REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie VAT od samochodów używanych przez handlowców - jak będą działać organy podatkowe?

Mateusz Potocki

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wydało biuletyn, który restrykcyjne określa zasady odliczania VAT od samochodów osobowych w zależności od wykorzystania ich wyłącznie w celach służbowych lub mieszanych. Ekspert zwraca uwagę na możliwe luki interpretacyjne na przykładzie handlowców.


Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Z początkiem kwietnia zmianie uległy zasady odliczania podatku od towarów i usług przy zakupie pojazdu w zależności od sposobu jego wykorzystania. Do 31 grudnia 2013 przysługiwało odliczenie w wysokości 60% wartości auta, jednak nie więcej niż 6 tysięcy złotych. W ramach kosztów eksploatacyjnych można było odliczyć 100% wydatków. W okresie przejściowym do 31 marca przedsiębiorcy posiadali komfort pełnego zwolnienia z kosztów zakupu, eksploatacji i paliwa. Obecnie obowiązujące przepisy różnicują odliczanie kosztów w zależności od wykorzystania samochodu wyłącznie do celów firmowych, bądź w sposób mieszany (służbowy i prywatny).

Odliczenie VAT od samochodów od 1 kwietnia 2014 r. - wyjaśnienia MF


W celach firmowych pełne, w celach mieszanych ograniczone zwolnienie


Regułą ma być mieszany charakter wykorzystania auta. Przy zakupie pojazdu i w kwestii kosztów eksploatacyjnych ustawodawca zdecydował się na przyznanie odliczenia w wysokości 50%, bez konieczności udowadniania tej zależności.  Koszty paliwa odliczane będą na tej samej zasadzie, jednak ulga ta nie obowiązuje do 30 czerwca 2015 roku.  Wykorzystując auto wyłącznie w celach służbowych podatnik odlicza 100% kosztów zakupu, eksploatacji i paliwa. Chociażby jednorazowe użycie auta w celu prywatnym wyklucza możliwość pełnego odliczenia. Organy podatkowe mają badać stan faktyczny w oparciu o skrupulatnie prowadzoną ewidencję przebiegu.

REKLAMA


Zobacz wzór: Informacja VAT-26

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Biuletyn objaśnia po drakońsku


Nowe, problematyczne przepisy stwarzają ryzyko poniesienia znacznych strat przez podatnika, który można zostać zobligowany do zwrotu nienależnego odliczenia oraz zapłacenia wysokiej kary. Wątpliwości interpretacyjne Ministerstwo Finansów zdecydowało się wyjaśnić w wydanym specjalnie z okazji nowelizacji biuletynie. Ewidencja przebiegu pojazdu musi zawierać tak szczegółowe dane jak stan licznika na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień jej zakończenia. Każda osoba, która korzysta z pojazdu musi zostać umieszczona na liście włącznie z określeniem przebytej trasy i ilością pokonanych kilometrów (również na koniec okresu rozliczeniowego i na zakończenie eksploatacji auta).

Autem firmowym do pracy i do domu - odliczenie VAT

Wadliwe prowadzenie ewidencji (ministerstwo przykładowo wymienia: niepełne zapisy, luki w poszczególnych pozycjach, sprzeczne zapisy, niezgodności w zakresie stanu licznika ze stanem rzeczywistym) spowoduje, iż podatnik otrzyma jedynie prawo do ograniczonego zwolnienia. Istotnie o tym, że auto jest wykorzystywane w celach wyłącznie służbowych mogą zadecydować takie niuanse jak  chociażby „obowiązek zostawiania po godzinach pracy na parkingach przedsiębiorstwa pojazdów używanych przez pracowników, bez możliwości ich pobrania poza tymi godzinami, w tym w weekendy, na cele inne niż wyłącznie działalność przedsiębiorstwa”- czytamy w biuletynie.

 

 


Luka w sprawie handlowców- ekspert stawia pytanie


Na wadliwość tego rozwiązania zwraca uwagę ekspert Pracodawców RP Mariusz Korzeb.  Przyznaje wprawdzie, iż projekt nowelizacji słusznie zakładał możliwość pełnego odliczenia kosztów zakupu i eksploatacji auta wykorzystywanego wyłącznie w celach służbowych. Jednorazowe użycie go w innym celu zrywa ten związek, a co za tym idzie podatnik traci prawo do pełnego odliczenia. Ekspert argumentuje to w ten sposób, iż w końcu dojazd pracownika do miejsca pracy co do zasady nie wlicza się do czasu pracy, zatem parkowanie auta służbowego w miejscu zamieszkania organy skarbowe mogą interpretować jako okoliczność zrywającą. Zauważa jednak problematyczną kwestię pracowników będących handlowcami. Sąd Najwyższy w wyroku I PK 107/08 stwierdził, iż czas pracy w myśl art. 128 kodeksu pracy rozpoczyna się od wyjazdu z mieszkania pracownika handlowego, w sytuacji gdy pracodawca nie określił miejsca mającego charakter siedziby zamiejscowej, a praca wykonywana była w całości w placówkach handlowych, do których pracownik dojeżdżał samochodem z zajmowanego przez siebie mieszkania. Obejmuje to również powrót po wykonaniu zasadniczego zadania pracowniczego.

Może to rodzić dysonans interpretacyjny. Systemowa wykładnia nakazywałaby zastosowanie orzeczenia do handlowców wprost, a zatem w stosunku do wykorzystywanych przez nich aut należałoby przyznać pełną ulgę. Drakońskie zasady stosowane przez Urzędy Skarbowe mogą jednak spowodować, iż parkowanie auta w okolicy mieszkania handlowca może zostać potraktowane jako wykorzystanie go do celów prywatnych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Biuletyn VAT

Ministerialny biuletyn restrykcyjne interpretuje nowe prawo. Istnieje obawa, że wykładnia stosowana przez organy podatkowe może spowodować wiele szkód w związku z odkrywanymi na bieżąco lukami.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA