REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzmożony nadzór nad środkami pozyskanymi z UE

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Powstała kolejna regionalna grupa do walki z przestępstwami na szkodę interesów finansowych z funduszy Unii Europejskiej. To już szósty zespół w Polsce, który będzie odpowiedzialny za kontrolę wykorzystania unijnych środków.


Polecamy:
Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

REKLAMA

Autopromocja


Wzmocnienie kooperacji państw członkowskich


O tym, że po unijne fundusze sięgają również nieuczciwi świadczeniobiorcy wiadomo nie od dziś. Według różnych szacunków, z kasy UE defraudowanych jest rocznie nawet kilkadziesiąt milionów euro. Unia ma swoje narzędzia do walki z przestępstwami na szkodę jej interesów, jednak aby były one skuteczniejsze -muszą zaangażować się pomocą także państwa członkowskie, korzystające z unijnej pomocy. Polska już od kilku lat stara się wzmacniać ochronę nad unijnymi funduszami.

Dyrektywa w sprawie opodatkowania oszczędności


Nowe środki ochrony unijnych funduszy


Do tego celu powołano pod koniec ubiegłego roku kolejną regionalną grupę roboczą. Będzie działała w województwie mazowieckim. „Należy pamiętać, że wielkość wynegocjowanych przez nasz kraj środków zależy bezpośrednio od wiarygodności Polski. Wiarygodność ta zależy zaś od prawidłowego funkcjonowania systemu dystrybucji oraz jakości wdrażania programów unijnych. Oznacza to, że żywotny interes państwa polskiego, potrzebującego dofinansowania z UE, wymagał nawiązania ściślejszej współpracy między instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie tych programów" - tłumaczył wiceminister Andrzej Parafianowicz, powołując do życia Mazowiecką Grupę Roboczą.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Faktury 2014

Oszustwa w VAT w Unii Europejskiej

W jej skład weszło osiem instytucji ogólnokrajowych i mazowieckich: Wojewoda Mazowiecki, Mazowiecki Oddział Regionalny Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie, Agencja Rynku Rolnego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Urząd Kontroli Skarbowej w Warszawie, Komenda Stołeczna Policji i Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w Radomiu.

 

Raport OECD: Potrzebne uproszczenia w systemie podatkowym

 

 


Rozwój działań na arenie regionalnej


W naszym kraju funkcjonuje już sześć grup roboczych, w tym trzy regionalne (mazowiecka, świętokrzyska i wielkopolska). Wszystkie zostały powołane przez Przewodniczącego Zespołu Międzyresortowego do Spraw Zwalczania Nieprawidłowości Finansowych na Szkodę Rzeczypospolitej Polskiej lub Unii Europejskiej. Jako pierwsza spośród zespołów regionalnych powstała Świętokrzyska Grupa Robocza.

Powołano ją w 2005 roku. W jej skład weszli m.in. przedstawiciele: Wojewody Świętokrzyskiego, Marszałka Województwa Świętokrzyskiego, Urzędu Kontroli Skarbowej, Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach, Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Staropolskiej Izby Przemysłowo-Handlowej. Kolejną grupą regionalną był zespół wielkopolski, który powołano do życia w lipcu 2008 roku. Najmłodszą jest grupa mazowiecka z grudnia 2013 roku. Oprócz zespołów regionalnych nad funduszami z Unii czuwają też: Grupa Robocza ds. przeciwdziałania nieprawidłowościom w związku z finansowaniem Wspólnej Polityki Rolnej; Grupa Robocza ds. zwalczania przemytu papierosów; Grupa Robocza ds. przeciwdziałania nieprawidłowościom w zakresie wykorzystania funduszy unijnych. Celem wszystkich grup jest czuwanie nad tym, by środki pozyskiwane z Unii Europejskiej były wykorzystywane w odpowiedni sposób. Dzięki wzmożeniu działań różnych instytucji kontrola nad środkami ma być znacznie bardziej skuteczna.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

 

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA