Organizacje pożytku publicznego prześcigają się w zamieszczaniu na swoich stronach internetowych poradników i informacji przydatnych przy wypełnianiu PIT. Gdyby udało im się przekonać wszystkich podatników, na ich konto mogłoby wpłynąć nawet 200-300 mln zł.
Okres rozliczeń rocznych to dla organizacji pożytku publicznego czas wzmożonej pracy. Nic dziwnego, że starają się na wszelkie sposoby dotrzeć do podatników, tak żeby ci zdecydowali się oddać 1 proc. swojego podatku nie do budżetu, ale na zbożny cel.
W internecie...
Organizacje pożytku publicznego postawiły na
internet. Ich strony to nie tylko informacje dotyczące samej organizacji. To przede wszystkim kopalnia wiedzy na temat tego, jak szybko i sprawnie dokonać zmniejszenia podatku. Na większości z nich podatnik może dowiedzieć się też, jakie projekty zostały sfinansowane z pieniędzy przekazanych w ramach 1 proc. W zakresie promowania wpłat organizacje nie tylko szczegółowo wyjaśniają, na czym polega mechanizm zmniejszenia. Podają także treść przepisów i podstawę prawną. Wiele z nich omawia, jak krok po kroku dokonać zmniejszenia. Niektóre za pomocą linków wskazują, w których pozycjach poszczególnych formularzy dokonać zmniejszenia, dodatkowo ilustrują je wycinkiem formularza czy zabawnym komiksem. Na stronach znajdują się oczywiście druki dowodów wpłat tak, żeby ułatwić podatnikom ich dokonywanie. Niektórzy idą jeszcze o krok dalej i umożliwiają zalogowanie się do wybranego banku bezpośrednio ze swojej strony internetowej.
... i nie tylko
Organizacje pożytku publicznego nie ograniczają się tylko do internetu. Szukają też sposobów bezpośredniego docierania do podatników.
Salezjanin ksiądz Stanisław Szestowicki z sokołowskiej Fundacji „Ku Mądrości” im. dr Anny Dux wyjaśnia, że osobom, które w zeszłym roku odpowiedziały pozytywnie i przekazały 1 proc. podatku, przekazano podziękowania i krótkie sprawozdanie, jak te środki zostały wykorzystane.
Propagowaniem idei 1 procenta zajmują się też wolontariusze salezjańskiej szkoły. Roznoszą plakaty i foldery do mieszkańców oraz zakładów pracy i różnych instytucji. Fundacja współpracuje również z miejscowymi biurami, które rozliczają podatników. Dostarcza im swoje plakaty i foldery. A to tylko część sposobów.
Również krakowska fundacja „Wspólnota nadziei” stara się docierać do potencjalnych darczyńców. Anna Zdanowicz, koordynator projektu Farma, nie ukrywa, że z uwagi na skromne środki, jakie fundacja może przeznaczyć na promocję, stosuje wiele sposobów.
– Wśród nich oprócz informacji na własnej stronie internetowej przygotowaliśmy również druki przelewów. Staramy się je rozdawać wszędzie – wyjaśnia.
Obie fundacje, jak większość, wykorzystują też media – zarówno lokalne, jak i ogólnopolskie.
Mały wielki procent
Dużo interesujących informacji można znaleźć na stronie www.pozytek.gov.pl, która została przygotowana przez departament pożytku publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
– Strona powstała niecały rok temu i ma charakter informacyjny – wyjaśnia Anna Chomętowska-Kontkiewicz z departamentu pożytku publicznego MPiPS. Informacje zawarte na stronie dotyczące organizacji, procedur i przepisów. Mają służyć wszystkim: organizacjom, organom samorządu i obywatelom.
– Dzięki stronie i zmianie interpretacji przepisów od 20 grudnia 2005 roku organizacje mogą bezpłatnie publikować tu swoje sprawozdania finansowe, do czego są zobowiązane przepisami – dodaje Anna Chomętowska-Kontkiewicz. Organizacje mogą poinformować też o planowanych działaniach finansowanych ze środków uzyskanych ze zbiórki 1 proc., numerze konta czy o realizowanych zadaniach ze sfery pożytku publicznego.
Na stronie znajduje się również aktualizowana co tydzień baza organizacji pożytku publicznego. W odróżnieniu od podstawowej bazy, czyli Krajowego Rejestru Sądowego, pozwala na łatwiejsze uzyskanie większej ilości danych o organizacji.
MPiPS jest też patronem społecznej akcji „1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego”. Organizatorem kampanii są dwie organizacje: Stowarzyszenie Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce i Stowarzyszenie Klon/Jawor.
– Kampania ma na celu zachęcenie podatników do przekazania 1 proc. wybranej organizacji – wyjaśnia Iwona Kumięga z Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.
– Ma ona charakter informacyjny, nie ma promować konkretnych, wybranych organizacji – zastrzega nasza rozmówczyni.
Konkurencja wzrasta
Tak duża aktywność organizacji pożytku publicznego daje wymierne efekty. Jak wynika z danych opublikowanych na stronie internetowej MPiPS, w porównaniu z 2003 rokiem liczba podatników, którzy przekazali 1 proc. podatku w 2004 roku, wzrosła prawie dwukrotnie.
Jednocześnie organizacje przyznają, że powstaje coraz więcej fundacji uzyskujących status organizacji pożytku publicznego. Każda z nich robi więc wszystko, żeby pozyskać jak najwięcej pieniędzy na realizowany przez siebie cel. Więcej fundacji to więcej podmiotów do obdarowania. Można temu zaradzić, bo wciąż tylko niecałe 3 proc. podatników zdecydowało się podzielić podatkiem. Być może wkrótce się to zmieni. PO przygotowała projekt noweli ustawy o podatku dochodowym, przewidujący uproszczenie sposobu przekazywania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego – poinformował wczoraj Zbigniew Chlebowski. Proponowane zmiany zmierzają do tego, by w rocznym zeznaniu pojawiła się rubryka, w której podatnik będzie wpisywał organizację pożytku publicznego, a wszystkie formalności związane z przekazaniem 1 proc. podatku załatwi urząd skarbowy.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.Danych o organizacjach pożytku publicznego szukaj na:
• www.jedenprocent.pl
• www.pozytek.pl
• www.ms. gov.pl
Aleksandra Tarka