REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwroty ciągle tylko w sklepach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Global Refund Poland, jedyny pośrednik zajmujący się refundacją VAT zagranicznym podróżnym, czeka na przywrócenie zezwolenia na działalność.
Spółka wygrała w wojewódzkim sądzie administracyjnym sprawę przeciw ministrowi finansów, który na początku roku cofnął jej licencję.

Wojewódzki sąd administracyjny uznał skargę Global Refund Poland i uchylił postanowienie ministra finansów cofające firmie pozwolenie na dokonywanie zwrotu VAT turystom zagranicznym (spoza UE), którzy robią w Polsce zakupy. Nie oznacza to jednak, że minister automatycznie przywróci spółce licencję.

Choć Hanna Majszczyk, dyrektor departamentu podatków pośrednich w Ministerstwie Finansów, przyznaje, że firma wygrała sprawę przed WSA, resort czeka na pisemne uzasadnienie wyroku. Dopiero gdy je otrzyma, podejmie jakieś decyzje.

REKLAMA

Autopromocja

– Jeżeli w uzasadnieniu nie będzie argumentów, które przekonają nas o słuszności wyroku, złożymy kasację do Naczelnego Sądu Administracyjnego – powiedziała dyr. H. Majszczyk „Gazecie Prawnej”.

22 mln zł zwróciła podróżnym w 2004 r. Global Refund, realizując 169 tys. transakcji

Na pisemne uzasadnienie czeka także Global Refund Poland. Spółka deklaruje, że nie zamierza opuszczać polskiego rynku i wznowi działalność tak szybko, jak to będzie możliwe. Od marca GRP utrzymuje w Polsce swoje biuro, ale nie refunduje VAT turystom. Ze strony internetowej grupy Global Refund, firmy, która ma swoje przedstwicielstwa w kilkudziesięciu krajach, zniknął link do polskiego oddziału. Niewykluczone, że spółka wystąpi do ministerstwa Finansów o odszkodowanie.

– Jesteśmy w trakcie szacowania korzyści utraconych w związku z cofnięciem zezwolenia. Najbardziej dotkliwa strata wiąże się jednak z unieruchomieniem systemu informatycznego zarządzającego zwrotem VAT podróżnym. Jego ponowne urchomienie będzie kosztować bardzo dużo, w grę wchodzą miliony złotych – mówi Martin Stapf, dyrektor ds. sprzedaży grupy Global Refund.

Ministerstwo Finansów nie gromadzi danych dotyczących zwrotu VAT turystom zagranicznym. Z danych GRP wynika, że w ubiegłym roku firma dokonała 169 tys. transakcji zwrotu VAT podróżnym zagranicznym, przekazując w sumie ponad 22 mln zł (po odliczeniu prowizji GRP).

Martin Stapf zwraca uwagę, że w sporze z fiskusem ucierpiał nie tylko wizerunek firmy (co trudno jest przełożyć na pieniądze), ale także obraz Polski w oczach zagranicznych turystów.

– Cały czas dostajemy skargi od podróżnych, którzy liczą na zwrot VAT, ale nie mogą go otrzymać – dodaje M. Stapf.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dowiedzieliśmy się w wojewódzkim sądzie administracyjnym w Warszawie, pisemne uzasadnienie do wyroku jest już niemal gotowe.

Kiedy firma może zwracać VAT

Ostatnia nowelizacja ustawy o VAT, która weszła w życie 1 czerwca tego roku, nieco złagodziła przepisy związane z wydawaniem przez ministra finansów zaświadczeń pozwalających na graniczny zwrot podatku obcokrajowcom. Teraz minister wydaje zaświadczenie na okres nie dłuższy niż rok, a warunek niezalegania ze składkami ZUS i podatkami uznaje się za spełniony, nawet gdy podmioty posiadały zaległości, ale uregulowały je wraz z odsetkami za zwłokę w terminie 30 dni od dnia powstania tych zaległości.

Od prawie pół roku w Polsce nie ma firmy, która zajmowałaby się zwrotem VAT zagranicznym podróżnym, którzy wyjeżdżają z Polski ze zrobionymi u nas zakupami. Po cofnięciu zezwolenia na działalność GRP ze stosownym wznioskiem do MF nie wystąpiła żadna inna firma. Jesteśmy bodaj jedynym krajem w Europie, w którym nie ma zwrotu VAT na granicy.

Co prawda sklepy same mogą zwracać podatek podróżnym, ale dotyczy to tylko placówek, których ubiegłoroczne obroty osiągnęły co najmniej 400 tys. zł, poza tym jest to kłopotliwe dla turystów. O ile w przypadku pośrednika VAT zwracany jest na granicy po okazaniu dokumentu potwierdzającego wywóz zakupionych towarów poza UE, o tyle w przypadku sklepów podróżny po wywiezieniu towarów musi osobiście wrócić do sprzedawcy po pieniądze.

GRP straciła zezwolenie, bo w ubiegłym roku raz spóźniła się z zapłatą części zaliczki na podatek. Firma sama wykryła błąd i uregulowała zaległość. Ministerstwo przyznało, że było to potknięcie, ale przepisy o VAT są bardzo restrykcyjne – tego typu firma nie może mieć w ciągu roku żadnych zaległości. Zezwolenie trzeba było cofnąć.


Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA