REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy gmina zawsze wystawia upomnienie

REKLAMA

Skuteczność egzekucji zaległości podatkowych uzależniona jest przede wszystkim od działań wierzyciela, w tym np. gminy. Przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego gmina musi przesłać zobowiązanemu dłużnikowi upomnienie, które powinno być skutecznie doręczone.
Gmina jako wierzyciel jest zobowiązana do systematycznej kontroli terminowości zapłaty zobowiązań pieniężnych jej należnych wynikających z tytułu podatków (podatek od nieruchomości, podatek rolny, leśny, od środków transportowych). Jeżeli jakiś podatek nie został zapłacony w terminie, organ podatkowy wysyła upomnienie.
Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 110, poz. 968 z późn. zm.), rozporządzenie ministra finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. nr 137, poz. 1541 z późn. zm.) ani też inne przepisy prawa podatkowego nie podają dokładnego terminu do wystawienia upomnienia przez organ podatkowy.
Wystawienie upomnienia
Z interpretacji przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) wynikać by mogło, że wierzyciel (wójt) wystawia upomnienie najwcześniej w dniu powstania zaległości podatkowej (następnego dnia po terminie płatności podatku), a najpóźniej w ostatnim dniu przed upływem terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Tyle teoria.
W praktyce nie jest możliwe wysłanie upomnienia w dniu powstania zaległości podatkowej, gdyż nie jest możliwe zaksięgowanie wszystkich wpłat w terminach płatności. W wyciągach bankowych z kolejnych dni po terminie płatności znajdują się wpłaty podatku dokonane w terminie, w różnych bankach i placówkach pocztowych. Można jednak dokonać próby określenia najbardziej optymalnego czasu do wystawienia upomnienia: jest to okres od momentu powstania zaległości (następny dzień po terminie płatności) do terminu płatności następnego zobowiązania, następnej raty. Zauważyć należy, że wiele organów kontroli przyjmuje taki właśnie termin doręczenia upomnienia jako najwłaściwszy.
SŁOWNICZEK
UPOMNIENIE – pismo przypominające o czymś, ponaglające do działania lub zawierające naganę.
WARTO WIEDZIEĆ
Organ podatkowy doręcza upomnienie dłużnikowi (jego przedstawicielowi lub pełnomocnikowi) za pokwitowaniem przez pocztę, przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy.
Skuteczne doręczenie
Upomnienie wierzyciel sporządza w dwóch egzemplarzach, z których jeden jest przeznaczony dla podatnika, a drugi pozostaje w aktach sprawy. Kwestię doręczenia upomnień reguluje ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.). W swoich przepisach przypomina regulacje doręczania pism w sprawach podatkowych określonych przez przepisy Ordynacji podatkowej.
Upomnienie doręcza się w mieszkaniu lub miejscu pracy, a także w każdym miejscu, gdzie się dłużnika zastanie. Praktyka pokazuje, że w przypadku doręczania upomnień problemy wynikają: z odmowy odebrania upomnienia oraz z awizowania upomnienia przez pocztę. W pierwszym przypadku, jeśli dłużnik odmówił przyjęcia upomnienia, uznaje się je za doręczone w dniu odmowy jego przyjęcia. Należy tylko zwrócić uwagę, aby na kopercie lub upomnieniu znalazła się adnotacja o odmowie przyjęcia i dacie odmowy. Natomiast upomnienie awizowane również uznajemy za doręczone, a to za sprawą art. 44 kodeksu postępowania administracyjnego. W przypadku upomnienia awizowanego, aby awizo było skuteczne, muszą zostać spełnione określone warunki. Poczta przechowuje upomnienie przez okres 14 dni w swojej placówce, a zawiadomienie o tym fakcie listonosz umieszcza w oddawczej skrzynce pocztowej lub na drzwiach mieszkania, biura, innego pomieszczenia adresata bądź w miejscu widocznym na nieruchomości, której upomnienie dotyczy.
W tym przypadku doręczenie uważa się za dokonane z upływem czternastego dnia przechowywania pisma przez placówkę poczty.
W przypadku braku zwrotnego potwierdzenia odbioru upomnienia, a zwłaszcza w przypadku nieotrzymania potwierdzenia odbioru w ciągu 20 dni od daty nadania, wierzyciel (wójt) składa reklamację w jednostce organizacyjnej Poczty Polskiej, w której nadano upomnienie. W przypadku zaginięcia upomnienia lub braku dowodu doręczenia zobowiązanemu, wysyła się je ponownie.
Ile wynoszą koszty upomnienia
Koszty upomnienia wynoszą czterokrotną wartość opłaty dodatkowej pobieranej przez państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej „Poczta Polska” za polecenie przesyłki listowej, czyli obecnie 8,80 zł (4 x 2,20 zł).
Upomnienie niezależne od kwoty
Na jaką jednak minimalną kwotę organ podatkowy powinien wystawić upomnienie? Czy zaległy podatek może być niższy niż koszty upomnienia, a nawet niższy niż koszty doręczenia? Na wszystkie te pytania odpowiedź jest twierdząca. Żaden przepis prawa, ani też wykładnia w postaci wyroków sądu administracyjnego, nie wprowadza dolnej granicy kwoty, od jakiej organ podatkowy ma obowiązek wysłać upomnienie.
W art. 63 par. 1 Ordynacji podatkowej znajdujemy wyjaśnienie, że kwoty podatków zaokrągla się do pełnych dziesiątek groszy. Oznacza to, że jeżeli podatnik nie ureguluje swojego podatku w terminie, to organ podatkowy ma obowiązek wydać upomnienie, choćby zaległy podatek wyniósł 0,10 zł.
Koszty upomnień są sztywno określone przez ustawodawcę w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie wysokości kosztów upomnienia skierowanego przez wierzyciela do zobowiązanego przed wszczęciem egzekucji administracyjnej (Dz.U. nr 137, poz. 1543) i wynoszą czterokrotną wartość opłaty dodatkowej pobieranej przez państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej „Poczta Polska” za polecenie przesyłki listowej.
Hanna Kmieciak


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie podatkowe osób do 26. roku życia w 2025 roku. Do 85.528 zł bez podatku i obowiązku składania PIT-a. Ale nie wszystkie przychody są zwolnione

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają kiedy podatnikom do 26. roku życia przysługuje tzw. ulga dla młodych oraz jak powinni rozliczyć podatek gdy prowadzą własną działalność gospodarczą albo pracują za granicą.

Limit zwolnienia VAT dusi małe firmy! Czy w 2025 roku nadejdą zmiany?

Wielu przedsiębiorców z trudem utrzymuje się w ramach limitu zwolnienia z VAT, który od lat pozostaje na poziomie 200 000 zł. W obliczu rosnących kosztów prowadzenia działalności coraz głośniej mówi się o konieczności jego podwyższenia. Czy rząd planuje zmiany w 2025 roku?

Opóźnienia w e-Doręczeniach a terminy podatkowe. Liczy się data nadania. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 30 stycznia 2025 r., że opóźnienie w akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia nie wpływa na zachowanie terminów prawa podatkowego. Zdaniem MF, to data nadania, a nie data akceptacji korespondencji, jest podstawą do określenia daty wniesienia pisma.

DeepSeek – czy jest lepszy od ChatGPT?

Świat obiegła informacja, że Chińczycy zbudowali model sztucznej inteligencji, który osiąga zbliżony poziom precyzji do wyników ChataGPT, a jednocześnie oferuje gigantyczne oszczędności w zakresie energii. Programiści wychwalają Deep Seek pod niebiosa. Jednocześnie powstaje pytanie: jak model ten wypada na tle konkurencji w oczach użytkowników modeli językowych, którzy pracują, albo uczniów, którzy szukają wsparcia w nauce. Porównuje to dr Dominik Skowroński z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA

eCMR – kiedy wdrożenie w Polsce i Europie - harmonogram. Ponad 2 lata opóźnienia elektronicznych listów przewozowych

Elektroniczne listy przewozowe (eCMR) mają za zadanie uprościć i zdigitalizować procesy logistyczne, eliminując papierowe dokumenty. Jednak wdrażanie kluczowego rozporządzenia eFTI w UE ma poważne opóźnienia. Pierwotnie zakładano, że pierwsze platformy do wymiany informacji zaczną działać w październiku 2024 roku, a inspekcje będą miały obowiązek uwzględniać elektroniczne listy przewozowe najpóźniej od sierpnia 2025. Już wiemy, że tak się nie stanie. Choć pełne zastosowanie przepisów ma nastąpić dopiero w lipcu 2027 roku, to widać, że prace legislacyjne ruszyły do przodu. Pod koniec 2024 roku pojawił się także projekt zmian, m.in. w ustawie o transporcie drogowym, który porusza tematykę korzystania z elektronicznych listów przewozowych w Polsce. Jak dokładnie wygląda kwestia wdrożenia eCMR w naszym kraju i Europie?

Jakie cyberataki są najczęstsze? Jak się zabezpieczać? Pierwszy raport ENISA o cyberbezpieczeństwie w UE

Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) opublikowała pierwszy raport z zakresu cyberbezpieczeństwa w krajach członkowskich UE. Dokument powstały na podstawie art. 18 dyrektywy NIS 2 zawiera informacje o dojrzałości Europy w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego oraz zalecenia polityczne dotyczące eliminacji potencjalnych zagrożeń. Raport dostarcza również informacji o tym, z jakich metod najczęściej korzystają cyberprzestępcy. Okazuje się, że w większości przypadków są to ataki typu DoS / DDoS / RDoS, które stanowiły ponad 41 proc. wszystkich incydentów przeprowadzonych na terenie UE od lipca 2023 do czerwca 2024 roku. Co więcej, na celowniku cyberprzestępców znajduje się przede wszystkim administracja publiczna. O tym, jak bronić się przed cyberzagrożeniami, opowiadają eksperci Linux Polska.

Rząd uderza w e-palaczy! Nowa akcyza sprawi, że wrócą do tradycyjnych papierosów?

Nadchodzi drastyczna podwyżka podatków na e-papierosy i podgrzewacze tytoniu! Eksperci alarmują: nowe przepisy mogą doprowadzić do podwójnego opodatkowania i wzrostu cen nawet o 80 zł na sztukę. Legalny rynek stanie się nieopłacalny, a palacze mogą masowo wrócić do tradycyjnych papierosów lub sięgnąć po produkty z szarej strefy.

Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

REKLAMA

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

REKLAMA