REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpiecz intratną zwłokę

REKLAMA

Za wpis prawa własności do księgi wieczystej zapłacimy tylko 200 zł bez względu na wartość mieszkania. Niestety dopiero od 1 marca 2006 r. Osoby, które nie podpisały jeszcze aktu notarialnego, nie powinny działać pochopnie. Czekanie na niskie opłaty w sądzie to dodatkowe ubezpieczenie kredytu i odsunięcie w czasie odliczania ulgi odsetkowej.
Dla kupujących mieszkanie, zwłaszcza nowe, znaczny koszt stanowią opłaty dodatkowe. Poważnym wydatkiem niewkalkulowanym w cenę mieszkania, a koniecznym, jest wpis do księgi wieczystej. Przy nowym mieszkaniu, które nie ma księgi wieczystej, potrzebne będzie opłacenie aż trzech wniosków: o założenie księgi, wpis prawa własności oraz przy mieszkaniu na kredyt wpis hipoteki. Dziś największa z tych opłat za wpis do księgi uzależniona jest od wartości transakcji, czyli ceny mieszkania. Teraz, kupując nowe mieszkanie za 120 tys. zł, w wydziale ksiąg wieczystych trzeba zapłacić aż 2060 zł. Załatwiając te same sprawy w marcu 2006 r. za wszystko zapłacimy mniej niż 1/4 tej kwoty.
Problem tylko w tym, że nie zawsze czekanie z podpisaniem aktu notarialnego i zwlekanie z założeniem księgi się opłaca.

Co zamiast drogiej hipoteki

Poważnym argumentem przeciw odkładaniu podpisania aktu notarialnego i załatwieniu księgi po 1 marca 2006 r. jest kwestia kosztów kredytu. W przypadku nowych mieszkań kredyty często uruchamiane są w trakcie realizacji, na długo przed jej zakończeniem. Do czasu zabezpieczenia kredytu hipoteką banki stosują zabezpieczenie zastępcze, czyli ubezpieczenie. Najprościej mówiąc polega to na tym, że kredytobiorca zobowiązuje się do opłacenia ubezpieczenia kredytu aż do momentu uzyskania wpisu do hipoteki. Składka płacona z tego tytułu może dochodzić nawet do 1 proc. kwoty kredytu w skali roku. Przy kredycie w wysokości 200 tys. zł oznacza to dodatkowy wydatek rzędu 100 lub więcej złotych miesięcznie.
Ponadto gdy wpis hipoteki następuje z opóźnieniem, banki często stosują wyższe oprocentowanie kredytów lub pobierają wyższą prowizję na ich udzielenie. Banki zabezpieczają się też przed odkładaniem formalności wieczystoksięgowych w nieskończoność. Umowy kredytowe określają, ile czasu od uruchomienia kredytu kredytobiorca ma na wpis hipoteki. Jeśli się w nim nie zmieścimy, bank może nawet wypowiedzieć umowę kredytową i zażądać przedterminowej spłaty kredytu. Tylko gdy towarzystwo ubezpieczeniowe zgodzi się na przedłużenie ubezpieczenia, można przesunąć termin ustanowienia hipoteki. Wówczas jednak zazwyczaj na nowo kalkulowana jest wysokość składki.
Obciążenie z tytułu ubezpieczenia kredytu przy inwestycjach w realizacji i tak jest długie. Często ubezpieczenie trzeba zapłacić za 6 miesięcy. Nie wszystkie banki zwracają pieniądze za niepotrzebną część ubezpieczenia. Z praktyki osób, które musiały kredyt ubezpieczyć, wynika, że nawet gdy po dwóch dniach od opłacenia ubezpieczenia na kolejne pół roku zjawiały się w banku z zabezpieczeniem kredytu hipoteką, nie zawsze pieniądze odzyskiwały.

Kiedy księga i odliczenie

Podatkowo przesunięcie podpisania aktu notarialnego na 2006 r. nie jest tak kosztowne. Przede wszystkim trzeba wskazać, że brak aktu notarialnego nie stoi na przeszkodzie do skorzystania z ulgi remontowej. Podatnicy, którzy kupili nowe mieszkania, mogą do końca roku spokojnie wydawać pieniądze na ich wykończenie (pismo MF nr PB5/MC-068-528-2125/03, dostępne na stronie internetowej MF – www.mf.gov.pl).
Do skorzystania z ulgi remontowej konieczny jest co prawda tytuł prawny. Ale akt notarialny to nie jedyny taki dokument. Marek Gadacz z działu doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers wyjaśnia, że za tytuł prawny uznaje się m.in. własność, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy lub inny stosunek zobowiązaniowy, na podstawie którego podatnik ma prawo do korzystania z lokalu lub budynku mieszkalnego. Zgodnie ze stanowiskiem MF, tytułem prawnym jest też umowa, na podstawie której członek spółdzielni jest obowiązany do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego – potwierdza ekspert.
Prawo do mieszkania może więc potwierdzać już protokół zdawczo- -odbiorczy, na podstawie którego przyszły właściciel otrzymuje klucze. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza że 2005 r. jest ostatnim rokiem obowiązywania ulgi remontowej. I podstawą odliczenia będą tylko wydatki poniesione do końca 2005 r.
Podpisanie aktu notarialnego w 2006 r. wpłynie za to na ulgę odsetkową. Jak przypomina Przemysław Skorupa, doradca podatkowy z Kancelarii Backer & McKenzie, w przypadku osób, które nabywają lokal mieszkalny, warunkiem skorzystania z ulgi jest zawarcie umowy o ustanowienie prawa spółdzielczego albo umowa w formie aktu notarialnego ustanawiająca odrębną własność lokalu bądź przenosząca własność budynku lub lokalu. Zaznacza, że bez podpisania aktu notarialnego nie można więc zacząć odliczać ulgi odsetkowej od kredytu na mieszkanie, nawet jeśli jest on już faktycznie spłacany.
Nie oznacza to jednak, że z odliczenia wcale nie można skorzystać. Odliczenia wydatków na spłatę odsetek od kredytu na mieszkanie można dokonać najwcześniej za rok podatkowy, w którym została zakończona dana inwestycja. W przypadku mieszkań końcem inwestycji jest właśnie podpisanie aktu notarialnego. Ale podatnik ma prawo do odliczenia odsetek zapłaconych rok przed zakończeniem inwestycji. Oznacza to, że podpisanie aktu notarialnego w marcu 2006 r. przesunie tylko rozliczenie odsetek za 2005 r. na 2007 r. do PIT za 2006 r. Na takim rozwiązaniu stracą jednak podatnicy, którzy kredyty zaczęli spłacać już w 2004 r., bo nie odliczą odsetek za jeden rok.

Jaka decyzja właściwa

Wynika z tego, że decyzji o tym, kiedy podpisać akt notarialny, nie należy podejmować pochopnie. Trzeba rozważyć wszystkie za i przeciw. Nęcące oszczędności w opłatach sądowych mogą nie być już tak spektakularne przy skalkulowaniu kosztów ubezpieczenia kredytu. Bank nie odstąpi od tego warunku aż do czasu obciążenia hipoteki. Bez aktu notarialnego w tym roku spokojnie można skorzystać z ulgi remontowej. Ale już odliczanie ulgi odsetkowej będzie trzeba zacząć rok później.
Trudny wybór, zwłaszcza gdy kredyt był uruchomiony na długo przed końcem budowy mieszkania. Oczywiście można podpisać akt notarialny w tym roku i poczekać do marca. Odliczyć ulgę odsetkową i... zapłacić za kolejne przedłużenie ubezpieczenia kredytu. Trzeba sobie zadać tylko jedno pytanie: bank przymknie oko „na skalkulowaną” zwłokę czy zażąda spłaty kredytu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aleksandra Tarka, Zbigniew Biskupski, Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

REKLAMA