REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradzą, ale nie w sprawach podatkowych i finansowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Emeryci i osoby ubogie nie skorzystają z pomocy doradcy podatkowego przy wypełnianiu PIT-u czy rozwiązywaniu innych problemów podatkowych. Propozycje zawarte w sejmowym projekcie ustawy o dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej dyskryminują podatników. Porady nie mogą dotyczyć spraw podatkowych.

W tym tygodniu Sejm zajmie się pierwszym czytaniem projektu ustawy o dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej przyznawanej przez państwo osobom fizycznym. Ustawa zakłada utworzenie 43 biur pomocy prawnej, z których mogłyby korzystać osoby ubogie. Jednocześnie wyłącza ze swojego zakresu sprawy podatkowe, celne i dewizowe. W uzasadnieniu projektu czytamy, że konieczność zapewnienia nieodpłatnej pomocy prawnej wynika z zobowiązań międzynarodowych Polski, w tym obowiązku zagwarantowania prawa do sądu. Projekt rozwiązuje ten problem, wprowadzając możliwość uzyskania pomocy prawnej w zakresie porady z wybranego zakresu prawa oraz pomocy prawnej, polegającej na reprezentacji osoby niezamożnej przed sądami. Pomoc ta ma dotyczyć wszystkich spraw, poza podatkowymi, celnymi i dewizowymi.

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy i gdzie powstaną biura pomocy prawnej

• Do 30 maja 2006 r. – w jedenastu miastach będących siedzibami sądów okręgowych.
• Do 30 czerwca 2007 r. – w kolejnych dziesięciu miastach będących siedzibami sądów okręgowych.
• Do dnia 31 grudnia 2008 r. – w pozostałych 22 miastach.

Co obejmuje pomoc prawna

REKLAMA

• Podstawowa pomoc prawna
udzielanie osobom fizycznym porady prawnej lub informacji o obowiązującym stanie prawnym regulującym daną sprawę o trybie, podmiocie lub organizacji właściwych do jej załatwienia, a także pomoc w opracowaniu projektu pisma dotyczącego danej kwestii prawnej;
• Kwalifikowana pomoc prawna
zapewnienie reprezentacji osób fizycznych w sprawach dotyczących ich praw lub interesów, które mają być lub są prowadzone na terytorium kraju.
Porady obejmą prawo rodzinne, mieszkaniowe, socjalne itp. Nie dotyczą spraw podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chodzi o reprezentację przed sądami, wydaje się, że problemu nie ma. Mamy ustawę o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, która daje podatnikom możliwość skorzystania z bezpłatnej pomocy. Niezamożny podatnik może być reprezentowany przez radcę prawnego, adwokata czy doradcę podatkowego za darmo, oczywiście po spełnieniu określonych warunków. Natomiast nie ma on możliwości uzyskania bezpłatnej porady prawnej z zakresu prawa podatkowego.

– Nie wiadomo, dlaczego projekt nowej ustawy różnicuje obywateli pod względem zakresu przedmiotowego ich problemów – zastanawia się Aleksander Stanek, doradca podatkowy. Wydaje się, że sprawy podatkowe i finansowe mogą być nie mniej dotkliwe niż cywilne, rodzinne itp. Powstaje pytanie, dlaczego biedny emeryt, matka samotnie wychowująca dzieci itp. nie mogliby skorzystać np. z pomocy doradcy podatkowego przy wypełnieniu PIT-u lub rozwiązaniu innej trudnej kwestii podatkowej.

REKLAMA

– Nie zapewniono obywatelowi pełnego prawa wyboru, czy chce on współpracować z radcą prawnym, adwokatem czy doradcą podatkowym. To może w przyszłości być podstawą zarzutów konstytucyjnych – stwierdza Dariusz Malinowski, doradca podatkowy.

– Jeżeli przewiduje się możliwość określonej pomocy prawnej w sposób bezpłatny, to nie ma żadnego merytorycznego powodu, żeby wyłączać z tego zakresu sprawy podatkowe i żeby nie mogli jej świadczyć doradcy podatkowi – podkreślił prof. Witold Modzelewski, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

 Wiesława Moczydłowska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA