REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zyskiem podziel się z fiskusem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kupiona przed wakacjami deska windsurfingowa okazała się za długa, a narty wodne za krótkie? Po sezonie sprzęt ten można sprzedać. Problem w tym, że fiskus ma apetyt na część zysków osiągniętych z tego tytułu.
Przed sezonem zimowym i letnim sklepy sportowe przeżywają oblężenie. Po pierwszych testach na wodzie czy śniegu może się jednak okazać, że sprzęt nie spełnia oczekiwań. Używanych nart czy roweru do sklepu nie zwrócimy. Pozostaje sprzedaż. Trzeba pamiętać, że o swoją „dolę” może upomnieć się fiskus. Przede wszystkim należy liczyć się z obowiązkiem zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Co prawda w przypadku sprzętu, którego wartość nie przekracza 1000 zł, nie ma powodu do obaw. Najczęściej jednak deski windsurfingowe, rowery, narty lub snowboardy kosztują znacznie więcej.
Zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży rzeczy. Jeżeli podatek nie zostanie zapłacony, urząd skarbowy może go zażądać zarówno od sprzedającego, jak i kupującego. Stawka podatku wynosi 2 proc. ceny określonej w umowie sprzedaży. W ciągu 14 dni należy obliczyć i wpłacić do urzędu skarbowego podatek oraz złożyć stosowną deklarację. Niestety, fiskus może domagać się nie tylko podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z ustawą o PIT sprzedaż sprzętu sportowego, którego chcemy się pozbyć po sezonie, będzie stanowić źródła przychodów ze sprzedaży „innych rzeczy”. Tylko jednak wtedy, gdy sprzedaż nastąpi przed upływem pół roku od ich nabycia, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie. Oznacza to, że jeżeli w czerwcu kupiliśmy windsurfing lub ponton, które chcemy sprzedać we wrześniu, to pieniądze z ewentualnej sprzedaży będą stanowiły przychód. Aby spać spokojnie i nie zaprzątać sobie głowy fiskusem, sprzęt należałoby sprzedać dopiero w lutym następnego roku.
Wcześniejsza sprzedaż nie musi od razu oznaczać, że fiskus będzie próbował sięgnąć nam do kieszeni. Opodatkowaniu podlegać będzie bowiem tylko zysk ze sprzedaży – różnica między kosztem kupna a ceną sprzedaży. Dochód należy wykazać w zeznaniu podatkowym za dany rok i opodatkować. Jeśli niepotrzebny sprzęt sprzedamy taniej lub po cenie kupna, zysku nie będzie i nie trzeba będzie się rozliczać.
Obowiązki Kowalskiego
Z czym musi liczyć się Kowalski, jeżeli po sezonie letnim chce sprzedać kupioną w czerwcu np. deskę windsurfingową:
jeżeli sprzedaje sprzęt za kwotę powyżej 1000 zł, to transakcja będzie opodatkowana 2-proc. podatkiem od czynności cywilnoprawnych,
w ciągu 14 dni trzeba złożyć w urzędzie skarbowym deklarację podatkową, obliczyć i wpłacić podatek,
ewentualny zysk ze sprzedaży należy zaliczyć do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i uwzględnić w zeznaniu podatkowym za 2005 rok.
Marcin Musiał


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA