REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga tylko dla wybranych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podczas maratonu głosowań w ostatnim dniu posiedzenia Sejmu posłowie rozpatrzyli senackie poprawki do ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej.
Choć prace nad tym dokumentem nabrały ogromnego tempa, to jednak nie skorygowano wcześniejszych poprawek trzech sejmowych komisji, które mocno ograniczyły ustawowe instrumenty mające zaktywizować rozwój technologiczny polskiej gospodarki.

Narzędzia te praktycznie zredukowano do korzyści podatkowych dla przedsiębiorstw, które uzyskają status centrów badawczo-rozwojowych (CBR), i to bez najważniejszego – zwolnienia w podatku dochodowym. Zniknął bowiem, proponowany w pierwszej wersji projektu, przepis mówiący o wprowadzeniu do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 17 ust. 1 pkt 39, który zwalniał z opodatkowania dochody CBR osiągnięte ze sprzedaży prac naukowo-badawczych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Niemal bez zmian pozostawiono rozdziały ustawy dotyczące wprowadzenia kredytu technologicznego i obsługującego go funduszu, mające przybliżyć nasz kraj do rozwiązań zachodnich. Niestety, znaczenie kredytu technologicznego mocno ogranicza jego wysokość: maksymalnie 2 mln euro przy minimum 25-procentowym wkładzie własnym przedsiębiorcy. Nie są to kwoty pozwalające na znaczące inwestycje technologiczne ani tym bardziej na ich opracowanie. Dla porównania w 2003 r. sam tylko Intel wydał na badania i rozwój 4,4 mld dol., zatrudniając wyłącznie w tym celu na całym świecie 7 tys. naukowców, natomiast Motorola wydała 3 mld dol., a w jej 20 ośrodkach badawczo-rozwojowych pracuje 5 tys. osób. Niemniej jednak mają one prawo do bezzwrotnego kredytu podatkowego w wysokości 20 proc. różnicy między sumą kwalifikowanych wydatków i tzw. kwotą bazową.

O kredycie zdecyduje opinia

Amerykański kredyt na prace badawcze wpływa przy tym na zwiększenie wydatków na ten cel przez firmy, w ramach ich działalności. To, z jednej strony, stymuluje zwiększenie zatrudnienia, a z drugiej strony – jest najlepszym mechanizmem kontroli nad wydatkami. Tymczasem udzielenie polskiego kredytu technologicznego nie będzie uzależnione od potrzeb firmy, lecz opinii sporządzonej przez jednostkę naukową, centrum badawczo-rozwojowe lub stowarzyszenie naukowo-techniczne o zasięgu ogólnopolskim. Opinia ta – w praktyce oznaczająca dodatkowe koszty – ma potwierdzać, że technologia, na podstawie której będzie realizowana inwestycja, jest technologią nową!

Z kredytu technologicznego nie będą przy tym mogli korzystać przedsiębiorcy znajdujący się w trudnej sytuacji ekonomicznej. To efekt jednej z poprawek Senatu, który wprowadził jednocześnie definicję przedsiębiorcy w trudnej sytuacji ekonomicznej. Jest nim ten, którego straty w latach ubiegłych łącznie z wynikiem finansowym roku bieżącego przewyższają 50 proc. kapitału zakładowego bądź majątku spółki, a w ostatnim roku obrotowym są większe niż 25 proc. Rygory te nie dotkną jednak mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw w rozumieniu przepisów unijnych.

REKLAMA

Zamiast stymulacji małe przywileje

Warto odnieść się także do zmian wprowadzanych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Pozostawiono wprawdzie art. 15 ust. 4a, mówiący, że koszty uzyskania przychodu poniesione na badania i prace rozwojowe mogą być potrącane w roku podatkowym, w którym zostały faktycznie poniesione, ale jednocześnie pozostawiono art. 16b ust. 2 pkt 3 oraz – nieco zmodyfikowany – art. 16m ust. 1 pkt 3. Tym samym dano podatnikom alternatywę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mogą wydatki poniesione na badania i prace rozwojowe albo wliczyć jako bezpośrednie koszty uzyskania przychodu (co jest korzystne, gdy firma ma przychody), albo też rozłożyć te wydatki w czasie. Nowy art. 16m ust. 1 pkt 3 mówi, że czas amortyzacji nie może być krótszy niż 12 miesięcy. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by był dłuższy. Jest to ważne w przypadku podatników, którzy rozpoczynają działalność, a zwrot z poczynionych inwestycji zaczną otrzymywać po okresie dłuższym niż 5 lat, czyli czasie, w którym istnieje możliwość rozliczenia straty podatkowej.

Znacznie mniej dobrego można natomiast powiedzieć o nowym art. 18b, wprowadzającym odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków na nowe technologie, ale tylko… nabyte od jednostek naukowych w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki oraz centrów badawczo-rozwojowych. Czyli zamiast uregulowania stymulującego rozwój badań, wprowadzono przywileje, wprawdzie dla nabywców nowych technologii, ale pod warunkiem kupowania ich od ograniczonego kręgu zbywców!

Kolejny raz okazało się, że posłowie nie wierzą w rozwiązania rynkowe, a jednocześnie są ogromnie przywiązani do statusu jednostki badawczej, który zresztą sami określają.

Również jedynie dla CBR „poprawiony” projekt ustawy przewiduje zwolnienia w podatkach lokalnych: rolnym, od nieruchomości i leśnym. Trudno jednak uznać te przywileje za specjalne korzyści, które przyciągną do Polski kapitał na prace badawcze.

Skorzystają centra badawczo-rozwojowe (CBR)

Ustawa o wspieraniu działalności innowacyjnej właściwie nie pomaga nikomu poza CBR. Utworzenie tych jednostek – o specjalnym statusie – na pewno jednak nie poprawi technologicznej konkurencyjności polskich firm. Tego nie da się osiągnąć bez mechanizmów finansowych, i to powiązanych z aktywnością samych przedsiębiorców, czyli najlepiej instrumentów podatkowych.

Jan Wacławek
Autor jest doradcą podatkowym w PricewaterhouseCoopers

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA