REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudności z rozliczaniem podatku od dywidend

REKLAMA

Pojawiły się wątpliwości, jak rozliczać podatek od dywidendy przy umowie między Polską a Luksemburgiem. Problem dotyczy terminu wejścia w życia nowych przepisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Przepisy są nieprecyzyjne, co znacznie utrudnia podatnikom rozliczenie podatku.

Wątpliwości dotyczą m.in. o dywidend, co do których zmieniają się częściowo zasady wymiaru podatku u źródła. Doradcy podatkowi radzą wystąpić w tej sprawie o interpretację podatkową.

REKLAMA

Autopromocja


Umowa pomiędzy Polską a Luksemburgiem


Chodzi o zmienioną umowę pomiędzy Polską a Luksemburgiem w sprawie unikania podwójnego opodatkowania podatkiem od dochodu i majątku. Protokół zmieniający tę umowę wszedł w życie 25 lipca br.

- Problem dotyczy zmiany metody unikania podwójnego opodatkowania, jaka została zawarta w przepisach wprowadzających Protokół - mówi doradca podatkowy z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy. - Po zmianach dywidenda będzie opodatkowana podatkiem u źródła w Luksemburgu, ale jednocześnie będzie opodatkowana podatkiem w Polsce, z zaliczeniem tych kwot podatku, które zostały w Luksemburgi zapłacone.

Zmiany w umowie podatkowej z Luksemburgiem

We wcześniejszym brzmieniu Konwencji pomiędzy Polską z Luksemburgiem dywidendy wypłacane pomiędzy spółkami mogły podlegać opodatkowaniu 5-proc. podatkiem od źródła, czyli w Luksemburgu, jeżeli pomiędzy spółkami istniało 25-proc. powiązanie kapitałowe. Po zmianach, dywidendy będą zwolnione z podatku u źródła w przypadku, gdy ich właścicielem jest spółka (inna niż spółka osobowa), która w momencie wypłaty dywidendy posiada lub będzie posiadać bezpośrednio nie mniej niż 10 proc. udziałów w kapitale spółki wypłacającej dywidendy przez nieprzerwany 24-miesięczny okres.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Problemy z terminem wejścia nowych rozwiązań


Nie wiadomo jednak, kiedy zmiany w tej kwestii wejdą w życie, Protokół jest w tej materii nieprecyzyjny. W myśl jego przepisów stosuje się go do podatków potrącanych u źródła, do dochodu osiąganego w pierwszym dniu lub po tym dniu, drugiego miesiąca następującego po dacie, w której Protokół wejdzie w życie, czyli od 1 września 2013 r. Protokół stosuje się także w odniesieniu do pozostałych podatków od dochodu oraz podatków od majątku, do podatków pobieranych za jakikolwiek rok podatkowy rozpoczynający się w dniu 1 stycznia lub po tym dniu, w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym Protokół wejdzie w życie, tj. od 1 stycznia 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

- Przepisy nie są sformułowane w jasny sposób na tyle, żeby móc kategorycznie stwierdzić, że od 1 września 2013 r., tak jak pojawiają się niektóre opinie, stosujemy również poza zmienionymi stawkami podatku u źródła metody unikania podwójnego opodatkowania do dochodów objętych opodatkowaniem podatkami u źródła - podkreśla doradca podatkowy.

Według interpretacji ministra finansów dotyczącej tej kwestii, podatnicy powinni już teraz stosować zasady zmienionej umowy.

- Minister finansów stwierdził w tej interpretacji, że takie dywidendy podlegają opodatkowaniu już dzisiaj w Polsce, przy zaliczeniu luksemburskiego podatku na poczet polskiego podatku dochodowego - mówi Bartosz Głowacki.

 

Brak precyzyjnych przepisów w tej sprawie to duża trudność dla podatników, którzy będą mieli problem ze złożeniem prawidłowego zeznania podatkowego i rozliczeniem podatku od dywidendy. W tym celu warto wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej.

- Mamy więc czas do końca kwietnia 2014 r., kiedy osoby fizyczne będą miały obowiązek złożyć zeznanie roczne za 2013 rok w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wówczas będą musiały sobie odpowiedzieć na pytanie - co z tą dywidendą z Luksemburga, którą otrzymały w okresie od września do grudnia 2013 roku? Czy wykazać ją w zeznaniu do opodatkowania i zaliczyć ewentualnie luksemburski podatek, czy jednak tego nie robić, bo stare zasady będą jeszcze do końca 2013 roku obowiązywały - podkreśla ekspert.

Nowa umowa z Czechami w sprawie unikania podwójnego opodatkowania


Nowa stawka podatku dla odsetek i należności licencyjnych


Protokół przewiduje również, że opodatkowanie dochodów z odsetek w państwie, w którym powstają, wyniesie 5 proc. kwoty odsetek brutto. Natomiast w przypadku należności licencyjnych, ich opodatkowanie nie może przekroczyć 5 proc. kwoty brutto w państwie, w którym powstają, jeżeli ich właściciel ma miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy w drugim państwie. Dotychczas stawka podatku u źródła w obu wypadkach wynosiła 10 proc.

- Z punktu widzenia polskiego podatnika kwestia należności licencyjnych i odsetek nie ma tak naprawdę dużego znaczenia, ponieważ podatnik i tak deklarował w Polsce uzyskiwane z Luksemburga odsetki czy należności licencyjne do opodatkowania z 19 proc. podatkiem i odliczy następnie na poczet tego podatku podatek, który został pobrany w Luksemburgu. Dlatego to, czy Luksemburg pobrał 10 czy 5 proc., to matematycznie nie powinno mieć większego znaczenia dla podatnika - podsumowuje Bartosz Głowacki.

 

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA