REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zyski dzięki lukom w przepisach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Resort finansów był ostrzegany przed konsekwencjami rozporządzenia, które umożliwiło nielegalny handel olejem opałowym korzystającym z preferencyjnej stawki. Aby skończyć z oszustwami, branża paliwowa chce zmienić ustawę o akcyzie.

Projekt rozporządzenia, które pozwoliło na sprzedaż niebarwionego oleju opałowego, był konsultowany m.in. z Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). Ta, mimo bardzo krótkiego terminu na analizę, zwróciła ministerstwu uwagę, że jeden z przepisów może prowadzić do nadużyć.

REKLAMA

– Często dostrzegamy zagrożenia czy pułapki, które ukryte są w przepisach. Czasami Ministerstwo Finansów wykorzystuje nasze uwagi, czasami nie. Poza tym nie wszystkie luki udaje nam się zauważyć. Niektóre wychodzą dopiero w praktyce. Problemem są bardzo krótkie terminy, które resort finansów daje nam na analizę rozporządzeń – mówi Jacek Wróblewski, dyrektor POPiHN.

– W naszych materiałach nie ma uwagi tej organizacji na ten temat – wyjaśnia wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Dziś resort przyznaje się do błędu i przygotowuje zmianę rozporządzenia, która ma zlikwidować lukę w prawie. Jest już gotowa, i jak zapewnia J. Neneman, zostanie podpisana lada dzień. Wprowadza obowiązek barwienia oleju opałowego opodatkowanego niższą akcyzą.

Sprawa dotyczy rozporządzenia z końca maja. Zwalnia ono z obowiązku barwienia jeden z rodzajów oleju opałowego, opodatkowanego niską akcyzą – 60 zł za 1000 litrów. Ponieważ nie jest on barwiony, przerabiany jest na olej napędowy i sprzedawany z wielkim zyskiem (akcyza 1099 zł/1000 l). O problemie z tym związanym informowała „Rzeczpospolita” i „Radio Zet”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Andrzej Szcześniak, ekspert z branży paliwowej mówi, że to nie pierwsza wpadka Ministerstwa Finansów.

– Praktyka tworzenia przepisów, które łatwo obejść, trwa od lat 90. Czasami ich adresat jest jasny. Musi tylko wiedzieć, jak obejść przepisy – tłumaczy A. Szcześniak.


Początkowo oszustwa paliwowe związane były ze zwolnioną z podatku benzyną lotniczą. Potem za zgodą resortu finansów na rynek trafiły ogromne ilości tzw. komponentów. Wkrótce okazało się, że na stacje benzynowe trafia tańsze paliwo do kutrów rybackich. W 2003 r. MF musiało poprawiać rozporządzenie, które mogło umożliwić odliczanie akcyzy od paliw zużywanych na potrzeby własne. W ubiegłym roku okazało się, że lukę w prawie wykorzystała Rafineria Trzebinia. Sprzedawała wielkie ilości obłożonych niską akcyzą olejów Flonaft i FL, które miały służyć w górnictwie. Ponieważ nie były barwione, trafiały do baków samochodów. Po Flonafcie pojawił się problem z Naftochronem.

– Nie wiem, czemu w ministerstwie powstają takie rozporządzenia. Są tam fachowcy od akcyzy i to oni piszą przepisy – dziwi się Aurelia Kuran-Puszkarska z Polskiej Izby Paliw Płynnych (PIPP).

Czy jedynym wyjściem jest wydawanie w kółko kolejnych rozporządzeń, które będą naprawiały powstałe wcześniej buble? Prawdopodobnie system uszczelniłoby zrównanie stawek akcyzy na paliwa napędowe i opałowe. Ale na to nie ma zgody społecznej.

– Poza tym trzeba by zapewnić zwrot podatku podmiotom wykorzystującym paliwa opałowe zgodnie z przeznaczeniem. To otworzyłoby kolejną puszkę Pandory – uważa Marta Szafarowska, doradca podatkowy z MDDP Michalik, Dłuska, Dziedzic i Partnerzy.

Antidotum na oszustwa proponuje PIPP. Przygotowuje projekt nowelizacji ustawy o akcyzie.

– Ma wyeliminować patologie w obrocie paliwami. Najwyższy czas zlikwidować szarą strefę i skończyć z wizerunkiem sprzedawcy paliw jako przestępcy – tłumaczy A. Kuran-Puszkarska.

 Marcin Musiał

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA