REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy trzeba pilnie poprawić

REKLAMA

Pełnomocnicy podatników kwestionują przepisy określające podstawy skargi kasacyjnej. Wątpliwości ma również rzecznik praw obywatelskich. Możliwości zmian nie wyklucza sam NSA.
Zmiana reguł postępowania przez Naczelnym Sądem Administracyjnym obowiązująca od 2004 roku w związku z reformą sądownictwa administracyjnego wprowadziła niemałe zamieszanie. Zwłaszcza pełnomocnicy skarżących nie mogli przestawić się na sztywne rygorystyczne reguły skargi kasacyjnej. Ale musieli je stosować, bo przepisy dotyczące skargi kasacyjnego wprowadziły tzw. przymus adwokacki. Najbardziej boleśnie ten proces odczuli podatnicy, których skargi mogli sporządzać adwokaci, radcowie prawni oraz doradcy podatkowi. Dla podatników okazało się to dotkliwe nie tylko dlatego, że pełnomocnikom, którzy nie mieli doświadczenia kasacyjnego, trudniej było sporządzić dobrą skargę. Decydujące było to, że w przypadku podatników oddalona czy odrzucona skarga to straty finansowe.

Po ponad dwóch latach sytuacja się ustabilizowała. Jednak nadal zdarzają się źle napisane skargi. Wielu pełnomocników wskazuje, że powodem nie jest brak kompetencji, ale niejasne przepisy określające podstawy kasacji. Do Trybunału Konstytucyjnego trafiło co najmniej kilka skarg kwestionujących ich niekonstytucyjność (przykładowo sprawy o sygn. SK 34/05 i SK 61/05, które czekają na rozpoznanie).

Na problemy te zwrócił uwagę rzecznik praw obywatelskich w piśmie skierowanym do prezesa NSA.

Zdaniem RPO treść obowiązujących przepisów wpływa na zakres faktycznej dostępności skargi kasacyjnej w postępowaniu sądowoadministracyjnym. NSA rozpoznaje sprawę w granicach skargi kasacyjnej, co oznacza, że sąd jest związany podstawami i wnioskami skargi.

RPO zasugerował, że z uwagi na powszechne przekonanie o konieczności zmiany należy rozważyć podjęcie prac legislacyjnych w zakresie podstaw kasacyjnych bez potrzeby oczekiwania na stanowisko Trybunału Konstytucyjnego.

O tym, że dyskusja dotycząca przepisów określających podstawy skargi kasacyjnej jest prowadzona na dobrym poziomie, zapewnia prezes Izby Finansowej Marek Zirk-Sadowski.

– Docierają do nas sygnały o zarzutach stawianych tym przepisom, ale może to dotyczyć nie tyle samego przepisu, ile praktyki. Jeżeli chodzi o sprawy oczekujące na rozstrzygnięcie w Trybunale Konstytucyjnym, będziemy z uwagą śledzić ich los – podkreśla prezes Zirk-Sadowski.

– Na razie NSA wstrzymuje się z ewentualnymi propozycjami zmian legislacyjnych, aby móc uwzględnić zarówno sugestie TK, rzecznika praw obywatelskich, jak i nasze doświadczenia orzecznicze – podkreśla prezes. Jego zdaniem będzie to dobrą podstawą do dyskusji legislacyjnej nad zmianami w przepisach procedury sądowo-administracyjnej.

NAJCIEKAWSZE WYROKI NSA DOTYCZĄCE SKARGI KASACYJNEJ
• Przytoczenie w skardze kasacyjnej przepisu prawa materialnego nieznanego ustawie należy do istotnej wadliwości skargi kasacyjnej – wyrok z 27 stycznia 2005 r., sygn. akt FSK 970/04
• W sytuacji, gdy w skardze kasacyjnej zarzuca się zarówno naruszenie prawa materialnego, jak i naruszenie przepisów postępowania, w pierwszej kolejności rozpoznaniu podlega ostatnio wymieniony zarzut – wyrok z 9 marca 2005 r., sygn. akt FSK 1724/04
• Błędy natury procesowej, które nie miały istotnego wpływu na wynik sprawy, nie dają podstawy do uchylenia zaskarżonego orzeczenia. Nie stanowią one podstawy kasacyjnej – wyrok z 24 maja 2005 r., sygn. akt FSK 2321/04
• Nie wystarczy ograniczyć się do stwierdzenia, co ustaliły organy. Niezbędne jest wskazanie, które ustalenia zostały przyjęte przez sąd pierwszej instancji, a które nie – wyrok z 12 maja 2005 r., sygn. akt FSK 2123/04.

Aleksandra Tarka
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA