REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy trzeba pilnie poprawić

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pełnomocnicy podatników kwestionują przepisy określające podstawy skargi kasacyjnej. Wątpliwości ma również rzecznik praw obywatelskich. Możliwości zmian nie wyklucza sam NSA.
Zmiana reguł postępowania przez Naczelnym Sądem Administracyjnym obowiązująca od 2004 roku w związku z reformą sądownictwa administracyjnego wprowadziła niemałe zamieszanie. Zwłaszcza pełnomocnicy skarżących nie mogli przestawić się na sztywne rygorystyczne reguły skargi kasacyjnej. Ale musieli je stosować, bo przepisy dotyczące skargi kasacyjnego wprowadziły tzw. przymus adwokacki. Najbardziej boleśnie ten proces odczuli podatnicy, których skargi mogli sporządzać adwokaci, radcowie prawni oraz doradcy podatkowi. Dla podatników okazało się to dotkliwe nie tylko dlatego, że pełnomocnikom, którzy nie mieli doświadczenia kasacyjnego, trudniej było sporządzić dobrą skargę. Decydujące było to, że w przypadku podatników oddalona czy odrzucona skarga to straty finansowe.

Po ponad dwóch latach sytuacja się ustabilizowała. Jednak nadal zdarzają się źle napisane skargi. Wielu pełnomocników wskazuje, że powodem nie jest brak kompetencji, ale niejasne przepisy określające podstawy kasacji. Do Trybunału Konstytucyjnego trafiło co najmniej kilka skarg kwestionujących ich niekonstytucyjność (przykładowo sprawy o sygn. SK 34/05 i SK 61/05, które czekają na rozpoznanie).

Na problemy te zwrócił uwagę rzecznik praw obywatelskich w piśmie skierowanym do prezesa NSA.

Zdaniem RPO treść obowiązujących przepisów wpływa na zakres faktycznej dostępności skargi kasacyjnej w postępowaniu sądowoadministracyjnym. NSA rozpoznaje sprawę w granicach skargi kasacyjnej, co oznacza, że sąd jest związany podstawami i wnioskami skargi.

RPO zasugerował, że z uwagi na powszechne przekonanie o konieczności zmiany należy rozważyć podjęcie prac legislacyjnych w zakresie podstaw kasacyjnych bez potrzeby oczekiwania na stanowisko Trybunału Konstytucyjnego.

O tym, że dyskusja dotycząca przepisów określających podstawy skargi kasacyjnej jest prowadzona na dobrym poziomie, zapewnia prezes Izby Finansowej Marek Zirk-Sadowski.

– Docierają do nas sygnały o zarzutach stawianych tym przepisom, ale może to dotyczyć nie tyle samego przepisu, ile praktyki. Jeżeli chodzi o sprawy oczekujące na rozstrzygnięcie w Trybunale Konstytucyjnym, będziemy z uwagą śledzić ich los – podkreśla prezes Zirk-Sadowski.

– Na razie NSA wstrzymuje się z ewentualnymi propozycjami zmian legislacyjnych, aby móc uwzględnić zarówno sugestie TK, rzecznika praw obywatelskich, jak i nasze doświadczenia orzecznicze – podkreśla prezes. Jego zdaniem będzie to dobrą podstawą do dyskusji legislacyjnej nad zmianami w przepisach procedury sądowo-administracyjnej.

NAJCIEKAWSZE WYROKI NSA DOTYCZĄCE SKARGI KASACYJNEJ
• Przytoczenie w skardze kasacyjnej przepisu prawa materialnego nieznanego ustawie należy do istotnej wadliwości skargi kasacyjnej – wyrok z 27 stycznia 2005 r., sygn. akt FSK 970/04
• W sytuacji, gdy w skardze kasacyjnej zarzuca się zarówno naruszenie prawa materialnego, jak i naruszenie przepisów postępowania, w pierwszej kolejności rozpoznaniu podlega ostatnio wymieniony zarzut – wyrok z 9 marca 2005 r., sygn. akt FSK 1724/04
• Błędy natury procesowej, które nie miały istotnego wpływu na wynik sprawy, nie dają podstawy do uchylenia zaskarżonego orzeczenia. Nie stanowią one podstawy kasacyjnej – wyrok z 24 maja 2005 r., sygn. akt FSK 2321/04
• Nie wystarczy ograniczyć się do stwierdzenia, co ustaliły organy. Niezbędne jest wskazanie, które ustalenia zostały przyjęte przez sąd pierwszej instancji, a które nie – wyrok z 12 maja 2005 r., sygn. akt FSK 2123/04.

Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA