ. Są to nowe obowiązki.