REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy grozi wyższy VAT w budownictwie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Obecnie obowiązują preferencyjne stawki VAT w budownictwie. W 2007 r. kończy się jednak okres przejściowy i zgodnie z obowiązującymi przepisami podatek zostanie zwiększony z 7 do 22 proc.
PiS i PO zapowiadają utrzymanie preferencyjnych stawek na VAT w budownictwie po 2007 r. Czy jest to możliwe?

Mirosław Barszcz,
Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe
Myślę, że tak. Jest to praktyka, która jest stosowana w większości państw członkowskich Unii. Zdaję sobie sprawę, że nam się kończy derogacja na budownictwo – na usługi budowlane, dostawę i sprzedaż mieszkań. Jednak, jak wskazuje praktyka, uzyskanie z Komisji Europejskiej dalszego pozwolenia na stosowanie stawki obniżonej nie jest żadnym problemem. Jest aneks H do VI Dyrektywy UE, który pokazuje, co powinno podlegać stawkom obniżonym. Prawie w każdym państwie członkowskim są jakieś wyjątki, to znaczy takie sytuacje, gdzie ta obniżona stawka obowiązuje w szerszym zakresie niż zezwala na to aneks H, np. w Wielkiej Brytanii jest stawka zerowa na całą żywność, remonty są opodatkowane stawką 7 proc. To jest w pewnym stopniu automatyczne i nie wymaga zmiany VI dyrektywy. Stawki obniżone wymagają po prostu uzyskania derogacji. To nie są rzeczy problemowe, zwłaszcza, jeśli chodzi o budownictwo, usługi, gdzie stosowanie obniżonej stawki nie powoduje naruszenia równości konkurencji. Teraz należałoby rozpocząć z Unią negocjacje na temat możliwości rozszerzenia stosowania stawek 7-proc., żeby przywrócić rzecz do normalności, czyli do stanu sprzed 1 maja 2004 r. Wtedy mielibyśmy z głowy cały problem zwrotów, wszystkie procedury byłyby dużo prostsze. Jeśli Unia by się na to nie zgodziła, trzeba by rozmawiać o przedłużaniu derogacji. Ale mamy na to jeszcze dwa lata.

Bartosz Bogdański,
Ernst and Young
Utrzymanie preferencyjnych stawek na VAT w budownictwie po 2007 roku w zakresie, w jakim obowiązują one dzisiaj, wydaje się niemożliwe. Jest to konsekwencją postanowień traktatu akcesyjnego, w którym jest mowa o okresie przejściowym na VAT w budownictwie. Okres ten wygasa właśnie w 2007 roku. Zatem zachowanie obniżonej stawki VAT dla Polski wymagałoby zmiany przepisów VI Dyrektywy Rady UE dotyczących zakresu stosowania obniżonych stawek. To z kolei wymaga inicjatywy ze strony Komisji Europejskiej, która co dwa lata dokonuje przeglądu stawek obniżonych. Mogłaby więc ona złożyć propozycję Radzie Europy, aby włączyć do katalogu dostaw opodatkowanych obniżonymi stawkami dostawy związane z budownictwem. Na to musiałyby się z kolei zgodzić wszystkie kraje, bo taka propozycja musi zostać przyjęta jednomyślnie, a to wydaje mi się mało prawdopodobne. Jest jednak teoretyczna możliwość, aby Polska naciskała na Komisję Europejską, żeby takie regulacje przyjąć.
Drugą możliwość daje przepis Dyrektywy o możliwości stosowania obniżonych stawek VAT związanych z budownictwem socjalnym, ale wydaje się, że zakres zastosowania tej preferencji byłby bardzo ograniczony.
Wygląda więc na to, że po 2007 r. będziemy mieli podwyżkę VAT, a koszty z tym związane poniosą klienci, na których większa stawka VAT zostanie przerzucona.

Not. Łukasz Zalewski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA