REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dużo zachęt, mało wpłat

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Organizacje pożytku publicznego prześcigają się w zamieszczaniu na swoich stronach internetowych poradników i informacji przydatnych przy wypełnianiu PIT. Gdyby udało im się przekonać wszystkich podatników, na ich konto mogłoby wpłynąć nawet 200-300 mln zł.
Okres rozliczeń rocznych to dla organizacji pożytku publicznego czas wzmożonej pracy. Nic dziwnego, że starają się na wszelkie sposoby dotrzeć do podatników, tak żeby ci zdecydowali się oddać 1 proc. swojego podatku nie do budżetu, ale na zbożny cel.

W internecie...

Organizacje pożytku publicznego postawiły na internet. Ich strony to nie tylko informacje dotyczące samej organizacji. To przede wszystkim kopalnia wiedzy na temat tego, jak szybko i sprawnie dokonać zmniejszenia podatku. Na większości z nich podatnik może dowiedzieć się też, jakie projekty zostały sfinansowane z pieniędzy przekazanych w ramach 1 proc. W zakresie promowania wpłat organizacje nie tylko szczegółowo wyjaśniają, na czym polega mechanizm zmniejszenia. Podają także treść przepisów i podstawę prawną. Wiele z nich omawia, jak krok po kroku dokonać zmniejszenia. Niektóre za pomocą linków wskazują, w których pozycjach poszczególnych formularzy dokonać zmniejszenia, dodatkowo ilustrują je wycinkiem formularza czy zabawnym komiksem. Na stronach znajdują się oczywiście druki dowodów wpłat tak, żeby ułatwić podatnikom ich dokonywanie. Niektórzy idą jeszcze o krok dalej i umożliwiają zalogowanie się do wybranego banku bezpośrednio ze swojej strony internetowej.

... i nie tylko

Organizacje pożytku publicznego nie ograniczają się tylko do internetu. Szukają też sposobów bezpośredniego docierania do podatników.
Salezjanin ksiądz Stanisław Szestowicki z sokołowskiej Fundacji „Ku Mądrości” im. dr Anny Dux wyjaśnia, że osobom, które w zeszłym roku odpowiedziały pozytywnie i przekazały 1 proc. podatku, przekazano podziękowania i krótkie sprawozdanie, jak te środki zostały wykorzystane.
Propagowaniem idei 1 procenta zajmują się też wolontariusze salezjańskiej szkoły. Roznoszą plakaty i foldery do mieszkańców oraz zakładów pracy i różnych instytucji. Fundacja współpracuje również z miejscowymi biurami, które rozliczają podatników. Dostarcza im swoje plakaty i foldery. A to tylko część sposobów.
Również krakowska fundacja „Wspólnota nadziei” stara się docierać do potencjalnych darczyńców. Anna Zdanowicz, koordynator projektu Farma, nie ukrywa, że z uwagi na skromne środki, jakie fundacja może przeznaczyć na promocję, stosuje wiele sposobów.
– Wśród nich oprócz informacji na własnej stronie internetowej przygotowaliśmy również druki przelewów. Staramy się je rozdawać wszędzie – wyjaśnia.
Obie fundacje, jak większość, wykorzystują też media – zarówno lokalne, jak i ogólnopolskie.

Mały wielki procent

Dużo interesujących informacji można znaleźć na stronie www.pozytek.gov.pl, która została przygotowana przez departament pożytku publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
– Strona powstała niecały rok temu i ma charakter informacyjny – wyjaśnia Anna Chomętowska-Kontkiewicz z departamentu pożytku publicznego MPiPS. Informacje zawarte na stronie dotyczące organizacji, procedur i przepisów. Mają służyć wszystkim: organizacjom, organom samorządu i obywatelom.
– Dzięki stronie i zmianie interpretacji przepisów od 20 grudnia 2005 roku organizacje mogą bezpłatnie publikować tu swoje sprawozdania finansowe, do czego są zobowiązane przepisami – dodaje Anna Chomętowska-Kontkiewicz. Organizacje mogą poinformować też o planowanych działaniach finansowanych ze środków uzyskanych ze zbiórki 1 proc., numerze konta czy o realizowanych zadaniach ze sfery pożytku publicznego.
Na stronie znajduje się również aktualizowana co tydzień baza organizacji pożytku publicznego. W odróżnieniu od podstawowej bazy, czyli Krajowego Rejestru Sądowego, pozwala na łatwiejsze uzyskanie większej ilości danych o organizacji.
MPiPS jest też patronem społecznej akcji „1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego”. Organizatorem kampanii są dwie organizacje: Stowarzyszenie Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce i Stowarzyszenie Klon/Jawor.
– Kampania ma na celu zachęcenie podatników do przekazania 1 proc. wybranej organizacji – wyjaśnia Iwona Kumięga z Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.
– Ma ona charakter informacyjny, nie ma promować konkretnych, wybranych organizacji – zastrzega nasza rozmówczyni.

Konkurencja wzrasta

Tak duża aktywność organizacji pożytku publicznego daje wymierne efekty. Jak wynika z danych opublikowanych na stronie internetowej MPiPS, w porównaniu z 2003 rokiem liczba podatników, którzy przekazali 1 proc. podatku w 2004 roku, wzrosła prawie dwukrotnie.
Jednocześnie organizacje przyznają, że powstaje coraz więcej fundacji uzyskujących status organizacji pożytku publicznego. Każda z nich robi więc wszystko, żeby pozyskać jak najwięcej pieniędzy na realizowany przez siebie cel. Więcej fundacji to więcej podmiotów do obdarowania. Można temu zaradzić, bo wciąż tylko niecałe 3 proc. podatników zdecydowało się podzielić podatkiem. Być może wkrótce się to zmieni. PO przygotowała projekt noweli ustawy o podatku dochodowym, przewidujący uproszczenie sposobu przekazywania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego – poinformował wczoraj Zbigniew Chlebowski. Proponowane zmiany zmierzają do tego, by w rocznym zeznaniu pojawiła się rubryka, w której podatnik będzie wpisywał organizację pożytku publicznego, a wszystkie formalności związane z przekazaniem 1 proc. podatku załatwi urząd skarbowy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Danych o organizacjach pożytku publicznego szukaj na:
• www.jedenprocent.pl
• www.pozytek.pl
• www.ms. gov.pl

Aleksandra Tarka


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

REKLAMA