REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można odzyskać podatek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do miejsc postojowych sprzedawanych łącznie z mieszkaniem należało zastosować 0-proc. sta-wkę VAT - stwierdził WSA w Warszawie. Dla deweloperów to istotny argument w staraniach o zwrot VAT.

W środę firma Budrex S.A. wygrała kilkuletnią walkę z fiskusem o możliwość zastosowania 0-proc. stawki VAT przy sprzedaży miejsc postojowych. Prawo to potwierdził ostatecznie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylając decyzje organów podatkowych obu instancji.

REKLAMA

Autopromocja

Przypomnijmy, spółka, realizując inwestycje mieszkaniowe, proponowała klientom miejsca postojowe w podziemnych garażach. Z umów zawieranych z klientami wynikało, że miejsca te są nierozerwalnie związane z samym mieszkaniem. I nie mogą być odrębnym przedmiotem sprzedaży. Cena miejsca postojowego była skalkulowana bez VAT.

Organy podatkowe uznały, że Budrex popełnił błąd, bo sprzedaż miejsc w garażu opodatkowana jest 22-proc. podatkiem. Spółka zapłaciła VAT z własnej kieszeni, ale nie dała za wygraną.


 

36 600 zł Cena miejsca postojowego według stawki 22-proc. (30 000 zł + 6600 zł)
32 100 zł Cena miejsca postojowego według stawki 7-proc. (30 000 zł + 2100 zł)
4500 zł – to różnica w cenie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spór trafił do sądu kilka lat temu, ale przełomem w sprawie okazał się wyrok NSA z 22 czerwca 2005 r. (sygn. akt I FSK103/05). W pisemnym uzasadnieniu sąd jasno wskazał, że spółka nie musiała płacić 22-proc. VAT bo sprzedawała prawo do miejsca postojowego. W ocenie NSA nie można dzielić przedmiotu sprzedaży na poszczególne składniki tylko i wyłącznie po to, żeby na gruncie prawa podatkowego można było zastosować różne stawki podatku. WSA musiał to potwierdzić (sygn. akt IIISA/Wa2516/05). Dla spółki Budrex sprawa się zakończyła. Zapłacone przez nią ponad 400 tys. zł wróci wraz z pokaźnymi odsetkami na konto firmy.

Wyrok może mieć jednak konsekwencje dla innych firm, które zapłaciły 22-proc. VAT. Będzie istotnym argumentem przy wniosku o zwrot nadpłaty. Mecenas Agnieszka Bieńkowska, która reprezentowała spółkę Budrex przed sądem, podkreśla jednak, że wiele firm deweloperskich nie będzie mogło już odzyskać zapłaconego VAT z uwagi na przedawnienie. Nie ukrywa, że tak długie rozstrzyganie sprawy okazało się korzystne dla fiskusa, bo gdyby wyrok NSA zapadł np. w 2003 r., to inni deweloperzy mogliby wystąpić o zwrot.

Wyrok może mieć znaczenie na przyszłość. Obecnie deweloperzy różnicują stawki VAT na mieszkania i miejsca postojowe. Wyrok wskazujący, że tego robić nie można, otwiera furtkę do zastosowania obniżonej 7-proc. stawki VAT w obu przypadkach (stawka 7-proc. będzie obowiązywać do końca 2007 r.), i do wnioskowania o zwrot różnicy w VAT zapłaconego od 1 maja 2004 r.

Występowanie o zwrot VAT przez firmy deweloperskie leży przede wszystkim w interesie ich klientów, bo to oni w większości przypadków ponieśli ciężar 22-proc. stawki VAT. Pozostaje tylko pytanie, czy firmy będą chciały podjąć wyzwanie i wejść w spór z fiskusem, żeby klienci odzyskali pieniądze. Spółce Budrex opłaciło się to.

Aleksandra Tarka

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA