REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Izby skarbowe radzą, jak unikać błędów w rozliczeniu PIT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Składając roczne zeznania PIT, podatnicy popełniają różne błędy. Często podają niewłaściwy numer identyfikacji podatkowej, nie podpisują formularzy. Popełniają pomyłki przy korzystaniu z darowizn czy preferencyjnych rozliczeń. Mylą się przy wpisywaniu numerów własnych kont bankowych itp.
Izby skarbowe przypominają, o czym warto pamiętać, rozliczając się z dochodów osiągniętych w 2005 roku.

RADOSŁAW HANCEWICZ Z IZBY SKARBOWEJ W BIAŁYMSTOKU
Konieczny jest podpis
Podatnicy często zapominają, że ich zeznanie to dokument, który musi być podpisany, bo bez tego nie wywołuje żadnych skutków prawnych. Osoby rozliczające się samodzielnie za pomocą formularzy PIT-36 i PIT-37 podpisują się w rubryce 207 (PIT-36) lub w rubryce 124 (PIT-37). Jeśli zaś podatnicy zamierzają rozliczyć się wspólnie z małżonkiem to w formularzu PIT-36 ten małżonek, którego dane zostały wpisane w części B1 formularza, podpisuje się w rubryce 207. Drugi małżonek, którego dane zostały wpisane w części B2 formularza, podpisuje się w rubryce 208. W przypadku formularza PIT-37 będą to kolejno rubryki: 124 i 125. Pamiętać należy, że podpisać się muszą wszyscy podatnicy. Brak podpisu spowoduje, że podatnik zostanie wezwany do urzędu w celu poprawienia zeznania.

Tylko aktualne formularze
W danym roku należy rozliczać się na najnowszych formularzach. Ci podatnicy, którzy robią to na formularzach z zeszłego roku lub na jeszcze starszych, popełniają błąd. Mimo że na stronie głównej zeznania podatnicy sami wpisują w puste kratki informację, za który rok składane jest zeznanie, pamiętać trzeba, że formularze co roku się zmieniają i nie można ich brać na zapas, np. na następne lata. Ten błąd dotyczy w zasadzie wszystkich rodzajów formularzy, także NIP-1 i NIP-3. Po najświeższe formularze podatnicy nie muszą fatygować się osobiście do urzędu skarbowego. Można je pobrać ze strony internetowej izb skarbowych lub zrobić kopię od kogoś, kto takie aktualne formularze pobrał. Urzędy przyjmują zeznania także na kopiach formularzy, pod warunkiem że są one zgodne z oryginałami.

ANDRZEJ KULMATYCKI Z IZBY SKARBOWEJ W WARSZAWIE
Wspólne rozliczenia
Ze wspólnego rozliczenia mogą skorzystać małżonkowie pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, między którymi istnieje wspólność majątkowa. Do wspólnego rozliczenia ma też prawo podatnik, który zawarł związek małżeński przed rozpoczęciem roku podatkowego, a jego małżonek zmarł w trakcie roku podatkowego albo zmarł po upływie roku podatkowego przed złożeniem zeznania, przy czym pozostawał w związku przez cały rok podatkowy.
Jeżeli którykolwiek z małżonków w danym roku podatkowym dla przychodów z działalności gospodarczej wybrał opodatkowanie według 19-proc. stawki liniowej lub zryczałtowaną formę opodatkowania, małżonkom nie przysługuje prawo do wspólnego opodatkowania (wyjątkiem są opodatkowane ryczałtowo przychody z najmu, podnajmu i dzierżawy).
Składając zeznanie podatkowe, podatnicy muszą pamiętać o zaznaczeniu odpowiedniej pozycji (kwadratu 2 lub 3, w zależności od tego, czy zeznanie zostało złożone przez oboje małżonków czy też przez podatnika, którego małżonek zmarł przed złożeniem zeznania) opodatkowanie „wspólnie z małżonkiem”. Niezbędne są również podpisy pod zeznaniem obojga małżonków. W sytuacji gdy wniosek o wspólne opodatkowanie dochodów małżonków składany jest przez podatnika, którego małżonek zmarł w ciągu 2005 roku lub przed złożeniem zeznania, jedynie podatnik składający wniosek podpisuje zeznanie.

Miejsce zamieszkania
Dla celów rozliczenia rocznego podatku dochodowego od osób fizycznych właściwy dla podatnika urząd skarbowy określa się według miejsca zamieszkania podatnika w ostatnim dniu roku podatkowego. Gdy zamieszkanie na terenie Polski ustało przed tym dniem, według ostatniego miejsca zamieszkania na jej terytorium. Zasada ta dotyczy podatników mających miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Natomiast podatnicy niemający miejsca zamieszkania na terytorium RP składają zeznanie do urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Jest to miejsce, w którym dana osoba przebywa przez dłuższy okres i z którym jest związana, np. osobiście, rodzinnie czy też zawodowo.

MARIUSZ OLECH Z IZBY SKARBOWEJ W LUBLINIE
Konieczna aktualizacja
Zawarcie związku małżeńskiego niosące z sobą zmianę nazwiska, przeprowadzka powodująca zmianę adresu zamieszkania czy wymiana dowodu osobistego – to tylko niektóre okoliczności, na które trzeba zwrócić uwagę pod kątem prawidłowego i szybkiego rozliczenia się z podatku. Podatnicy, u których nastąpiły zmiany danych w stosunku do podanych wcześniej w złożonym NIP, powinni zawiadomić o nich właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Należy przy tym podkreślić, że nie wystarczy jedynie wpisanie nowych danych do składanej deklaracji PIT, albowiem przepisy wymagają złożenia w tym celu druku NIP-1 lub NIP-3, czyli formularza takiego samego jak ten, na którym dokonywane jest zgłoszenie w celu uzyskania NIP. Wspomniany formularz należy wypełnić w całości, niezależnie od tego, jak duży jest zakres zmian. Osoby zamierzające dokonać aktualizacji danych, podobnie jak osoby chcące otrzymać numer NIP, mogą złożyć takie zawiadomienie wraz z zeznaniem rocznym. Podatnicy nieprowadzący samodzielnie działalności gospodarczej składają NIP-3, zaś prowadzący taką działalność – NIP-1.

Problemy z rachunkiem
Do posiadania konta w banku i jego zgłoszenia w urzędzie skarbowym zobowiązani są jedynie podatnicy prowadzący działalność gospodarczą. Jednak ze względu na wymierne korzyści, związane m.in. z szybszym i łatwiejszym zwrotem nadpłaty podatku coraz częściej na podanie numeru konta decyduje się wielu podatników, którzy działalności nie prowadzą. W wielu przypadkach okazuje się jednak, że oczekiwany zwrot nie następuje, ponieważ numer konta, na które mają być przelane pieniądze – jest nieaktualny. Sporo nieporozumień powstaje także w wyniku przechodzenia klientów z jednego banku do drugiego i braku zawiadomienia o tym fakcie urzędu skarbowego, w którym potem te osoby rozliczają się z podatku.
Banalnym, ale niestety powszechnym uchybieniem jest także nieczytelne lub błędne wpisywanie przez podatników ich aktualnych numerów kont. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest zazwyczaj nie tylko wydłużony czas oczekiwania na pieniądze, ale także dodatkowe koszty, które podatnik musi ponieść, gdyż zwrot podatku w takim przypadku odbywa się za pośrednictwem poczty.

KRYSTYNA ARCISZEWSKA Z IZBY SKARBOWEJ W OLSZTYNIE
Ważny NIP
Podatnicy, wypełniając zeznanie roczne, popełniają błędy polegające na wpisaniu błędnego numeru identyfikacji podatkowej. Najczęściej zamiast własnego numeru NIP wpisują numer płatnika widniejący na formularzu PIT-11, PIT-40 lub NIP małżonka. Należy zatem zwrócić uwagę na wpisanie właściwego NIP. W tym celu podatnik może posłużyć się decyzją nadającą ten numer lub zeznaniami podatkowymi z lat ubiegłych.
Podatnicy, wypełniając zeznanie roczne, pomijają też pozycję 8 w części A (miejsce i cel złożenia zeznania). Omawiana pozycja musi być bezwzględnie wypełniona. Należy zatem zwrócić uwagę na zaznaczenie właściwego kwadratu w tej pozycji. Dopilnowanie tych formalności pozwoli uniknąć dodatkowej wizyty w urzędzie celem uzupełnienia lub skorygowania wcześniej złożonego zeznania.

RENATA BORKOWSKA Z IZBY SKARBOWEJ W ŁODZI
Poprawi urząd
Podstawa opodatkowania, kwota podatków, odsetki za zwłokę, opłata prolongacyjna, oprocentowanie nadpłat – od 1 stycznia 2006 r. zaokrąglane są do pełnego złotego w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy zaokrągla się w górę do pełnych złotych.
W przypadku gdy podatnik złoży po 1 stycznia 2006 r. deklarację (zeznanie), w której urząd stwierdzi brak zaokrągleń, urząd może sam skorygować błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź zwróci się do składającego deklarację o jej skorygowanie.
Zmiana w deklaracji (zeznaniu) wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku korekty z urzędu nie może przekroczyć 1000 zł. W przypadku większej ilości uchybień dotyczących różnych elementów deklaracji, m.in. brak podpisów bądź gdy korekta deklaracji powinna nastąpić poprzez sporządzenie nowego dokumentu. Wtedy urząd zwróci się do podatnika o złożenie korekty.
Uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji (zeznania) z urzędu wraz z pismem informującym urząd doręcza podatnikowi za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Podatnik może wnieść sprzeciw na taką korektę. Sprzeciw powinien nastąpić w terminie 14 dni od dnia doręczenia kopii skorygowanej deklaracji (zeznania).

MONIKA KOPIECKA Z IZBY SKARBOWEJ W GDAŃSKU
Korzystanie z darowizn
Jeżeli chodzi o odliczenia od dochodu darowizn, podatnicy powinni pamiętać, że są zobowiązani wykazać nie tylko kwoty przekazanej darowizny, kwoty dokonanego odliczenia ale również dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, a w szczególności jego nazwę i adres.
W zakresie możliwości pomniejszania o 1 proc. należnego podatku o darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego zaszła istotna różnica, a mianowicie pomniejszeniu podlegają wpłaty dokonane od 1 maja roku, którego dotyczy zeznanie, a dniem jego złożenia, ale nie później niż do upływu terminu składania zeznań za ten rok, czyli dokonane w okresie od 1 maja 2005 r. do 2 maja 2006 r. W tym zakresie podatnicy powinni też mieć na uwadze, że należny podatek można pomniejszyć tylko o faktycznie dokonane wpłaty na konto organizacji pożytku publicznego. Nie podlegają zatem pomniejszeniu kwoty wykazywane przed datą dokonania wpłaty. Nie ma też podstaw prawnych do pomniejszania podatku należnego o wpłaty na rzecz np. rad rodziców czy na rzecz szkół. W dalszym ciągu kwoty wpłat zaokrągla się do pełnych dziesiątek groszy w dół.

Opracowała Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA