REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracje podatkowe - trwa wojna o podpis

REKLAMA

Upór organów podatkowych dotyczący konieczności osobistego podpisywania przez podatników deklaracji podatkowych może utrudnić inwestycje, a tym samym rozwój gospodarczy. Jest też sprzeczny z zasadą, w myśl której podatnik przy wypełnianiu swoich powinności wobec fiskusa może korzystać z fachowej pomocy. Dodatkowo uderza m.in. w doradców podatkowych, adwokatów i radców prawnych - uważają eksperci.
Szum wokół podpisywania deklaracji podatkowych przez pełnomocników rozpoczął się po wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 18 kwietnia br. (sygn. akt VI SA/Wa 1245/04; niepublikowany). Sąd stwierdził, że do składania i podpisywania deklaracji podatkowych zobowiązany jest podatnik. Wyklucza to złożenie zeznania przez pełnomocnika. Nawet osoby uprawnione do sporządzania deklaracji w imieniu podatnika, czyli np. doradcy podatkowi, nie są upoważnione do ich podpisania (więcej w „GP” z 19 lipca br.). Stanowisko WSA podziela również większość organów podatkowych. Jak pokazuje praktyka, taka interpretacja obowiązujących przepisów może być przyczyną wielu problemów zarówno dla podatników, jak i doradców podatkowych.

Zdaniem Andrzeja Pośniaka, prawnika z kancelarii CMS Cameron McKenna, podpisywanie deklaracji tylko przez podatnika w określonych okolicznościach może pociągać za sobą utrudnienia, szczególnie dla zagranicznych inwestorów. – Istnieje szansa na to, że w większości przypadków wymóg ten nie będzie stwarzał problemów, ponieważ zagraniczni inwestorzy działają w Polsce przeważnie przez swoje spółki zależne bądź przez oddziały zarządzane i reprezentowane przez osoby stale przebywające w Polsce – dodał Andrzej Pośniak.

Podobnie uważa Radosław Kowalski, doradca podatkowy, prawnik, prezes Spółki Doradztwa Podatkowego CEiD Sp. z o.o. w Warszawie, wykładowca Polskiej Akademii Rachunkowości S.A., który podkreślił, że interpretacja taka musi być uznana za krok do tyłu w stosunkach urząd – podatnik. Jego zdaniem twierdzenie, że deklaracje podatkowe mogą być podpisane tylko i wyłącznie przez podatnika, a już nie przez działającego w jego imieniu i na jego rzecz pełnomocnika nie w każdej sytuacji może być, uznane za prawdziwe. Opinia ta jest sprzeczna z zasadą, w myśl której podatnik przy wypełnianiu swoich powinności wobec fiskusa może korzystać z fachowej pomocy.

Istotne jest to, że w żadnym z przepisów prawa podatkowego nie zostało wprost stwierdzone, że podatnik, składając deklaracje, nie może działać przez pełnomocnika. – Jeżeli podpisanie deklaracji przez pełnomocnika nie byłoby możliwe, jaki w takim razie miałoby sens nakładanie – w art. 40 ust. 2 ustawy o doradztwie podatkowym – na doradcę podatkowego obowiązku umieszczania swoich danych (określonych w art. 40 ust. 1) na zeznaniach i deklaracjach podatkowych składanych w imieniu i na rzecz podatnika – argumentował Radosław Kowalski.

Stanowisko Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu (...) zgodnie z przepisami obowiązującego prawa podatkowego (w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, osób fizycznych, podatku od towarów i usług, podatku od czynności cywilnoprawnych) deklaracje oraz zeznania podatkowe podpisuje podatnik, a nie pełnomocnik (...) Podpisywanie zeznań oraz deklaracji przez pełnomocnika działającego w imieniu podatnika jest niedopuszczalne z uwagi na fakt, iż wskazane dokumenty stanowią oświadczenie wiedzy, nie zaś jego woli (...)

Również w piśmie przesłanym do redakcji dr Edward von Schlesinger z Kancelarii Doradztwa Podatkowego zwrócił uwagę na fakt, że niemożność dokonywania przez doradców podatkowych czynności zastrzeżonych dla osób upoważnionych do reprezentacji stanowi znaczące uszczuplenie zakresu działalności doradców, choć mogłoby się wydawać, że zawód ten został stworzony po to, by pomagać podatnikom. Zdaniem dr. Edwarda von Schlesingera regulacja uderza nie tylko w doradców podatkowych, ale także w inne zawody doradcze skupione w innych korporacjach prawniczych, tj. adwokatów i radców prawnych.
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

REKLAMA

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia wątpliwości

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

REKLAMA