REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudności z rozliczaniem podatku od dywidend

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pojawiły się wątpliwości, jak rozliczać podatek od dywidendy przy umowie między Polską a Luksemburgiem. Problem dotyczy terminu wejścia w życia nowych przepisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Przepisy są nieprecyzyjne, co znacznie utrudnia podatnikom rozliczenie podatku.

Wątpliwości dotyczą m.in. o dywidend, co do których zmieniają się częściowo zasady wymiaru podatku u źródła. Doradcy podatkowi radzą wystąpić w tej sprawie o interpretację podatkową.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Umowa pomiędzy Polską a Luksemburgiem


Chodzi o zmienioną umowę pomiędzy Polską a Luksemburgiem w sprawie unikania podwójnego opodatkowania podatkiem od dochodu i majątku. Protokół zmieniający tę umowę wszedł w życie 25 lipca br.

- Problem dotyczy zmiany metody unikania podwójnego opodatkowania, jaka została zawarta w przepisach wprowadzających Protokół - mówi doradca podatkowy z MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy. - Po zmianach dywidenda będzie opodatkowana podatkiem u źródła w Luksemburgu, ale jednocześnie będzie opodatkowana podatkiem w Polsce, z zaliczeniem tych kwot podatku, które zostały w Luksemburgi zapłacone.

Zmiany w umowie podatkowej z Luksemburgiem

REKLAMA

We wcześniejszym brzmieniu Konwencji pomiędzy Polską z Luksemburgiem dywidendy wypłacane pomiędzy spółkami mogły podlegać opodatkowaniu 5-proc. podatkiem od źródła, czyli w Luksemburgu, jeżeli pomiędzy spółkami istniało 25-proc. powiązanie kapitałowe. Po zmianach, dywidendy będą zwolnione z podatku u źródła w przypadku, gdy ich właścicielem jest spółka (inna niż spółka osobowa), która w momencie wypłaty dywidendy posiada lub będzie posiadać bezpośrednio nie mniej niż 10 proc. udziałów w kapitale spółki wypłacającej dywidendy przez nieprzerwany 24-miesięczny okres.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Problemy z terminem wejścia nowych rozwiązań


Nie wiadomo jednak, kiedy zmiany w tej kwestii wejdą w życie, Protokół jest w tej materii nieprecyzyjny. W myśl jego przepisów stosuje się go do podatków potrącanych u źródła, do dochodu osiąganego w pierwszym dniu lub po tym dniu, drugiego miesiąca następującego po dacie, w której Protokół wejdzie w życie, czyli od 1 września 2013 r. Protokół stosuje się także w odniesieniu do pozostałych podatków od dochodu oraz podatków od majątku, do podatków pobieranych za jakikolwiek rok podatkowy rozpoczynający się w dniu 1 stycznia lub po tym dniu, w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym Protokół wejdzie w życie, tj. od 1 stycznia 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

- Przepisy nie są sformułowane w jasny sposób na tyle, żeby móc kategorycznie stwierdzić, że od 1 września 2013 r., tak jak pojawiają się niektóre opinie, stosujemy również poza zmienionymi stawkami podatku u źródła metody unikania podwójnego opodatkowania do dochodów objętych opodatkowaniem podatkami u źródła - podkreśla doradca podatkowy.

Według interpretacji ministra finansów dotyczącej tej kwestii, podatnicy powinni już teraz stosować zasady zmienionej umowy.

- Minister finansów stwierdził w tej interpretacji, że takie dywidendy podlegają opodatkowaniu już dzisiaj w Polsce, przy zaliczeniu luksemburskiego podatku na poczet polskiego podatku dochodowego - mówi Bartosz Głowacki.

 

Brak precyzyjnych przepisów w tej sprawie to duża trudność dla podatników, którzy będą mieli problem ze złożeniem prawidłowego zeznania podatkowego i rozliczeniem podatku od dywidendy. W tym celu warto wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej.

- Mamy więc czas do końca kwietnia 2014 r., kiedy osoby fizyczne będą miały obowiązek złożyć zeznanie roczne za 2013 rok w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wówczas będą musiały sobie odpowiedzieć na pytanie - co z tą dywidendą z Luksemburga, którą otrzymały w okresie od września do grudnia 2013 roku? Czy wykazać ją w zeznaniu do opodatkowania i zaliczyć ewentualnie luksemburski podatek, czy jednak tego nie robić, bo stare zasady będą jeszcze do końca 2013 roku obowiązywały - podkreśla ekspert.

Nowa umowa z Czechami w sprawie unikania podwójnego opodatkowania


Nowa stawka podatku dla odsetek i należności licencyjnych


Protokół przewiduje również, że opodatkowanie dochodów z odsetek w państwie, w którym powstają, wyniesie 5 proc. kwoty odsetek brutto. Natomiast w przypadku należności licencyjnych, ich opodatkowanie nie może przekroczyć 5 proc. kwoty brutto w państwie, w którym powstają, jeżeli ich właściciel ma miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy w drugim państwie. Dotychczas stawka podatku u źródła w obu wypadkach wynosiła 10 proc.

- Z punktu widzenia polskiego podatnika kwestia należności licencyjnych i odsetek nie ma tak naprawdę dużego znaczenia, ponieważ podatnik i tak deklarował w Polsce uzyskiwane z Luksemburga odsetki czy należności licencyjne do opodatkowania z 19 proc. podatkiem i odliczy następnie na poczet tego podatku podatek, który został pobrany w Luksemburgu. Dlatego to, czy Luksemburg pobrał 10 czy 5 proc., to matematycznie nie powinno mieć większego znaczenia dla podatnika - podsumowuje Bartosz Głowacki.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA