Opodatkowanie ciężarowych środków transportu przed TK
REKLAMA
Trybunał rozpozna skargę konstytucyjną Józefa K. w sprawie konstytucyjności przepisów art. 8 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych oraz par. 1 rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2000 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
REKLAMA
Corocznie na podstawie art. 8 ustawy o opłatach lokalnych oraz wydawanego każdego roku rozporządzenia ministra finansów określającego wysokość stawek podatku od środków transportu rady gminne (miejskie) podejmują uchwały w sprawie ustalania podatków od środków transportowych. Zgodnie z art. 8 zakwestionowanej ustawy podatkowi temu podlegają jedynie niektóre rodzaje środków transportowych, takie jak np. samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ciągniki siodłowe i balastowe o masie (wraz z naczepą lub przyczepą) równej lub wyższej niż 12 ton czy autobusy.
Jak wskazuje Józef K., w przeszłości „podatkiem drogowym” obciążeni byli - w różnej wysokości - wszyscy właściciele i posiadacze środków transportowych. Na mocy zmian prawnych, obowiązek ten został zniesiony dla posiadaczy aut osobowych, zaś równowartość podatku doliczona została do ceny paliwa. Skarżący uważa, że utrzymanie podatku od środków transportowych dla właścicieli pojazdów wymienionych w art. 8 zakwestionowanej ustawy oznacza, iż zostali oni obciążeni podwójnie. Zdaniem Józefa K., zakwestionowane w skardze przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze naruszają konstytucyjną gwarancję sprawiedliwości społecznej (art. 2 konstytucji) oraz zasadę równości obywateli wobec prawa (art. 32 konstytucji).
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat