REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wszystkie odsetki można odliczyć

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jednym z popularniejszych odliczeń za 2005 rok będzie ulga odsetkowa. Podatnicy chętnie z niej korzystają. Niestety nie zawsze zgodnie z przepisami. Niedoinformowani ciągle popełniają liczne błędy. Odliczają na przykład odsetki od kredytów na zakup mieszkań na rynku wtórnym.
Zaczyna się gorący okres przygotowań do rozliczenia rocznego. Wielu podatników nadal chętnie korzysta z ulg, w tym z ulgi odsetkowej. Niestety możliwość odliczenia odsetek od kredytu na zakup mieszkania jest obwarowana licznymi warunkami.

Kredyt na nowy dom...

Wielu niedoinformowanych podatników chce odliczać każdy kredyt zaciągnięty na mieszkanie. Tymczasem odliczeniu podlegają tylko kredyty zaciągnięte na mieszkania i domy z rynku pierwotnego. Podatnik odliczy tylko wydatki na spłatę odsetek od kredytów i pożyczek udzielonych na sfinansowanie jednej z czterech inwestycji mających na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych. Są to inwestycje związane z:
• budową domu,
• wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego domu lub mieszkania,
• zakupem nowo wybudowanego domu lub mieszkania w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej (np. deweloper),
• nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.
Nie jest to jednak jedyny warunek ani jedyna pułapka dla osób chcących odliczać ulgę odsetkową. Kolejnym, choć na szczęście nie częstym, błędem jest podejmowanie prób odliczenia odsetek od kredytów zaciągniętych przed 2002 r. Zgodnie zaś z przepisami odliczeniu podlegają tylko odsetki od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi po 1 stycznia 2002 r.

...i od profesjonalisty

Nie można też odliczać odsetek od kredytów i pożyczek udzielanych przez nieprofesjonalistów. Pieniądze muszą pochodzić z banku albo ze spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (tzw. SKOK). Jak widać, podatnik nie może odliczyć odsetek od pożyczki zaciągniętej u cioci, wujka czy dziadka, nawet jeśli wzmianka o odsetkach znalazła się w umowie. Z umowy kredytu (pożyczki) musi też jasno wynikać, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w ustawie. Podatnik musi o to zadbać już na etapie pertraktowania z bankiem czy SKOK.

Inwestycja w terminie...

Wiele kontrowersji wzbudzał do niedawna warunek dotyczący czasu trwania inwestycji. W wyniku nowelizacji podatnicy budujący z profesjonalną firmą budowlaną nie muszą się już martwić o to, by budowa trwała trzy lata. Ten warunek muszą jednak spełnić podatnicy, którzy sami budują dom czy dokonują adaptacji albo rozbudowy. W ich przypadku nadal inwestycja musi zostać zakończona przed upływem trzech lat. Liczy się je od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę, nadbudowę itp., do momentu gdy zakończenie zostanie potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania – zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku. Wszystkich inwestycji dotyczy natomiast warunek zakończenia budowy nie wcześniej niż w 2002 r.
Ulgi odsetkowej nie można odliczać od zaraz. W wielu przypadkach trzeba poczekać nawet kilka lat. Pierwszy raz odsetki można odliczyć dopiero w roku zakończenia inwestycji. Mówiąc najogólniej, w przypadku domów będzie to rok, w którym zakończono budowę zgodnie z wymogami prawa budowlanego. W przypadku mieszkań rok, w którym została zawarta umowa o ustanowieniu spółdzielczego własnościowego lub lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo umowa w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego. Na przykład, jeżeli na mieszkanie został zaciągnięty kredyt w 2003 roku, ale umowę z deweloperem podatnik podpisał dopiero w styczniu 2005 roku, zeznaniem, w którym po raz pierwszy odliczać będzie odsetki, jest PIT za 2005 rok.

...ale nie dla wszystkich

Niestety to nie wszystkie pułapki, jakie czyhają na odliczających ulgę odsetkową. Młodzi małżonkowie czy narzeczeni często zapominają, że nie odliczą ulgi odsetkowej, jeżeli którekolwiek z nich korzystało albo korzysta ze starych ulg mieszkaniowych (w tym także na kasę mieszkaniową). W ocenie Ministerstwa Finansów z ulgi nie można korzystać nie tylko w przypadku, gdy małżonek korzystał z ulg w czasie trwania małżeństwa, ale także przed. Co gorsza, jeżeli jedno z przyszłych małżonków korzysta z ulgi odsetkowej, a drugie korzystało np. ze starej ulgi budowlanej, po ślubie pierwsze z nich straci prawo do odliczania odsetek. I to za cały rok podatkowy.

Najczęściej popełniane błędy
• Odliczanie odsetek od kredytów zaciągniętych:
– na zakup mieszkań i domów z rynku wtórnego
– na inne, niemieszkaniowe cele
– na mieszkania i domy położone za granicą
• Przedwczesne odliczanie odsetek przed zakończeniem inwestycji
• Odliczanie odsetek, mimo że małżonek odliczał lub odlicza stare ulgi mieszkaniowe.

Aleksandra Tarka


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA