REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpiecz intratną zwłokę

REKLAMA

Za wpis prawa własności do księgi wieczystej zapłacimy tylko 200 zł bez względu na wartość mieszkania. Niestety dopiero od 1 marca 2006 r. Osoby, które nie podpisały jeszcze aktu notarialnego, nie powinny działać pochopnie. Czekanie na niskie opłaty w sądzie to dodatkowe ubezpieczenie kredytu i odsunięcie w czasie odliczania ulgi odsetkowej.
Dla kupujących mieszkanie, zwłaszcza nowe, znaczny koszt stanowią opłaty dodatkowe. Poważnym wydatkiem niewkalkulowanym w cenę mieszkania, a koniecznym, jest wpis do księgi wieczystej. Przy nowym mieszkaniu, które nie ma księgi wieczystej, potrzebne będzie opłacenie aż trzech wniosków: o założenie księgi, wpis prawa własności oraz przy mieszkaniu na kredyt wpis hipoteki. Dziś największa z tych opłat za wpis do księgi uzależniona jest od wartości transakcji, czyli ceny mieszkania. Teraz, kupując nowe mieszkanie za 120 tys. zł, w wydziale ksiąg wieczystych trzeba zapłacić aż 2060 zł. Załatwiając te same sprawy w marcu 2006 r. za wszystko zapłacimy mniej niż 1/4 tej kwoty.
Problem tylko w tym, że nie zawsze czekanie z podpisaniem aktu notarialnego i zwlekanie z założeniem księgi się opłaca.

Co zamiast drogiej hipoteki

Poważnym argumentem przeciw odkładaniu podpisania aktu notarialnego i załatwieniu księgi po 1 marca 2006 r. jest kwestia kosztów kredytu. W przypadku nowych mieszkań kredyty często uruchamiane są w trakcie realizacji, na długo przed jej zakończeniem. Do czasu zabezpieczenia kredytu hipoteką banki stosują zabezpieczenie zastępcze, czyli ubezpieczenie. Najprościej mówiąc polega to na tym, że kredytobiorca zobowiązuje się do opłacenia ubezpieczenia kredytu aż do momentu uzyskania wpisu do hipoteki. Składka płacona z tego tytułu może dochodzić nawet do 1 proc. kwoty kredytu w skali roku. Przy kredycie w wysokości 200 tys. zł oznacza to dodatkowy wydatek rzędu 100 lub więcej złotych miesięcznie.
Ponadto gdy wpis hipoteki następuje z opóźnieniem, banki często stosują wyższe oprocentowanie kredytów lub pobierają wyższą prowizję na ich udzielenie. Banki zabezpieczają się też przed odkładaniem formalności wieczystoksięgowych w nieskończoność. Umowy kredytowe określają, ile czasu od uruchomienia kredytu kredytobiorca ma na wpis hipoteki. Jeśli się w nim nie zmieścimy, bank może nawet wypowiedzieć umowę kredytową i zażądać przedterminowej spłaty kredytu. Tylko gdy towarzystwo ubezpieczeniowe zgodzi się na przedłużenie ubezpieczenia, można przesunąć termin ustanowienia hipoteki. Wówczas jednak zazwyczaj na nowo kalkulowana jest wysokość składki.
Obciążenie z tytułu ubezpieczenia kredytu przy inwestycjach w realizacji i tak jest długie. Często ubezpieczenie trzeba zapłacić za 6 miesięcy. Nie wszystkie banki zwracają pieniądze za niepotrzebną część ubezpieczenia. Z praktyki osób, które musiały kredyt ubezpieczyć, wynika, że nawet gdy po dwóch dniach od opłacenia ubezpieczenia na kolejne pół roku zjawiały się w banku z zabezpieczeniem kredytu hipoteką, nie zawsze pieniądze odzyskiwały.

Kiedy księga i odliczenie

Podatkowo przesunięcie podpisania aktu notarialnego na 2006 r. nie jest tak kosztowne. Przede wszystkim trzeba wskazać, że brak aktu notarialnego nie stoi na przeszkodzie do skorzystania z ulgi remontowej. Podatnicy, którzy kupili nowe mieszkania, mogą do końca roku spokojnie wydawać pieniądze na ich wykończenie (pismo MF nr PB5/MC-068-528-2125/03, dostępne na stronie internetowej MF – www.mf.gov.pl).
Do skorzystania z ulgi remontowej konieczny jest co prawda tytuł prawny. Ale akt notarialny to nie jedyny taki dokument. Marek Gadacz z działu doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers wyjaśnia, że za tytuł prawny uznaje się m.in. własność, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy lub inny stosunek zobowiązaniowy, na podstawie którego podatnik ma prawo do korzystania z lokalu lub budynku mieszkalnego. Zgodnie ze stanowiskiem MF, tytułem prawnym jest też umowa, na podstawie której członek spółdzielni jest obowiązany do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego – potwierdza ekspert.
Prawo do mieszkania może więc potwierdzać już protokół zdawczo- -odbiorczy, na podstawie którego przyszły właściciel otrzymuje klucze. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza że 2005 r. jest ostatnim rokiem obowiązywania ulgi remontowej. I podstawą odliczenia będą tylko wydatki poniesione do końca 2005 r.
Podpisanie aktu notarialnego w 2006 r. wpłynie za to na ulgę odsetkową. Jak przypomina Przemysław Skorupa, doradca podatkowy z Kancelarii Backer & McKenzie, w przypadku osób, które nabywają lokal mieszkalny, warunkiem skorzystania z ulgi jest zawarcie umowy o ustanowienie prawa spółdzielczego albo umowa w formie aktu notarialnego ustanawiająca odrębną własność lokalu bądź przenosząca własność budynku lub lokalu. Zaznacza, że bez podpisania aktu notarialnego nie można więc zacząć odliczać ulgi odsetkowej od kredytu na mieszkanie, nawet jeśli jest on już faktycznie spłacany.
Nie oznacza to jednak, że z odliczenia wcale nie można skorzystać. Odliczenia wydatków na spłatę odsetek od kredytu na mieszkanie można dokonać najwcześniej za rok podatkowy, w którym została zakończona dana inwestycja. W przypadku mieszkań końcem inwestycji jest właśnie podpisanie aktu notarialnego. Ale podatnik ma prawo do odliczenia odsetek zapłaconych rok przed zakończeniem inwestycji. Oznacza to, że podpisanie aktu notarialnego w marcu 2006 r. przesunie tylko rozliczenie odsetek za 2005 r. na 2007 r. do PIT za 2006 r. Na takim rozwiązaniu stracą jednak podatnicy, którzy kredyty zaczęli spłacać już w 2004 r., bo nie odliczą odsetek za jeden rok.

Jaka decyzja właściwa

Wynika z tego, że decyzji o tym, kiedy podpisać akt notarialny, nie należy podejmować pochopnie. Trzeba rozważyć wszystkie za i przeciw. Nęcące oszczędności w opłatach sądowych mogą nie być już tak spektakularne przy skalkulowaniu kosztów ubezpieczenia kredytu. Bank nie odstąpi od tego warunku aż do czasu obciążenia hipoteki. Bez aktu notarialnego w tym roku spokojnie można skorzystać z ulgi remontowej. Ale już odliczanie ulgi odsetkowej będzie trzeba zacząć rok później.
Trudny wybór, zwłaszcza gdy kredyt był uruchomiony na długo przed końcem budowy mieszkania. Oczywiście można podpisać akt notarialny w tym roku i poczekać do marca. Odliczyć ulgę odsetkową i... zapłacić za kolejne przedłużenie ubezpieczenia kredytu. Trzeba sobie zadać tylko jedno pytanie: bank przymknie oko „na skalkulowaną” zwłokę czy zażąda spłaty kredytu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aleksandra Tarka, Zbigniew Biskupski, Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA