REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mogą powstać nowe problemy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Projekty zmian ustawy o podatku od towarów i usług przedstawione zarówno przez PiS, jak i PO znacznie liberalizują obecne przepisy. Niektóre jednak rozwiązania, np. umożliwiające praktyczne, nieograniczone tworzenie grup podatkowych, mogłyby mieć negatywne skutki.

W toku kampanii przedwyborczej Platforma Obywatelska oraz Prawo i Sprawiedliwość obiecywały uproszczenie podatków. PO opracowała własny projekt nowej ustawy o podatku od towarów i usług. PiS natomiast popiera zmiany w VAT, nad którymi pracuje Rada Podatkowa utworzona przy Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Z informacji uzyskanych przez nas z PKPP Lewiatan wynika, że prace nad nowelizacją ustawy o VAT dobiegają końca.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrowersyjne propozycje

Wiele propozycji zawartych w obu projektach ocenianych jest jako potrzebne. – Dotyczą one m.in. wprowadzenia do polskiej ustawy pojęcia „komisu usług”, które funkcjonuje w VI dyrektywie, a którego brakuje obecnie w polskich przepisach wewnętrznych. Jako korzystne należy też ocenić propozycje wprowadzenia tzw. grupy podatkowej, czyli możliwości traktowania dwóch lub więcej podmiotów jako jednego podatnika, w przypadku przedsiębiorstw powiązanych finansowo lub organizacyjnie. Wprowadziłoby to znaczne uproszczenie praktyczne w rozliczeniach VAT – twierdzi Anna Bryńska z międzynarodowej kancelarii Lovells.

Do wielu proponowanych rozwiązań dotyczących grup kapitałowych w VAT ma jednak poważne zastrzeżenia prof. dr hab. Witold Modzelewski, prezes Instytutu Studiów Podatkowych. Jak podkreśla, grupy kapitałowe w VAT powinny być wyjątkiem, a nie zasadą. – Tymczasem na podstawie zgłaszanych propozycji można dojść do wniosku, że w Polsce istniałyby praktycznie nieograniczone możliwości tworzenia grup podatkowych w VAT. Grupę mogłoby utworzyć np. czterech podatników będących osobami fizycznymi lub czterysta firm powiązanych ze sobą. Problem w tym, że w zgłaszanych propozycjach nie przewidziano jakichś szczególnych ograniczeń.

REKLAMA

Wprowadzenie zaś istotnych barier prawnych w tworzeniu takich grup jest konieczne – podkreśla prof. Witold Modzelewski. Jego zdaniem, tworzenie dużych grup podatkowych dla celów VAT mogłoby doprowadzić do złamania zasad wolnej konkurencji. Po wprowadzeniu takich zmian VAT przestałby być podatkiem powszechnym, a zamiast tego stałby się selektywnym. Podatnicy należący do grup mieliby znacznie korzystniejsze warunki od tych, którzy działaliby samodzielnie – przestrzega prof. Witold Modzelewski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uproszczona dokumentacja

Anna Bryńska zauważa, że obydwa projekty przewidują także uproszczenia w zakresie dokumentacji niezbędnej do zastosowania stawki 0 proc. VAT dla wspólnotowej dostawy towarów, co zgodne jest z postulatami podatników.

– Obydwa projekty zmierzają do ograniczenia sytuacji, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku. Dotyczy to m.in. wydatków na zakup paliwa czy też wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu. Tego rodzaju liberalizacja z całą pewnością wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników i pozostaje w zgodzie z linią orzecznictwa ETS – dodaje Jarosław Ostrowski z kancelarii Nowakowski i Wspólnicy. Ponadto trzeba jednak zaznaczyć, że w projekcie PO jak dotąd brak jest rozwiązań dotyczących odliczenia VAT od zakupu samochodów, natomiast w projekcie PiS jednoznacznie to odliczenie podatnikom przysługuje.

Stawki VAT

Na istotne rozbieżności w projektach zwraca uwagę Jarosław Ostrowski. – Projekt PO zawiera obniżenie i ujednolicenie stawki podatku do 15 proc. Rozwiązanie to w mojej ocenie sprzyja rozwojowi gospodarki i ocenić je należy jako pozytywne, choć oczywiście niełatwe do przeprowadzenia w Sejmie. Z kolei ten projekt zawiera gorsze rozwiązanie co do okresu, w którym powinien nastąpić zwrot podatku.

Utrzymuje on bowiem

180-dniowy termin oczekiwania. W propozycji Rady Podatkowej PKPP Lewiatan termin skrócono do 60 dni – mówi Jarosław Ostrowski.

Zaliczkowa zapłata

Projekt PO zakłada możliwość zaliczkowej formy zapłaty podatku, czyli tzw. ryczałt płatniczy dla podatników, których obroty nie przekraczają wysokości 15 tys. euro rocznie. Będą oni mogli dokonywać miesięcznych płatności VAT obliczonych na podstawie wartości zobowiązania podatkowego w poprzednim roku kalendarzowym.

Właściwa deklaracja VAT miałaby być przez takich podatników składana raz na kwartał. Z kolei projekt popierany przez PiS przewiduje liberalizację warunków korzystania z uproszczenia dotyczącego tzw. wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych. Oba projekty zawierają więc przepisy, które przynajmniej teoretycznie mogą przyczynić się do uproszczenia rozliczeń VAT. Jednak analizując obydwa projekty trudno nie oprzeć się wrażeniu, że są to propozycje nie do końca przemyślane i wymagają jeszcze sporo pracy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Bogdan Świąder
Krzysztof Tomaszewski
Konrad Piłat



Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA

KSeF zmieni wszystko. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

Podatek od darowizn: kiedy zapłacisz, a kiedy unikniesz fiskusa

Wiele osób jest przekonanych, że darowizny w rodzinie są zawsze wolne od podatku. To nieprawda. Zwolnienie istnieje, ale tylko pod warunkiem, że obdarowany zgłosi darowiznę w terminie i udokumentuje przekazanie pieniędzy.

KSeF 2.0: księgowi (biura rachunkowe) będą nakłaniani do wystawiania faktur? Uwaga na odpowiedzialność karno-skarbową

Wraz z obowiązkowym wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur wielu przedsiębiorców może próbować przerzucić na księgowych nie tylko nowe obowiązki, ale i odpowiedzialność. Eksperci ostrzegają: wystawienie faktury w imieniu klienta to nie tylko pomoc w formalnościach, lecz także osobiste ryzyko karno-skarbowe. Zanim biura rachunkowe zgodzą się na taką współpracę, powinny dokładnie rozważyć, gdzie kończy się ich rola, a zaczyna odpowiedzialność za cudzy biznes.

MCU rusza 1 listopada 2025 – jak uzyskać certyfikat KSeF?

1 listopada 2025 r. Ministerstwo Finansów uruchomi Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU) – nową funkcjonalność, która umożliwi nadawanie uprawnień użytkownikom i wydawanie certyfikatów KSeF. Certyfikaty te staną się podstawowym narzędziem uwierzytelnienia w systemie KSeF 2.0.

REKLAMA

KSeF za 3 miesiące wejdzie w życie. Czego księgowi boją się najbardziej?

KSeF to wciąż głęboka niepewność. Za 3 miesiące wchodzi w życie. Czego księgowi boją się najbardziej? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24.

W KSeF 2.0 NIP jest kluczowy

Od 1 lutego 2026 r. każdy przedsiębiorca będzie odbierał e-faktury w KSeF. Tego samego dnia obowiązek wystawiania obejmie największe firmy, czyli te z obrotem powyżej 200 mln zł za 2024 r. Od 1 kwietnia 2026 r. dołączają pozostali, niezależnie od formy prawnej. Do końca 2026 r. działa okres przejściowy – można wystawiać poza KSeF, o ile w danym miesiącu łączna sprzedaż na takich fakturach nie przekroczy 10 tys. zł brutto. Po przekroczeniu limitu dokumenty wystawia się już w KSeF.

REKLAMA