REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwroty ciągle tylko w sklepach

REKLAMA

Global Refund Poland, jedyny pośrednik zajmujący się refundacją VAT zagranicznym podróżnym, czeka na przywrócenie zezwolenia na działalność.
Spółka wygrała w wojewódzkim sądzie administracyjnym sprawę przeciw ministrowi finansów, który na początku roku cofnął jej licencję.

Wojewódzki sąd administracyjny uznał skargę Global Refund Poland i uchylił postanowienie ministra finansów cofające firmie pozwolenie na dokonywanie zwrotu VAT turystom zagranicznym (spoza UE), którzy robią w Polsce zakupy. Nie oznacza to jednak, że minister automatycznie przywróci spółce licencję.

Choć Hanna Majszczyk, dyrektor departamentu podatków pośrednich w Ministerstwie Finansów, przyznaje, że firma wygrała sprawę przed WSA, resort czeka na pisemne uzasadnienie wyroku. Dopiero gdy je otrzyma, podejmie jakieś decyzje.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

– Jeżeli w uzasadnieniu nie będzie argumentów, które przekonają nas o słuszności wyroku, złożymy kasację do Naczelnego Sądu Administracyjnego – powiedziała dyr. H. Majszczyk „Gazecie Prawnej”.

22 mln zł zwróciła podróżnym w 2004 r. Global Refund, realizując 169 tys. transakcji

Na pisemne uzasadnienie czeka także Global Refund Poland. Spółka deklaruje, że nie zamierza opuszczać polskiego rynku i wznowi działalność tak szybko, jak to będzie możliwe. Od marca GRP utrzymuje w Polsce swoje biuro, ale nie refunduje VAT turystom. Ze strony internetowej grupy Global Refund, firmy, która ma swoje przedstwicielstwa w kilkudziesięciu krajach, zniknął link do polskiego oddziału. Niewykluczone, że spółka wystąpi do ministerstwa Finansów o odszkodowanie.

– Jesteśmy w trakcie szacowania korzyści utraconych w związku z cofnięciem zezwolenia. Najbardziej dotkliwa strata wiąże się jednak z unieruchomieniem systemu informatycznego zarządzającego zwrotem VAT podróżnym. Jego ponowne urchomienie będzie kosztować bardzo dużo, w grę wchodzą miliony złotych – mówi Martin Stapf, dyrektor ds. sprzedaży grupy Global Refund.

Ministerstwo Finansów nie gromadzi danych dotyczących zwrotu VAT turystom zagranicznym. Z danych GRP wynika, że w ubiegłym roku firma dokonała 169 tys. transakcji zwrotu VAT podróżnym zagranicznym, przekazując w sumie ponad 22 mln zł (po odliczeniu prowizji GRP).

Martin Stapf zwraca uwagę, że w sporze z fiskusem ucierpiał nie tylko wizerunek firmy (co trudno jest przełożyć na pieniądze), ale także obraz Polski w oczach zagranicznych turystów.

REKLAMA

– Cały czas dostajemy skargi od podróżnych, którzy liczą na zwrot VAT, ale nie mogą go otrzymać – dodaje M. Stapf.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dowiedzieliśmy się w wojewódzkim sądzie administracyjnym w Warszawie, pisemne uzasadnienie do wyroku jest już niemal gotowe.

Kiedy firma może zwracać VAT

Ostatnia nowelizacja ustawy o VAT, która weszła w życie 1 czerwca tego roku, nieco złagodziła przepisy związane z wydawaniem przez ministra finansów zaświadczeń pozwalających na graniczny zwrot podatku obcokrajowcom. Teraz minister wydaje zaświadczenie na okres nie dłuższy niż rok, a warunek niezalegania ze składkami ZUS i podatkami uznaje się za spełniony, nawet gdy podmioty posiadały zaległości, ale uregulowały je wraz z odsetkami za zwłokę w terminie 30 dni od dnia powstania tych zaległości.

Od prawie pół roku w Polsce nie ma firmy, która zajmowałaby się zwrotem VAT zagranicznym podróżnym, którzy wyjeżdżają z Polski ze zrobionymi u nas zakupami. Po cofnięciu zezwolenia na działalność GRP ze stosownym wznioskiem do MF nie wystąpiła żadna inna firma. Jesteśmy bodaj jedynym krajem w Europie, w którym nie ma zwrotu VAT na granicy.

Co prawda sklepy same mogą zwracać podatek podróżnym, ale dotyczy to tylko placówek, których ubiegłoroczne obroty osiągnęły co najmniej 400 tys. zł, poza tym jest to kłopotliwe dla turystów. O ile w przypadku pośrednika VAT zwracany jest na granicy po okazaniu dokumentu potwierdzającego wywóz zakupionych towarów poza UE, o tyle w przypadku sklepów podróżny po wywiezieniu towarów musi osobiście wrócić do sprzedawcy po pieniądze.

GRP straciła zezwolenie, bo w ubiegłym roku raz spóźniła się z zapłatą części zaliczki na podatek. Firma sama wykryła błąd i uregulowała zaległość. Ministerstwo przyznało, że było to potknięcie, ale przepisy o VAT są bardzo restrykcyjne – tego typu firma nie może mieć w ciągu roku żadnych zaległości. Zezwolenie trzeba było cofnąć.


Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA