REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile można odliczyć za internet

REKLAMA

Podatnik korzystający z ulgi na internet może odliczyć nawet 760 zł, pod warunkiem udokumentowania poniesionych wydatków. Ulga internetowa od niedawna gości w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zaczęła obowiązywać 1 stycznia 2005 roku. A to oznacza, że dopiero w tegorocznym zeznaniu podatnicy po raz pierwszy będą mogli z niej skorzystać.
Ulga ta, w przeciwieństwie do większości ulg nie jest bardzo skomplikowana. Nie została obwarowana wieloma warunkami, jakie musi spełnić podatnik. Niestety, nawet tak prosta na pierwszy rzut oka regulacja – w zderzeniu z rzeczywistością – może doprowadzić do wielu skomplikowanych sytuacji.
Zgodnie z ustawą odliczeniu od dochodu podlegają wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu użytkowania sieci internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 760 zł.

WYDATKI NA INTERNET

ODLICZYSZ
• całość wydatków udokumentowanych fakturą VAT w przypadku usług internetowych
• tylko wydatki poniesione na internet udokumentowane fakturą VAT, jeżeli z internetu korzysta w pakiecie z telefonem czy TV kablową

NIE ODLICZYSZ
• na instalację internetu
• na zakup modemu czy sprzętu komputerowego
• na remont sieci

Zasady odliczania

Odliczeniu podlegają wydatki poniesione na użytkowanie internetu. Trudno więc przypuszczać, że organy podatkowe pozwolą na dokonanie w ramach ulgi odliczenia wydatków poniesionych na opłatę instalacyjną czy związaną z zakupem modemu itp.
Odliczenie przysługuje zarówno z tytułu korzystania z internetu w mieszkaniu, jak i w domu. Inaczej jednak niż w przypadku wielu ulg ustawodawca nie uzależnił możliwości skorzystania z ulgi od tytułu prawnego do lokalu, w którym użytkowana jest sieć. Podatnik ma prawo odliczać internet użytkowany w miejscu swojego zamieszkania. Nie należy tego miejsca utożsamiać także z miejscem zameldowania. Wystarczy, że podatnik przebywa w danym mieszkaniu czy domu z zamiarem stałego pobytu.
Nietrudno zauważyć, że ulga internetowa została ograniczona limitem. Nie jest to jednak limit procentowy, ale kwotowy. Oznacza to, że bez względu na wydatki poniesione w danym roku podatnik może odliczyć maksymalnie 760 zł rocznie. Tylko w przypadku wydatków mniejszych lub równych limitowi odliczana kwota będzie odpowiadała kwocie wydatków.
Limit jest indywidualny. Ma to znaczenie dla małżonków i domowników. Bo zarówno mąż, jak i żona czy inni domownicy mogą skorzystać z własnego limitu.
WAŻNE
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której dana osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Potrzebna faktura

Ulga na internet musi być udokumentowana fakturą VAT. W przypadku podatników, którzy wspólne korzystają z internetu i płacą za niego rachunki, problemem może być udokumentowanie wydatku. Zazwyczaj w takim przypadku wystawiana jest jedna faktura VAT. A żeby można było pomnożyć ulgę w małżeństwie czy wśród współdomowników, na fakturze muszą znaleźć się nazwiska wszystkich podatników. Oznacza to, że konieczne będzie posiadanie osobnych imiennych faktur dla każdego podatnika albo jednej faktury z nazwiskami wszystkich korzystających z ulgi.
Stanowisko takie potwierdziło Ministerstwo Finansów w jednym z pism z 2005 roku. W ocenie resortu, jeżeli użytkownikiem internetu są małżonkowie, na fakturze muszą widnieć zarówno dane osobowe męża, jak i żony. W przeciwnym razie z odliczenia skorzysta tylko ten małżonek, którego imię i nazwisko wpisane jest na fakturze.
Taka sama zasada zgodnie z ministerialnymi wyjaśnieniem dotyczy także pozostałych domowników. Jeżeli z ulgi internetowej chciałoby skorzystać dziecko to również musi posiadać fakturę dokumentującą poniesiony wydatek z tytułu korzystania z internetu. Brak faktury w każdym przypadku będzie pozbawiał podatnika prawa do odliczenia (pismo z 25 lutego 2005 r., nr PB5/MC-033-29-368/05).
Umożliwienie skorzystania z ulgi internetowej w miejscu zamieszkania podatnika może zachęcić do odliczania zwłaszcza w przypadku mieszkań wynajmowanych lub użyczonych. Niestety, wiąże się z tym pewna pułapka, o której trzeba pamiętać. Chodzi właśnie o dokumentowanie. W przypadku najmu, wynajmowane mieszkanie będzie miejscem zamieszkania najemcy, co teoretycznie pozwala na odliczenie. Jednak najczęściej faktury za usługi wystawiane są na właściciela mieszkania, nawet jeśli faktycznie wydatki ponosi najemca. W takiej sytuacji z ulgi internetowej nie może skorzystać ani najemca, ani wynajmujący. Pierwszy, bo nie ma faktury na swoje nazwisko, drugi – bo to nie on faktycznie ponosił wydatki na internet.

PRZYKŁAD 1
Halina i Piotr Kowalscy posiadają faktury za internet z nazwiskami ich obojga łącznie na kwotę 1700 zł. Każdemu z nich przysługuje osobny limit 760 zł. W sumie mogą odliczyć 2 x 760 zł = 1520 zł. Kwota wydatków poczynionych przez małżonków przewyższa podwójny limit ulgi. W związku z tym każde z nich może odliczyć w zeznaniu maksymalną kwotę odliczenia.

PRZYKŁAD 2
Stanisław Joniak korzysta z internetu wraz z synem. Faktury na ich nazwisko wyniosły w sumie za 2005 rok 950 zł. Podatnicy będą mogli skorzystać z ulgi, ale nie w podwójnej wysokości. Możliwe są dwie sytuacje. Jeden z podatników odliczy maksymalny limit 760 zł, a drugi 190 zł albo obydwaj odliczą po połowie wydatków, czyli po 475 zł.

PRZYKŁAD 3
Piotr Kwiatkowski w 2005 roku zapłacił za używanie internetu 500 zł. Jego indywidualny limit odliczenia na 2005 rok to 760 zł. W rozliczeniu rocznym będzie mógł jednak odliczyć tylko 500 zł, bo takie rzeczywiste wydatki na internet poniósł w roku podatkowym.

Dokumenty przez 5 lat

Podatnicy po wypełnieniu zeznania rocznego nie dołączają do niego dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków. Faktur i dowodów wpłat nie wysyłamy do urzędu skarbowego. Trzeba je jednak przechowywać w bezpiecznym miejscu na wypadek kontroli. Organy podatkowe mają prawo skontrolować podatnika aż do momentu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zobowiązania w podatku od osób fizycznych przedawniają się dopiero po upływie 5 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym składane jest zeznanie i upłynął termin zapłaty podatku. W przypadku rozliczenia za 2005 rok termin złożenia zeznania i zapłaty podatku upływa 2 maja 2006 roku. Dokumenty potwierdzające prawo do ulg i odliczeń, w tym faktury za internet dotyczące 2005 roku trzeba przechowywać aż do końca 2011 roku.

Internet przez komórkę

Użytkowanie sieci internet za pośrednictwem telefonu komórkowego nie stanowi przeszkody w korzystaniu z ulgi. Poniesiony wydatek za abonament miesięczny za korzystanie np. z karty Plus GSM wyłącznie dla dostępu do internetu, udokumentowany fakturą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podlega odliczeniu od dochodu, w zeznaniu podatkowym składanym za dany rok podatkowy. Podatnicy nie powinni mieć zatem żadnych problemów z rozliczeniem tego rodzaju wydatków. Podlegają one odliczeniu w ramach ulgi internetowej. Odliczenie z tytułu użytkowania sieci internet w roku podatkowym przysługuje w wysokości nieprzekraczającej 760 zł. Potwierdził to m.in. Urząd Skarbowy w Zawierciu w postanowieniu z 8 grudnia 2005 r. (nr PDFN II/415/34/JGN/05).

JAK UDOKUMENTOWAĆ ULGĘ INTERNETOWĄ
Podatnik, który chce skorzystać z ulgi internetowej, powinien posiadać:
• opłaconą imienną fakturę VAT – w przypadku opłat w banku lub na poczcie,
• fakturę VAT i wyciąg z banku dokumentujący przelew – w przypadku stałego zlecenia w banku,
• fakturę VAT i wydruk komputerowy, z którego jasno wynika: kwota dokonanej wpłaty, imię i nazwisko wpłacającego, data poniesienia wydatku, tytuł wpłaty i numer faktury – gdy korzystamy z konta internetowego.

Aleksandra Tarka
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA