REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy nie chcą umarzać odsetek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wbrew zaleceniom Ministerstwa Finansów urzędy skarbowe nie chcą umarzać odsetek od podatku, który należało zapłacić przy sprzedaży akcji pracowniczych Banku Handlowego. Tymczasem resort finansów zastanawia się nad stworzeniem mechanizmu zwrotu odsetek, tak by pracownicy banku nie musieli walczyć o nie w sądach.
Okazuje się, że nie wszystkie urzędy skarbowe wzięły sobie do serca zalecenie Ministerstwa Finansów, by podatnikom, którzy sprzedali akcje pracownicze Banku Handlowego, umarzać odsetki za zwłokę, w przypadku gdy nie zapłacili podatku w terminie.

– Ministerstwo Finansów zaleciło, by umarzać podatek ze względu na ważny interes publiczny. Zwróciłem się z wnioskiem o wstrzymanie wykonania decyzji lub umorzenie odsetek za zwłokę, ale urząd skarbowy odmówił, wyjaśniając, że nie ma do tego przesłanek. Ani ze względu na interes publiczny, ani interes podatnika – mówi były pracownik Banku Handlowego z Wybrzeża.
Resort finansów zapewnia, że problem jest znany.

– Staramy się wyjaśnić tę sprawę. Chcemy zminimalizować negatywne konsekwencje dla podatników, którzy zostali wprowadzeni w błąd. Stąd nasze pismo do urzędów skarbowych, by umarzać odsetki od podatku. Byliśmy przekonani, że sprawa jest wystarczająco jasna, ale jak się okazało – jest inaczej – mówi Gazecie Prawnej wiceminister finansów Mirosław Barszcz. Tymczasem dowiedzieliśmy się, że z podobnymi problemami borykają się także byli posiadacze akcji BH z Łodzi.

W grudniu ubiegłego roku Ministerstwo Finansów zaleciło urzędom skarbowym, by w przypadku podatku od akcji pracowniczych Banku Handlowego nie naliczano odsetek za zwłokę. Mogłoby to „prowadzić do dodatkowych wydatków budżetu państwa w związku z oprocentowaniem odszkodowań i ponoszeniem kosztów procesowych. Takie rozwiązanie w aspekcie finansowym nie leży w interesie publicznym”.

Sądy powszechne przyznają byłym posiadaczom akcji BH odszkodowania w wysokości zapłaconych przez nich odsetek (wraz z odsetkami), twierdząc, że nie mogą oni ponosić konsekwencji błędów organów władzy.
Z informacji Ministerstwa Skarbu zawartej w prospekcie emisyjnym Banku Handlowego wynikało, że sprzedaż akcji nie będzie opodatkowana.

MF przyznaje, że w prospekcie znalazł się błąd.

– Co prawda, Ministerstwo Finansów opiniowało prospekt, ale szkoda powstała wskutek działania innych organów – mówi wiceminister Mirosław Barszcz.

W sprawie obowiązku zapłacenia podatku od zysku z akcji BH resort finansów jest jednak nieugięty.

– Ministerstwo Finansów nie może mieć innego stanowiska – wiąże nas Ordynacja podatkowa, która przy interpretowaniu prawa nakazuje uwzględniać orzecznictwo sądów. W samej tylko Warszawie mamy ponad 100 wyroków NSA, który stwierdził, że podatek trzeba zapłacić. Tego zmienić się nie da – tłumaczy wiceminister Mirosław Barszcz. Informuje, że w resorcie trwają prace nad rozwiązaniem dla tych pracowników BH, którzy zapłacili podatek wraz z odsetkami (często zostali także ukarani mandatami za zwłokę).

– Szukamy rozwiązania, które pozwoliłoby na zwrot odsetek tym podatnikom, którzy je już zapłacili. Chcemy zapewnić im poczucie sprawiedliwości. Chodzi o stworzenie mechanizmu zwrotu pieniędzy, który zastąpiłby procedurę sądową – potwierdza wiceminister.

Na razie trudno powiedzieć, jaką sumę państwo musiałoby oddać. Według wiceministra Barszcza nie byłaby to jednak kwota rujnująca budżet. W najbardziej „pesymistycznych” wariantach wartość podatku, który powinien wpłynąć do budżetu, to około 60-80 mln zł. Odsetki do zwrotu byłyby dużo mniejsze.

Marcin Musiał
marcin.musial@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA