REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wycofać się z błędnej decyzji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Małżonkowie, którzy pochopnie podjęli decyzję o likwidacji wspólnej działalności gospodarczej, mogą nadal ją razem prowadzić po spełnieniu określonych warunków. Pozwoli im to uniknąć niekorzystnych skutków finansowych, np. podatku od remanentu likwidacyjnego.
Od 1 stycznia 2006 r. nie ma już możliwości prowadzenia działalności gospodarczej na oboje małżonków w formie nazywanej potocznie spółką małżeńską. Małżonkowie muszą więc zdecydować o sposobie prowadzenia działalności, a od ich decyzji zależeć będą skutki podatkowe tej zmiany.

Opinie specjalistów na ten temat różnią się, a Ministerstwo Finansów zmieniało zdanie w tej sprawie. Jakie zagrożenia czekają więc małżonków, których dotyczy ten problem? Zależą one od tego, czy zdecydują się oni prowadzić działalność bez umowy spółki czy też zawrą taką umowę.

– Wielu specjalistów sugeruje, że po 1 stycznia 2006 r. małżonkowie mogą wspólnie prowadzić działalność tylko w formie spółki cywilnej lub jawnej. Takie stwierdzenie nie znajduje uzasadnienia w prawie podatkowym – podkreśla Czesław Kaczyński, doradca podatkowy. Jego zdaniem ustawa o swobodzie działalności gospodarczej nie ma bezpośredniego wpływu na prawa i obowiązki osób fizycznych. Opodatkowanie przychodów ze wspólnego przedsięwzięcia obojga małżonków jest możliwe również po 1 stycznia 2006 r. Przychody i koszty uzyskania przychodów u każdego podatnika (małżonka) określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale zysku.
Druga możliwość jest taka, że działalność prowadzi nadal jeden z małżonków, a drugi zostaje całkowicie wykreślony z grona przedsiębiorców. Kolejny sposób polega na zawarciu spółki cywilnej między małżonkami. Jednak te dwa ostatnie sposoby niosą ze sobą pewne ryzyko.

Jeśli małżonkowie zawiadomili już urząd skarbowy o likwidacji działalności jednego z nich, mogą próbować ten błąd naprawić.

– Małżonek wykreślony z ewidencji działalności powinien zgłosić się z wnioskiem do gminy o dokonanie ponownego wpisu – stwierdził Czesław Kaczyński. Następnie powinien on wysłać do urzędu skarbowego NIP-3, zawiadamiając, że prowadzi jednak tę działalność. Oboje małżonkowie muszą dokonać wyboru takie samej formy opodatkowania. Prowadzić mogą jedną książkę przychodów i rozchodów – podkreślił Czesław Kaczyński. Warunkiem jest tylko, aby ewidencja ta zapewniała proporcjonalne ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy każdemu z małżonków.

– Ustawodawcy zabrakło wyobraźni podatkowej, ponieważ skutki niewinnych z pozoru zmian we wpisach do ewidencji mogą być dla podatników niezwykle groźne. Prym wiodą tu zagrożenia w VAT – stwierdził Marek Kwietko-Bębnowski, doradca podatkowy. Podkreślił on, że istnieją również inne, niebagatelne zagrożenia kosztami (przy dokonywaniu przekształceń), np. opłat notarialnych i sądowych związanych z wprowadzaniem nieruchomości należących do majątku wspólnego małżonków, do nowo utworzonej spółki cywilnej małżonków.

– W VAT największą pułapkę stanowi przypadek, w którym podatek od zakupu np. samochodu czy nieruchomości nabytych do majątku wspólnego odliczył małżonek, zarejestrowany dla celów VAT, a obecnie działalność chce prowadzić wyłącznie drugi małżonek, niezarejestrowany dotychczas dla celów VAT – podkreślił Marek Kwietko-Bębnowski. Jego zdaniem stanowisko Ministerstwa Finansów (prezentowane na łamach GP) przerzuca całą odpowiedzialność na podatników. W piśmie Departamentu Podatków Bezpośrednich (PB2/TR-068-6101902/04) stwierdzono, że ewentualne skutki podatkowe związane z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej zależeć będą wyłącznie „od niezależnych decyzji podejmowanych przez małżonków w zakresie formy prowadzenia wspólnej działalności gospodarczej”.

– Skoro ustawodawcy zabrakło wyobraźni, to błąd ten może i powinien naprawić minister finansów, dokonując w rozporządzeniu zaniechania poboru VAT w sytuacjach będących przedmiotem niniejszych rozważań – podkreślił Marek Kwietko-Bębnowski.

Jeżeli małżonkowie nie zdecydują się zawrzeć umowy spółki cywilnej, nadal wspólnie będą wykonywać działalność jako przedsiębiorcy posiadający odrębne wpisy i numery ewidencyjne – podkreślił Krystian Łatka z Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy. Stwierdził, że choć interpretacje organów podatkowych w tym zakresie bywają różne, to fakt wpisania drugiego z małżonków do ewidencji pod nowym numerem nie przesądza o likwidacji wspólnie prowadzonej działalności.

Wiesława Moczydłowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA