REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczki można odzyskać

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracownicy realizujący projekty finansowane z funduszy Unii Europejskiej powinni dokładnie przyjrzeć się deklaracjom otrzymanym od pracodawców. Może się okazać, że płatnik pobrał niesłusznie zaliczki. Przy okazji rozliczenia rocznego można będzie je odzyskać.
Instytucje zatrudniające pracowników realizujących projekty finansowane z funduszy Unii Europejskiej pobierają zaliczki sugerując się wytycznymi podmiotów wypłacających dofinansowanie. Część z nich odmawia dokonania zwrotu poniesionych przez beneficjenta wydatków na wynagrodzenia, jeśli nie przedstawiono dowodów pobrania i wpłacenia zaliczek na podatek.
– W ten sposób postępował jeszcze na początku 2005 roku Fundusz Współpracy. Nakazywał pobieranie podatku argumentując, że nie są to pieniądze pomocowe, ale strukturalne. Co więcej, Fundusz Współpracy potrącał zaliczki od wynagrodzeń wypłacanych jego pracownikom – informuje Ewa Komor-Mazur, główna księgowa w Fundacji Instytut Spraw Publicznych.
Obecnie, pod wpływem wykładni urzędowych, Fundusz Współpracy zmienił swoje stanowisko w tym zakresie.

Nie ma jednolitej wykładni

Drugi problem to różnice w interpretacjach dokonywanych przez urzędy skarbowe.
– Niektóre urzędy skarbowe twierdzą, że od podatku dochodowego są zwolnieni wszyscy pracownicy biorący udział w realizacji projektu. Inne uważają, że zwolnienie dotyczy tylko pracowników merytorycznych, a np. koordynatorów projektów już nie. Takiej odpowiedzi udzielił nam I Urząd Skarbowy Warszawa Śródmieście – mówi Ewa Komor-Mazur. Dodaje, że na takie samo pytanie III Urząd Skarbowy Warszawa Śródmieście i Urząd Warszawa Bemowo udzieliły odpowiedzi korzystnych dla podatników.
Kolejny problem to obowiązki płatników, którzy odpowiadają za prawidłowe naliczenie, pobranie i odprowadzenie do urzędu podatku. Nie można się więc dziwić, że w przypadku jakichkolwiek wątpliwości wolą pobrać wyższą zaliczkę niż ryzykować spór z urzędem.
Z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT wynika, że zwolnione od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe. Zwolnienie to dotyczy także sytuacji, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Urzędom brak pewności

O tym, że przepis budzi wątpliwości, świadczą liczne pytania kierowane do urzędów skarbowych przez instytucje korzystające z dotacji. Wykładnia dokonywana przez organy podatkowe jest jednolita, ale tylko w odniesieniu do pracowników merytorycznie zajmujących się realizacją projektu. Przykładem może być pismo Urzędu Skarbowego w Tczewie z 16 maja 2005 r. (nr PDII-415/1/05). Organ podatkowy stwierdził, że bez potrącania zaliczki na podatek otrzymywać będą wynagrodzenia pracownicy. Natomiast osoby zaangażowane na podstawie umowy zlecenia i umowy o dzieło wtedy, gdy wynagrodzenia te są finansowane ze środków pomocowych, a osoby te bezpośrednio realizują program objęty pomocą.
Urząd stwierdził przy tym, że zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że wykonywane w ramach programu czynności mają charakter merytoryczny, a nie pomocniczy czy administracyjny. Jednak w tym zakresie urzędy już nie są zgodne. Na przykład I Urząd Skarbowy w Lublinie w piśmie z 25 lipca 2005 r. (nr D-1/415-41/05) dokonał wykładni korzystniejszej dla podatników. Uznał, że zwolnieniu podlegają dochody wszystkich osób biorących udział w realizacji projektu, którym były kursy językowe.
Małgorzata Chicińska, kierownik projektu z Ośrodka Usług Pedagogicznych działającego przy Związku Nauczycielstwa Polskiego, zwraca uwagę także na inny problem – definicję beneficjenta.
– W urzędzie skarbowym zostałam poinformowana, że nasi pracownicy mogliby skorzystać ze zwolnienia od podatku, gdybyśmy byli bezpośrednimi beneficjentami, którzy pozyskują pieniądze z Unii Europejskiej, jak np. Wojewódzki Urząd Pracy – twierdzi nasza rozmówczyni.

Zwrot jest możliwy

Osoba, która stwierdzi, że niesłusznie pobrano od niej zaliczki, może wystąpić o ich zwrot. Musi przy tym pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim zwolnieniu podlega część wynagrodzenia finansowana ze środków pomocowych. Pozostała część wynagrodzenia jest opodatkowana na zasadach ogólnych. Odliczeniu od dochodu przed opodatkowaniem nie podlegają składki na ubezpieczenie społeczne, których podstawę wymiaru stanowi dochód zwolniony od podatku. Podobnie od podatku nie można odliczyć składki na ubezpieczenie zdrowotne liczonej od niepodlegającej opodatkowaniu części dochodu.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Konrad Piłat
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA