REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpiecz intratną zwłokę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Za wpis prawa własności do księgi wieczystej zapłacimy tylko 200 zł bez względu na wartość mieszkania. Niestety dopiero od 1 marca 2006 r. Osoby, które nie podpisały jeszcze aktu notarialnego, nie powinny działać pochopnie. Czekanie na niskie opłaty w sądzie to dodatkowe ubezpieczenie kredytu i odsunięcie w czasie odliczania ulgi odsetkowej.
Dla kupujących mieszkanie, zwłaszcza nowe, znaczny koszt stanowią opłaty dodatkowe. Poważnym wydatkiem niewkalkulowanym w cenę mieszkania, a koniecznym, jest wpis do księgi wieczystej. Przy nowym mieszkaniu, które nie ma księgi wieczystej, potrzebne będzie opłacenie aż trzech wniosków: o założenie księgi, wpis prawa własności oraz przy mieszkaniu na kredyt wpis hipoteki. Dziś największa z tych opłat za wpis do księgi uzależniona jest od wartości transakcji, czyli ceny mieszkania. Teraz, kupując nowe mieszkanie za 120 tys. zł, w wydziale ksiąg wieczystych trzeba zapłacić aż 2060 zł. Załatwiając te same sprawy w marcu 2006 r. za wszystko zapłacimy mniej niż 1/4 tej kwoty.
Problem tylko w tym, że nie zawsze czekanie z podpisaniem aktu notarialnego i zwlekanie z założeniem księgi się opłaca.

Co zamiast drogiej hipoteki

Poważnym argumentem przeciw odkładaniu podpisania aktu notarialnego i załatwieniu księgi po 1 marca 2006 r. jest kwestia kosztów kredytu. W przypadku nowych mieszkań kredyty często uruchamiane są w trakcie realizacji, na długo przed jej zakończeniem. Do czasu zabezpieczenia kredytu hipoteką banki stosują zabezpieczenie zastępcze, czyli ubezpieczenie. Najprościej mówiąc polega to na tym, że kredytobiorca zobowiązuje się do opłacenia ubezpieczenia kredytu aż do momentu uzyskania wpisu do hipoteki. Składka płacona z tego tytułu może dochodzić nawet do 1 proc. kwoty kredytu w skali roku. Przy kredycie w wysokości 200 tys. zł oznacza to dodatkowy wydatek rzędu 100 lub więcej złotych miesięcznie.
Ponadto gdy wpis hipoteki następuje z opóźnieniem, banki często stosują wyższe oprocentowanie kredytów lub pobierają wyższą prowizję na ich udzielenie. Banki zabezpieczają się też przed odkładaniem formalności wieczystoksięgowych w nieskończoność. Umowy kredytowe określają, ile czasu od uruchomienia kredytu kredytobiorca ma na wpis hipoteki. Jeśli się w nim nie zmieścimy, bank może nawet wypowiedzieć umowę kredytową i zażądać przedterminowej spłaty kredytu. Tylko gdy towarzystwo ubezpieczeniowe zgodzi się na przedłużenie ubezpieczenia, można przesunąć termin ustanowienia hipoteki. Wówczas jednak zazwyczaj na nowo kalkulowana jest wysokość składki.
Obciążenie z tytułu ubezpieczenia kredytu przy inwestycjach w realizacji i tak jest długie. Często ubezpieczenie trzeba zapłacić za 6 miesięcy. Nie wszystkie banki zwracają pieniądze za niepotrzebną część ubezpieczenia. Z praktyki osób, które musiały kredyt ubezpieczyć, wynika, że nawet gdy po dwóch dniach od opłacenia ubezpieczenia na kolejne pół roku zjawiały się w banku z zabezpieczeniem kredytu hipoteką, nie zawsze pieniądze odzyskiwały.

Kiedy księga i odliczenie

Podatkowo przesunięcie podpisania aktu notarialnego na 2006 r. nie jest tak kosztowne. Przede wszystkim trzeba wskazać, że brak aktu notarialnego nie stoi na przeszkodzie do skorzystania z ulgi remontowej. Podatnicy, którzy kupili nowe mieszkania, mogą do końca roku spokojnie wydawać pieniądze na ich wykończenie (pismo MF nr PB5/MC-068-528-2125/03, dostępne na stronie internetowej MF – www.mf.gov.pl).
Do skorzystania z ulgi remontowej konieczny jest co prawda tytuł prawny. Ale akt notarialny to nie jedyny taki dokument. Marek Gadacz z działu doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers wyjaśnia, że za tytuł prawny uznaje się m.in. własność, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy lub inny stosunek zobowiązaniowy, na podstawie którego podatnik ma prawo do korzystania z lokalu lub budynku mieszkalnego. Zgodnie ze stanowiskiem MF, tytułem prawnym jest też umowa, na podstawie której członek spółdzielni jest obowiązany do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego – potwierdza ekspert.
Prawo do mieszkania może więc potwierdzać już protokół zdawczo- -odbiorczy, na podstawie którego przyszły właściciel otrzymuje klucze. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza że 2005 r. jest ostatnim rokiem obowiązywania ulgi remontowej. I podstawą odliczenia będą tylko wydatki poniesione do końca 2005 r.
Podpisanie aktu notarialnego w 2006 r. wpłynie za to na ulgę odsetkową. Jak przypomina Przemysław Skorupa, doradca podatkowy z Kancelarii Backer & McKenzie, w przypadku osób, które nabywają lokal mieszkalny, warunkiem skorzystania z ulgi jest zawarcie umowy o ustanowienie prawa spółdzielczego albo umowa w formie aktu notarialnego ustanawiająca odrębną własność lokalu bądź przenosząca własność budynku lub lokalu. Zaznacza, że bez podpisania aktu notarialnego nie można więc zacząć odliczać ulgi odsetkowej od kredytu na mieszkanie, nawet jeśli jest on już faktycznie spłacany.
Nie oznacza to jednak, że z odliczenia wcale nie można skorzystać. Odliczenia wydatków na spłatę odsetek od kredytu na mieszkanie można dokonać najwcześniej za rok podatkowy, w którym została zakończona dana inwestycja. W przypadku mieszkań końcem inwestycji jest właśnie podpisanie aktu notarialnego. Ale podatnik ma prawo do odliczenia odsetek zapłaconych rok przed zakończeniem inwestycji. Oznacza to, że podpisanie aktu notarialnego w marcu 2006 r. przesunie tylko rozliczenie odsetek za 2005 r. na 2007 r. do PIT za 2006 r. Na takim rozwiązaniu stracą jednak podatnicy, którzy kredyty zaczęli spłacać już w 2004 r., bo nie odliczą odsetek za jeden rok.

Jaka decyzja właściwa

Wynika z tego, że decyzji o tym, kiedy podpisać akt notarialny, nie należy podejmować pochopnie. Trzeba rozważyć wszystkie za i przeciw. Nęcące oszczędności w opłatach sądowych mogą nie być już tak spektakularne przy skalkulowaniu kosztów ubezpieczenia kredytu. Bank nie odstąpi od tego warunku aż do czasu obciążenia hipoteki. Bez aktu notarialnego w tym roku spokojnie można skorzystać z ulgi remontowej. Ale już odliczanie ulgi odsetkowej będzie trzeba zacząć rok później.
Trudny wybór, zwłaszcza gdy kredyt był uruchomiony na długo przed końcem budowy mieszkania. Oczywiście można podpisać akt notarialny w tym roku i poczekać do marca. Odliczyć ulgę odsetkową i... zapłacić za kolejne przedłużenie ubezpieczenia kredytu. Trzeba sobie zadać tylko jedno pytanie: bank przymknie oko „na skalkulowaną” zwłokę czy zażąda spłaty kredytu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aleksandra Tarka, Zbigniew Biskupski, Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA