REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy wsparciu SAP Business One rozwinęli biznes w trudnych czasach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kiedy w ostatnich 5 latach wiele firm w Polsce notowało spadki sprzedaży, krakowskie Omeko nie tylko podwoiło wartość swoich przychodów, ale też zaczęło odnosić sukcesy na zagranicznych rynkach. Do tego jednak potrzebna była zmiana podejścia do biznesu. m.in. lepsza kontrola nad realizacją zamówień i rentownością pracy, automatyzacja czynności finansowo-księgowych, a także planowanie rozwoju w oparciu o analizy danych.

Poznaj historie naszych Klientów

REKLAMA

 

REKLAMA

 - Bez wsparcia ze strony zintegrowanego systemu SAP Business One przemodelowanie dotychczasowego sposobu  zarządzania biznesem byłoby niemożliwe - mówi Maciej Dworzański, członek zarządu Omeko. Kryzys, który wybuchł na rynkach finansowych w 2008 r. urealnił zagrożenia w wielu sektorach gospodarki. Przeciwdziałanie tylko obniżeniem kosztów pracy nie dawało najmniejszych szans na przetrwanie. Dowodziła tego sytuacja w branży poligraficzno-papierniczej, gdzie działa Omeko. Popyt na produkty i usługi zaczął szybko spadać. Konsekwencją nadpodaży była agresywna konkurencja cenowa. Wielu dostawców godziło się na pracę poniżej kosztów. Byleby tylko pozyskać jakąkolwiek gotówkę i utrzymać ciągłość działalności ryzykując utratą płynności finansowej.

Omeko, nie chcąc wpaść w to błędne koło, przy wsparciu firmy Altab wdrożyło SAP Business One - jeden z najpopularniejszych systemów ERP w Polsce i na świecie. - W ten sposób chcieliśmy  efektywniej zarządzać swoim biznesem. I to nam się udało. Mimo negatywnych trendów na rynku, podwoiliśmy wartość przychodów, które w 40 proc. generowane są już w innych krajach UE - dodaje Maciej Dworzański. 

Jak oni to zrobili?
Kluczem do sukcesu Omeko była automatyzacja kluczowych procesów w firmie. W SAP Business One to dość proste. System, oparty na jednej centralnej bazie danych, integruje m.in. finanse i księgowość, sprzedaż, zaopatrzenie, gospodarkę magazynową, produkcję oraz zarządzania relacjami z klientami. Dzięki temu wystarczy zarejestrować w systemie jedno zdarzenie, by powiązane informacje w pozostałych obszarach zostały natychmiast zaktualizowane. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści z zastosowanego w SAP Business One mechanizmu są wymierne. Dział finansowo-księgowy nie musi dokonywać obliczeń ręcznie. Dokumenty sprzedażowe, w tym aktualizacje wysokości miesięcznych przychodów i kosztów są automatycznie generowane w systemie.

- Potrafimy ponadto dynamicznie dostosowywać wielkość produkcji do aktualnego popytu. Dzięki temu unikamy zamrożenia aktywów w zapasach, a ryzyko opóźnienia realizcji zamówień jest eliminowane. Na żądanie mamy też dostęp do newralgicznych informacji. Wiemy, które produkty mają najniższą marżę, na których zamówieniach zarabiamy, a do których możemy dopłacać. Dysponując tak szczegółową i aktualna wiedzą, unikamy ryzykownych transakcji, co zapewnia nam nie tylko bezpieczeństwo, ale też płynność finansową - wyjaśnia Maciej Dworzański.

Inaczej niż w przeszłości Omeko planuje także swój rozwój. - SAP Business One posiada rozbudowane narzędzia analityczne i raportujące. Dzięki temu przy podejmowaniu strategicznych decyzji możemy uwzględniać m.in. zmianę dynamiki sprzedaży u klientów, zmianę sytuacji makroekonomicznej, nowe parametry produktów i sezonowość - dodaje Maciej Dworzański.

W czasie rzeczywistym
Takich firm jako Omeko, które wdrażają zintegrowane systemy informatyczne, aby podnieść swoją wydajność jest coraz więcej. KRYNICKI Recykling - po wdrożeniu przez CompuTec SAP Business One oraz SAP HANA - zwiększył wartość swoich przychodów czterokrotnie, zachowując na niezmienionym poziomie wydatki na działania operacyjne. Dzięki temu zarząd mógł przeznaczyć większe zyski na kolejne inwestycje, dzięki którym firma umocniła swoją pozycję na rynku pozyskiwania, uzdatniania i recyklingu szkła opakowaniowego. 

- Ryzyko wzrostu kosztów administracyjnych było realne. Rozwijaliśmy się badzo dynamicznie.
W 2006 r. współpracowaliśmy z 660 dostawcami. Wystarczyły 2 lata, by ta liczba podwoiła się. Ale wdrożenie zintegrowanego systemu umożliwiło nam optymalizację kluczowych procesów i utrzymanie kontroli nad wydatkami
- mówi Adam Krynicki, prezes zarządu KRYNICKI Recykling SA.

 

Dzięki integracji i automatyzacji kluczowych procesów w rozwiązaniach SAP, wszystkie dane przetwarzane są w czasie rzeczywistym. Kiedy np. ciężarówka odbiera z odległej fabryki stłuczkę szkła, w systemie od razu zostają odnotowane i zaktualizowane informacje w obszarze m.in. magazynowania, sprzedaży oraz finansów i księgowości. Menedżerowie kierujący poszczególnymi działami nie tracą czasu na ręczne wprowadzanie danych do bazy.

Równie efektywnie wykonywane są raporty na potrzeby wewnętrzne (np. na żądanie kierownika produkcji), jak i zewnętrzne (np. celem poinformowania akcjonariuszy o wynikach finansowych firmy za ostatni okres).

KRYNICKI Recykling zintegrował z SAP Business One także system zarządzania jakością ISO 9001. Dzięki temu menedżerowie mogą otrzymać na żądanie aktualną informację o wielkości reklamacji lub zanieczyszczeń produkcyjnych;  

Więcej niż ERP
Podobne korzyści z SAP czerpie LCP Polska. Firma już dziś zarządza ponad 20 powierzchniami handlowymi, biurowymi, magazynowymi i planuje kolejne inwestycje. Ale utrzymanie dynamiki rozwoju wymagało wdrożenia systemu ERP, który, oprócz integracji i automatyzacji kluczowych czynności m.in. w obszarze finansów i księgowości, umożliwiłby wielowymiarowe analizy inwestycyjne.

- Rynek nieruchomości, na którym działamy, jest trudny. Podlega wielu czynnikom, które determinują popyt na nasze obiekty. Chcieliśmy w związku z tym tak planować nasze inwestycje, by były bezpieczne i jednocześnie bardziej zyskowne - wyjaśnia Błażej Jurkowski, kontroler finansowy w firmie LCP Polska, która, jak Omeko, wybrała SAP Business One. 

 

      

Projekt wdrożeniowy objął również rozwiązanie wertykalne Property Management, zaprojektowane przez SUPREMIS Systemy Informatyczne. Dzięki temu LCP Polska mógł otrzymać kompleksowe wsparcie, i to dość szybko. Wdrożenie trwało zaledwie kilka miesięcy.  

Co ważne, menedżerowie w LCP Polska zarządzają procesami nie tylko sprawniej, ale też w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawnymi i podatkowymi. Dotyczy to m.in. automatyzacji procesów generowania faktur czynszowych oraz rozliczania opłat za usługi mediowe.

Równie sprawnie LCP Polska obsługuje wielowalutowe transakcje. Jest to o tyle ważne, ponieważ w Polsce, choć obowiązującym środkiem jest złotówka, popularną praktyką w nieruchomościach jest rozliczanie się najemców i zarządców nieruchomości w innych walutach (EURO lub USD). To komplikuje np. rozliczanie się z urządem skarbowym. W SAP Business One cały proces jest jednak szybki i bezpieczny - nie ma ryzyka popełnienia błędu przy przeliczaniu walut. Rozwiązanie usprawniło również zarządzanie indeksacją umów.

- Niezależnie od branży sukces firmy determinuje utrzymanie właściwych proporcji między zarządzaniem bieżącymi procesami, a czasem na podejmowanie strategicznych decyzji, od których zależy pozycja firmy w przyszłości. Zadanie tym trudniejsze, im większy biznes. Ale jak najbardziej wykonalne  przy wsparciu zintegrowanych systemów informatycznych - dodaje Błażej Jurkowski. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA