REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zyskiem podziel się z fiskusem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kupiona przed wakacjami deska windsurfingowa okazała się za długa, a narty wodne za krótkie? Po sezonie sprzęt ten można sprzedać. Problem w tym, że fiskus ma apetyt na część zysków osiągniętych z tego tytułu.
Przed sezonem zimowym i letnim sklepy sportowe przeżywają oblężenie. Po pierwszych testach na wodzie czy śniegu może się jednak okazać, że sprzęt nie spełnia oczekiwań. Używanych nart czy roweru do sklepu nie zwrócimy. Pozostaje sprzedaż. Trzeba pamiętać, że o swoją „dolę” może upomnieć się fiskus. Przede wszystkim należy liczyć się z obowiązkiem zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Co prawda w przypadku sprzętu, którego wartość nie przekracza 1000 zł, nie ma powodu do obaw. Najczęściej jednak deski windsurfingowe, rowery, narty lub snowboardy kosztują znacznie więcej.
Zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży rzeczy. Jeżeli podatek nie zostanie zapłacony, urząd skarbowy może go zażądać zarówno od sprzedającego, jak i kupującego. Stawka podatku wynosi 2 proc. ceny określonej w umowie sprzedaży. W ciągu 14 dni należy obliczyć i wpłacić do urzędu skarbowego podatek oraz złożyć stosowną deklarację. Niestety, fiskus może domagać się nie tylko podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z ustawą o PIT sprzedaż sprzętu sportowego, którego chcemy się pozbyć po sezonie, będzie stanowić źródła przychodów ze sprzedaży „innych rzeczy”. Tylko jednak wtedy, gdy sprzedaż nastąpi przed upływem pół roku od ich nabycia, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie. Oznacza to, że jeżeli w czerwcu kupiliśmy windsurfing lub ponton, które chcemy sprzedać we wrześniu, to pieniądze z ewentualnej sprzedaży będą stanowiły przychód. Aby spać spokojnie i nie zaprzątać sobie głowy fiskusem, sprzęt należałoby sprzedać dopiero w lutym następnego roku.
Wcześniejsza sprzedaż nie musi od razu oznaczać, że fiskus będzie próbował sięgnąć nam do kieszeni. Opodatkowaniu podlegać będzie bowiem tylko zysk ze sprzedaży – różnica między kosztem kupna a ceną sprzedaży. Dochód należy wykazać w zeznaniu podatkowym za dany rok i opodatkować. Jeśli niepotrzebny sprzęt sprzedamy taniej lub po cenie kupna, zysku nie będzie i nie trzeba będzie się rozliczać.
Obowiązki Kowalskiego
Z czym musi liczyć się Kowalski, jeżeli po sezonie letnim chce sprzedać kupioną w czerwcu np. deskę windsurfingową:
jeżeli sprzedaje sprzęt za kwotę powyżej 1000 zł, to transakcja będzie opodatkowana 2-proc. podatkiem od czynności cywilnoprawnych,
w ciągu 14 dni trzeba złożyć w urzędzie skarbowym deklarację podatkową, obliczyć i wpłacić podatek,
ewentualny zysk ze sprzedaży należy zaliczyć do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i uwzględnić w zeznaniu podatkowym za 2005 rok.
Marcin Musiał


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA