REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dużo zachęt, mało wpłat

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Organizacje pożytku publicznego prześcigają się w zamieszczaniu na swoich stronach internetowych poradników i informacji przydatnych przy wypełnianiu PIT. Gdyby udało im się przekonać wszystkich podatników, na ich konto mogłoby wpłynąć nawet 200-300 mln zł.
Okres rozliczeń rocznych to dla organizacji pożytku publicznego czas wzmożonej pracy. Nic dziwnego, że starają się na wszelkie sposoby dotrzeć do podatników, tak żeby ci zdecydowali się oddać 1 proc. swojego podatku nie do budżetu, ale na zbożny cel.

W internecie...

Organizacje pożytku publicznego postawiły na internet. Ich strony to nie tylko informacje dotyczące samej organizacji. To przede wszystkim kopalnia wiedzy na temat tego, jak szybko i sprawnie dokonać zmniejszenia podatku. Na większości z nich podatnik może dowiedzieć się też, jakie projekty zostały sfinansowane z pieniędzy przekazanych w ramach 1 proc. W zakresie promowania wpłat organizacje nie tylko szczegółowo wyjaśniają, na czym polega mechanizm zmniejszenia. Podają także treść przepisów i podstawę prawną. Wiele z nich omawia, jak krok po kroku dokonać zmniejszenia. Niektóre za pomocą linków wskazują, w których pozycjach poszczególnych formularzy dokonać zmniejszenia, dodatkowo ilustrują je wycinkiem formularza czy zabawnym komiksem. Na stronach znajdują się oczywiście druki dowodów wpłat tak, żeby ułatwić podatnikom ich dokonywanie. Niektórzy idą jeszcze o krok dalej i umożliwiają zalogowanie się do wybranego banku bezpośrednio ze swojej strony internetowej.

... i nie tylko

Organizacje pożytku publicznego nie ograniczają się tylko do internetu. Szukają też sposobów bezpośredniego docierania do podatników.
Salezjanin ksiądz Stanisław Szestowicki z sokołowskiej Fundacji „Ku Mądrości” im. dr Anny Dux wyjaśnia, że osobom, które w zeszłym roku odpowiedziały pozytywnie i przekazały 1 proc. podatku, przekazano podziękowania i krótkie sprawozdanie, jak te środki zostały wykorzystane.
Propagowaniem idei 1 procenta zajmują się też wolontariusze salezjańskiej szkoły. Roznoszą plakaty i foldery do mieszkańców oraz zakładów pracy i różnych instytucji. Fundacja współpracuje również z miejscowymi biurami, które rozliczają podatników. Dostarcza im swoje plakaty i foldery. A to tylko część sposobów.
Również krakowska fundacja „Wspólnota nadziei” stara się docierać do potencjalnych darczyńców. Anna Zdanowicz, koordynator projektu Farma, nie ukrywa, że z uwagi na skromne środki, jakie fundacja może przeznaczyć na promocję, stosuje wiele sposobów.
– Wśród nich oprócz informacji na własnej stronie internetowej przygotowaliśmy również druki przelewów. Staramy się je rozdawać wszędzie – wyjaśnia.
Obie fundacje, jak większość, wykorzystują też media – zarówno lokalne, jak i ogólnopolskie.

Mały wielki procent

Dużo interesujących informacji można znaleźć na stronie www.pozytek.gov.pl, która została przygotowana przez departament pożytku publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
– Strona powstała niecały rok temu i ma charakter informacyjny – wyjaśnia Anna Chomętowska-Kontkiewicz z departamentu pożytku publicznego MPiPS. Informacje zawarte na stronie dotyczące organizacji, procedur i przepisów. Mają służyć wszystkim: organizacjom, organom samorządu i obywatelom.
– Dzięki stronie i zmianie interpretacji przepisów od 20 grudnia 2005 roku organizacje mogą bezpłatnie publikować tu swoje sprawozdania finansowe, do czego są zobowiązane przepisami – dodaje Anna Chomętowska-Kontkiewicz. Organizacje mogą poinformować też o planowanych działaniach finansowanych ze środków uzyskanych ze zbiórki 1 proc., numerze konta czy o realizowanych zadaniach ze sfery pożytku publicznego.
Na stronie znajduje się również aktualizowana co tydzień baza organizacji pożytku publicznego. W odróżnieniu od podstawowej bazy, czyli Krajowego Rejestru Sądowego, pozwala na łatwiejsze uzyskanie większej ilości danych o organizacji.
MPiPS jest też patronem społecznej akcji „1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego”. Organizatorem kampanii są dwie organizacje: Stowarzyszenie Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce i Stowarzyszenie Klon/Jawor.
– Kampania ma na celu zachęcenie podatników do przekazania 1 proc. wybranej organizacji – wyjaśnia Iwona Kumięga z Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.
– Ma ona charakter informacyjny, nie ma promować konkretnych, wybranych organizacji – zastrzega nasza rozmówczyni.

Konkurencja wzrasta

Tak duża aktywność organizacji pożytku publicznego daje wymierne efekty. Jak wynika z danych opublikowanych na stronie internetowej MPiPS, w porównaniu z 2003 rokiem liczba podatników, którzy przekazali 1 proc. podatku w 2004 roku, wzrosła prawie dwukrotnie.
Jednocześnie organizacje przyznają, że powstaje coraz więcej fundacji uzyskujących status organizacji pożytku publicznego. Każda z nich robi więc wszystko, żeby pozyskać jak najwięcej pieniędzy na realizowany przez siebie cel. Więcej fundacji to więcej podmiotów do obdarowania. Można temu zaradzić, bo wciąż tylko niecałe 3 proc. podatników zdecydowało się podzielić podatkiem. Być może wkrótce się to zmieni. PO przygotowała projekt noweli ustawy o podatku dochodowym, przewidujący uproszczenie sposobu przekazywania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego – poinformował wczoraj Zbigniew Chlebowski. Proponowane zmiany zmierzają do tego, by w rocznym zeznaniu pojawiła się rubryka, w której podatnik będzie wpisywał organizację pożytku publicznego, a wszystkie formalności związane z przekazaniem 1 proc. podatku załatwi urząd skarbowy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Danych o organizacjach pożytku publicznego szukaj na:
• www.jedenprocent.pl
• www.pozytek.pl
• www.ms. gov.pl

Aleksandra Tarka


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA