REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można odzyskać podatek

REKLAMA

Do miejsc postojowych sprzedawanych łącznie z mieszkaniem należało zastosować 0-proc. sta-wkę VAT - stwierdził WSA w Warszawie. Dla deweloperów to istotny argument w staraniach o zwrot VAT.

W środę firma Budrex S.A. wygrała kilkuletnią walkę z fiskusem o możliwość zastosowania 0-proc. stawki VAT przy sprzedaży miejsc postojowych. Prawo to potwierdził ostatecznie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylając decyzje organów podatkowych obu instancji.

REKLAMA

Autopromocja

Przypomnijmy, spółka, realizując inwestycje mieszkaniowe, proponowała klientom miejsca postojowe w podziemnych garażach. Z umów zawieranych z klientami wynikało, że miejsca te są nierozerwalnie związane z samym mieszkaniem. I nie mogą być odrębnym przedmiotem sprzedaży. Cena miejsca postojowego była skalkulowana bez VAT.

Organy podatkowe uznały, że Budrex popełnił błąd, bo sprzedaż miejsc w garażu opodatkowana jest 22-proc. podatkiem. Spółka zapłaciła VAT z własnej kieszeni, ale nie dała za wygraną.


 

36 600 zł Cena miejsca postojowego według stawki 22-proc. (30 000 zł + 6600 zł)
32 100 zł Cena miejsca postojowego według stawki 7-proc. (30 000 zł + 2100 zł)
4500 zł – to różnica w cenie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spór trafił do sądu kilka lat temu, ale przełomem w sprawie okazał się wyrok NSA z 22 czerwca 2005 r. (sygn. akt I FSK103/05). W pisemnym uzasadnieniu sąd jasno wskazał, że spółka nie musiała płacić 22-proc. VAT bo sprzedawała prawo do miejsca postojowego. W ocenie NSA nie można dzielić przedmiotu sprzedaży na poszczególne składniki tylko i wyłącznie po to, żeby na gruncie prawa podatkowego można było zastosować różne stawki podatku. WSA musiał to potwierdzić (sygn. akt IIISA/Wa2516/05). Dla spółki Budrex sprawa się zakończyła. Zapłacone przez nią ponad 400 tys. zł wróci wraz z pokaźnymi odsetkami na konto firmy.

Wyrok może mieć jednak konsekwencje dla innych firm, które zapłaciły 22-proc. VAT. Będzie istotnym argumentem przy wniosku o zwrot nadpłaty. Mecenas Agnieszka Bieńkowska, która reprezentowała spółkę Budrex przed sądem, podkreśla jednak, że wiele firm deweloperskich nie będzie mogło już odzyskać zapłaconego VAT z uwagi na przedawnienie. Nie ukrywa, że tak długie rozstrzyganie sprawy okazało się korzystne dla fiskusa, bo gdyby wyrok NSA zapadł np. w 2003 r., to inni deweloperzy mogliby wystąpić o zwrot.

Wyrok może mieć znaczenie na przyszłość. Obecnie deweloperzy różnicują stawki VAT na mieszkania i miejsca postojowe. Wyrok wskazujący, że tego robić nie można, otwiera furtkę do zastosowania obniżonej 7-proc. stawki VAT w obu przypadkach (stawka 7-proc. będzie obowiązywać do końca 2007 r.), i do wnioskowania o zwrot różnicy w VAT zapłaconego od 1 maja 2004 r.

Występowanie o zwrot VAT przez firmy deweloperskie leży przede wszystkim w interesie ich klientów, bo to oni w większości przypadków ponieśli ciężar 22-proc. stawki VAT. Pozostaje tylko pytanie, czy firmy będą chciały podjąć wyzwanie i wejść w spór z fiskusem, żeby klienci odzyskali pieniądze. Spółce Budrex opłaciło się to.

Aleksandra Tarka

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Stopy NBP spadną w II połowie 2025 r. Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

REKLAMA

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA

Wymiana tachografów w 2025 r. Komisja Europejska wprowadziła okres przejściowy. Edukacja zamiast kar - co to oznacza w praktyce?

Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele G2V2. Do końca lutego 2025 roku służby kontrolne w krajach UE mają stosować łagodniejsze podejście, rezygnując z kar na rzecz edukacji. Choć dla wielu firm transportowych to ulga, ekspert Inelo przestrzega - dokument nie daje pełnej gwarancji ochrony przed mandatami. Co więcej, sierpniowy termin wymiany kolejnej generacji tachografów nie przewiduje takiego ułatwienia.

Obniżenie kapitału zakładowego w spółce z o.o. Jak to zrobić i kiedy warto

Czym jest obniżenie kapitału zakładowego, jak je przeprowadzić w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz w jakich sytuacjach może się to okazać korzystną decyzją?

REKLAMA