REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wszystkie odsetki można odliczyć

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jednym z popularniejszych odliczeń za 2005 rok będzie ulga odsetkowa. Podatnicy chętnie z niej korzystają. Niestety nie zawsze zgodnie z przepisami. Niedoinformowani ciągle popełniają liczne błędy. Odliczają na przykład odsetki od kredytów na zakup mieszkań na rynku wtórnym.
Zaczyna się gorący okres przygotowań do rozliczenia rocznego. Wielu podatników nadal chętnie korzysta z ulg, w tym z ulgi odsetkowej. Niestety możliwość odliczenia odsetek od kredytu na zakup mieszkania jest obwarowana licznymi warunkami.

Kredyt na nowy dom...

Wielu niedoinformowanych podatników chce odliczać każdy kredyt zaciągnięty na mieszkanie. Tymczasem odliczeniu podlegają tylko kredyty zaciągnięte na mieszkania i domy z rynku pierwotnego. Podatnik odliczy tylko wydatki na spłatę odsetek od kredytów i pożyczek udzielonych na sfinansowanie jednej z czterech inwestycji mających na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych. Są to inwestycje związane z:
• budową domu,
• wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego domu lub mieszkania,
• zakupem nowo wybudowanego domu lub mieszkania w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej (np. deweloper),
• nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.
Nie jest to jednak jedyny warunek ani jedyna pułapka dla osób chcących odliczać ulgę odsetkową. Kolejnym, choć na szczęście nie częstym, błędem jest podejmowanie prób odliczenia odsetek od kredytów zaciągniętych przed 2002 r. Zgodnie zaś z przepisami odliczeniu podlegają tylko odsetki od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi po 1 stycznia 2002 r.

...i od profesjonalisty

Nie można też odliczać odsetek od kredytów i pożyczek udzielanych przez nieprofesjonalistów. Pieniądze muszą pochodzić z banku albo ze spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (tzw. SKOK). Jak widać, podatnik nie może odliczyć odsetek od pożyczki zaciągniętej u cioci, wujka czy dziadka, nawet jeśli wzmianka o odsetkach znalazła się w umowie. Z umowy kredytu (pożyczki) musi też jasno wynikać, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w ustawie. Podatnik musi o to zadbać już na etapie pertraktowania z bankiem czy SKOK.

Inwestycja w terminie...

Wiele kontrowersji wzbudzał do niedawna warunek dotyczący czasu trwania inwestycji. W wyniku nowelizacji podatnicy budujący z profesjonalną firmą budowlaną nie muszą się już martwić o to, by budowa trwała trzy lata. Ten warunek muszą jednak spełnić podatnicy, którzy sami budują dom czy dokonują adaptacji albo rozbudowy. W ich przypadku nadal inwestycja musi zostać zakończona przed upływem trzech lat. Liczy się je od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę, nadbudowę itp., do momentu gdy zakończenie zostanie potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania – zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku. Wszystkich inwestycji dotyczy natomiast warunek zakończenia budowy nie wcześniej niż w 2002 r.
Ulgi odsetkowej nie można odliczać od zaraz. W wielu przypadkach trzeba poczekać nawet kilka lat. Pierwszy raz odsetki można odliczyć dopiero w roku zakończenia inwestycji. Mówiąc najogólniej, w przypadku domów będzie to rok, w którym zakończono budowę zgodnie z wymogami prawa budowlanego. W przypadku mieszkań rok, w którym została zawarta umowa o ustanowieniu spółdzielczego własnościowego lub lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo umowa w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego. Na przykład, jeżeli na mieszkanie został zaciągnięty kredyt w 2003 roku, ale umowę z deweloperem podatnik podpisał dopiero w styczniu 2005 roku, zeznaniem, w którym po raz pierwszy odliczać będzie odsetki, jest PIT za 2005 rok.

...ale nie dla wszystkich

Niestety to nie wszystkie pułapki, jakie czyhają na odliczających ulgę odsetkową. Młodzi małżonkowie czy narzeczeni często zapominają, że nie odliczą ulgi odsetkowej, jeżeli którekolwiek z nich korzystało albo korzysta ze starych ulg mieszkaniowych (w tym także na kasę mieszkaniową). W ocenie Ministerstwa Finansów z ulgi nie można korzystać nie tylko w przypadku, gdy małżonek korzystał z ulg w czasie trwania małżeństwa, ale także przed. Co gorsza, jeżeli jedno z przyszłych małżonków korzysta z ulgi odsetkowej, a drugie korzystało np. ze starej ulgi budowlanej, po ślubie pierwsze z nich straci prawo do odliczania odsetek. I to za cały rok podatkowy.

Najczęściej popełniane błędy
• Odliczanie odsetek od kredytów zaciągniętych:
– na zakup mieszkań i domów z rynku wtórnego
– na inne, niemieszkaniowe cele
– na mieszkania i domy położone za granicą
• Przedwczesne odliczanie odsetek przed zakończeniem inwestycji
• Odliczanie odsetek, mimo że małżonek odliczał lub odlicza stare ulgi mieszkaniowe.

Aleksandra Tarka


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA