REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradzą, ale nie w sprawach podatkowych i finansowych

REKLAMA

Emeryci i osoby ubogie nie skorzystają z pomocy doradcy podatkowego przy wypełnianiu PIT-u czy rozwiązywaniu innych problemów podatkowych. Propozycje zawarte w sejmowym projekcie ustawy o dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej dyskryminują podatników. Porady nie mogą dotyczyć spraw podatkowych.

W tym tygodniu Sejm zajmie się pierwszym czytaniem projektu ustawy o dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej przyznawanej przez państwo osobom fizycznym. Ustawa zakłada utworzenie 43 biur pomocy prawnej, z których mogłyby korzystać osoby ubogie. Jednocześnie wyłącza ze swojego zakresu sprawy podatkowe, celne i dewizowe. W uzasadnieniu projektu czytamy, że konieczność zapewnienia nieodpłatnej pomocy prawnej wynika z zobowiązań międzynarodowych Polski, w tym obowiązku zagwarantowania prawa do sądu. Projekt rozwiązuje ten problem, wprowadzając możliwość uzyskania pomocy prawnej w zakresie porady z wybranego zakresu prawa oraz pomocy prawnej, polegającej na reprezentacji osoby niezamożnej przed sądami. Pomoc ta ma dotyczyć wszystkich spraw, poza podatkowymi, celnymi i dewizowymi.

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy i gdzie powstaną biura pomocy prawnej

• Do 30 maja 2006 r. – w jedenastu miastach będących siedzibami sądów okręgowych.
• Do 30 czerwca 2007 r. – w kolejnych dziesięciu miastach będących siedzibami sądów okręgowych.
• Do dnia 31 grudnia 2008 r. – w pozostałych 22 miastach.

Co obejmuje pomoc prawna

• Podstawowa pomoc prawna
udzielanie osobom fizycznym porady prawnej lub informacji o obowiązującym stanie prawnym regulującym daną sprawę o trybie, podmiocie lub organizacji właściwych do jej załatwienia, a także pomoc w opracowaniu projektu pisma dotyczącego danej kwestii prawnej;
• Kwalifikowana pomoc prawna
zapewnienie reprezentacji osób fizycznych w sprawach dotyczących ich praw lub interesów, które mają być lub są prowadzone na terytorium kraju.
Porady obejmą prawo rodzinne, mieszkaniowe, socjalne itp. Nie dotyczą spraw podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chodzi o reprezentację przed sądami, wydaje się, że problemu nie ma. Mamy ustawę o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, która daje podatnikom możliwość skorzystania z bezpłatnej pomocy. Niezamożny podatnik może być reprezentowany przez radcę prawnego, adwokata czy doradcę podatkowego za darmo, oczywiście po spełnieniu określonych warunków. Natomiast nie ma on możliwości uzyskania bezpłatnej porady prawnej z zakresu prawa podatkowego.

– Nie wiadomo, dlaczego projekt nowej ustawy różnicuje obywateli pod względem zakresu przedmiotowego ich problemów – zastanawia się Aleksander Stanek, doradca podatkowy. Wydaje się, że sprawy podatkowe i finansowe mogą być nie mniej dotkliwe niż cywilne, rodzinne itp. Powstaje pytanie, dlaczego biedny emeryt, matka samotnie wychowująca dzieci itp. nie mogliby skorzystać np. z pomocy doradcy podatkowego przy wypełnieniu PIT-u lub rozwiązaniu innej trudnej kwestii podatkowej.

REKLAMA

– Nie zapewniono obywatelowi pełnego prawa wyboru, czy chce on współpracować z radcą prawnym, adwokatem czy doradcą podatkowym. To może w przyszłości być podstawą zarzutów konstytucyjnych – stwierdza Dariusz Malinowski, doradca podatkowy.

– Jeżeli przewiduje się możliwość określonej pomocy prawnej w sposób bezpłatny, to nie ma żadnego merytorycznego powodu, żeby wyłączać z tego zakresu sprawy podatkowe i żeby nie mogli jej świadczyć doradcy podatkowi – podkreślił prof. Witold Modzelewski, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

 Wiesława Moczydłowska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA