REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy wsparciu SAP Business One rozwinęli biznes w trudnych czasach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kiedy w ostatnich 5 latach wiele firm w Polsce notowało spadki sprzedaży, krakowskie Omeko nie tylko podwoiło wartość swoich przychodów, ale też zaczęło odnosić sukcesy na zagranicznych rynkach. Do tego jednak potrzebna była zmiana podejścia do biznesu. m.in. lepsza kontrola nad realizacją zamówień i rentownością pracy, automatyzacja czynności finansowo-księgowych, a także planowanie rozwoju w oparciu o analizy danych.

Poznaj historie naszych Klientów

REKLAMA

Autopromocja

 

 - Bez wsparcia ze strony zintegrowanego systemu SAP Business One przemodelowanie dotychczasowego sposobu  zarządzania biznesem byłoby niemożliwe - mówi Maciej Dworzański, członek zarządu Omeko. Kryzys, który wybuchł na rynkach finansowych w 2008 r. urealnił zagrożenia w wielu sektorach gospodarki. Przeciwdziałanie tylko obniżeniem kosztów pracy nie dawało najmniejszych szans na przetrwanie. Dowodziła tego sytuacja w branży poligraficzno-papierniczej, gdzie działa Omeko. Popyt na produkty i usługi zaczął szybko spadać. Konsekwencją nadpodaży była agresywna konkurencja cenowa. Wielu dostawców godziło się na pracę poniżej kosztów. Byleby tylko pozyskać jakąkolwiek gotówkę i utrzymać ciągłość działalności ryzykując utratą płynności finansowej.

Omeko, nie chcąc wpaść w to błędne koło, przy wsparciu firmy Altab wdrożyło SAP Business One - jeden z najpopularniejszych systemów ERP w Polsce i na świecie. - W ten sposób chcieliśmy  efektywniej zarządzać swoim biznesem. I to nam się udało. Mimo negatywnych trendów na rynku, podwoiliśmy wartość przychodów, które w 40 proc. generowane są już w innych krajach UE - dodaje Maciej Dworzański. 

Jak oni to zrobili?
Kluczem do sukcesu Omeko była automatyzacja kluczowych procesów w firmie. W SAP Business One to dość proste. System, oparty na jednej centralnej bazie danych, integruje m.in. finanse i księgowość, sprzedaż, zaopatrzenie, gospodarkę magazynową, produkcję oraz zarządzania relacjami z klientami. Dzięki temu wystarczy zarejestrować w systemie jedno zdarzenie, by powiązane informacje w pozostałych obszarach zostały natychmiast zaktualizowane. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści z zastosowanego w SAP Business One mechanizmu są wymierne. Dział finansowo-księgowy nie musi dokonywać obliczeń ręcznie. Dokumenty sprzedażowe, w tym aktualizacje wysokości miesięcznych przychodów i kosztów są automatycznie generowane w systemie.

- Potrafimy ponadto dynamicznie dostosowywać wielkość produkcji do aktualnego popytu. Dzięki temu unikamy zamrożenia aktywów w zapasach, a ryzyko opóźnienia realizcji zamówień jest eliminowane. Na żądanie mamy też dostęp do newralgicznych informacji. Wiemy, które produkty mają najniższą marżę, na których zamówieniach zarabiamy, a do których możemy dopłacać. Dysponując tak szczegółową i aktualna wiedzą, unikamy ryzykownych transakcji, co zapewnia nam nie tylko bezpieczeństwo, ale też płynność finansową - wyjaśnia Maciej Dworzański.

Inaczej niż w przeszłości Omeko planuje także swój rozwój. - SAP Business One posiada rozbudowane narzędzia analityczne i raportujące. Dzięki temu przy podejmowaniu strategicznych decyzji możemy uwzględniać m.in. zmianę dynamiki sprzedaży u klientów, zmianę sytuacji makroekonomicznej, nowe parametry produktów i sezonowość - dodaje Maciej Dworzański.

W czasie rzeczywistym
Takich firm jako Omeko, które wdrażają zintegrowane systemy informatyczne, aby podnieść swoją wydajność jest coraz więcej. KRYNICKI Recykling - po wdrożeniu przez CompuTec SAP Business One oraz SAP HANA - zwiększył wartość swoich przychodów czterokrotnie, zachowując na niezmienionym poziomie wydatki na działania operacyjne. Dzięki temu zarząd mógł przeznaczyć większe zyski na kolejne inwestycje, dzięki którym firma umocniła swoją pozycję na rynku pozyskiwania, uzdatniania i recyklingu szkła opakowaniowego. 

- Ryzyko wzrostu kosztów administracyjnych było realne. Rozwijaliśmy się badzo dynamicznie.
W 2006 r. współpracowaliśmy z 660 dostawcami. Wystarczyły 2 lata, by ta liczba podwoiła się. Ale wdrożenie zintegrowanego systemu umożliwiło nam optymalizację kluczowych procesów i utrzymanie kontroli nad wydatkami
- mówi Adam Krynicki, prezes zarządu KRYNICKI Recykling SA.

 

Dzięki integracji i automatyzacji kluczowych procesów w rozwiązaniach SAP, wszystkie dane przetwarzane są w czasie rzeczywistym. Kiedy np. ciężarówka odbiera z odległej fabryki stłuczkę szkła, w systemie od razu zostają odnotowane i zaktualizowane informacje w obszarze m.in. magazynowania, sprzedaży oraz finansów i księgowości. Menedżerowie kierujący poszczególnymi działami nie tracą czasu na ręczne wprowadzanie danych do bazy.

Równie efektywnie wykonywane są raporty na potrzeby wewnętrzne (np. na żądanie kierownika produkcji), jak i zewnętrzne (np. celem poinformowania akcjonariuszy o wynikach finansowych firmy za ostatni okres).

KRYNICKI Recykling zintegrował z SAP Business One także system zarządzania jakością ISO 9001. Dzięki temu menedżerowie mogą otrzymać na żądanie aktualną informację o wielkości reklamacji lub zanieczyszczeń produkcyjnych;  

Więcej niż ERP
Podobne korzyści z SAP czerpie LCP Polska. Firma już dziś zarządza ponad 20 powierzchniami handlowymi, biurowymi, magazynowymi i planuje kolejne inwestycje. Ale utrzymanie dynamiki rozwoju wymagało wdrożenia systemu ERP, który, oprócz integracji i automatyzacji kluczowych czynności m.in. w obszarze finansów i księgowości, umożliwiłby wielowymiarowe analizy inwestycyjne.

- Rynek nieruchomości, na którym działamy, jest trudny. Podlega wielu czynnikom, które determinują popyt na nasze obiekty. Chcieliśmy w związku z tym tak planować nasze inwestycje, by były bezpieczne i jednocześnie bardziej zyskowne - wyjaśnia Błażej Jurkowski, kontroler finansowy w firmie LCP Polska, która, jak Omeko, wybrała SAP Business One. 

 

      

Projekt wdrożeniowy objął również rozwiązanie wertykalne Property Management, zaprojektowane przez SUPREMIS Systemy Informatyczne. Dzięki temu LCP Polska mógł otrzymać kompleksowe wsparcie, i to dość szybko. Wdrożenie trwało zaledwie kilka miesięcy.  

Co ważne, menedżerowie w LCP Polska zarządzają procesami nie tylko sprawniej, ale też w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawnymi i podatkowymi. Dotyczy to m.in. automatyzacji procesów generowania faktur czynszowych oraz rozliczania opłat za usługi mediowe.

Równie sprawnie LCP Polska obsługuje wielowalutowe transakcje. Jest to o tyle ważne, ponieważ w Polsce, choć obowiązującym środkiem jest złotówka, popularną praktyką w nieruchomościach jest rozliczanie się najemców i zarządców nieruchomości w innych walutach (EURO lub USD). To komplikuje np. rozliczanie się z urządem skarbowym. W SAP Business One cały proces jest jednak szybki i bezpieczny - nie ma ryzyka popełnienia błędu przy przeliczaniu walut. Rozwiązanie usprawniło również zarządzanie indeksacją umów.

- Niezależnie od branży sukces firmy determinuje utrzymanie właściwych proporcji między zarządzaniem bieżącymi procesami, a czasem na podejmowanie strategicznych decyzji, od których zależy pozycja firmy w przyszłości. Zadanie tym trudniejsze, im większy biznes. Ale jak najbardziej wykonalne  przy wsparciu zintegrowanych systemów informatycznych - dodaje Błażej Jurkowski. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA