REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można podpisać deklarację za podatnika

REKLAMA

Jeżeli podatnik upoważni inną osobę - w szczególności doradcę podatkowego - do podpisywania i składania deklaracji w jego imieniu oraz na jego rzecz, to organy podatkowe nie mogą kwestionować skuteczności złożenia takiej deklaracji.
Kwestią podpisywania deklaracji przez doradców podatkowych zeznań za podatników zajmował się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku. W wyroku z 3 listopada 2005 r. (sygn. akt I SA/Gd 489/04) sąd stwierdził, że „kwestia możności podpisywania deklaracji przez doradców podatkowych zeznań za podatników jest kwestią sporną, czego wyrazem jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 października 2005 r. wydany w sprawie II GSK 196/05”. Sąd wprost nie odniósł się do problemu dopuszczalności podpisywania deklaracji przez doradców podatkowych za podatnika, ale uważna lektura uzasadnienia tego wyroku wskazuje jednak, że sąd uznał takie działanie za dopuszczalne i zgodne z prawem.

Sąd oddalił skargę

Przedmiotem sprawy przed WSA w Gdańsku była skuteczność deklaracji podatkowej podpisanej przez osobę fizyczną – niebędącą doradcą podatkowym ani prokurentem – upoważnioną do tej czynności przez członka zarządu spółki. Skuteczność tej deklaracji była kwestionowana przez organy podatkowe.
WSA skargę spółki oddalił, bowiem ze stanu faktycznego wynikało, że pełnomocnictwa udzielono w dacie późniejszej niż data złożenia deklaracji podpisanej przez pełnomocnika. Pełnomocnictwa ogólnego udzielił członek zarządu spółki w formie z podpisem notarialnie poświadczonym. Dokument opatrzony był datą 31 marca 2003 r., ale notarialne poświadczenie podpisu miało miejsce 2 kwietnia 2003 r.
Sąd uznał, że w dniu złożenia deklaracji (31 marca 2003 r.) pełnomocnik nie był jeszcze do tego upoważniony. Nie mógł więc skutecznie złożyć deklaracji w imieniu mocodawcy.
Główną przesłanką oddalenia skargi nie była niedopuszczalność umocowania innej osoby do złożenia deklaracji podatkowej, a jedynie brak samego umocowania w dacie złożenia deklaracji. Sąd pośrednio potwierdził zatem, że jest prawnie dopuszczalne umocowanie innej osoby (w tym doradcy podatkowego) do złożenia deklaracji podatkowej za podatnika.
Co więcej, dopuszczalność podpisania deklaracji podatkowej ze skutkiem dla podatnika (spółki) przez prokurenta lub doradcę podatkowego uznał w przedmiotowej sprawie także organ podatkowy. Sąd nie polemizował z tym poglądem, przychylając się do ustaleń organów podatkowych, że osoba, która złożyła deklarację za podatnika nie była prokurentem ani doradcą podatkowym.

Pogląd prawny

Choć WSA w Gdańsku przytoczył w uzasadnieniu pogląd prawny zaprezentowany przez WSA w Warszawie, zawarty w uzasadnieniu wyroku z 18 kwietnia 2005 r., to jednak główną przesłanką oddalenia skargi spółki była wadliwość umocowania osoby, która podpisała deklarację, a nie niedopuszczalność samego pełnomocnictwa.
Sąd milcząco przyjął, że do złożenia deklaracji w imieniu i na rzecz podatnika byłby upoważniony prokurent, gdyby to on podpisał deklarację. Płynie z tego następujący wniosek: skoro może podpisać deklarację za podatnika prokurent, to może to także zrobić doradca podatkowy, posiadający ważne i skuteczne pełnomocnictwo. Wynika to z regulacji przedstawicielstwa zawartej w kodeksie cywilnym.
Zgodnie z art. 1091 kodeksu cywilnego prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Prokura jest zatem szczególnym rodzajem pełnomocnictwa (może jej udzielić wyłącznie kupiec rejestrowy, a jej zakres jest determinowany ustawowo). Co do istoty nie różni się jednak od przedstawicielstwa, którego źródłem jest czynność prawna. Jeżeli w imieniu podatnika może złożyć oświadczenie wiedzy, jakim – w opinii organów podatkowych – jest deklaracja podatkowa, pełnomocnik – prokurent, to nieporozumieniem jest twierdzenie, że tego samego nie może zrobić pełnomocnik – doradca podatkowy, czy nawet pracownik podatnika.
Rozumowanie zaprezentowane w wyroku WSA w Gdańsku należy uznać za krok w kierunku zgodnego z prawem rozstrzygnięcia wątpliwości w zakresie prawa doradcy podatkowego do podpisywania deklaracji podatkowych za podatnika. Nie należy także zapominać, że upoważnienie konkretnego doradcy podatkowego do podpisywania deklaracji za konkretnego podatnika wynika zarówno ustawy o doradztwie podatkowym, jak i z pełnomocnictwa udzielonego przez podatnika. Zazwyczaj pełnomocnictwo takie jest związane z jakimś stosunkiem podstawowym (umową), i to z tego pełnomocnictwa wynika uprawnienie do złożenia deklaracji ze skutkiem dla podatnika.

Udzielenie pełnomocnictwa

Reasumując, jeżeli podatnik upoważni inną osobę do podpisywania i składania deklaracji podatkowych w jego imieniu i na jego rzecz (w szczególności doradcę podatkowego), to organy podatkowe nie mogą kwestionować skuteczności złożenia takiej deklaracji, zwłaszcza gdy wiadome jest im udzielenie pełnomocnictwa w tym zakresie przez podatnika. Wszelkie skutki związane ze złożeniem deklaracji za pośrednictwem pełnomocnika i tak zawsze obciążają mocodawcę. Wynika to z istoty samego pełnomocnictwa, jak i z zasad całego systemu prawa.
Nie można bowiem przez czynność prawną prawa prywatnego uchylić się od skutków prawnych wynikających z prawa publicznego, w tym przypadku prawa podatkowego. To jednak nie wyklucza wykorzystywania czynności cywilnoprawnych (udzielenie pełnomocnictwa) w realizacji obowiązków nałożonych przez ustawy podatkowe.

Prof. dr hab. Witold Modzelewski
Autor jest przewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych

Krystian Łatka
Autor jest konsultantem podatkowym, pracownikiem Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA