Czy Polak, który w czasie wakacji zwiedzał Niemcy i tam kupił określone towary, może ubiegać się o zwrot VAT na zasadach przewidzianych dla podróżnych?
Udzielająca porad Agnieszka Czarnecka, ekspert z firmy Deloitte, wyjaśniała, że w takim przypadku polski turysta nie może oczekiwać zwrotu
VAT, ze względu na to, że jego stałe miejsce zamieszkania jest w Polsce, która obecnie jest państwem należącym do Unii Europejskiej. Poza tym zakupione przez niego towary zostały przywiezione do Polski. Nie został więc spełniony warunek dotyczący wywiezienia zakupionego przez turystę towaru poza terytorium
UE. Wynika to z postanowień art. 126 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z jego treścią osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Wspólnoty w bagażu osobistym. Miejsce stałego zamieszkania ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
Czy w sytuacji, gdy polska spółka kupująca towar od niemieckiego kontrahenta wynajęła niemiecką firmę transportową w celu przywiezienia do Polski tego towaru, wartość tej usługi może zaliczyć do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) czy też całą usługę potraktować odrębnie jako import usług, jeśli niemiecki spedytor bezpośrednio wystawił fakturę polskiej spółce ze wskazaniem jej NIP unijnego. Ze względu na to, że koszt tej usługi został poniesiony bezpośrednio przez polską spółkę to jej wartość nie może być wliczona do WNT. W takim przypadku stanowi ona import usług, dlatego polska firma naliczy i odliczy VAT w miesiącu dokonania zapłaty, nie później niż 30 dni po dokonaniu usługi, tj. w miesiącu powstania obowiązku podatkowego dla usług transportowych.
Monika Burzyńska