REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobrowolne karanie za 20 mln zł

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dobrowolne poddanie się odpowiedzialności karnej przez np. księgową może okazać się gwoździem do trumny firmy. ona sama nie zostanie wpisana do rejestru skazanych, ale pracodawca może zapłacić nawet do 20 mln zł.
Powodem zamieszania i niepokoju przedsiębiorców i ekspertów podatkowych są przepisy ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. Najgroźniejszy przepis w niej zawarty, pozwalający na ukaranie firmy za „grzech osób fizycznych”, budził od początku duże wątpliwości. Artykuł 4 ustawy, bo o nim mowa, po wyroku Trybunału Konstytucyjnego utracił moc z dniem 30 czerwca 2005 r. Poprawiony przepis wrócił jednak do ustawy 5 października 2005 r. I znów zarzucenie np. głównemu księgowemu spółki naruszeń przepisów kodeksu karnego skarbowego może być przyczyną pociągnięcia do odpowiedzialności spółki.

Zastosowanie sankcji

Najgorsze jest to, że podmiot zbiorowy podlega odpowiedzialności, jeżeli fakt popełnienia określonego czynu zabronionego przez osobę fizyczną został potwierdzony nie tylko prawomocnym wyrokiem skazującym.
Kara może spotkać też spółkę m.in. w przypadku dobrowolnego poddania się odpowiedzialności, z którego bardzo chętnie korzystają osoby odpowiedzialne za finanse. W obliczu zarzutów z kodeksu karnego skarbowego można zamknąć sprawę i, co najistotniejsze, uniknąć wpisu do rejestru skazanych.
Warto podkreślić, że grono osób fizycznych, za których czyny odpowiada firma, jest bardzo szeroki. Są to m. in. osoby działające w jej imieniu lub w interesie, pełnomocnicy, osoby podejmujące decyzje lub wykonujące kontrolę wewnętrzną, działające z przekroczeniem uprawnień czy na polecenie. Podmiot zbiorowy to przede wszystkim każda osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, której odrębne przepisy przyznają zdolność prawną.

Kij o dwóch końcach


Eksperci przyznają, że w przypadku wniosków o ukaranie podatnicy korzystają z dobrowolnego poddania się odpowiedzialności. Ale może się to nie opłacać. Powodem jest właśnie poprawiony przepis ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. Szybkie załatwienie sprawy po 5 października 2005 r. w trybie dobrowolnego poddania się karze to otwarta droga do ukarania spółki i objęcia jej dodatkową odpowiedzialnością. Jak na razie sprawy o ukaranie podmiotu zbiorowego nie są ekspertom znane. W związku z kontrowersjami dotyczącymi konstytucyjności przepisów były one omijane. Ale po poprawkach przepisy znów obowiązują i prędzej czy później zostaną użyte.
Zdaniem Huberta Cichonia, radcy prawnego z Deloitte, od października zagrożenie wzrosło, bo ustawa po wyroku Trybunału Konstytucyjnego została znowelizowana i da się ją zastosować. Robert Krasnodębski, radca prawny z Kancelarii Weil, Gotshal&Manges, podkreśla, że droga do ukarania jest długa. Jednak zwraca uwagę na poważne sankcje finansowe, jakie można zastosować. Firma może ponieść dotkliwe sankcje z powodu ukarania z kodeksu karnego skarbowego jej pracownika, pełnomocnika czy księgowego.
Zdaniem Mariusza Mareckiego, doradcy podatkowego z PricewaterhouseCoopers, do ustawy, mimo nowelizacji, organy jak na razie podchodzą z dużą ostrożnością. – Myślę jednak, że nie będą to martwe przepisy i organy będą je stosować – mówi.
Od dłuższego już czasu przestrzegamy naszych klientów i zapoznajemy ich z procedurami, które mogą zminimalizować zagrożenie odpowiedzialnością – mówi Dariusz Malinowski, tax director z KPMG.
Co prawda podmiot zbiorowy może uniknąć kary, ale będzie musiał dowieść, że dołożył należytej staranności w wyborze osoby ukaranej i należytego nadzoru nad nią. A to wcale nie będzie takie łatwe, bo są to klauzule generalne.
Postępowania o ukaranie

Eksperci zauważają, że obecnie wszczynanie postępowań o ukaranie na podstawie kodeksu karnego skarbowego (k.k.s.) staje się regułą.
– Z naszych obserwacji wynika, że dzisiaj w 100 proc. spraw organy wszczynają postępowanie karne skarbowe – mówi Hubert Cichoń. Podobną tendencję zaobserwował Robert Krasnodębski. Jak podkreśla, organy zaczynają działać automatycznie. Podatnicy są przerażeni, bo czasami jeden czy dwa dni spóźnienia się ze złożeniem deklaracji czy nawet z uregulowaniem odsetek powoduje obawy ścigania z k.k.s. Jeżeli podatnik nie może albo w porę nie złoży czynnego żalu, to bojąc się o wynik postępowania przed sądem bardzo chętnie korzysta z możliwości dobrowolnego poddania się odpowiedzialności. Nie ma wtedy wpisu do rejestru karnego, co często jest istotniejsze niż sama sankcja finansowa.
Także dla Mariusza Mareckiego obecnie wszczynanie postępowania karnego skarbowego po kontroli jest regułą. Choć zauważa, że różnie rozkłada się to w czasie. Zdarza się nawet tak, że sprawa odżywa po roku, kiedy podatnik zapomina o kontroli.

Gorliwość organów

Trudno dociec, co jest bezpośrednią przyczyną takiej gorliwości organów. Zdaniem Huberta Cichonia, jedną z przesłanek takiego postępowania może być to, że są to łatwe pieniądze dla organów. Proces przed sądem niesie ze sobą ryzyko niekorzystnego wyroku i wpisu do Krajowego Rejestru Skazanych. Jak zauważa mecenas Cichoń, nawet jeżeli obywatel nie czuje się winny i jest pewien swojego uniewinnienia, w ostatecznym rozrachunku chce sprawę załatwić szybko i bezboleśnie.
Z drugiej jednak strony może trudno się dziwić. Organy mają przecież obowiązek ścigania przestępstw. Jak podkreśla Mariusz Marecki, organy zazwyczaj przyjmują, że jeśli są spełnione przesłanki z k.k.s., to trzeba zbadać, czy ktoś jest winny. Podkreśla, że organy od zawsze miały taki obowiązek. Ale przyznaje, że trend wszczynania postępowań karnych nieomal w każdej sprawie trwa już od około trzech lat.

Szukają winnych

Ministerstwo Finansów zapewniło, że zaobserwowany wzrost postępowań karnych nie jest wynikiem wytycznych. Można zatem uznać, że organy po prostu wykonują swoje zadania i postanowiły skrupulatnie szukać winnych nadużyć skarbowych. Można też uznać, że jest to świetny sposób na poprawienie statystyk i uzyskanie pieniędzy, skoro podatnicy z lęku przed skazaniem sami płacą grzywny. Można wreszcie uznać, że jest to przygotowanie gruntu do rozszerzenia odpowiedzialności na firmy.

Liczba spraw karnych skarbowych
(wszczynanych z inicjatywy urzędów skarbowych i inspektorów kontroli skarbowej)
W 2003 r.:
• w 11 817 przypadkach skierowano do sądu akt oskarżenia,
• w 15 398 przypadkach sporządzony został i wniesiony do sądu wniosek o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności,
• w 14 565 przypadkach sądy zezwoliły na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności.
W 2004 r.:
• w 11 976 przypadkach skierowano do sądu akt oskarżenia,
• w 13 998 przypadkach sporządzony został wniosek o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności,
• w 13 488 przypadkach sądy zezwoliły na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności.
W I półroczu 2005 r. (dane dotyczą wyłącznie postępowań prowadzonych przez inspektorów kontroli skarbowej):
• 292 sprawy skierowane zostały do sądu z aktem oskarżenia,
• 1587 wniosków wpłynęło o dobrowolne poddanie się odpowiedzialności,
• w 1498 przypadkach sądy zezwoliły na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności.
Źródło: Ministerstwo Finansów

Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA