REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT od samochodów używanych przez handlowców - jak będą działać organy podatkowe?

Mateusz Potocki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wydało biuletyn, który restrykcyjne określa zasady odliczania VAT od samochodów osobowych w zależności od wykorzystania ich wyłącznie w celach służbowych lub mieszanych. Ekspert zwraca uwagę na możliwe luki interpretacyjne na przykładzie handlowców.


Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Z początkiem kwietnia zmianie uległy zasady odliczania podatku od towarów i usług przy zakupie pojazdu w zależności od sposobu jego wykorzystania. Do 31 grudnia 2013 przysługiwało odliczenie w wysokości 60% wartości auta, jednak nie więcej niż 6 tysięcy złotych. W ramach kosztów eksploatacyjnych można było odliczyć 100% wydatków. W okresie przejściowym do 31 marca przedsiębiorcy posiadali komfort pełnego zwolnienia z kosztów zakupu, eksploatacji i paliwa. Obecnie obowiązujące przepisy różnicują odliczanie kosztów w zależności od wykorzystania samochodu wyłącznie do celów firmowych, bądź w sposób mieszany (służbowy i prywatny).

Odliczenie VAT od samochodów od 1 kwietnia 2014 r. - wyjaśnienia MF


W celach firmowych pełne, w celach mieszanych ograniczone zwolnienie


Regułą ma być mieszany charakter wykorzystania auta. Przy zakupie pojazdu i w kwestii kosztów eksploatacyjnych ustawodawca zdecydował się na przyznanie odliczenia w wysokości 50%, bez konieczności udowadniania tej zależności.  Koszty paliwa odliczane będą na tej samej zasadzie, jednak ulga ta nie obowiązuje do 30 czerwca 2015 roku.  Wykorzystując auto wyłącznie w celach służbowych podatnik odlicza 100% kosztów zakupu, eksploatacji i paliwa. Chociażby jednorazowe użycie auta w celu prywatnym wyklucza możliwość pełnego odliczenia. Organy podatkowe mają badać stan faktyczny w oparciu o skrupulatnie prowadzoną ewidencję przebiegu.


Zobacz wzór: Informacja VAT-26

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Biuletyn objaśnia po drakońsku


Nowe, problematyczne przepisy stwarzają ryzyko poniesienia znacznych strat przez podatnika, który można zostać zobligowany do zwrotu nienależnego odliczenia oraz zapłacenia wysokiej kary. Wątpliwości interpretacyjne Ministerstwo Finansów zdecydowało się wyjaśnić w wydanym specjalnie z okazji nowelizacji biuletynie. Ewidencja przebiegu pojazdu musi zawierać tak szczegółowe dane jak stan licznika na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień jej zakończenia. Każda osoba, która korzysta z pojazdu musi zostać umieszczona na liście włącznie z określeniem przebytej trasy i ilością pokonanych kilometrów (również na koniec okresu rozliczeniowego i na zakończenie eksploatacji auta).

Autem firmowym do pracy i do domu - odliczenie VAT

Wadliwe prowadzenie ewidencji (ministerstwo przykładowo wymienia: niepełne zapisy, luki w poszczególnych pozycjach, sprzeczne zapisy, niezgodności w zakresie stanu licznika ze stanem rzeczywistym) spowoduje, iż podatnik otrzyma jedynie prawo do ograniczonego zwolnienia. Istotnie o tym, że auto jest wykorzystywane w celach wyłącznie służbowych mogą zadecydować takie niuanse jak  chociażby „obowiązek zostawiania po godzinach pracy na parkingach przedsiębiorstwa pojazdów używanych przez pracowników, bez możliwości ich pobrania poza tymi godzinami, w tym w weekendy, na cele inne niż wyłącznie działalność przedsiębiorstwa”- czytamy w biuletynie.

 

 


Luka w sprawie handlowców- ekspert stawia pytanie


Na wadliwość tego rozwiązania zwraca uwagę ekspert Pracodawców RP Mariusz Korzeb.  Przyznaje wprawdzie, iż projekt nowelizacji słusznie zakładał możliwość pełnego odliczenia kosztów zakupu i eksploatacji auta wykorzystywanego wyłącznie w celach służbowych. Jednorazowe użycie go w innym celu zrywa ten związek, a co za tym idzie podatnik traci prawo do pełnego odliczenia. Ekspert argumentuje to w ten sposób, iż w końcu dojazd pracownika do miejsca pracy co do zasady nie wlicza się do czasu pracy, zatem parkowanie auta służbowego w miejscu zamieszkania organy skarbowe mogą interpretować jako okoliczność zrywającą. Zauważa jednak problematyczną kwestię pracowników będących handlowcami. Sąd Najwyższy w wyroku I PK 107/08 stwierdził, iż czas pracy w myśl art. 128 kodeksu pracy rozpoczyna się od wyjazdu z mieszkania pracownika handlowego, w sytuacji gdy pracodawca nie określił miejsca mającego charakter siedziby zamiejscowej, a praca wykonywana była w całości w placówkach handlowych, do których pracownik dojeżdżał samochodem z zajmowanego przez siebie mieszkania. Obejmuje to również powrót po wykonaniu zasadniczego zadania pracowniczego.

Może to rodzić dysonans interpretacyjny. Systemowa wykładnia nakazywałaby zastosowanie orzeczenia do handlowców wprost, a zatem w stosunku do wykorzystywanych przez nich aut należałoby przyznać pełną ulgę. Drakońskie zasady stosowane przez Urzędy Skarbowe mogą jednak spowodować, iż parkowanie auta w okolicy mieszkania handlowca może zostać potraktowane jako wykorzystanie go do celów prywatnych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Biuletyn VAT

Ministerialny biuletyn restrykcyjne interpretuje nowe prawo. Istnieje obawa, że wykładnia stosowana przez organy podatkowe może spowodować wiele szkód w związku z odkrywanymi na bieżąco lukami.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA