REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzmożony nadzór nad środkami pozyskanymi z UE

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Powstała kolejna regionalna grupa do walki z przestępstwami na szkodę interesów finansowych z funduszy Unii Europejskiej. To już szósty zespół w Polsce, który będzie odpowiedzialny za kontrolę wykorzystania unijnych środków.


Polecamy:
Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA


Wzmocnienie kooperacji państw członkowskich


O tym, że po unijne fundusze sięgają również nieuczciwi świadczeniobiorcy wiadomo nie od dziś. Według różnych szacunków, z kasy UE defraudowanych jest rocznie nawet kilkadziesiąt milionów euro. Unia ma swoje narzędzia do walki z przestępstwami na szkodę jej interesów, jednak aby były one skuteczniejsze -muszą zaangażować się pomocą także państwa członkowskie, korzystające z unijnej pomocy. Polska już od kilku lat stara się wzmacniać ochronę nad unijnymi funduszami.

Dyrektywa w sprawie opodatkowania oszczędności


Nowe środki ochrony unijnych funduszy


Do tego celu powołano pod koniec ubiegłego roku kolejną regionalną grupę roboczą. Będzie działała w województwie mazowieckim. „Należy pamiętać, że wielkość wynegocjowanych przez nasz kraj środków zależy bezpośrednio od wiarygodności Polski. Wiarygodność ta zależy zaś od prawidłowego funkcjonowania systemu dystrybucji oraz jakości wdrażania programów unijnych. Oznacza to, że żywotny interes państwa polskiego, potrzebującego dofinansowania z UE, wymagał nawiązania ściślejszej współpracy między instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie tych programów" - tłumaczył wiceminister Andrzej Parafianowicz, powołując do życia Mazowiecką Grupę Roboczą.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Faktury 2014

Oszustwa w VAT w Unii Europejskiej

W jej skład weszło osiem instytucji ogólnokrajowych i mazowieckich: Wojewoda Mazowiecki, Mazowiecki Oddział Regionalny Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie, Agencja Rynku Rolnego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Urząd Kontroli Skarbowej w Warszawie, Komenda Stołeczna Policji i Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w Radomiu.

 

Raport OECD: Potrzebne uproszczenia w systemie podatkowym

 

 


Rozwój działań na arenie regionalnej


W naszym kraju funkcjonuje już sześć grup roboczych, w tym trzy regionalne (mazowiecka, świętokrzyska i wielkopolska). Wszystkie zostały powołane przez Przewodniczącego Zespołu Międzyresortowego do Spraw Zwalczania Nieprawidłowości Finansowych na Szkodę Rzeczypospolitej Polskiej lub Unii Europejskiej. Jako pierwsza spośród zespołów regionalnych powstała Świętokrzyska Grupa Robocza.

Powołano ją w 2005 roku. W jej skład weszli m.in. przedstawiciele: Wojewody Świętokrzyskiego, Marszałka Województwa Świętokrzyskiego, Urzędu Kontroli Skarbowej, Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach, Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Staropolskiej Izby Przemysłowo-Handlowej. Kolejną grupą regionalną był zespół wielkopolski, który powołano do życia w lipcu 2008 roku. Najmłodszą jest grupa mazowiecka z grudnia 2013 roku. Oprócz zespołów regionalnych nad funduszami z Unii czuwają też: Grupa Robocza ds. przeciwdziałania nieprawidłowościom w związku z finansowaniem Wspólnej Polityki Rolnej; Grupa Robocza ds. zwalczania przemytu papierosów; Grupa Robocza ds. przeciwdziałania nieprawidłowościom w zakresie wykorzystania funduszy unijnych. Celem wszystkich grup jest czuwanie nad tym, by środki pozyskiwane z Unii Europejskiej były wykorzystywane w odpowiedni sposób. Dzięki wzmożeniu działań różnych instytucji kontrola nad środkami ma być znacznie bardziej skuteczna.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

 

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA