REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zyskiem podziel się z fiskusem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kupiona przed wakacjami deska windsurfingowa okazała się za długa, a narty wodne za krótkie? Po sezonie sprzęt ten można sprzedać. Problem w tym, że fiskus ma apetyt na część zysków osiągniętych z tego tytułu.
Przed sezonem zimowym i letnim sklepy sportowe przeżywają oblężenie. Po pierwszych testach na wodzie czy śniegu może się jednak okazać, że sprzęt nie spełnia oczekiwań. Używanych nart czy roweru do sklepu nie zwrócimy. Pozostaje sprzedaż. Trzeba pamiętać, że o swoją „dolę” może upomnieć się fiskus. Przede wszystkim należy liczyć się z obowiązkiem zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Co prawda w przypadku sprzętu, którego wartość nie przekracza 1000 zł, nie ma powodu do obaw. Najczęściej jednak deski windsurfingowe, rowery, narty lub snowboardy kosztują znacznie więcej.
Zgodnie z ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży rzeczy. Jeżeli podatek nie zostanie zapłacony, urząd skarbowy może go zażądać zarówno od sprzedającego, jak i kupującego. Stawka podatku wynosi 2 proc. ceny określonej w umowie sprzedaży. W ciągu 14 dni należy obliczyć i wpłacić do urzędu skarbowego podatek oraz złożyć stosowną deklarację. Niestety, fiskus może domagać się nie tylko podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z ustawą o PIT sprzedaż sprzętu sportowego, którego chcemy się pozbyć po sezonie, będzie stanowić źródła przychodów ze sprzedaży „innych rzeczy”. Tylko jednak wtedy, gdy sprzedaż nastąpi przed upływem pół roku od ich nabycia, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie. Oznacza to, że jeżeli w czerwcu kupiliśmy windsurfing lub ponton, które chcemy sprzedać we wrześniu, to pieniądze z ewentualnej sprzedaży będą stanowiły przychód. Aby spać spokojnie i nie zaprzątać sobie głowy fiskusem, sprzęt należałoby sprzedać dopiero w lutym następnego roku.
Wcześniejsza sprzedaż nie musi od razu oznaczać, że fiskus będzie próbował sięgnąć nam do kieszeni. Opodatkowaniu podlegać będzie bowiem tylko zysk ze sprzedaży – różnica między kosztem kupna a ceną sprzedaży. Dochód należy wykazać w zeznaniu podatkowym za dany rok i opodatkować. Jeśli niepotrzebny sprzęt sprzedamy taniej lub po cenie kupna, zysku nie będzie i nie trzeba będzie się rozliczać.
Obowiązki Kowalskiego
Z czym musi liczyć się Kowalski, jeżeli po sezonie letnim chce sprzedać kupioną w czerwcu np. deskę windsurfingową:
jeżeli sprzedaje sprzęt za kwotę powyżej 1000 zł, to transakcja będzie opodatkowana 2-proc. podatkiem od czynności cywilnoprawnych,
w ciągu 14 dni trzeba złożyć w urzędzie skarbowym deklarację podatkową, obliczyć i wpłacić podatek,
ewentualny zysk ze sprzedaży należy zaliczyć do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i uwzględnić w zeznaniu podatkowym za 2005 rok.
Marcin Musiał


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA