REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile można odliczyć za internet

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik korzystający z ulgi na internet może odliczyć nawet 760 zł, pod warunkiem udokumentowania poniesionych wydatków. Ulga internetowa od niedawna gości w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zaczęła obowiązywać 1 stycznia 2005 roku. A to oznacza, że dopiero w tegorocznym zeznaniu podatnicy po raz pierwszy będą mogli z niej skorzystać.
Ulga ta, w przeciwieństwie do większości ulg nie jest bardzo skomplikowana. Nie została obwarowana wieloma warunkami, jakie musi spełnić podatnik. Niestety, nawet tak prosta na pierwszy rzut oka regulacja – w zderzeniu z rzeczywistością – może doprowadzić do wielu skomplikowanych sytuacji.
Zgodnie z ustawą odliczeniu od dochodu podlegają wydatki ponoszone przez podatnika z tytułu użytkowania sieci internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 760 zł.

WYDATKI NA INTERNET

ODLICZYSZ
• całość wydatków udokumentowanych fakturą VAT w przypadku usług internetowych
• tylko wydatki poniesione na internet udokumentowane fakturą VAT, jeżeli z internetu korzysta w pakiecie z telefonem czy TV kablową

NIE ODLICZYSZ
• na instalację internetu
• na zakup modemu czy sprzętu komputerowego
• na remont sieci

Zasady odliczania

Odliczeniu podlegają wydatki poniesione na użytkowanie internetu. Trudno więc przypuszczać, że organy podatkowe pozwolą na dokonanie w ramach ulgi odliczenia wydatków poniesionych na opłatę instalacyjną czy związaną z zakupem modemu itp.
Odliczenie przysługuje zarówno z tytułu korzystania z internetu w mieszkaniu, jak i w domu. Inaczej jednak niż w przypadku wielu ulg ustawodawca nie uzależnił możliwości skorzystania z ulgi od tytułu prawnego do lokalu, w którym użytkowana jest sieć. Podatnik ma prawo odliczać internet użytkowany w miejscu swojego zamieszkania. Nie należy tego miejsca utożsamiać także z miejscem zameldowania. Wystarczy, że podatnik przebywa w danym mieszkaniu czy domu z zamiarem stałego pobytu.
Nietrudno zauważyć, że ulga internetowa została ograniczona limitem. Nie jest to jednak limit procentowy, ale kwotowy. Oznacza to, że bez względu na wydatki poniesione w danym roku podatnik może odliczyć maksymalnie 760 zł rocznie. Tylko w przypadku wydatków mniejszych lub równych limitowi odliczana kwota będzie odpowiadała kwocie wydatków.
Limit jest indywidualny. Ma to znaczenie dla małżonków i domowników. Bo zarówno mąż, jak i żona czy inni domownicy mogą skorzystać z własnego limitu.
WAŻNE
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której dana osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Potrzebna faktura

Ulga na internet musi być udokumentowana fakturą VAT. W przypadku podatników, którzy wspólne korzystają z internetu i płacą za niego rachunki, problemem może być udokumentowanie wydatku. Zazwyczaj w takim przypadku wystawiana jest jedna faktura VAT. A żeby można było pomnożyć ulgę w małżeństwie czy wśród współdomowników, na fakturze muszą znaleźć się nazwiska wszystkich podatników. Oznacza to, że konieczne będzie posiadanie osobnych imiennych faktur dla każdego podatnika albo jednej faktury z nazwiskami wszystkich korzystających z ulgi.
Stanowisko takie potwierdziło Ministerstwo Finansów w jednym z pism z 2005 roku. W ocenie resortu, jeżeli użytkownikiem internetu są małżonkowie, na fakturze muszą widnieć zarówno dane osobowe męża, jak i żony. W przeciwnym razie z odliczenia skorzysta tylko ten małżonek, którego imię i nazwisko wpisane jest na fakturze.
Taka sama zasada zgodnie z ministerialnymi wyjaśnieniem dotyczy także pozostałych domowników. Jeżeli z ulgi internetowej chciałoby skorzystać dziecko to również musi posiadać fakturę dokumentującą poniesiony wydatek z tytułu korzystania z internetu. Brak faktury w każdym przypadku będzie pozbawiał podatnika prawa do odliczenia (pismo z 25 lutego 2005 r., nr PB5/MC-033-29-368/05).
Umożliwienie skorzystania z ulgi internetowej w miejscu zamieszkania podatnika może zachęcić do odliczania zwłaszcza w przypadku mieszkań wynajmowanych lub użyczonych. Niestety, wiąże się z tym pewna pułapka, o której trzeba pamiętać. Chodzi właśnie o dokumentowanie. W przypadku najmu, wynajmowane mieszkanie będzie miejscem zamieszkania najemcy, co teoretycznie pozwala na odliczenie. Jednak najczęściej faktury za usługi wystawiane są na właściciela mieszkania, nawet jeśli faktycznie wydatki ponosi najemca. W takiej sytuacji z ulgi internetowej nie może skorzystać ani najemca, ani wynajmujący. Pierwszy, bo nie ma faktury na swoje nazwisko, drugi – bo to nie on faktycznie ponosił wydatki na internet.

PRZYKŁAD 1
Halina i Piotr Kowalscy posiadają faktury za internet z nazwiskami ich obojga łącznie na kwotę 1700 zł. Każdemu z nich przysługuje osobny limit 760 zł. W sumie mogą odliczyć 2 x 760 zł = 1520 zł. Kwota wydatków poczynionych przez małżonków przewyższa podwójny limit ulgi. W związku z tym każde z nich może odliczyć w zeznaniu maksymalną kwotę odliczenia.

PRZYKŁAD 2
Stanisław Joniak korzysta z internetu wraz z synem. Faktury na ich nazwisko wyniosły w sumie za 2005 rok 950 zł. Podatnicy będą mogli skorzystać z ulgi, ale nie w podwójnej wysokości. Możliwe są dwie sytuacje. Jeden z podatników odliczy maksymalny limit 760 zł, a drugi 190 zł albo obydwaj odliczą po połowie wydatków, czyli po 475 zł.

PRZYKŁAD 3
Piotr Kwiatkowski w 2005 roku zapłacił za używanie internetu 500 zł. Jego indywidualny limit odliczenia na 2005 rok to 760 zł. W rozliczeniu rocznym będzie mógł jednak odliczyć tylko 500 zł, bo takie rzeczywiste wydatki na internet poniósł w roku podatkowym.

Dokumenty przez 5 lat

Podatnicy po wypełnieniu zeznania rocznego nie dołączają do niego dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków. Faktur i dowodów wpłat nie wysyłamy do urzędu skarbowego. Trzeba je jednak przechowywać w bezpiecznym miejscu na wypadek kontroli. Organy podatkowe mają prawo skontrolować podatnika aż do momentu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zobowiązania w podatku od osób fizycznych przedawniają się dopiero po upływie 5 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym składane jest zeznanie i upłynął termin zapłaty podatku. W przypadku rozliczenia za 2005 rok termin złożenia zeznania i zapłaty podatku upływa 2 maja 2006 roku. Dokumenty potwierdzające prawo do ulg i odliczeń, w tym faktury za internet dotyczące 2005 roku trzeba przechowywać aż do końca 2011 roku.

Internet przez komórkę

Użytkowanie sieci internet za pośrednictwem telefonu komórkowego nie stanowi przeszkody w korzystaniu z ulgi. Poniesiony wydatek za abonament miesięczny za korzystanie np. z karty Plus GSM wyłącznie dla dostępu do internetu, udokumentowany fakturą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podlega odliczeniu od dochodu, w zeznaniu podatkowym składanym za dany rok podatkowy. Podatnicy nie powinni mieć zatem żadnych problemów z rozliczeniem tego rodzaju wydatków. Podlegają one odliczeniu w ramach ulgi internetowej. Odliczenie z tytułu użytkowania sieci internet w roku podatkowym przysługuje w wysokości nieprzekraczającej 760 zł. Potwierdził to m.in. Urząd Skarbowy w Zawierciu w postanowieniu z 8 grudnia 2005 r. (nr PDFN II/415/34/JGN/05).

JAK UDOKUMENTOWAĆ ULGĘ INTERNETOWĄ
Podatnik, który chce skorzystać z ulgi internetowej, powinien posiadać:
• opłaconą imienną fakturę VAT – w przypadku opłat w banku lub na poczcie,
• fakturę VAT i wyciąg z banku dokumentujący przelew – w przypadku stałego zlecenia w banku,
• fakturę VAT i wydruk komputerowy, z którego jasno wynika: kwota dokonanej wpłaty, imię i nazwisko wpłacającego, data poniesienia wydatku, tytuł wpłaty i numer faktury – gdy korzystamy z konta internetowego.

Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA