REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wkrótce konferencja: Podatki VAT i CIT - nowelizacja ustaw podatkowych w 2014 roku

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniach 10 - 12 czerwca 2014 r. w Warszawie odbędzie się Konferencja poświęcona zmianom w ustawie o VAT i ustawie o CIT, jakie weszły w życie w 2014 roku. Organizatorem Konferencji jest MDDP Akademia Biznesu.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

PROWADZĄCY KONFERENCJE:

Sędzia Naczelnego Sądu Administracyjnego - doświadczony wykładowca, praktyk, autor wielu publikacji i artykułów z zakresu podatku od towarów i usług w świetle dyrektyw unijnych i orzecznictwa NSA i ETS.

Dawid Milczarek - prawnik, ekspert podatkowy, manager w spółce doradztwa podatkowego Martini i Wspólnicy. Specjalizuje się w problematyce podatku VAT oraz postępowań sądowo-administracyjnych. W latach 2004-2007 pracował w Izbie Skarbowej, gdzie odpowiadał za kontrolę instancyjną indywidualnych interpretacji podatkowych. W latach 2007-2010 był asystentem sędziego w Izbie Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego, gdzie zajmował się przygotowywaniem projektów orzeczeń kasacyjnych, uchwał oraz pytań prejudycjalnych do ETS w zakresie VAT. 

REKLAMA

Marta Szafarowska - doradca podatkowy, partner w MDDP. Od 1998 roku pracuje jako specjalista w zakresie podatku VAT i akcyzy. W latach 2002-2004 roku pracowała w zespole VAT, ceł i akcyzy w Ernst & Young, a poprzednio od 1998 roku w zespole VAT PricewaterhouseCoopers. W trakcie wieloletniej praktyki zdobyła szeroką wiedzę i doświadczenie w zakresie problemów podatkowych typowych dla firm z branży leasingowej oraz świadczących usługi finansowe, a także producentów wyrobów akcyzowych, jak również branży dystrybucyjnej. Była zaangażowana w szereg projektów dotyczących optymalizacji podatku VAT i akcyzy, które zostały efektywnie wdrożone w kilku wiodących polskich spółkach. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Piotr Liss - doradca podatkowy, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Pracuje w Dziale Doradztwa Podatkowego w RSM Poland KZWS od 2003 roku. Od 2007 roku na stanowisku Tax Partnera. Posiada bogate doświadczenie w doradztwie przy optymalizacjach podatkowych oraz podatkowym strukturyzowaniu transakcji. Jego działalność doradcza koncentruje się na problemach z zakresu opodatkowania międzynarodowego i podatku dochodowym od osób prawnych. Autor licznych publikacji książkowych oraz prasowych o tematyce podatkowej.

Marcin Zarzycki - doradca podatkowy, prawnik. Właściciel Kancelarii Doradztwa Podatkowego Zarzycki&Wspólnicy. W latach 2009 - 2013 Dyrektor Departamentu Podatkowego w Kancelarii Mec. Marcina Górskiego w Warszawie. Ukończył WPiA na Uniwersytecie Marii Curie - Skłodowskiej w Lublinie oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywał doradzając przy licznych transakcjach gospodarczych takich jak łączenie oraz podział spółek kapitałowych, jak również dokonywał analizy transakcji gospodarczych pod kątem ich konsekwencji prawnych oraz opodatkowania podatkami dochodowymi oraz podatkiem VAT. Uczestniczył w przeglądach prawnych i podatkowych przeprowadzanych pod kątem identyfikacji ryzyka i możliwości optymalizacji. Dodatkowo sporządzał dokumentacje cen transferowych dla klientów z branży stalowej, paliwowej, budowlanej i nieruchomości oraz uczestniczył w projektach z zakresu optymalizacji rozliczeń pracowników w ramach podróży służbowych oraz używania samochodów służbowych. Posiada bogate doświadczenie doradcze oraz szkoleniowe z zakresu prawa handlowego oraz prawa podatkowego. Specjalizuje się w prawie spółek, łączeniu oraz podziale jednostek gospodarczych, prawie obrotu instrumentami finansowymi, cenach transferowych, sponsoringu, reprezentacji i reklamie,  podróżach służbowych oraz VAT/CIT/PIT.

Program konferencji:

Dzień I - 10 czerwca 2014 r.:  Nowelizacja ustawy o VAT w 2014 roku

9:30 - 10:00 - przerwa powitalna

10:00 - 11:15 - Sędzia NSA

 Najnowsze orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

11:15 - 11:30 - przerwa kawowa

11:30 - 12:45 - Dawid Milczarek

Obowiązek podatkowy po nowelizacji przepisów:

a) przepisy przejściowe dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego,
b) określenie momentu dostawy towarów oraz wykonania usługi kluczem do prawidłowego rozpoznania obowiązku podatkowego,
c) obowiązek podatkowy powstający z chwilą otrzymania zapłaty,
d) powstawanie obowiązku podatkowego w przypadku zaliczek - definicja zaliczki oraz zaliczki niepowodujące powstania obowiązku podatkowego,
e) definicja usług oraz dostaw ciągłych a moment ich opodatkowania VAT,
f) obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych,
g) szczególne reguły opodatkowania dostawy książek, gazet oraz czasopism drukowanych,
h) rozliczenie VAT w przypadku dostawy tzw. mediów,
i) opodatkowanie najmu, dzierżawy oraz leasingu,
j) rozliczenie usług transportowych oraz spedycyjnych po nowelizacji,
k) opodatkowanie dostaw oraz nabyć wewnątrzwspólnotowych,
l) obowiązek podatkowy z tytułu eksportu towarów,
m) opodatkowanie importu usług.

 

12:45 - 13:30 przerwa lunchowa

 

13:30 - 15:30 - Dawid Milczarek

Nowe zasady wystawiania faktur VAT:

a) pojęcie faktury VAT,
b) zakres przypadków, w których konieczne jest wystawienie faktury,
c) brak obowiązku wystawiania faktur VAT z tytułu usług ubezpieczeniowych oraz finansowych,
d) dokumenty uznawane za faktury,
e) rola faktury proforma.
f) refakturowanie po nowelizacji przepisów,
g) zmiana podstawowego terminu wystawiania faktur,
h) termin wystawienia faktury w przypadku usług budowlanych,
i) termin wystawienia faktury z tytułu dostawy gazet, książek oraz czasopism,
j) fakturowanie tzw. mediów,
k) termin wystawienia faktury w przypadku najmu, dzierżawy oraz leasingu,
l) wystawianie faktur z tytułu rozliczenia opakowań zwrotnych,
m) możliwość wystawienia faktury przed dokonaniem transakcji,
n) określenie momentu sprzedaży w przypadku faktur wystawianych przed dokonaniem sprzedaży,
o) konsekwencje wystawienia faktury przed sprzedażą,
p) wystawienia faktury przed sprzedażą a powstanie obowiązku podatkowego,
q) wystawianie i rozliczanie faktur korygujących po nowelizacji.

Znowelizowane zasady odliczania podatku naliczonego:

a) transakcje na przełomie 2013/2014 r. a stosowanie odpowiednich reguł odliczania VAT,
b) odliczenie VAT w okresie, w którym u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy,
c) odliczenie VAT w przypadku faktur otrzymanych po dokonaniu transakcji opodatkowanej VAT,
d) możliwość przesunięcia prawa do odliczenia VAT do jednego z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych,
e) odliczenie VAT poprzez korektę deklaracji VAT,
f) prawo do odliczenia VAT w przypadku niektórych czynności zafakturowanych przed ich dokonaniem,
g) odliczanie VAT w przypadku mediów,
h) termin odliczenia VAT w przypadku usług najmu, dzierżawy oraz leasingu,
i) odliczenie VAT z tytułu nabycia praw oraz licencji,
j) uregulowanie zaliczki a możliwość odliczenia VAT,
k) zasady odliczania VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów,
l) odliczanie VAT w przypadku importu usług,
m) odliczanie VAT z tytułu czynności objętych tzw. samonaliczeniem,
n) otrzymanie duplikatu faktury a prawo do odliczenia VAT,
o) zmiana przepisów w zakresie ustalania proporcji sprzedaży.

15:30 - 15:45 - przerwa kawowa

 

15:45 - 17:00 - Marta Szafarowska

Odliczanie VAT od samochodów, paliwa oraz kosztów eksploatacji środków transportu:

a) odliczanie VAT do 1 stycznia 2014 r. ,
b) odliczanie VAT od 1 stycznia 2014 r. do 1 marca 2014 r.,
c) możliwość odliczenia VAT w przypadku samochodów z tzw. kratką,
d) nowelizacja reguł odliczania VAT z tytułu nabycia oraz eksploatacji pojazdów samochodowych od 1 marca 2014 r.,
e) odliczenie VAT od samochodów specjalnych,
f) odliczenie VAT w wysokości 50% w przypadku pojazdów samochodowych,
g) przeznaczenie samochodu na cele działalności gospodarczej a możliwość odliczenia VAT w 100%,
h) ewidencja przebiegu pojazdu jako warunek konieczny odliczenia VAT,
i) pojazdy samochodowe, które ze względu na swoją konstrukcję umożliwiają odliczenie VAT w pełnym zakresie,
j) przepisy przejściowe dotyczące odliczenia VAT od paliwa,
k) przepisy przejściowe w przedmiocie leasingu, najmu oraz dzierżawy.

Dzień II - 11 czerwca 2014 r.: Podatek dochodowy od osób prawnych

9:30 - 10:00 - przerwa powitalna

 

10:00 - 11:45 - Piotr Liss

1. Korekta kosztów uzyskania przychodów - zmiana od 1 stycznia 2013 r., skutki w trakcie i na koniec roku podatkowego, najnowsze interpretacje oraz podejście organów podatkowych.
2. Amortyzacja środków trwałych według nowych zasad - zapłata jako element konieczny uznania odpisu za koszt uzyskania przychodów (w tym leasing finansowy).
3. Omówienie praktycznych przypadków związanych z korektą kosztów.
4. Zmiany w zakresie leasingu operacyjnego i finansowego od 2013 r.

11:45 - 12:00 - przerwa kawowa

 

12:00 - 13:30 - Piotr Liss

Omówienie aktualnych kontrowersji w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w świetle najnowszego orzecznictwa sądowego oraz praktyki organów podatkowych:

a) przychody z nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych przez  podatników a także wydawanych pracownikom,

b) koszty reprezentacji i reklamy:
- upominki dla kontrahentów,
- wyżywienie w trakcie konferencji i szkoleń,
- poczęstunki dla kontrahentów,
- organizowanie imprez artystycznych i sportowo rekreacyjnych,
- kartki świąteczne,
- organizacja konferencji i szkoleń o charakterze reklamowym i instruktażowym,
- reklama a marketing - skutki podatkowe,
- wydatki na spotkania z kontrahentami a koszty uzyskania przychodów,
- inne działania marketingowe a koszty uzyskania przychodów.

c) koszty związane z finansowaniem osób prawnych:
- niedostateczna (cienka) kapitalizacja,
- koszty związane z podwyższeniem kapitału spółek.

13:30 - 14:15 lunch

 

14:15 - 16:00 - Marcin Zarzycki

Omówienie aktualnych kontrowersji w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w świetle najnowszego orzecznictwa sądowego oraz praktyki organów podatkowych cd:

a) wydatki związane z używaniem samochodów osobowych wobec zmiany definicji w trakcie 2014 r. - zasady kwalifikowania pojazdów i rozliczania kosztów uzyskania;
b) samochody pracowników wykorzystywane na potrzeby pracodawcy a koszty podatkowe;
c) samochody służbowe wykorzystywane na potrzeby pracowników - skutki podatkowe  w kosztach pracodawcy;
d) rabaty, zwroty towarów itp. w podatku dochodowym od osób prawnych: skutki po stronie otrzymującego i przyznającego najnowsza NIEBEZPIECZNA wykładnia i jej wpływ na bieżące rozliczania oraz minione lata podatkowe.   

Dzień III SPECJALNY - 12 czerwca 2014 r.

Samochód w działalności firmy w ujęciu podatkowym z uwzględnieniem zmian obowiązujących od 1 kwietnia 2014 roku

 

10:00 - 15:45 - Marcin Zarzycki

9:30 - 10:00 - przerwa powitalna

11:15 - 11:30 - przerwa kawowa

13:00 - 13:45 lunch

 1. Definicja samochodu w przepisach podatkowych i prawie o ruchu drogowym - problem z jednoznaczną definicją samochodu dla celów podatkowych:
a) samochód osobowy,
b) samochód ciężarowy,
c) pojazd specjalny,
d) nowa definicja „pojazdu samochodowego” na gruncie ustawy VAT.

2. Formy oraz zasady nabywania i użytkowania samochodów w firmie (zakup, leasing, dzierżawa, najem) oraz ich konsekwencje podatkowe. 

3. Obowiązki dokumentacyjne związane z samochodem w działalności firmy - aspekty praktyczne:
a) homologacja,
b) zgłoszenie do Urzędu Skarbowego,
c) ujęcie w ewidencji środków trwałych,
d) dokumentowanie wydatków,
e) inne.

4. Samochód w firmie - aspekty podatkowe - VAT:
a) zmiany w zakresie odliczania podatku VAT z tytułu nabycia pojazdów samochodowych oraz wydatków związanych z ich eksploatacją,
b) stan prawny od 1 stycznia 2014 r. oraz od 1 marca 2014 r.,
c) ustawa nowelizująca UoVAT z dnia 7 lutego 2014 r., 
d) odliczenie VAT przy zakupie - kiedy 100 % a kiedy 60 %?
e) okres przejściowy - dla kogo 100 % a dla kogo 50 % odliczenia VAT od wydatków związanych z eksploatacją samochodów,
f) odliczanie VAT od paliwa, naprawy, zakupu części zamiennych,
g) korekta VAT w przypadku zmiany przeznaczenia pojazdu,
h) inne zmiany w rozliczeniu VAT od 1 stycznia 2014 r., dotyczące samochodów:
 - samochody jako „towary używane”,
 - nowa definicja pojęcia ,,towar używany”,
 - nowe zasady zastosowania zwolnień dla dostawy towarów używanych.
i) zakwestionowanie przez organy skarbowe prawa do odliczenia VAT w 100 % w świetle znowelizowanego Kodeksu Karno Skarbowego,
j) planowane zmiany od 1 stycznia 2015 r.

5. Samochód w firmie - aspekty podatkowe - CIT:
a) koszty eksploatacji samochodów:
 - amortyzacja
 - ubezpieczenie,
 - starty i  koszty remontów.
b) leasing samochodów osobowych:
 - leasing operacyjny,
 - leasing finansowy,
 - samochody poleasingowe.
c) najem/dzierżawa samochodu osobowego:
 - wydatki na najem / dzierżawę  samochodów,
 - prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu („kilometrówki”) - kiedy obowiązek?
 - czynsz najmu / dzierżawy a zakres tzw. „kilometrówki”,
 - przedterminowe zakończenie umowy najmu - aspekty podatkowe.

6. Prywatne samochody pracowników i współpracowników używane na cele służbowe:
a) samochody prywatne wykorzystywane w jazdach lokalnych,
b) samochody prywatne wykorzystywane podczas podróży służbowych,
c) wydatki na parking i autostrady w świetle zmian przepisów o podróżach służbowych z dnia 1 marca 2013 r.,
d) ewidencja przebiegu pojazdu - aspekty praktyczny.

7. Samochody służbowe wykorzystywane w celach prywatnych:
a) zasady rozliczeń na gruncie PIT - problemy praktyczne,
b) nieodpłatne świadczenie na rzecz pracownika - jak ustalić wartość pieniężną / przychód?
c) koszty eksploatacji samochodu służbowego wykorzystywanego na cele prywatne a koszty uzyskania przychodów,
d) naliczenie VAT-u należnego?
e) zasady obciążania pracowników wydatkami na paliwo, ubezpieczenie, mandaty itd.

8. Samochód w firmie - inne wybrane zagadnienia:
a) samochód w jednoosobowej działalności gospodarczej,
b) kradzież samochodu własnego lub leasingowanego - likwidacja szkody,
c) wypadek z udziałem samochodu własnego lub leasingowanego - odmowa wypłaty odszkodowania, szkoda całkowita, niespłacone raty leasingowe,
d) mandaty karne - ujęcie podatkowe,
e) sprzedaż samochodu po zakończeniu działalności lub po przekazaniu na cele prywatne.

9. Najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych oraz interpretacje organów podatkowych w zakresie samochodu w działalności firmy. 

10. Pytania i odpowiedzi.

INFORMACJE ORGANIZACYJNE:

Koszt uczestnictwa w konferencji i dniu specjalnym (3 dni) wynosi:

- jednej osoby 2190 zł + 23% VAT

- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 1990 zł/os. + 23% VAT

Koszt uczestnictwa w konferencji - dzień I i II:

- jednej osoby 1690 zł + 23% VAT

- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 1590 zł/os. + 23% VAT

Koszt uczestnictwa w dniu specjalnym - dzień III:

- jednej osoby 540 zł + 23% VAT

- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 490 zł/os. + 23% VAT

Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia podając w tytule przelewu kod konferencji (SOP 14208).

Cena obejmuje: uczestnictwo w konferencji, materiały, przerwy kawowe, lunch, certyfikat.

Godziny zajęć:

Dzień I: 10:00-17:00

Dzień II: 10:00-16:00

Dzień III: 10:00-15:45

Miejsce zajęć:

budynek Atrium Tower, Al. Jana Pawła II 25

Informacje:      

Norbert Saks, Joanna Domaszewska

tel. (022) 208 28 28/26, fax (022) 211 20 90

norbert.saks@akademiamddp.pl;                 

joanna.domaszewska@akademiamddp.pl.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

REKLAMA

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA