REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zyskiem podziel się z fiskusem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kupiona przed wakacjami deska windsurfingowa okazała się za długa, a narty wodne za krótkie? Po sezonie sprzęt ten można sprzedać. Problem w tym, że fiskus ma apetyt na część zysków osiągniętych z tego tytułu.
Przed sezonem zimowym i letnim sklepy sportowe przeżywają oblężenie. Po pierwszych testach na wodzie czy śniegu może się jednak okazać, że sprzęt nie spełnia oczekiwań. Używanych nart czy roweru do sklepu nie zwrócimy. Pozostaje sprzedaż. Trzeba pamiętać, że o swoją „dolę” może upomnieć się fiskus. Przede wszystkim należy liczyć się z obowiązkiem zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Co prawda w przypadku sprzętu, którego wartość nie przekracza 1000 zł, nie ma powodu do obaw. Najczęściej jednak deski windsurfingowe, rowery, narty lub snowboardy kosztują znacznie więcej.
Zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży rzeczy. Jeżeli podatek nie zostanie zapłacony, urząd skarbowy może go zażądać zarówno od sprzedającego, jak i kupującego. Stawka podatku wynosi 2 proc. ceny określonej w umowie sprzedaży. W ciągu 14 dni należy obliczyć i wpłacić do urzędu skarbowego podatek oraz złożyć stosowną deklarację. Niestety, fiskus może domagać się nie tylko podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z ustawą o PIT sprzedaż sprzętu sportowego, którego chcemy się pozbyć po sezonie, będzie stanowić źródła przychodów ze sprzedaży „innych rzeczy”. Tylko jednak wtedy, gdy sprzedaż nastąpi przed upływem pół roku od ich nabycia, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie. Oznacza to, że jeżeli w czerwcu kupiliśmy windsurfing lub ponton, które chcemy sprzedać we wrześniu, to pieniądze z ewentualnej sprzedaży będą stanowiły przychód. Aby spać spokojnie i nie zaprzątać sobie głowy fiskusem, sprzęt należałoby sprzedać dopiero w lutym następnego roku.
Wcześniejsza sprzedaż nie musi od razu oznaczać, że fiskus będzie próbował sięgnąć nam do kieszeni. Opodatkowaniu podlegać będzie bowiem tylko zysk ze sprzedaży – różnica między kosztem kupna a ceną sprzedaży. Dochód należy wykazać w zeznaniu podatkowym za dany rok i opodatkować. Jeśli niepotrzebny sprzęt sprzedamy taniej lub po cenie kupna, zysku nie będzie i nie trzeba będzie się rozliczać.
Obowiązki Kowalskiego
Z czym musi liczyć się Kowalski, jeżeli po sezonie letnim chce sprzedać kupioną w czerwcu np. deskę windsurfingową:
jeżeli sprzedaje sprzęt za kwotę powyżej 1000 zł, to transakcja będzie opodatkowana 2-proc. podatkiem od czynności cywilnoprawnych,
w ciągu 14 dni trzeba złożyć w urzędzie skarbowym deklarację podatkową, obliczyć i wpłacić podatek,
ewentualny zysk ze sprzedaży należy zaliczyć do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i uwzględnić w zeznaniu podatkowym za 2005 rok.
Marcin Musiał


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA