REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie będzie 50-procentowej stawki

REKLAMA

Trybunał Konstytucyjny uznał przepis wprowadzający 50-proc. stawkę PIT za niezgodny z konstytucją. Powstały obawy, że nowa stawka zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2006 r. Ministerstwo Finansów uspokaja. 50-proc. stawka PIT nie wejdzie w życie od nowego roku.
Spór wokół wprowadzenia nowej 50-proc. stawki podatku dochodowego od osób fizycznych rozpoczął się pod koniec 2004 r. Przyjęto, że stawka ma mieć zastosowanie do dochodów powyżej 600 000 zł rocznie. Nowa stawka zaczęłaby obowiązywać od 1 stycznia 2005 r., gdyby nie fakt, że prezydent zbyt późno podpisał nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z przyjętym przez Trybunał Konstytucyjny zwyczajowym terminem nowe przepisy podatkowe – zwłaszcza niekorzystne dla podatników – powinny być przyjęte najpóźniej do 30 listopada roku podatkowego. Tymczasem prezydent podpisał ustawę na początku grudnia.
W związku z niedotrzymaniem miesięcznej vacatio legis dla wejścia w życie niekorzystnego dla podatników przepisu Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 15 lutego 2005 r. (sygn. akt K 48/04) uznał przepis wprowadzający nową stawkę za niezgodny z art. 2 Konstytucji RP. Czy zatem nowa stawka może wejść w życie od 1 stycznia 2006 r.?
Zdaniem Krzysztofa Rogali, eksperta Centrum im. Adama Smitha 50-proc. stawka PIT mogłaby obowiązywać już od przyszłego roku, gdyby nowy Sejm uchwalił taki przepis do końca listopada 2005 r. – Wiadomo było, że w 2005 r. stawka 50-proc. nie będzie obowiązywać, ale nadchodzi 2006 i co teraz? Na dwoje babka wróżyła. Istnieje pewna zasada, zgodnie z którą, jeżeli przepis nie jest stosowany, to sam zostaje uchylony. Jeśli zatem organ podatkowy pobierze od podatnika nową stawkę, to podatnik będzie miał prawo wystąpić o zwrot nadpłaty wraz z odsetkami. Nowy Sejm dla czystości sytuacji powinien podjąć decyzję, która będzie uchylała ten przepis wprost – dodał Krzysztof Rogala.
Podobnego zdania jest Andrzej Pośniak, prawnik z CMS Cameron McKenna, który w rozmowie z „GP” podkreślił, że Trybunał Konstytucyjny w swoim wyroku odniósł się do daty wejścia w życie przepisu wprowadzającego 50-proc. stawkę PIT, uznając ją za niekonstytucyjną. Trybunał nie powiedział jednak, że stawka może wejść w życie od 1 stycznia 2006 r. – Mimo że sam przepis w ustawie o PIT znajduje się, to tak naprawdę jest on zawieszony w swego rodzaju próżni. Sejm wpisał przepis do ustawy, bo mógł to zrobić, jednak obecnie nie wiadomo, kiedy przepis ten miałby wejść w życie. Nie zacznie obowiązywać, póki znów Sejm nie wskaże, od jakiej daty przepis ma zastosowanie – argumentował Andrzej Pośniak. Tymczasem ani PiS, ani PO nie popierają wprowadzenia 50-proc. stawki PIT.
Również Jerzy Bielawny, ekspert Instytutu Studiów Podatkowych, uważa, że w świetle wyroku TK nowa stawka PIT nie zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2006 r.
Jak widać, powstał pewien chaos. Ministerstwo Finansów uspokaja jednak. – Stawka 50-proc. nie zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2006 r. – Jeśli nie ma przepisu wprowadzającego tę stawkę, tak jak życzy sobie tego Trybunał Konstytucyjny, to tej stawki nie ma – wyjaśnia Jarosław Neneman, wiceminister finansów.
Profesor Piotr Winczorek, konstytucjonalista, podkreślił, że gdyby przepis dotyczący 50-proc. stawki zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2006 r., oznaczałoby to, że wyroki Trybunału Konstytucyjnego nie są respektowane. – Po to mamy Trybunał, aby jego orzeczenia uznawać. Gdyby urząd skarbowy wobec podatnika zastosował stawkę 50-proc., to podatnik mógłby odwołać się od tej decyzji najpierw do organów podatkowych wyższej instancji, a następnie do sądu administracyjnego, bo przepis ustawy wprowadzający 50-proc. stawkę nie istnieje. Byłbym mocno zdziwiony, gdyby taka skarga nie była uznana za zasadną – powiedział profesor Winczorek.
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego
Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 15 lutego 2005 r. (sygn. akt K 48/04) uznał, że przepis ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 263, poz. 2619) wprowadzający od 1 stycznia 2005 r. 50-proc. stawkę PIT jest niezgodny z art. 2 Konstytucji RP ze względu na brak odpowiedniej vacatio legis.

Ewa Matyszewska


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

REKLAMA

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA