REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta możliwa przez kilka lat

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W przypadku środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych czy gruntów o wartości powyżej 15 000 zł ustawa o VAT przewiduje szczególne zasady korekty podatku naliczonego odliczonego według współczynnika sprzedaży. W tym przypadku podatek można korygować przez kilka lat.
Rozwiązania przyjęte w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT wynikają z tego, że towary i usługi o wartości przewyższającej 15 000 zł są zwykle wykorzystywane dłużej niż rok. Współczynnik obliczony dla roku podatkowego mógłby być mało reprezentatywny w przypadku, gdyby w kolejnych latach użytkowania proporcja sprzedaży znacznie się zmieniła – wyjaśnili Jerzy Martini i Marek Wojda, doradcy podatkowi Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe.

Jak podkreślili, w przypadku nabycia tych towarów i usług, w pierwszym roku odliczeniu podlega cała kwota podatku naliczonego według proporcji właściwej dla poprzedniego roku kalendarzowego. Następnie rocznej korekcie podlega 1/5 bądź 1/10 (przy nieruchomościach) kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług zaliczanych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji lub gruntów stanowiących środek trwały. Korekta dokonywana jest przez okres 5 lat (w przypadku nieruchomości 10 lat), według rzeczywistego współczynnika obliczanego każdorazowo dla zakończonego roku podatkowego. W pierwszym roku użytkowania środka trwałego korekta dotyczy jedynie 1/5 bądź 1/10 (nie zaś 100 proc.) kwoty podatku odliczonego według wstępnego współczynnika za poprzedni rok podatkowy.

Korygowanie podatku w praktyce

Jerzy Martini i Marek Wojda wyjaśnili też, jak w praktyce skorygować podatek. W pierwszej kolejności przemnożyć 1/5 (bądź odpowiednio 1/10) kwoty podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych towarów i usług (np. wynikającego z faktury) przez współczynnik właściwy dla każdego zakończonego roku w okresie korekty.
Operacja ta pozwala na ustalenie kwoty podatku naliczonego, która mogłaby być odliczona przy zastosowaniu współczynnika obliczonego dla zakończonego roku podatkowego. Różnica pomiędzy tak obliczoną kwotą a 1/5 (1/10 w przypadku nieruchomości) kwoty podatku naliczonego faktycznie odliczonego przy nabyciu towarów bądź usług podlega rozliczeniu w deklaracji VAT-7 składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku, za który dokonywana jest częściowa korekta.

Korekta przez pięć lat

Zatem podatek naliczony przy nabyciu środka trwałego w 2005 r. zostanie ostatecznie rozliczony w deklaracji za styczeń 2010 r. – wyjaśnili Jerzy Martini i Marek Wojda.

Mechanizm nie zawsze stosowany

Mechanizm ten nie ma zastosowania w przypadku środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, gruntów oraz prawa wieczystego użytkowania gruntów, których wartość początkowa według przepisów o podatku dochodowym nie przekracza 15 000 zł. W tym przypadku korekta dokonywana jest jednorazowo w odniesieniu do rzeczywistego współczynnika obliczonego dla roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu.

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA