REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT od samochodów używanych przez handlowców - jak będą działać organy podatkowe?

Mateusz Potocki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wydało biuletyn, który restrykcyjne określa zasady odliczania VAT od samochodów osobowych w zależności od wykorzystania ich wyłącznie w celach służbowych lub mieszanych. Ekspert zwraca uwagę na możliwe luki interpretacyjne na przykładzie handlowców.


Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Z początkiem kwietnia zmianie uległy zasady odliczania podatku od towarów i usług przy zakupie pojazdu w zależności od sposobu jego wykorzystania. Do 31 grudnia 2013 przysługiwało odliczenie w wysokości 60% wartości auta, jednak nie więcej niż 6 tysięcy złotych. W ramach kosztów eksploatacyjnych można było odliczyć 100% wydatków. W okresie przejściowym do 31 marca przedsiębiorcy posiadali komfort pełnego zwolnienia z kosztów zakupu, eksploatacji i paliwa. Obecnie obowiązujące przepisy różnicują odliczanie kosztów w zależności od wykorzystania samochodu wyłącznie do celów firmowych, bądź w sposób mieszany (służbowy i prywatny).

Odliczenie VAT od samochodów od 1 kwietnia 2014 r. - wyjaśnienia MF


W celach firmowych pełne, w celach mieszanych ograniczone zwolnienie


Regułą ma być mieszany charakter wykorzystania auta. Przy zakupie pojazdu i w kwestii kosztów eksploatacyjnych ustawodawca zdecydował się na przyznanie odliczenia w wysokości 50%, bez konieczności udowadniania tej zależności.  Koszty paliwa odliczane będą na tej samej zasadzie, jednak ulga ta nie obowiązuje do 30 czerwca 2015 roku.  Wykorzystując auto wyłącznie w celach służbowych podatnik odlicza 100% kosztów zakupu, eksploatacji i paliwa. Chociażby jednorazowe użycie auta w celu prywatnym wyklucza możliwość pełnego odliczenia. Organy podatkowe mają badać stan faktyczny w oparciu o skrupulatnie prowadzoną ewidencję przebiegu.

REKLAMA


Zobacz wzór: Informacja VAT-26

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Biuletyn objaśnia po drakońsku


Nowe, problematyczne przepisy stwarzają ryzyko poniesienia znacznych strat przez podatnika, który można zostać zobligowany do zwrotu nienależnego odliczenia oraz zapłacenia wysokiej kary. Wątpliwości interpretacyjne Ministerstwo Finansów zdecydowało się wyjaśnić w wydanym specjalnie z okazji nowelizacji biuletynie. Ewidencja przebiegu pojazdu musi zawierać tak szczegółowe dane jak stan licznika na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień jej zakończenia. Każda osoba, która korzysta z pojazdu musi zostać umieszczona na liście włącznie z określeniem przebytej trasy i ilością pokonanych kilometrów (również na koniec okresu rozliczeniowego i na zakończenie eksploatacji auta).

Autem firmowym do pracy i do domu - odliczenie VAT

Wadliwe prowadzenie ewidencji (ministerstwo przykładowo wymienia: niepełne zapisy, luki w poszczególnych pozycjach, sprzeczne zapisy, niezgodności w zakresie stanu licznika ze stanem rzeczywistym) spowoduje, iż podatnik otrzyma jedynie prawo do ograniczonego zwolnienia. Istotnie o tym, że auto jest wykorzystywane w celach wyłącznie służbowych mogą zadecydować takie niuanse jak  chociażby „obowiązek zostawiania po godzinach pracy na parkingach przedsiębiorstwa pojazdów używanych przez pracowników, bez możliwości ich pobrania poza tymi godzinami, w tym w weekendy, na cele inne niż wyłącznie działalność przedsiębiorstwa”- czytamy w biuletynie.

 

 


Luka w sprawie handlowców- ekspert stawia pytanie


Na wadliwość tego rozwiązania zwraca uwagę ekspert Pracodawców RP Mariusz Korzeb.  Przyznaje wprawdzie, iż projekt nowelizacji słusznie zakładał możliwość pełnego odliczenia kosztów zakupu i eksploatacji auta wykorzystywanego wyłącznie w celach służbowych. Jednorazowe użycie go w innym celu zrywa ten związek, a co za tym idzie podatnik traci prawo do pełnego odliczenia. Ekspert argumentuje to w ten sposób, iż w końcu dojazd pracownika do miejsca pracy co do zasady nie wlicza się do czasu pracy, zatem parkowanie auta służbowego w miejscu zamieszkania organy skarbowe mogą interpretować jako okoliczność zrywającą. Zauważa jednak problematyczną kwestię pracowników będących handlowcami. Sąd Najwyższy w wyroku I PK 107/08 stwierdził, iż czas pracy w myśl art. 128 kodeksu pracy rozpoczyna się od wyjazdu z mieszkania pracownika handlowego, w sytuacji gdy pracodawca nie określił miejsca mającego charakter siedziby zamiejscowej, a praca wykonywana była w całości w placówkach handlowych, do których pracownik dojeżdżał samochodem z zajmowanego przez siebie mieszkania. Obejmuje to również powrót po wykonaniu zasadniczego zadania pracowniczego.

Może to rodzić dysonans interpretacyjny. Systemowa wykładnia nakazywałaby zastosowanie orzeczenia do handlowców wprost, a zatem w stosunku do wykorzystywanych przez nich aut należałoby przyznać pełną ulgę. Drakońskie zasady stosowane przez Urzędy Skarbowe mogą jednak spowodować, iż parkowanie auta w okolicy mieszkania handlowca może zostać potraktowane jako wykorzystanie go do celów prywatnych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Biuletyn VAT

Ministerialny biuletyn restrykcyjne interpretuje nowe prawo. Istnieje obawa, że wykładnia stosowana przez organy podatkowe może spowodować wiele szkód w związku z odkrywanymi na bieżąco lukami.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA