REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Izby skarbowe radzą, jak unikać błędów w rozliczeniu PIT

REKLAMA

Składając roczne zeznania PIT, podatnicy popełniają różne błędy. Często podają niewłaściwy numer identyfikacji podatkowej, nie podpisują formularzy. Popełniają pomyłki przy korzystaniu z darowizn czy preferencyjnych rozliczeń. Mylą się przy wpisywaniu numerów własnych kont bankowych itp.
Izby skarbowe przypominają, o czym warto pamiętać, rozliczając się z dochodów osiągniętych w 2005 roku.

RADOSŁAW HANCEWICZ Z IZBY SKARBOWEJ W BIAŁYMSTOKU
Konieczny jest podpis
Podatnicy często zapominają, że ich zeznanie to dokument, który musi być podpisany, bo bez tego nie wywołuje żadnych skutków prawnych. Osoby rozliczające się samodzielnie za pomocą formularzy PIT-36 i PIT-37 podpisują się w rubryce 207 (PIT-36) lub w rubryce 124 (PIT-37). Jeśli zaś podatnicy zamierzają rozliczyć się wspólnie z małżonkiem to w formularzu PIT-36 ten małżonek, którego dane zostały wpisane w części B1 formularza, podpisuje się w rubryce 207. Drugi małżonek, którego dane zostały wpisane w części B2 formularza, podpisuje się w rubryce 208. W przypadku formularza PIT-37 będą to kolejno rubryki: 124 i 125. Pamiętać należy, że podpisać się muszą wszyscy podatnicy. Brak podpisu spowoduje, że podatnik zostanie wezwany do urzędu w celu poprawienia zeznania.

Tylko aktualne formularze
W danym roku należy rozliczać się na najnowszych formularzach. Ci podatnicy, którzy robią to na formularzach z zeszłego roku lub na jeszcze starszych, popełniają błąd. Mimo że na stronie głównej zeznania podatnicy sami wpisują w puste kratki informację, za który rok składane jest zeznanie, pamiętać trzeba, że formularze co roku się zmieniają i nie można ich brać na zapas, np. na następne lata. Ten błąd dotyczy w zasadzie wszystkich rodzajów formularzy, także NIP-1 i NIP-3. Po najświeższe formularze podatnicy nie muszą fatygować się osobiście do urzędu skarbowego. Można je pobrać ze strony internetowej izb skarbowych lub zrobić kopię od kogoś, kto takie aktualne formularze pobrał. Urzędy przyjmują zeznania także na kopiach formularzy, pod warunkiem że są one zgodne z oryginałami.

ANDRZEJ KULMATYCKI Z IZBY SKARBOWEJ W WARSZAWIE
Wspólne rozliczenia
Ze wspólnego rozliczenia mogą skorzystać małżonkowie pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, między którymi istnieje wspólność majątkowa. Do wspólnego rozliczenia ma też prawo podatnik, który zawarł związek małżeński przed rozpoczęciem roku podatkowego, a jego małżonek zmarł w trakcie roku podatkowego albo zmarł po upływie roku podatkowego przed złożeniem zeznania, przy czym pozostawał w związku przez cały rok podatkowy.
Jeżeli którykolwiek z małżonków w danym roku podatkowym dla przychodów z działalności gospodarczej wybrał opodatkowanie według 19-proc. stawki liniowej lub zryczałtowaną formę opodatkowania, małżonkom nie przysługuje prawo do wspólnego opodatkowania (wyjątkiem są opodatkowane ryczałtowo przychody z najmu, podnajmu i dzierżawy).
Składając zeznanie podatkowe, podatnicy muszą pamiętać o zaznaczeniu odpowiedniej pozycji (kwadratu 2 lub 3, w zależności od tego, czy zeznanie zostało złożone przez oboje małżonków czy też przez podatnika, którego małżonek zmarł przed złożeniem zeznania) opodatkowanie „wspólnie z małżonkiem”. Niezbędne są również podpisy pod zeznaniem obojga małżonków. W sytuacji gdy wniosek o wspólne opodatkowanie dochodów małżonków składany jest przez podatnika, którego małżonek zmarł w ciągu 2005 roku lub przed złożeniem zeznania, jedynie podatnik składający wniosek podpisuje zeznanie.

Miejsce zamieszkania
Dla celów rozliczenia rocznego podatku dochodowego od osób fizycznych właściwy dla podatnika urząd skarbowy określa się według miejsca zamieszkania podatnika w ostatnim dniu roku podatkowego. Gdy zamieszkanie na terenie Polski ustało przed tym dniem, według ostatniego miejsca zamieszkania na jej terytorium. Zasada ta dotyczy podatników mających miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Natomiast podatnicy niemający miejsca zamieszkania na terytorium RP składają zeznanie do urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Jest to miejsce, w którym dana osoba przebywa przez dłuższy okres i z którym jest związana, np. osobiście, rodzinnie czy też zawodowo.

MARIUSZ OLECH Z IZBY SKARBOWEJ W LUBLINIE
Konieczna aktualizacja
Zawarcie związku małżeńskiego niosące z sobą zmianę nazwiska, przeprowadzka powodująca zmianę adresu zamieszkania czy wymiana dowodu osobistego – to tylko niektóre okoliczności, na które trzeba zwrócić uwagę pod kątem prawidłowego i szybkiego rozliczenia się z podatku. Podatnicy, u których nastąpiły zmiany danych w stosunku do podanych wcześniej w złożonym NIP, powinni zawiadomić o nich właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Należy przy tym podkreślić, że nie wystarczy jedynie wpisanie nowych danych do składanej deklaracji PIT, albowiem przepisy wymagają złożenia w tym celu druku NIP-1 lub NIP-3, czyli formularza takiego samego jak ten, na którym dokonywane jest zgłoszenie w celu uzyskania NIP. Wspomniany formularz należy wypełnić w całości, niezależnie od tego, jak duży jest zakres zmian. Osoby zamierzające dokonać aktualizacji danych, podobnie jak osoby chcące otrzymać numer NIP, mogą złożyć takie zawiadomienie wraz z zeznaniem rocznym. Podatnicy nieprowadzący samodzielnie działalności gospodarczej składają NIP-3, zaś prowadzący taką działalność – NIP-1.

Problemy z rachunkiem
Do posiadania konta w banku i jego zgłoszenia w urzędzie skarbowym zobowiązani są jedynie podatnicy prowadzący działalność gospodarczą. Jednak ze względu na wymierne korzyści, związane m.in. z szybszym i łatwiejszym zwrotem nadpłaty podatku coraz częściej na podanie numeru konta decyduje się wielu podatników, którzy działalności nie prowadzą. W wielu przypadkach okazuje się jednak, że oczekiwany zwrot nie następuje, ponieważ numer konta, na które mają być przelane pieniądze – jest nieaktualny. Sporo nieporozumień powstaje także w wyniku przechodzenia klientów z jednego banku do drugiego i braku zawiadomienia o tym fakcie urzędu skarbowego, w którym potem te osoby rozliczają się z podatku.
Banalnym, ale niestety powszechnym uchybieniem jest także nieczytelne lub błędne wpisywanie przez podatników ich aktualnych numerów kont. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest zazwyczaj nie tylko wydłużony czas oczekiwania na pieniądze, ale także dodatkowe koszty, które podatnik musi ponieść, gdyż zwrot podatku w takim przypadku odbywa się za pośrednictwem poczty.

KRYSTYNA ARCISZEWSKA Z IZBY SKARBOWEJ W OLSZTYNIE
Ważny NIP
Podatnicy, wypełniając zeznanie roczne, popełniają błędy polegające na wpisaniu błędnego numeru identyfikacji podatkowej. Najczęściej zamiast własnego numeru NIP wpisują numer płatnika widniejący na formularzu PIT-11, PIT-40 lub NIP małżonka. Należy zatem zwrócić uwagę na wpisanie właściwego NIP. W tym celu podatnik może posłużyć się decyzją nadającą ten numer lub zeznaniami podatkowymi z lat ubiegłych.
Podatnicy, wypełniając zeznanie roczne, pomijają też pozycję 8 w części A (miejsce i cel złożenia zeznania). Omawiana pozycja musi być bezwzględnie wypełniona. Należy zatem zwrócić uwagę na zaznaczenie właściwego kwadratu w tej pozycji. Dopilnowanie tych formalności pozwoli uniknąć dodatkowej wizyty w urzędzie celem uzupełnienia lub skorygowania wcześniej złożonego zeznania.

RENATA BORKOWSKA Z IZBY SKARBOWEJ W ŁODZI
Poprawi urząd
Podstawa opodatkowania, kwota podatków, odsetki za zwłokę, opłata prolongacyjna, oprocentowanie nadpłat – od 1 stycznia 2006 r. zaokrąglane są do pełnego złotego w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy zaokrągla się w górę do pełnych złotych.
W przypadku gdy podatnik złoży po 1 stycznia 2006 r. deklarację (zeznanie), w której urząd stwierdzi brak zaokrągleń, urząd może sam skorygować błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź zwróci się do składającego deklarację o jej skorygowanie.
Zmiana w deklaracji (zeznaniu) wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku korekty z urzędu nie może przekroczyć 1000 zł. W przypadku większej ilości uchybień dotyczących różnych elementów deklaracji, m.in. brak podpisów bądź gdy korekta deklaracji powinna nastąpić poprzez sporządzenie nowego dokumentu. Wtedy urząd zwróci się do podatnika o złożenie korekty.
Uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji (zeznania) z urzędu wraz z pismem informującym urząd doręcza podatnikowi za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Podatnik może wnieść sprzeciw na taką korektę. Sprzeciw powinien nastąpić w terminie 14 dni od dnia doręczenia kopii skorygowanej deklaracji (zeznania).

MONIKA KOPIECKA Z IZBY SKARBOWEJ W GDAŃSKU
Korzystanie z darowizn
Jeżeli chodzi o odliczenia od dochodu darowizn, podatnicy powinni pamiętać, że są zobowiązani wykazać nie tylko kwoty przekazanej darowizny, kwoty dokonanego odliczenia ale również dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, a w szczególności jego nazwę i adres.
W zakresie możliwości pomniejszania o 1 proc. należnego podatku o darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego zaszła istotna różnica, a mianowicie pomniejszeniu podlegają wpłaty dokonane od 1 maja roku, którego dotyczy zeznanie, a dniem jego złożenia, ale nie później niż do upływu terminu składania zeznań za ten rok, czyli dokonane w okresie od 1 maja 2005 r. do 2 maja 2006 r. W tym zakresie podatnicy powinni też mieć na uwadze, że należny podatek można pomniejszyć tylko o faktycznie dokonane wpłaty na konto organizacji pożytku publicznego. Nie podlegają zatem pomniejszeniu kwoty wykazywane przed datą dokonania wpłaty. Nie ma też podstaw prawnych do pomniejszania podatku należnego o wpłaty na rzecz np. rad rodziców czy na rzecz szkół. W dalszym ciągu kwoty wpłat zaokrągla się do pełnych dziesiątek groszy w dół.

Opracowała Ewa Matyszewska


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA