REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy grozi wyższy VAT w budownictwie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Obecnie obowiązują preferencyjne stawki VAT w budownictwie. W 2007 r. kończy się jednak okres przejściowy i zgodnie z obowiązującymi przepisami podatek zostanie zwiększony z 7 do 22 proc.
PiS i PO zapowiadają utrzymanie preferencyjnych stawek na VAT w budownictwie po 2007 r. Czy jest to możliwe?

Mirosław Barszcz,
Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe
Myślę, że tak. Jest to praktyka, która jest stosowana w większości państw członkowskich Unii. Zdaję sobie sprawę, że nam się kończy derogacja na budownictwo – na usługi budowlane, dostawę i sprzedaż mieszkań. Jednak, jak wskazuje praktyka, uzyskanie z Komisji Europejskiej dalszego pozwolenia na stosowanie stawki obniżonej nie jest żadnym problemem. Jest aneks H do VI Dyrektywy UE, który pokazuje, co powinno podlegać stawkom obniżonym. Prawie w każdym państwie członkowskim są jakieś wyjątki, to znaczy takie sytuacje, gdzie ta obniżona stawka obowiązuje w szerszym zakresie niż zezwala na to aneks H, np. w Wielkiej Brytanii jest stawka zerowa na całą żywność, remonty są opodatkowane stawką 7 proc. To jest w pewnym stopniu automatyczne i nie wymaga zmiany VI dyrektywy. Stawki obniżone wymagają po prostu uzyskania derogacji. To nie są rzeczy problemowe, zwłaszcza, jeśli chodzi o budownictwo, usługi, gdzie stosowanie obniżonej stawki nie powoduje naruszenia równości konkurencji. Teraz należałoby rozpocząć z Unią negocjacje na temat możliwości rozszerzenia stosowania stawek 7-proc., żeby przywrócić rzecz do normalności, czyli do stanu sprzed 1 maja 2004 r. Wtedy mielibyśmy z głowy cały problem zwrotów, wszystkie procedury byłyby dużo prostsze. Jeśli Unia by się na to nie zgodziła, trzeba by rozmawiać o przedłużaniu derogacji. Ale mamy na to jeszcze dwa lata.

Bartosz Bogdański,
Ernst and Young
Utrzymanie preferencyjnych stawek na VAT w budownictwie po 2007 roku w zakresie, w jakim obowiązują one dzisiaj, wydaje się niemożliwe. Jest to konsekwencją postanowień traktatu akcesyjnego, w którym jest mowa o okresie przejściowym na VAT w budownictwie. Okres ten wygasa właśnie w 2007 roku. Zatem zachowanie obniżonej stawki VAT dla Polski wymagałoby zmiany przepisów VI Dyrektywy Rady UE dotyczących zakresu stosowania obniżonych stawek. To z kolei wymaga inicjatywy ze strony Komisji Europejskiej, która co dwa lata dokonuje przeglądu stawek obniżonych. Mogłaby więc ona złożyć propozycję Radzie Europy, aby włączyć do katalogu dostaw opodatkowanych obniżonymi stawkami dostawy związane z budownictwem. Na to musiałyby się z kolei zgodzić wszystkie kraje, bo taka propozycja musi zostać przyjęta jednomyślnie, a to wydaje mi się mało prawdopodobne. Jest jednak teoretyczna możliwość, aby Polska naciskała na Komisję Europejską, żeby takie regulacje przyjąć.
Drugą możliwość daje przepis Dyrektywy o możliwości stosowania obniżonych stawek VAT związanych z budownictwem socjalnym, ale wydaje się, że zakres zastosowania tej preferencji byłby bardzo ograniczony.
Wygląda więc na to, że po 2007 r. będziemy mieli podwyżkę VAT, a koszty z tym związane poniosą klienci, na których większa stawka VAT zostanie przerzucona.

Not. Łukasz Zalewski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA