REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mogą powstać nowe problemy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Projekty zmian ustawy o podatku od towarów i usług przedstawione zarówno przez PiS, jak i PO znacznie liberalizują obecne przepisy. Niektóre jednak rozwiązania, np. umożliwiające praktyczne, nieograniczone tworzenie grup podatkowych, mogłyby mieć negatywne skutki.

W toku kampanii przedwyborczej Platforma Obywatelska oraz Prawo i Sprawiedliwość obiecywały uproszczenie podatków. PO opracowała własny projekt nowej ustawy o podatku od towarów i usług. PiS natomiast popiera zmiany w VAT, nad którymi pracuje Rada Podatkowa utworzona przy Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Z informacji uzyskanych przez nas z PKPP Lewiatan wynika, że prace nad nowelizacją ustawy o VAT dobiegają końca.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kontrowersyjne propozycje

Wiele propozycji zawartych w obu projektach ocenianych jest jako potrzebne. – Dotyczą one m.in. wprowadzenia do polskiej ustawy pojęcia „komisu usług”, które funkcjonuje w VI dyrektywie, a którego brakuje obecnie w polskich przepisach wewnętrznych. Jako korzystne należy też ocenić propozycje wprowadzenia tzw. grupy podatkowej, czyli możliwości traktowania dwóch lub więcej podmiotów jako jednego podatnika, w przypadku przedsiębiorstw powiązanych finansowo lub organizacyjnie. Wprowadziłoby to znaczne uproszczenie praktyczne w rozliczeniach VAT – twierdzi Anna Bryńska z międzynarodowej kancelarii Lovells.

Do wielu proponowanych rozwiązań dotyczących grup kapitałowych w VAT ma jednak poważne zastrzeżenia prof. dr hab. Witold Modzelewski, prezes Instytutu Studiów Podatkowych. Jak podkreśla, grupy kapitałowe w VAT powinny być wyjątkiem, a nie zasadą. – Tymczasem na podstawie zgłaszanych propozycji można dojść do wniosku, że w Polsce istniałyby praktycznie nieograniczone możliwości tworzenia grup podatkowych w VAT. Grupę mogłoby utworzyć np. czterech podatników będących osobami fizycznymi lub czterysta firm powiązanych ze sobą. Problem w tym, że w zgłaszanych propozycjach nie przewidziano jakichś szczególnych ograniczeń.

REKLAMA

Wprowadzenie zaś istotnych barier prawnych w tworzeniu takich grup jest konieczne – podkreśla prof. Witold Modzelewski. Jego zdaniem, tworzenie dużych grup podatkowych dla celów VAT mogłoby doprowadzić do złamania zasad wolnej konkurencji. Po wprowadzeniu takich zmian VAT przestałby być podatkiem powszechnym, a zamiast tego stałby się selektywnym. Podatnicy należący do grup mieliby znacznie korzystniejsze warunki od tych, którzy działaliby samodzielnie – przestrzega prof. Witold Modzelewski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uproszczona dokumentacja

Anna Bryńska zauważa, że obydwa projekty przewidują także uproszczenia w zakresie dokumentacji niezbędnej do zastosowania stawki 0 proc. VAT dla wspólnotowej dostawy towarów, co zgodne jest z postulatami podatników.

– Obydwa projekty zmierzają do ograniczenia sytuacji, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku. Dotyczy to m.in. wydatków na zakup paliwa czy też wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu. Tego rodzaju liberalizacja z całą pewnością wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników i pozostaje w zgodzie z linią orzecznictwa ETS – dodaje Jarosław Ostrowski z kancelarii Nowakowski i Wspólnicy. Ponadto trzeba jednak zaznaczyć, że w projekcie PO jak dotąd brak jest rozwiązań dotyczących odliczenia VAT od zakupu samochodów, natomiast w projekcie PiS jednoznacznie to odliczenie podatnikom przysługuje.

Stawki VAT

Na istotne rozbieżności w projektach zwraca uwagę Jarosław Ostrowski. – Projekt PO zawiera obniżenie i ujednolicenie stawki podatku do 15 proc. Rozwiązanie to w mojej ocenie sprzyja rozwojowi gospodarki i ocenić je należy jako pozytywne, choć oczywiście niełatwe do przeprowadzenia w Sejmie. Z kolei ten projekt zawiera gorsze rozwiązanie co do okresu, w którym powinien nastąpić zwrot podatku.

Utrzymuje on bowiem

180-dniowy termin oczekiwania. W propozycji Rady Podatkowej PKPP Lewiatan termin skrócono do 60 dni – mówi Jarosław Ostrowski.

Zaliczkowa zapłata

Projekt PO zakłada możliwość zaliczkowej formy zapłaty podatku, czyli tzw. ryczałt płatniczy dla podatników, których obroty nie przekraczają wysokości 15 tys. euro rocznie. Będą oni mogli dokonywać miesięcznych płatności VAT obliczonych na podstawie wartości zobowiązania podatkowego w poprzednim roku kalendarzowym.

Właściwa deklaracja VAT miałaby być przez takich podatników składana raz na kwartał. Z kolei projekt popierany przez PiS przewiduje liberalizację warunków korzystania z uproszczenia dotyczącego tzw. wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych. Oba projekty zawierają więc przepisy, które przynajmniej teoretycznie mogą przyczynić się do uproszczenia rozliczeń VAT. Jednak analizując obydwa projekty trudno nie oprzeć się wrażeniu, że są to propozycje nie do końca przemyślane i wymagają jeszcze sporo pracy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Bogdan Świąder
Krzysztof Tomaszewski
Konrad Piłat



Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA