REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta możliwa przez kilka lat

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W przypadku środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych czy gruntów o wartości powyżej 15 000 zł ustawa o VAT przewiduje szczególne zasady korekty podatku naliczonego odliczonego według współczynnika sprzedaży. W tym przypadku podatek można korygować przez kilka lat.
Rozwiązania przyjęte w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT wynikają z tego, że towary i usługi o wartości przewyższającej 15 000 zł są zwykle wykorzystywane dłużej niż rok. Współczynnik obliczony dla roku podatkowego mógłby być mało reprezentatywny w przypadku, gdyby w kolejnych latach użytkowania proporcja sprzedaży znacznie się zmieniła – wyjaśnili Jerzy Martini i Marek Wojda, doradcy podatkowi Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe.

Jak podkreślili, w przypadku nabycia tych towarów i usług, w pierwszym roku odliczeniu podlega cała kwota podatku naliczonego według proporcji właściwej dla poprzedniego roku kalendarzowego. Następnie rocznej korekcie podlega 1/5 bądź 1/10 (przy nieruchomościach) kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług zaliczanych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji lub gruntów stanowiących środek trwały. Korekta dokonywana jest przez okres 5 lat (w przypadku nieruchomości 10 lat), według rzeczywistego współczynnika obliczanego każdorazowo dla zakończonego roku podatkowego. W pierwszym roku użytkowania środka trwałego korekta dotyczy jedynie 1/5 bądź 1/10 (nie zaś 100 proc.) kwoty podatku odliczonego według wstępnego współczynnika za poprzedni rok podatkowy.

Korygowanie podatku w praktyce

Jerzy Martini i Marek Wojda wyjaśnili też, jak w praktyce skorygować podatek. W pierwszej kolejności przemnożyć 1/5 (bądź odpowiednio 1/10) kwoty podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych towarów i usług (np. wynikającego z faktury) przez współczynnik właściwy dla każdego zakończonego roku w okresie korekty.
Operacja ta pozwala na ustalenie kwoty podatku naliczonego, która mogłaby być odliczona przy zastosowaniu współczynnika obliczonego dla zakończonego roku podatkowego. Różnica pomiędzy tak obliczoną kwotą a 1/5 (1/10 w przypadku nieruchomości) kwoty podatku naliczonego faktycznie odliczonego przy nabyciu towarów bądź usług podlega rozliczeniu w deklaracji VAT-7 składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku, za który dokonywana jest częściowa korekta.

Korekta przez pięć lat

Zatem podatek naliczony przy nabyciu środka trwałego w 2005 r. zostanie ostatecznie rozliczony w deklaracji za styczeń 2010 r. – wyjaśnili Jerzy Martini i Marek Wojda.

Mechanizm nie zawsze stosowany

Mechanizm ten nie ma zastosowania w przypadku środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, gruntów oraz prawa wieczystego użytkowania gruntów, których wartość początkowa według przepisów o podatku dochodowym nie przekracza 15 000 zł. W tym przypadku korekta dokonywana jest jednorazowo w odniesieniu do rzeczywistego współczynnika obliczonego dla roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu.

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA