REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wycofać się z błędnej decyzji

REKLAMA

Małżonkowie, którzy pochopnie podjęli decyzję o likwidacji wspólnej działalności gospodarczej, mogą nadal ją razem prowadzić po spełnieniu określonych warunków. Pozwoli im to uniknąć niekorzystnych skutków finansowych, np. podatku od remanentu likwidacyjnego.
Od 1 stycznia 2006 r. nie ma już możliwości prowadzenia działalności gospodarczej na oboje małżonków w formie nazywanej potocznie spółką małżeńską. Małżonkowie muszą więc zdecydować o sposobie prowadzenia działalności, a od ich decyzji zależeć będą skutki podatkowe tej zmiany.

Opinie specjalistów na ten temat różnią się, a Ministerstwo Finansów zmieniało zdanie w tej sprawie. Jakie zagrożenia czekają więc małżonków, których dotyczy ten problem? Zależą one od tego, czy zdecydują się oni prowadzić działalność bez umowy spółki czy też zawrą taką umowę.

– Wielu specjalistów sugeruje, że po 1 stycznia 2006 r. małżonkowie mogą wspólnie prowadzić działalność tylko w formie spółki cywilnej lub jawnej. Takie stwierdzenie nie znajduje uzasadnienia w prawie podatkowym – podkreśla Czesław Kaczyński, doradca podatkowy. Jego zdaniem ustawa o swobodzie działalności gospodarczej nie ma bezpośredniego wpływu na prawa i obowiązki osób fizycznych. Opodatkowanie przychodów ze wspólnego przedsięwzięcia obojga małżonków jest możliwe również po 1 stycznia 2006 r. Przychody i koszty uzyskania przychodów u każdego podatnika (małżonka) określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale zysku.
Druga możliwość jest taka, że działalność prowadzi nadal jeden z małżonków, a drugi zostaje całkowicie wykreślony z grona przedsiębiorców. Kolejny sposób polega na zawarciu spółki cywilnej między małżonkami. Jednak te dwa ostatnie sposoby niosą ze sobą pewne ryzyko.

Jeśli małżonkowie zawiadomili już urząd skarbowy o likwidacji działalności jednego z nich, mogą próbować ten błąd naprawić.

– Małżonek wykreślony z ewidencji działalności powinien zgłosić się z wnioskiem do gminy o dokonanie ponownego wpisu – stwierdził Czesław Kaczyński. Następnie powinien on wysłać do urzędu skarbowego NIP-3, zawiadamiając, że prowadzi jednak tę działalność. Oboje małżonkowie muszą dokonać wyboru takie samej formy opodatkowania. Prowadzić mogą jedną książkę przychodów i rozchodów – podkreślił Czesław Kaczyński. Warunkiem jest tylko, aby ewidencja ta zapewniała proporcjonalne ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy każdemu z małżonków.

– Ustawodawcy zabrakło wyobraźni podatkowej, ponieważ skutki niewinnych z pozoru zmian we wpisach do ewidencji mogą być dla podatników niezwykle groźne. Prym wiodą tu zagrożenia w VAT – stwierdził Marek Kwietko-Bębnowski, doradca podatkowy. Podkreślił on, że istnieją również inne, niebagatelne zagrożenia kosztami (przy dokonywaniu przekształceń), np. opłat notarialnych i sądowych związanych z wprowadzaniem nieruchomości należących do majątku wspólnego małżonków, do nowo utworzonej spółki cywilnej małżonków.

– W VAT największą pułapkę stanowi przypadek, w którym podatek od zakupu np. samochodu czy nieruchomości nabytych do majątku wspólnego odliczył małżonek, zarejestrowany dla celów VAT, a obecnie działalność chce prowadzić wyłącznie drugi małżonek, niezarejestrowany dotychczas dla celów VAT – podkreślił Marek Kwietko-Bębnowski. Jego zdaniem stanowisko Ministerstwa Finansów (prezentowane na łamach GP) przerzuca całą odpowiedzialność na podatników. W piśmie Departamentu Podatków Bezpośrednich (PB2/TR-068-6101902/04) stwierdzono, że ewentualne skutki podatkowe związane z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej zależeć będą wyłącznie „od niezależnych decyzji podejmowanych przez małżonków w zakresie formy prowadzenia wspólnej działalności gospodarczej”.

– Skoro ustawodawcy zabrakło wyobraźni, to błąd ten może i powinien naprawić minister finansów, dokonując w rozporządzeniu zaniechania poboru VAT w sytuacjach będących przedmiotem niniejszych rozważań – podkreślił Marek Kwietko-Bębnowski.

Jeżeli małżonkowie nie zdecydują się zawrzeć umowy spółki cywilnej, nadal wspólnie będą wykonywać działalność jako przedsiębiorcy posiadający odrębne wpisy i numery ewidencyjne – podkreślił Krystian Łatka z Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy. Stwierdził, że choć interpretacje organów podatkowych w tym zakresie bywają różne, to fakt wpisania drugiego z małżonków do ewidencji pod nowym numerem nie przesądza o likwidacji wspólnie prowadzonej działalności.

Wiesława Moczydłowska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA