REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister nie odstąpi od podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Minister finansów może zaniechać poboru podatku od Polaków pracujących w Anglii. Musi jednak istnieć ważny interes społeczny lub ważny interes podatników. Zdaniem MF przesłanki te nie występują. Z opinią tą nie zgadzają się eksperci.
Polacy pracujący w Wielkiej Brytanii po powrocie do kraju muszą dopłacać podatek. Zazwyczaj jest to 20, a nawet 30 proc. Jest jednak wyjście z tej patowej sytuacji. Można zmienić umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania – choć to długa i skomplikowana procedura. Jeśli zostałoby wybrane to rozwiązanie przy rozliczaniu dochodów za 2005 rok, podatnicy na poprawę sytuacji nie mają co liczyć. Minister finansów może jednak wydać rozporządzenie o zaniechaniu poboru podatku m.in. od Polaków pracujących w Wielkiej Brytanii. Aby rozporządzenie mogło zostać wydane, musi istnieć ważny interes społeczny lub ważny interes podatnika. Do tego rozwiązania nie kwapi się jednak Ministerstwo Finansów.
Zdaniem Mirosława Barszcza, wiceministra finansów, w przypadku Polaków pracujących w Anglii trudno znaleźć ważny interes, czy to społeczny czy podatników.
– Oczywiście w interesie wszystkich podatników jest niepłacenie podatków, ale nie o taki interes podatnika przecież chodzi! Minister finansów musi podejmować decyzje w granicach prawa. Inaczej musi liczyć się z tym, że może stanąć przed Trybunałem Stanu – wyjaśnia Mirosław Barszcz. Jednocześnie dodaje, że problem z płaceniem podatków przez Polaków pracujących w Anglii polega nie na tym, że muszą je płacić również w Polsce, ale na tym, że nie byli wcześniej świadomi takiego obowiązku. Zmiana sytuacji Polaków pracujących za granicą wymaga jego zdaniem zmian w ustawie.

Szybka procedura

Według Mariusza Gumoli, prawnika z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, z uwagi na długą procedurę zmiany umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, wydaje się, iż jedynym sposobem na szybkie rozwiązanie problemu związanego z obowiązkiem zapłaty w Polsce podatku od dochodów osiąganych przez polskich rezydentów w Wielkiej Brytanii jest wydanie przez ministra finansów rozporządzenia w sprawie zaniechania poboru podatku od tych dochodów.
– Należałoby się jednak zastanowić, czy takie rozporządzenie nie powinno dotyczyć również podatników osiągających dochody w innych państwach, dla których również właściwa jest metoda odliczenia proporcjonalnego. Znajdują się oni w analogicznej sytuacji jak rodacy zarobkujący w Wielkiej Brytanii – argumentował nasz rozmówca.
Zdaniem Dariusza Bednarskiego, dyrektora departamentu doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, minister finansów ma prawo zaniechać w całości lub w części poboru podatków, określając rodzaj podatku, okres, w którym następuje zaniechanie, i grupy podatników, których dotyczy zaniechanie.
– Wątpliwe konstytucyjnie wydaje się zaniechanie poboru wyłącznie dla grupy podatników uzyskujących dochody w Wielkiej Brytanii z pominięciem tych, którzy uzyskują dochody w innych krajach, w relacjach z którymi obowiązują te same zasady unikania podwójnego opodatkowania, np. USA – dodaje.

Ustawodawca może pomóc

– Oprócz zmiany umowy polsko-angielskiej jedno rozwiązanie leży w gestii polskiego ustawodawcy, czyli Sejmu, który mógłby wprowadzić stosowne zwolnienie podatkowe bezpośrednio do treści art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – uważa dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i adiunkt Uniwersytetu Warszawskiego. Jego zdaniem wydanie stosownego rozporządzenia przez ministra finansów jest rozwiązaniem lepszym, gdyż jest zdecydowanie szybsze niż dość czasochłonna nowelizacja ustawy o PIT.
– Takie rozwiązanie powinno mieć zastosowanie do wszystkich państw, z którymi Polska zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a które przewidują metodę odliczenia proporcjonalnego – wyjaśnia dr Janusz Fiszer. Problem, który dziś jest widoczny w przypadku umowy z Wielką Brytanią, wkrótce wystąpi również w relacjach z innymi państwami Unii Europejskiej, które stopniowo zniosą ograniczenia w zatrudnianiu pracowników z Polski.

POSTULUJEMY
Minister finansów może i powinien wydać rozporządzenie o zaniechaniu poboru podatku od Polaków pracujących w Anglii.

Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA