REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można podpisać deklarację za podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeżeli podatnik upoważni inną osobę - w szczególności doradcę podatkowego - do podpisywania i składania deklaracji w jego imieniu oraz na jego rzecz, to organy podatkowe nie mogą kwestionować skuteczności złożenia takiej deklaracji.
Kwestią podpisywania deklaracji przez doradców podatkowych zeznań za podatników zajmował się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku. W wyroku z 3 listopada 2005 r. (sygn. akt I SA/Gd 489/04) sąd stwierdził, że „kwestia możności podpisywania deklaracji przez doradców podatkowych zeznań za podatników jest kwestią sporną, czego wyrazem jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 października 2005 r. wydany w sprawie II GSK 196/05”. Sąd wprost nie odniósł się do problemu dopuszczalności podpisywania deklaracji przez doradców podatkowych za podatnika, ale uważna lektura uzasadnienia tego wyroku wskazuje jednak, że sąd uznał takie działanie za dopuszczalne i zgodne z prawem.

Sąd oddalił skargę

Przedmiotem sprawy przed WSA w Gdańsku była skuteczność deklaracji podatkowej podpisanej przez osobę fizyczną – niebędącą doradcą podatkowym ani prokurentem – upoważnioną do tej czynności przez członka zarządu spółki. Skuteczność tej deklaracji była kwestionowana przez organy podatkowe.
WSA skargę spółki oddalił, bowiem ze stanu faktycznego wynikało, że pełnomocnictwa udzielono w dacie późniejszej niż data złożenia deklaracji podpisanej przez pełnomocnika. Pełnomocnictwa ogólnego udzielił członek zarządu spółki w formie z podpisem notarialnie poświadczonym. Dokument opatrzony był datą 31 marca 2003 r., ale notarialne poświadczenie podpisu miało miejsce 2 kwietnia 2003 r.
Sąd uznał, że w dniu złożenia deklaracji (31 marca 2003 r.) pełnomocnik nie był jeszcze do tego upoważniony. Nie mógł więc skutecznie złożyć deklaracji w imieniu mocodawcy.
Główną przesłanką oddalenia skargi nie była niedopuszczalność umocowania innej osoby do złożenia deklaracji podatkowej, a jedynie brak samego umocowania w dacie złożenia deklaracji. Sąd pośrednio potwierdził zatem, że jest prawnie dopuszczalne umocowanie innej osoby (w tym doradcy podatkowego) do złożenia deklaracji podatkowej za podatnika.
Co więcej, dopuszczalność podpisania deklaracji podatkowej ze skutkiem dla podatnika (spółki) przez prokurenta lub doradcę podatkowego uznał w przedmiotowej sprawie także organ podatkowy. Sąd nie polemizował z tym poglądem, przychylając się do ustaleń organów podatkowych, że osoba, która złożyła deklarację za podatnika nie była prokurentem ani doradcą podatkowym.

Pogląd prawny

Choć WSA w Gdańsku przytoczył w uzasadnieniu pogląd prawny zaprezentowany przez WSA w Warszawie, zawarty w uzasadnieniu wyroku z 18 kwietnia 2005 r., to jednak główną przesłanką oddalenia skargi spółki była wadliwość umocowania osoby, która podpisała deklarację, a nie niedopuszczalność samego pełnomocnictwa.
Sąd milcząco przyjął, że do złożenia deklaracji w imieniu i na rzecz podatnika byłby upoważniony prokurent, gdyby to on podpisał deklarację. Płynie z tego następujący wniosek: skoro może podpisać deklarację za podatnika prokurent, to może to także zrobić doradca podatkowy, posiadający ważne i skuteczne pełnomocnictwo. Wynika to z regulacji przedstawicielstwa zawartej w kodeksie cywilnym.
Zgodnie z art. 1091 kodeksu cywilnego prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Prokura jest zatem szczególnym rodzajem pełnomocnictwa (może jej udzielić wyłącznie kupiec rejestrowy, a jej zakres jest determinowany ustawowo). Co do istoty nie różni się jednak od przedstawicielstwa, którego źródłem jest czynność prawna. Jeżeli w imieniu podatnika może złożyć oświadczenie wiedzy, jakim – w opinii organów podatkowych – jest deklaracja podatkowa, pełnomocnik – prokurent, to nieporozumieniem jest twierdzenie, że tego samego nie może zrobić pełnomocnik – doradca podatkowy, czy nawet pracownik podatnika.
Rozumowanie zaprezentowane w wyroku WSA w Gdańsku należy uznać za krok w kierunku zgodnego z prawem rozstrzygnięcia wątpliwości w zakresie prawa doradcy podatkowego do podpisywania deklaracji podatkowych za podatnika. Nie należy także zapominać, że upoważnienie konkretnego doradcy podatkowego do podpisywania deklaracji za konkretnego podatnika wynika zarówno ustawy o doradztwie podatkowym, jak i z pełnomocnictwa udzielonego przez podatnika. Zazwyczaj pełnomocnictwo takie jest związane z jakimś stosunkiem podstawowym (umową), i to z tego pełnomocnictwa wynika uprawnienie do złożenia deklaracji ze skutkiem dla podatnika.

Udzielenie pełnomocnictwa

Reasumując, jeżeli podatnik upoważni inną osobę do podpisywania i składania deklaracji podatkowych w jego imieniu i na jego rzecz (w szczególności doradcę podatkowego), to organy podatkowe nie mogą kwestionować skuteczności złożenia takiej deklaracji, zwłaszcza gdy wiadome jest im udzielenie pełnomocnictwa w tym zakresie przez podatnika. Wszelkie skutki związane ze złożeniem deklaracji za pośrednictwem pełnomocnika i tak zawsze obciążają mocodawcę. Wynika to z istoty samego pełnomocnictwa, jak i z zasad całego systemu prawa.
Nie można bowiem przez czynność prawną prawa prywatnego uchylić się od skutków prawnych wynikających z prawa publicznego, w tym przypadku prawa podatkowego. To jednak nie wyklucza wykorzystywania czynności cywilnoprawnych (udzielenie pełnomocnictwa) w realizacji obowiązków nałożonych przez ustawy podatkowe.

Prof. dr hab. Witold Modzelewski
Autor jest przewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych

Krystian Łatka
Autor jest konsultantem podatkowym, pracownikiem Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister Neneman: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

Zmiany w ordynacji podatkowej

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja Podatkowa oraz niektórych innych ustaw został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten skupiać się miał przede wszystkim na zwiększeniu efektywności organów podatkowych, ale również na tym by współpraca między organami a podatnikami przebiegała sprawniej a relacje miedzy nimi uległy poprawie. Pomimo tak zarysowanych celów nie wszystkie wprowadzone zmiany będą na rękę podatnikom i skorzystają na nich przede wszystkim organy podatkowe.

Komunikat MF: Groźne próby oszustw "na e-sprawozdanie finansowe". Jak nie stracić cennych danych

W komunikacie z 4 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów ostrzegło przed nową formą oszustwa, której ofiarami mogą paść osoby zainteresowane elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi. Próba oszustwa polega na tym, że cyberprzestępcy wysyłają wiadomości e-mail z linkami do fałszywej strony na temat e-Sprawozdań Finansowych i chcą w ten sposób wyłudzać dane osobowe, czy firmowe. Ministerstwo Finansów wyraźnie informuje, że jego pracownicy nie wysyłają tego typu wiadomości. A korzystanie z ministerialnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe nie wymaga podawania loginu ani hasła do poczty elektronicznej.

REKLAMA

Obniżka stóp procentowych NBP już w maju 2025 r.? Prezes NBP, członkowie RPP i ekonomiści uważają, że to możliwe

Zdaniem Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, Rada Polityki Pieniężnej przymierza się do cięcia stóp procentowych NBP, być może już w maju, w zależności od danych. Zdaniem Glapińskiego w 2025 roku możliwe są obniżki dwa razy po 0,5 pp., a w 2026 r. stopy mogą spaść do 3,5 proc. Podobnego zdania są niektórzy członkowie RPP a także analitycy i ekonomiści.

Kompromitacja „JPK-ów” – zwroty VAT-u w 2024 r. wyniosły 188 mld zł. Prof. Modzelewski: Jest źle ale nie beznadziejnie; trzeba rozszerzyć stosowanie MPP

Według najnowszych informacji kwoty zwrotów podatku od towarów i usług wciąż są bardzo wysokie i wyniosły w 2024 r. 188 mld zł. Co prawda spadły o 31 mld zł w stosunku do rekordowej kwoty z 2023 r. Są jednak wciąż wyższe od kwoty wypłaconej w 2022 r. (177 mld zł) i o ponad 70 mld zł niż w ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2021 (113 mld zł). Czyli rok poprzedni zakończył się jednak jakimś sukcesem – rozdano trochę mniej pieniędzy niż w poprzednich latach. Udział zwrotów we wpływach z tego podatku jest wciąż na alarmującym poziomie – wyniósł około 40%: jest więc źle, a nie beznadziejnie – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA