Sędzia mógł być urzędnikiem
REKLAMA
Niestety WSA był innego zdania. Sprawa znalazła finał w Trybunale Konstytucyjnym, który na wniosek skarżącej spółki miał orzec o konstytucyjności art. 18 i 19 ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (przepisy te dotyczyły wyłączenia sędziego). Trybunał w wyroku uznał niekonstytucyjność tylko art. 19 ustawy i to w zakresie, w jakim określa on stosunek osobisty. Zgodnie z tym przepisem, sąd wyłącza sędziego na jego żądanie lub na wniosek strony, jeżeli między nim a jedną ze stron lub jej przedstawicielem zachodzi stosunek osobisty tego rodzaju, że mógłby wywołać wątpliwości co do bezstronności sędziego. W uzasadnieniu ustnym Trybunał zwrócił jednak uwagę, iż nie można uznać, że każda opinia prawna wyłącza ze sprawowania funkcji sędziego. Dlatego ocena powinna być dokonywana w każdym przypadku odrębnie. Przesłanki wyłączenia określone w art. 19 ustawy są przesłankami względnymi, czyli podlegają ocenie. Wykonywanie funkcji urzędowych nie mieści się w ramach stosunku osobistego.
Sygn. akt SK 53/04.
Bogdan Świąder
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat