REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile można odliczyć za internet

REKLAMA

Podatnik korzystający z ulgi na internet może odliczyć nawet 760 zł, pod warunkiem udokumentowania poniesionych wydatków. Ulga internetowa od niedawna gości w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zaczęła obowiązywać 1 stycznia 2005 roku. A to oznacza, że dopiero w tegorocznym zeznaniu podatnicy po raz pierwszy będą mogli z niej skorzystać.
Ulga ta, w przeciwieństwie do większości ulg nie jest bardzo skomplikowana. Nie została obwarowana wieloma warunkami, jakie musi spełnić podatnik. Niestety, nawet tak prosta na pierwszy rzut oka regulacja – w zderzeniu z rzeczywistością – może doprowadzić do wielu skomplikowanych sytuacji.
Zgodnie z ustawą odliczeniu od dochodu podlegają wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu użytkowania sieci internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 760 zł.

WYDATKI NA INTERNET

ODLICZYSZ
• całość wydatków udokumentowanych fakturą VAT w przypadku usług internetowych
• tylko wydatki poniesione na internet udokumentowane fakturą VAT, jeżeli z internetu korzysta w pakiecie z telefonem czy TV kablową

NIE ODLICZYSZ
• na instalację internetu
• na zakup modemu czy sprzętu komputerowego
• na remont sieci

Zasady odliczania

Odliczeniu podlegają wydatki poniesione na użytkowanie internetu. Trudno więc przypuszczać, że organy podatkowe pozwolą na dokonanie w ramach ulgi odliczenia wydatków poniesionych na opłatę instalacyjną czy związaną z zakupem modemu itp.
Odliczenie przysługuje zarówno z tytułu korzystania z internetu w mieszkaniu, jak i w domu. Inaczej jednak niż w przypadku wielu ulg ustawodawca nie uzależnił możliwości skorzystania z ulgi od tytułu prawnego do lokalu, w którym użytkowana jest sieć. Podatnik ma prawo odliczać internet użytkowany w miejscu swojego zamieszkania. Nie należy tego miejsca utożsamiać także z miejscem zameldowania. Wystarczy, że podatnik przebywa w danym mieszkaniu czy domu z zamiarem stałego pobytu.
Nietrudno zauważyć, że ulga internetowa została ograniczona limitem. Nie jest to jednak limit procentowy, ale kwotowy. Oznacza to, że bez względu na wydatki poniesione w danym roku podatnik może odliczyć maksymalnie 760 zł rocznie. Tylko w przypadku wydatków mniejszych lub równych limitowi odliczana kwota będzie odpowiadała kwocie wydatków.
Limit jest indywidualny. Ma to znaczenie dla małżonków i domowników. Bo zarówno mąż, jak i żona czy inni domownicy mogą skorzystać z własnego limitu.
WAŻNE
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której dana osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Potrzebna faktura

Ulga na internet musi być udokumentowana fakturą VAT. W przypadku podatników, którzy wspólne korzystają z internetu i płacą za niego rachunki, problemem może być udokumentowanie wydatku. Zazwyczaj w takim przypadku wystawiana jest jedna faktura VAT. A żeby można było pomnożyć ulgę w małżeństwie czy wśród współdomowników, na fakturze muszą znaleźć się nazwiska wszystkich podatników. Oznacza to, że konieczne będzie posiadanie osobnych imiennych faktur dla każdego podatnika albo jednej faktury z nazwiskami wszystkich korzystających z ulgi.
Stanowisko takie potwierdziło Ministerstwo Finansów w jednym z pism z 2005 roku. W ocenie resortu, jeżeli użytkownikiem internetu są małżonkowie, na fakturze muszą widnieć zarówno dane osobowe męża, jak i żony. W przeciwnym razie z odliczenia skorzysta tylko ten małżonek, którego imię i nazwisko wpisane jest na fakturze.
Taka sama zasada zgodnie z ministerialnymi wyjaśnieniem dotyczy także pozostałych domowników. Jeżeli z ulgi internetowej chciałoby skorzystać dziecko to również musi posiadać fakturę dokumentującą poniesiony wydatek z tytułu korzystania z internetu. Brak faktury w każdym przypadku będzie pozbawiał podatnika prawa do odliczenia (pismo z 25 lutego 2005 r., nr PB5/MC-033-29-368/05).
Umożliwienie skorzystania z ulgi internetowej w miejscu zamieszkania podatnika może zachęcić do odliczania zwłaszcza w przypadku mieszkań wynajmowanych lub użyczonych. Niestety, wiąże się z tym pewna pułapka, o której trzeba pamiętać. Chodzi właśnie o dokumentowanie. W przypadku najmu, wynajmowane mieszkanie będzie miejscem zamieszkania najemcy, co teoretycznie pozwala na odliczenie. Jednak najczęściej faktury za usługi wystawiane są na właściciela mieszkania, nawet jeśli faktycznie wydatki ponosi najemca. W takiej sytuacji z ulgi internetowej nie może skorzystać ani najemca, ani wynajmujący. Pierwszy, bo nie ma faktury na swoje nazwisko, drugi – bo to nie on faktycznie ponosił wydatki na internet.

PRZYKŁAD 1
Halina i Piotr Kowalscy posiadają faktury za internet z nazwiskami ich obojga łącznie na kwotę 1700 zł. Każdemu z nich przysługuje osobny limit 760 zł. W sumie mogą odliczyć 2 x 760 zł = 1520 zł. Kwota wydatków poczynionych przez małżonków przewyższa podwójny limit ulgi. W związku z tym każde z nich może odliczyć w zeznaniu maksymalną kwotę odliczenia.

PRZYKŁAD 2
Stanisław Joniak korzysta z internetu wraz z synem. Faktury na ich nazwisko wyniosły w sumie za 2005 rok 950 zł. Podatnicy będą mogli skorzystać z ulgi, ale nie w podwójnej wysokości. Możliwe są dwie sytuacje. Jeden z podatników odliczy maksymalny limit 760 zł, a drugi 190 zł albo obydwaj odliczą po połowie wydatków, czyli po 475 zł.

PRZYKŁAD 3
Piotr Kwiatkowski w 2005 roku zapłacił za używanie internetu 500 zł. Jego indywidualny limit odliczenia na 2005 rok to 760 zł. W rozliczeniu rocznym będzie mógł jednak odliczyć tylko 500 zł, bo takie rzeczywiste wydatki na internet poniósł w roku podatkowym.

Dokumenty przez 5 lat

Podatnicy po wypełnieniu zeznania rocznego nie dołączają do niego dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków. Faktur i dowodów wpłat nie wysyłamy do urzędu skarbowego. Trzeba je jednak przechowywać w bezpiecznym miejscu na wypadek kontroli. Organy podatkowe mają prawo skontrolować podatnika aż do momentu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zobowiązania w podatku od osób fizycznych przedawniają się dopiero po upływie 5 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym składane jest zeznanie i upłynął termin zapłaty podatku. W przypadku rozliczenia za 2005 rok termin złożenia zeznania i zapłaty podatku upływa 2 maja 2006 roku. Dokumenty potwierdzające prawo do ulg i odliczeń, w tym faktury za internet dotyczące 2005 roku trzeba przechowywać aż do końca 2011 roku.

Internet przez komórkę

Użytkowanie sieci internet za pośrednictwem telefonu komórkowego nie stanowi przeszkody w korzystaniu z ulgi. Poniesiony wydatek za abonament miesięczny za korzystanie np. z karty Plus GSM wyłącznie dla dostępu do internetu, udokumentowany fakturą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podlega odliczeniu od dochodu, w zeznaniu podatkowym składanym za dany rok podatkowy. Podatnicy nie powinni mieć zatem żadnych problemów z rozliczeniem tego rodzaju wydatków. Podlegają one odliczeniu w ramach ulgi internetowej. Odliczenie z tytułu użytkowania sieci internet w roku podatkowym przysługuje w wysokości nieprzekraczającej 760 zł. Potwierdził to m.in. Urząd Skarbowy w Zawierciu w postanowieniu z 8 grudnia 2005 r. (nr PDFN II/415/34/JGN/05).

JAK UDOKUMENTOWAĆ ULGĘ INTERNETOWĄ
Podatnik, który chce skorzystać z ulgi internetowej, powinien posiadać:
• opłaconą imienną fakturę VAT – w przypadku opłat w banku lub na poczcie,
• fakturę VAT i wyciąg z banku dokumentujący przelew – w przypadku stałego zlecenia w banku,
• fakturę VAT i wydruk komputerowy, z którego jasno wynika: kwota dokonanej wpłaty, imię i nazwisko wpłacającego, data poniesienia wydatku, tytuł wpłaty i numer faktury – gdy korzystamy z konta internetowego.

Aleksandra Tarka
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA