REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dużo zachęt, mało wpłat

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Organizacje pożytku publicznego prześcigają się w zamieszczaniu na swoich stronach internetowych poradników i informacji przydatnych przy wypełnianiu PIT. Gdyby udało im się przekonać wszystkich podatników, na ich konto mogłoby wpłynąć nawet 200-300 mln zł.
Okres rozliczeń rocznych to dla organizacji pożytku publicznego czas wzmożonej pracy. Nic dziwnego, że starają się na wszelkie sposoby dotrzeć do podatników, tak żeby ci zdecydowali się oddać 1 proc. swojego podatku nie do budżetu, ale na zbożny cel.

W internecie...

Organizacje pożytku publicznego postawiły na internet. Ich strony to nie tylko informacje dotyczące samej organizacji. To przede wszystkim kopalnia wiedzy na temat tego, jak szybko i sprawnie dokonać zmniejszenia podatku. Na większości z nich podatnik może dowiedzieć się też, jakie projekty zostały sfinansowane z pieniędzy przekazanych w ramach 1 proc. W zakresie promowania wpłat organizacje nie tylko szczegółowo wyjaśniają, na czym polega mechanizm zmniejszenia. Podają także treść przepisów i podstawę prawną. Wiele z nich omawia, jak krok po kroku dokonać zmniejszenia. Niektóre za pomocą linków wskazują, w których pozycjach poszczególnych formularzy dokonać zmniejszenia, dodatkowo ilustrują je wycinkiem formularza czy zabawnym komiksem. Na stronach znajdują się oczywiście druki dowodów wpłat tak, żeby ułatwić podatnikom ich dokonywanie. Niektórzy idą jeszcze o krok dalej i umożliwiają zalogowanie się do wybranego banku bezpośrednio ze swojej strony internetowej.

... i nie tylko

Organizacje pożytku publicznego nie ograniczają się tylko do internetu. Szukają też sposobów bezpośredniego docierania do podatników.
Salezjanin ksiądz Stanisław Szestowicki z sokołowskiej Fundacji „Ku Mądrości” im. dr Anny Dux wyjaśnia, że osobom, które w zeszłym roku odpowiedziały pozytywnie i przekazały 1 proc. podatku, przekazano podziękowania i krótkie sprawozdanie, jak te środki zostały wykorzystane.
Propagowaniem idei 1 procenta zajmują się też wolontariusze salezjańskiej szkoły. Roznoszą plakaty i foldery do mieszkańców oraz zakładów pracy i różnych instytucji. Fundacja współpracuje również z miejscowymi biurami, które rozliczają podatników. Dostarcza im swoje plakaty i foldery. A to tylko część sposobów.
Również krakowska fundacja „Wspólnota nadziei” stara się docierać do potencjalnych darczyńców. Anna Zdanowicz, koordynator projektu Farma, nie ukrywa, że z uwagi na skromne środki, jakie fundacja może przeznaczyć na promocję, stosuje wiele sposobów.
– Wśród nich oprócz informacji na własnej stronie internetowej przygotowaliśmy również druki przelewów. Staramy się je rozdawać wszędzie – wyjaśnia.
Obie fundacje, jak większość, wykorzystują też media – zarówno lokalne, jak i ogólnopolskie.

Mały wielki procent

Dużo interesujących informacji można znaleźć na stronie www.pozytek.gov.pl, która została przygotowana przez departament pożytku publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
– Strona powstała niecały rok temu i ma charakter informacyjny – wyjaśnia Anna Chomętowska-Kontkiewicz z departamentu pożytku publicznego MPiPS. Informacje zawarte na stronie dotyczące organizacji, procedur i przepisów. Mają służyć wszystkim: organizacjom, organom samorządu i obywatelom.
– Dzięki stronie i zmianie interpretacji przepisów od 20 grudnia 2005 roku organizacje mogą bezpłatnie publikować tu swoje sprawozdania finansowe, do czego są zobowiązane przepisami – dodaje Anna Chomętowska-Kontkiewicz. Organizacje mogą poinformować też o planowanych działaniach finansowanych ze środków uzyskanych ze zbiórki 1 proc., numerze konta czy o realizowanych zadaniach ze sfery pożytku publicznego.
Na stronie znajduje się również aktualizowana co tydzień baza organizacji pożytku publicznego. W odróżnieniu od podstawowej bazy, czyli Krajowego Rejestru Sądowego, pozwala na łatwiejsze uzyskanie większej ilości danych o organizacji.
MPiPS jest też patronem społecznej akcji „1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego”. Organizatorem kampanii są dwie organizacje: Stowarzyszenie Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce i Stowarzyszenie Klon/Jawor.
– Kampania ma na celu zachęcenie podatników do przekazania 1 proc. wybranej organizacji – wyjaśnia Iwona Kumięga z Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.
– Ma ona charakter informacyjny, nie ma promować konkretnych, wybranych organizacji – zastrzega nasza rozmówczyni.

Konkurencja wzrasta

Tak duża aktywność organizacji pożytku publicznego daje wymierne efekty. Jak wynika z danych opublikowanych na stronie internetowej MPiPS, w porównaniu z 2003 rokiem liczba podatników, którzy przekazali 1 proc. podatku w 2004 roku, wzrosła prawie dwukrotnie.
Jednocześnie organizacje przyznają, że powstaje coraz więcej fundacji uzyskujących status organizacji pożytku publicznego. Każda z nich robi więc wszystko, żeby pozyskać jak najwięcej pieniędzy na realizowany przez siebie cel. Więcej fundacji to więcej podmiotów do obdarowania. Można temu zaradzić, bo wciąż tylko niecałe 3 proc. podatników zdecydowało się podzielić podatkiem. Być może wkrótce się to zmieni. PO przygotowała projekt noweli ustawy o podatku dochodowym, przewidujący uproszczenie sposobu przekazywania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego – poinformował wczoraj Zbigniew Chlebowski. Proponowane zmiany zmierzają do tego, by w rocznym zeznaniu pojawiła się rubryka, w której podatnik będzie wpisywał organizację pożytku publicznego, a wszystkie formalności związane z przekazaniem 1 proc. podatku załatwi urząd skarbowy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Danych o organizacjach pożytku publicznego szukaj na:
• www.jedenprocent.pl
• www.pozytek.pl
• www.ms. gov.pl

Aleksandra Tarka


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA