REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwroty ciągle tylko w sklepach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Global Refund Poland, jedyny pośrednik zajmujący się refundacją VAT zagranicznym podróżnym, czeka na przywrócenie zezwolenia na działalność.
Spółka wygrała w wojewódzkim sądzie administracyjnym sprawę przeciw ministrowi finansów, który na początku roku cofnął jej licencję.

Wojewódzki sąd administracyjny uznał skargę Global Refund Poland i uchylił postanowienie ministra finansów cofające firmie pozwolenie na dokonywanie zwrotu VAT turystom zagranicznym (spoza UE), którzy robią w Polsce zakupy. Nie oznacza to jednak, że minister automatycznie przywróci spółce licencję.

Choć Hanna Majszczyk, dyrektor departamentu podatków pośrednich w Ministerstwie Finansów, przyznaje, że firma wygrała sprawę przed WSA, resort czeka na pisemne uzasadnienie wyroku. Dopiero gdy je otrzyma, podejmie jakieś decyzje.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

– Jeżeli w uzasadnieniu nie będzie argumentów, które przekonają nas o słuszności wyroku, złożymy kasację do Naczelnego Sądu Administracyjnego – powiedziała dyr. H. Majszczyk „Gazecie Prawnej”.

22 mln zł zwróciła podróżnym w 2004 r. Global Refund, realizując 169 tys. transakcji

Na pisemne uzasadnienie czeka także Global Refund Poland. Spółka deklaruje, że nie zamierza opuszczać polskiego rynku i wznowi działalność tak szybko, jak to będzie możliwe. Od marca GRP utrzymuje w Polsce swoje biuro, ale nie refunduje VAT turystom. Ze strony internetowej grupy Global Refund, firmy, która ma swoje przedstwicielstwa w kilkudziesięciu krajach, zniknął link do polskiego oddziału. Niewykluczone, że spółka wystąpi do ministerstwa Finansów o odszkodowanie.

– Jesteśmy w trakcie szacowania korzyści utraconych w związku z cofnięciem zezwolenia. Najbardziej dotkliwa strata wiąże się jednak z unieruchomieniem systemu informatycznego zarządzającego zwrotem VAT podróżnym. Jego ponowne urchomienie będzie kosztować bardzo dużo, w grę wchodzą miliony złotych – mówi Martin Stapf, dyrektor ds. sprzedaży grupy Global Refund.

Ministerstwo Finansów nie gromadzi danych dotyczących zwrotu VAT turystom zagranicznym. Z danych GRP wynika, że w ubiegłym roku firma dokonała 169 tys. transakcji zwrotu VAT podróżnym zagranicznym, przekazując w sumie ponad 22 mln zł (po odliczeniu prowizji GRP).

Martin Stapf zwraca uwagę, że w sporze z fiskusem ucierpiał nie tylko wizerunek firmy (co trudno jest przełożyć na pieniądze), ale także obraz Polski w oczach zagranicznych turystów.

REKLAMA

– Cały czas dostajemy skargi od podróżnych, którzy liczą na zwrot VAT, ale nie mogą go otrzymać – dodaje M. Stapf.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dowiedzieliśmy się w wojewódzkim sądzie administracyjnym w Warszawie, pisemne uzasadnienie do wyroku jest już niemal gotowe.

Kiedy firma może zwracać VAT

Ostatnia nowelizacja ustawy o VAT, która weszła w życie 1 czerwca tego roku, nieco złagodziła przepisy związane z wydawaniem przez ministra finansów zaświadczeń pozwalających na graniczny zwrot podatku obcokrajowcom. Teraz minister wydaje zaświadczenie na okres nie dłuższy niż rok, a warunek niezalegania ze składkami ZUS i podatkami uznaje się za spełniony, nawet gdy podmioty posiadały zaległości, ale uregulowały je wraz z odsetkami za zwłokę w terminie 30 dni od dnia powstania tych zaległości.

Od prawie pół roku w Polsce nie ma firmy, która zajmowałaby się zwrotem VAT zagranicznym podróżnym, którzy wyjeżdżają z Polski ze zrobionymi u nas zakupami. Po cofnięciu zezwolenia na działalność GRP ze stosownym wznioskiem do MF nie wystąpiła żadna inna firma. Jesteśmy bodaj jedynym krajem w Europie, w którym nie ma zwrotu VAT na granicy.

Co prawda sklepy same mogą zwracać podatek podróżnym, ale dotyczy to tylko placówek, których ubiegłoroczne obroty osiągnęły co najmniej 400 tys. zł, poza tym jest to kłopotliwe dla turystów. O ile w przypadku pośrednika VAT zwracany jest na granicy po okazaniu dokumentu potwierdzającego wywóz zakupionych towarów poza UE, o tyle w przypadku sklepów podróżny po wywiezieniu towarów musi osobiście wrócić do sprzedawcy po pieniądze.

GRP straciła zezwolenie, bo w ubiegłym roku raz spóźniła się z zapłatą części zaliczki na podatek. Firma sama wykryła błąd i uregulowała zaległość. Ministerstwo przyznało, że było to potknięcie, ale przepisy o VAT są bardzo restrykcyjne – tego typu firma nie może mieć w ciągu roku żadnych zaległości. Zezwolenie trzeba było cofnąć.


Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA