REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgodzimy się albo stracimy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy Polska poprze porozumienie w sprawie preferencyjnych stawek VAT w Unii Europejskiej? - odpowiedź na to pytanie poznamy dziś do północy. Na placu boju zostaliśmy sami, bo Czechy i Cypr, które również kwestionowały porozumienie, poparły je.
Podtrzymanie weta oznaczałoby, że Polska zablokowała niższe stawki VAT na niektóre usługi w 24 krajach. – W takiej sytuacji Polska delegacja będzie zapewne twardo negocjować, ale i tak zgodzi się na propozycje Austrii, żeby uniknąć ewentualnej izolacji w Unii – powiedział Gazecie Prawnej Marcin Chomiuk, szef działu VAT PricewaterhouseCoopers.

– Jeśli utrzymamy weto, to Francuzi, Anglicy i pozostałe państwa starej Unii będą nam to miały za złe. To będzie dla nich taka mała tragedia. Jeśli Polska nie pozwoli teraz na porozumienie w sprawie VAT, to te państwa będą o tym długo pamiętały – dodał. To rodzi również konsekwencje w przyszłości. – Będzie nam niezmiernie trudno znaleźć jakiekolwiek państwa, które będą popierały nasze propozycje – stwierdził Marcin Chomiuk.

Polska miała czas na rewizję swojego stanowiska do niedzieli 29 stycznia, do północy. Ze względu jednak na tragedię w Katowicach, minister finansów prof. Zyta Gilowska poprosiła o przesunięcie terminu o dwa dni, na co przewodnicząca w tym półroczu Austria się zgodziła.

Chodzi o poparcie propozycji, którą popierają w tej chwili wszystkie inne państwa Wspólnoty. Austria zaproponowała, aby preferencyjne stawki na niektóre usługi (patrz ramka) obowiązywały do 2010 roku. Ponadto miałyby one obowiązywać we wszystkich państwach Unii. Do tej pory obowiązywały one w dziewięciu krajach: Belgii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Portugalii i Wielkiej Brytanii. Problem powstał, gdy państwa te nie doszły do porozumienia przed terminem wygaśnięcia przysługujących im preferencji, czyli przed 31 grudnia 2005 r.

Komisja Europejska domagała się jak najszybszego rozwiązania problemu, czyli osiągnięcia porozumienia lub podwyższenia stawek w krajach, w których one przysługiwały. 24 stycznia doszło do spotkania Ekofinu, czyli rady ministrów finansów wszystkich państw członkowskich. Podczas posiedzenia 22 państwa przyjęły, że preferencyjne stawki będą obowiązywać do 2010 roku we wszystkich państwach Unii. Nie zgodziły się na to Czechy, Cypr i Polska, ponieważ twierdziły, że porozumienie jest niesprawiedliwe. Nie miały nic przeciwko aneksowi K, w którym zapisano preferencyjne stawki dla dziewięciu państw, ale chciały w ten sposób ugrać coś dla siebie. Polska chciała przedłużenia obniżonych stawek m.in. na mieszkania, usługi restauracyjne i nieprzetworzone produkty rolne do 2015 roku. Weto trzech państw oznaczało, że porozumienia nie ma, ponieważ zmiany w VAT muszą zaakceptować jednomyślnie wszystkie kraje Wspólnoty.

Rozszerzenie aneksu K na wszystkie państwa byłoby korzystne również dla Polski, ale ważniejszą sprawą jest dla nas podtrzymanie preferencyjnych stawek na mieszkania (kończą się 31 grudnia 2007 r.).

Lista usług, na które przysługiwały preferencyjne stawki VAT
• Drobne usługi naprawcze:
– rowerów,
– obuwia i wyrobów ze skóry,
– ubrań i bielizny pościelowej (włącznie z cerowaniem i przeróbką).
• Odnawianie i remont prywatnych nieruchomości mieszkalnych, wyłączając materiały, które stanowią znaczącą część wartości świadczonych usług.
• Usługi mycia okien i sprzątania prywatnych gospodarstw domowych.
• Usługi opieki domowej (np. pomoc i opieka nad dziećmi, osobami starszymi, chorymi lub inwalidami).
• Usługi fryzjerskie.

Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA