Na zerową stawkę nie pozwala dyrektywa
REKLAMA
Jak wyjaśnił „GP” wiceprezes PSL Janusz Piechociński, wysoki 22-proc. VAT powoduje, że udział krajowy w finansowaniu inwestycji drogowych jest podwyższany. A ponieważ z reguły są to pieniądze „pożyczane”, to niestety wyższy udział krajowy przekłada się na większą kwotę pożyczanych pieniędzy.
Jak zauważa J. Piechociński, dotyka to nie tylko rządu, ale i samorządów. Dlatego PSL postuluje obniżenie stawki VAT na inwestycje finansowane z UE do 0 proc. Chodzi o to, aby pozwalała ona odliczać VAT, lecz nie podnosiła kosztów kwalifikowanych. Jak zastrzega wiceprezes PSL, niższa stawka nie wykreuje dodatkowego kosztu, a sprawi, że bezpośredni udział w finansowaniu inwestycji z pieniędzy unijnych znacznie wrośnie. W tym celu wystarczy tylko rozporządzenie ministra finansów, bo to on decyduje o wyłączeniach z VAT.
Jednocześnie J. Piechociński przyznaje, że PSL nie zgłaszał takiego projektu, między innymi z uwagi na koniec kadencji Sejmu. Ale stronnictwo chce zwrócić uwagę na problem bilansowania wydatków sztywnych budżetu i wykorzystanie pieniędzy z UE jeszcze przed ogłoszeniem projektów zmian w podatkach.
Ponadto, zdaniem MF, wysokość stawki nie powinna mieć wpływu na wydłużenie procedur i ograniczenie możliwości wykorzystania środków UE, ponie- waż w przypadku inwestycji finansowanych z UE w większości przypadków dla ich beneficjentów VAT stanowi koszt kwalifikowany.
Aleksandra Tarka
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat