REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy grozi wyższy VAT w budownictwie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Obecnie obowiązują preferencyjne stawki VAT w budownictwie. W 2007 r. kończy się jednak okres przejściowy i zgodnie z obowiązującymi przepisami podatek zostanie zwiększony z 7 do 22 proc.
PiS i PO zapowiadają utrzymanie preferencyjnych stawek na VAT w budownictwie po 2007 r. Czy jest to możliwe?

Mirosław Barszcz,
Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe
Myślę, że tak. Jest to praktyka, która jest stosowana w większości państw członkowskich Unii. Zdaję sobie sprawę, że nam się kończy derogacja na budownictwo – na usługi budowlane, dostawę i sprzedaż mieszkań. Jednak, jak wskazuje praktyka, uzyskanie z Komisji Europejskiej dalszego pozwolenia na stosowanie stawki obniżonej nie jest żadnym problemem. Jest aneks H do VI Dyrektywy UE, który pokazuje, co powinno podlegać stawkom obniżonym. Prawie w każdym państwie członkowskim są jakieś wyjątki, to znaczy takie sytuacje, gdzie ta obniżona stawka obowiązuje w szerszym zakresie niż zezwala na to aneks H, np. w Wielkiej Brytanii jest stawka zerowa na całą żywność, remonty są opodatkowane stawką 7 proc. To jest w pewnym stopniu automatyczne i nie wymaga zmiany VI dyrektywy. Stawki obniżone wymagają po prostu uzyskania derogacji. To nie są rzeczy problemowe, zwłaszcza, jeśli chodzi o budownictwo, usługi, gdzie stosowanie obniżonej stawki nie powoduje naruszenia równości konkurencji. Teraz należałoby rozpocząć z Unią negocjacje na temat możliwości rozszerzenia stosowania stawek 7-proc., żeby przywrócić rzecz do normalności, czyli do stanu sprzed 1 maja 2004 r. Wtedy mielibyśmy z głowy cały problem zwrotów, wszystkie procedury byłyby dużo prostsze. Jeśli Unia by się na to nie zgodziła, trzeba by rozmawiać o przedłużaniu derogacji. Ale mamy na to jeszcze dwa lata.

Bartosz Bogdański,
Ernst and Young
Utrzymanie preferencyjnych stawek na VAT w budownictwie po 2007 roku w zakresie, w jakim obowiązują one dzisiaj, wydaje się niemożliwe. Jest to konsekwencją postanowień traktatu akcesyjnego, w którym jest mowa o okresie przejściowym na VAT w budownictwie. Okres ten wygasa właśnie w 2007 roku. Zatem zachowanie obniżonej stawki VAT dla Polski wymagałoby zmiany przepisów VI Dyrektywy Rady UE dotyczących zakresu stosowania obniżonych stawek. To z kolei wymaga inicjatywy ze strony Komisji Europejskiej, która co dwa lata dokonuje przeglądu stawek obniżonych. Mogłaby więc ona złożyć propozycję Radzie Europy, aby włączyć do katalogu dostaw opodatkowanych obniżonymi stawkami dostawy związane z budownictwem. Na to musiałyby się z kolei zgodzić wszystkie kraje, bo taka propozycja musi zostać przyjęta jednomyślnie, a to wydaje mi się mało prawdopodobne. Jest jednak teoretyczna możliwość, aby Polska naciskała na Komisję Europejską, żeby takie regulacje przyjąć.
Drugą możliwość daje przepis Dyrektywy o możliwości stosowania obniżonych stawek VAT związanych z budownictwem socjalnym, ale wydaje się, że zakres zastosowania tej preferencji byłby bardzo ograniczony.
Wygląda więc na to, że po 2007 r. będziemy mieli podwyżkę VAT, a koszty z tym związane poniosą klienci, na których większa stawka VAT zostanie przerzucona.

Not. Łukasz Zalewski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA