REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oni wyłudzają, my wyłudzamy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Najwyższe kwoty, jakie próbowali wyłudzić podatnicy, dotyczyły VAT. Większość nieprawidłowości to dotyczące niezbyt dużych kwot oszustwa, polegające m.in. na zaliczaniu do kosztów firm wydatków prywatnych.
Administracja skarbowa zdaje sobie sprawę z potencjalnych możliwości wyłudzeń w przypadku VAT, skrupulatnie sprawdza rozliczenia tego podatku. – Najwyższa kwota zaniżenia VAT stwierdzona przez pracowników Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego to około 1 mln zł, a nienależny zwrot VAT to 2,2 mln zł – poinformowała Iwona Sługocka z Izby Skarbowej we Wrocławiu.
W innych regionach kontrolerzy również wykrywali nieprawidłowości, lecz dotyczyły one już niższych kwot. – Z danych urzędów skarbowych województwa podlaskiego wynika, że podczas weryfikacji i kontroli zwrotów VAT nie ujawniono powtarzających się mechanizmów wyłudzeń. Nie stwierdzono też, aby wejście w życie nowej ustawy o VAT spowodowało wykorzystywanie jej przepisów przez nieuczciwych podatników – poinformował Radosław Hancewicz z Izby Skarbowej w Białymstoku.
Jak już wspomnieliśmy, przedstawiciele administracji skarbowej starają się skrupulatnie sprawdzać rozliczenia VAT. I tak w województwie pomorskim w zeszłym roku wykryto 1023 nienależne zwroty VAT. W tym roku ujawniono 555 takich przypadków.
Z kolei Urząd Skarbowy w Suwałkach od początku 2004 r. do 16 sierpnia 2005 r. przeprowadził 250 kontroli oraz czynności sprawdzających, dotyczących zasadności zadeklarowanych bezpośrednich zwrotów VAT. Nieprawidłowości stwierdzono w 63 kontrolach podatkowych – wynika z informacji otrzymanych z Izby Skarbowej w Białymstoku.
– W Izbie Skarbowej w Warszawie opracowano dodatkowe wewnętrzne wytyczne dotyczące m.in. postępowań sprawdzających i kontrolnych, poprzedzające zwrot VAT – poinformował Andrzej Kulmatycki z warszawskiej izby.
Z rozmów z pracownikami urzędów skarbowych wynika, że większość nieprawidłowości to drobne oszustwa, polegające m.in. na zaliczaniu do kosztów firm wydatków prywatnych. Dla celów prywatnych wykorzystuje się samochód i paliwo kupione na firmę czy też telefon komórkowy. – Jeżeli te wydatki mieszczą się w granicach zdrowego rozsądku, to często trudno je podważyć – przyznają niektórzy urzędnicy. Zdarzają się przypadki kupowania na firmę komputerów czy cyfrowych aparatów fotograficznych, wykorzystywanych w praktyce dla celów prywatnych. Częstymi nieprawidłowościami są próby ukrywania rzeczywistych obrotów. Nie wystawia się faktur. Część sprzedaży nie jest rejestrowana przy użyciu kas fiskalnych.
Niektórzy przedsiębiorcy próbują również „zaoszczędzić” na podatku i składkach zatrudniając pracowników na czarno. Część takich przypadków jest wykrywana. I tak np. Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie od początku stycznia do końca lipca br. ujawnił m.in. 788 przypadków nielegalnego zatrudnienia.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Konrad Piłat, Krzysztof Tomaszewski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA